"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Skidt i vandet

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Skidt i vandet

Indlæg af Casper M »

Hej derude

Jeg døjer utroligt meget med skidt i vandet det har ikke været er problem før indtil for 1-2 måneder siden akvariet er 8 måneder gammelt

Der er godt med smæk på cirkulation og har et rullefilter og stor skummer

Det er som om der kun er skidt i vandet i akvariet og ik i vandet i sumpen..

Jeg har prøvet flere forskellige ting og er snart ved at give op håber nogle har nogle råd til at få vandet frit for skidt igen

Mvh Casper
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Skidt i vandet

Indlæg af Engelquist »

Har du en fisk der roder meget i sandet?
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Skidt i vandet

Indlæg af Tykki »

Hvor mange fisk har du? Og hvilke ? Jeg har en del “ svæv” , læs detrius, i vandsøjlen da jeg har mange, kraftigt spisende fisk, dog fortager det sig lidt fra tid til anden! Smid et par billeder op, eller en video. Så må vi se på det
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Skidt i vandet

Indlæg af crazy seahorse »

Da jeg startede mit nye op, kom der også meget svæv eller skidt i vandet. Det kom mest fra bundlaget, som i mit tilfælde var nyt og selvom jeg havde skyllet det grundigt. Det er stort set umuligt, at fjerne alt.
Jeg gjorde det, at jeg tog et spandfilter, kom filtervat i og satte det på. Så brugte jeg det både til at filtrere vandet som et hele, men også til at støvsuge rundt på stensætningen og på bundlaget. Der sidder gerne en sugesi på indsugningsrøret, som forhindrer større partikler i at ryge op i filteret. Hvis ikke du har en dsb i, så kan du støvsuge ned i overfladen af bundlaget. Afhængigt af hvor kraftigt et spandfilter man bruger - og hvor fint bundlag man har (sand vil nok ryge med op), så vil der ikke ryge så meget bundlag med op.
Du behøver ikke at stå ved det hele tiden, men kan godt støvsuge hele tiden, hvis du orker. Jeg lod det sidde på og filtrere og støvsugede hver gang jeg havde lidt tid til overs. Det skal helst ikke sidde permanent, men 3-5 dage går fint.
Grunden til at det kun skal sidde i et begrænset tidsrum er, at der vil danne sig en selvstændig bakterie koloni inde i filteret. Den skal man helst undgå.
Nu er det nemt for mig at sige, for jeg havde et par Eheim spandfiltre stående fra min tid med ferskvand. Men man kan få dem til en rimelig pris.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Skidt i vandet

Indlæg af Casper M »

Engelquist skrev: tirs 7. feb 2023 07:26 Har du en fisk der roder meget i sandet?
De eneste fisk jeg har som roder i bundlag er mit gylte par (bipartitus par)
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Skidt i vandet

Indlæg af Casper M »

Tykki skrev: tirs 7. feb 2023 07:32 Hvor mange fisk har du? Og hvilke ? Jeg har en del “ svæv” , læs detrius, i vandsøjlen da jeg har mange, kraftigt spisende fisk, dog fortager det sig lidt fra tid til anden! Smid et par billeder op, eller en video. Så må vi se på det
Acanthurus sohal
Acanthurus L
Zebrasoma xanthurum
2 gylter (bibartitus)
Hugo
Klovnepar
Gramma loretto
Gramma melacara
10 anthias (squamipennis)
Kauderni par
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Skidt i vandet

Indlæg af Casper M »

crazy seahorse skrev: tirs 7. feb 2023 08:38 Da jeg startede mit nye op, kom der også meget svæv eller skidt i vandet. Det kom mest fra bundlaget, som i mit tilfælde var nyt og selvom jeg havde skyllet det grundigt. Det er stort set umuligt, at fjerne alt.
Jeg gjorde det, at jeg tog et spandfilter, kom filtervat i og satte det på. Så brugte jeg det både til at filtrere vandet som et hele, men også til at støvsuge rundt på stensætningen og på bundlaget. Der sidder gerne en sugesi på indsugningsrøret, som forhindrer større partikler i at ryge op i filteret. Hvis ikke du har en dsb i, så kan du støvsuge ned i overfladen af bundlaget. Afhængigt af hvor kraftigt et spandfilter man bruger - og hvor fint bundlag man har (sand vil nok ryge med op), så vil der ikke ryge så meget bundlag med op.
Du behøver ikke at stå ved det hele tiden, men kan godt støvsuge hele tiden, hvis du orker. Jeg lod det sidde på og filtrere og støvsugede hver gang jeg havde lidt tid til overs. Det skal helst ikke sidde permanent, men 3-5 dage går fint.
Grunden til at det kun skal sidde i et begrænset tidsrum er, at der vil danne sig en selvstændig bakterie koloni inde i filteret. Den skal man helst undgå.
Nu er det nemt for mig at sige, for jeg havde et par Eheim spandfiltre stående fra min tid med ferskvand. Men man kan få dem til en rimelig pris.
Jeg er meget overbevist om det kommer fra mit bundlag så jeg har sugede det ud jeg kunne (noget gemme sig inde under stenopsætning)

Synes jeg har lagt mærke til at hver gang gylterne går i “seng” vivler der skidt op men det der undre mig er at det ik forsvinder

Jeg har smidt et indvendigt filter på fra ferskvand som gir 2000l/h og kan se på filter vat at det fanger skidt.. det har kørt i 2 uger og synes ik der forsvinder særlig meget..
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Skidt i vandet

Indlæg af Engelquist »

Casper M skrev: tirs 7. feb 2023 15:37
Engelquist skrev: tirs 7. feb 2023 07:26 Har du en fisk der roder meget i sandet?
De eneste fisk jeg har som roder i bundlag er mit gylte par (bipartitus par)
Et klovnepar kan virkelig rode op i bundlaget, når de skal markere deres “rede område”
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4663
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Skidt i vandet

Indlæg af Anders månsson »

Du må simpelhent lave en akvarie tråd og fortælle lidt om dit akvarium, som vi skrev sammen om på Messenger. Så kan vi alle følge processen :clap:
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Skidt i vandet

Indlæg af Casper M »

Anders månsson skrev: ons 8. feb 2023 00:50 Du må simpelhent lave en akvarie tråd og fortælle lidt om dit akvarium, som vi skrev sammen om på Messenger. Så kan vi alle følge processen :clap:
Ja det vil jeg da gerne hvilken katogori skal man ligge det ind under?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Skidt i vandet

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Casper.

Under "bordindex" kan du finde "medlemmers akvarier, godt nede på siden. Her er der så opdelt ift hvor mange liter vand du har i stuen. Gå ind i den passende kategori og opret et nyt emne = din akvarietråd. Gør det :-)

Du skal lave dig et "power filter" ift det der svæv i vandet. Jeg havde et akvarie der var 2,5 meter langt med en del kejserfisk, gylter osv i og vandet var SPRIT klart ( se evt. i min tråd omkring side 44 - ich). Se den video for inspiration jeg linker til. Den type filter SPARKER røv. Jeg startede med et indsugningsrør lavet af et af de der rør man smider i overløbsrøret, et af dem med en masse riller i. Vikle filter vat i TYNDE lag, stramt om røret og kør. Til sidste købte jeg 4 rør (beregnet til powerfilter) på amazone til ingen penge. Kør ind til pumpen næsten ikke kan trække vand igennem vat og rør længere, jeg kørte til den begyndte at danne meget små bpbler og blæse disse ud, så skiftede jeg vat.

Se denne video:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Skidt i vandet

Indlæg af Engelquist »

Casper M skrev: ons 8. feb 2023 10:57 Ja det vil jeg da gerne hvilken katogori skal man ligge det ind under?
Her under Medlemmernes akvarier.
Vælg det forum der svarer til størrelsen af dit akvarie og opret din tråd det😊
https://www.saltvandsforum.dk/viewforum.php?f=154
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Skidt i vandet

Indlæg af Casper M »

charlie saltvand skrev: ons 8. feb 2023 11:33 Hej Casper.

Under "bordindex" kan du finde "medlemmers akvarier, godt nede på siden. Her er der så opdelt ift hvor mange liter vand du har i stuen. Gå ind i den passende kategori og opret et nyt emne = din akvarietråd. Gør det :-)

Du skal lave dig et "power filter" ift det der svæv i vandet. Jeg havde et akvarie der var 2,5 meter langt med en del kejserfisk, gylter osv i og vandet var SPRIT klart ( se evt. i min tråd omkring side 44 - ich). Se den video for inspiration jeg linker til. Den type filter SPARKER røv. Jeg startede med et indsugningsrør lavet af et af de der rør man smider i overløbsrøret, et af dem med en masse riller i. Vikle filter vat i TYNDE lag, stramt om røret og kør. Til sidste købte jeg 4 rør (beregnet til powerfilter) på amazone til ingen penge. Kør ind til pumpen næsten ikke kan trække vand igennem vat og rør længere, jeg kørte til den begyndte at danne meget små bpbler og blæse disse ud, så skiftede jeg vat.

Se denne video:
Hej mange tak for hjælpen :)

men vil det virke hos mig nu hvor jeg synes skidet/svæv kun er i akvariet og ik rigtigt i sumpen...
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Skidt i vandet

Indlæg af Casper M »

Engelquist skrev: ons 8. feb 2023 11:36
Casper M skrev: ons 8. feb 2023 10:57 Ja det vil jeg da gerne hvilken katogori skal man ligge det ind under?
Her under Medlemmernes akvarier.
Vælg det forum der svarer til størrelsen af dit akvarie og opret din tråd det😊
https://www.saltvandsforum.dk/viewforum.php?f=154
mange tak :wink:
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Skidt i vandet

Indlæg af charlie saltvand »

Læg powerfiltret i akvariet i et par døgn. Så skal du bare se hvor klart vandet bliver.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Skidt i vandet

Indlæg af Casper M »

charlie saltvand skrev: ons 8. feb 2023 16:15 Læg powerfiltret i akvariet i et par døgn. Så skal du bare se hvor klart vandet bliver.
Okay mange tak det vil jeg prøve :)
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Skidt i vandet

Indlæg af S1m0n »

Du er sikker på det ikke er små mikro bobler? Nu da det kun forekommer i display og ikke i sumpen kunne det måske være tilfældet. Se om “fænomenet” blir sprøjtet ud af dit retur rør. Eller en af dine flow pumper trækker luft og dermed skyder mikrobobler ud ☺️
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Skidt i vandet

Indlæg af Casper M »

S1m0n skrev: ons 8. feb 2023 21:44 Du er sikker på det ikke er små mikro bobler? Nu da det kun forekommer i display og ikke i sumpen kunne det måske være tilfældet. Se om “fænomenet” blir sprøjtet ud af dit retur rør. Eller en af dine flow pumper trækker luft og dermed skyder mikrobobler ud ☺️
Godt bud :)

Men jeg er slet ik i tvivl om at det er fra mit sand kan tydeligt se det.. jeg tror måske det skylles at mit sand lag har været meget tyndt tror hvis det havde været mere tykt at det kunne holde mere på alt svæv
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Skidt i vandet

Indlæg af S1m0n »

Hvis sandet er nyt kan du evt skrue ned for flowet i en periode indtil det lige får sat sig og sandet pakker lidt sammen :)
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: Skidt i vandet

Indlæg af Casper M »

S1m0n skrev: ons 8. feb 2023 22:31 Hvis sandet er nyt kan du evt skrue ned for flowet i en periode indtil det lige får sat sig og sandet pakker lidt sammen :)
Det har været i siden juli 2022 men har suget det ud nu :)

Nu skal jeg have alt svæv ud af vandet og så går overvejelserne på om jeg skal finde noget mere kompakt sand eller om jeg skal køre uden sand med tiden kommer der kalkalger på bunden og man kunne fylde bunden med koraller så ser det måske ik så dumt ud..
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"