"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Problemer med opsætning af mit første akvarier

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
sltvnd
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 19. jan 2023 00:19
1
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2020

Problemer med opsætning af mit første akvarier

Indlæg af sltvnd »

Hej, jeg har de sidste par dage kæmpet med at få opsat mit første akvarie, og overvejer lidt at droppe det hele, da det virkelig har været op ad bakke. Fra manglende tilbehør og udstyr til problemer med salinitet og nu er der problemer med vand-parameterne ifølge mit test kit.

Jeg har blandet mit RODI vand med Aquaforest Sea salt (åbenbart noget billigt :lipssealed: , men ja, det må skiftes ud til noget bedre når det er brugt op)

vandet, sand, sten er i akvariet, og nu ville jeg igang med cycle, og derfor dose nogle baktierer. Så ville jeg lige teste tanken inden, og dette er mine parameter

ca 1,022-1.024 , 30-31 ppm salinity
0 nitrite
0 nitrate
ca 500 calcium
20+ dkh
ph mellem 7,4 og 7,8

salinitet er målt med refraktometer og hydrometer, og alt andet med test strips, så det er måske der fejlen ligger? (jeg håber på det, og det ikke er vandet)

Men altså, nogle ideer til hvad jeg skal gøre? Jeg er sgu lidt på bar bund. Mange tak.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4008
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Problemer med opsætning af mit første akvarier

Indlæg af Engelquist »

Først og fremmest: velkommen til hobbyen! :-)

Det vil hjælpe rigtigt meget på rådgivningen hen ad vejen, hvis du beskriver dit set up: Akvarie, sump, udstyr (lys, cirkulation, skummer og hvilke testsæt du har)
Det eneste du skal have på plads nu er din salinitet- den skal hæves op til 1.026!
Dvs at du skal tilsætte lidt mere salt for at komme derop - hvad måler du din salinitet med?

Når du har salinitet på plads, skal det have lov at køre ind, med cirkulation og lys... Det bedste du faktisk kan gøre er at glemme alt om det en måneds tid! Det skal nok køre fint ind af sig selv, uden indblanding!
Derefter kan du så småt begynde at kigge lidt på værdierne- MEN et akvarie er først RIGTIGT kørt ind efter et års tid, så det er en hobby der kræver tålmodighed! :-)

Hvad har du af dekoration- sten/bundlag?

Aquaforrest seasalt er skam et fint produkt, så foreløbigt er der ingen grund til at udskifte det!
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
ViggoN
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: tors 15. jan 2015 22:23
9
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2014

Re: Problemer med opsætning af mit første akvarier

Indlæg af ViggoN »

Jeg er helt enig hæv saliniteten lidt mere og vil nok ikke anbefalede at hælde salt direkte i akvariet, hellere lav en “stærk” saltblanding og lav et vandskifte, nu ved jeg ikke hvor stort systemet er? Når den er nogenlunde på plads, så kan du gå igang, smid lidt Bakterier i, tænd for pumpe og varmelegeme, og nogle tænder lyset(nok mest for hyggen:) og så er det bare at vente, vente og vente. Der er jo mange måder at kører ind på, smid en reje eller lidt fiskefoder i en gang imellem, for at give bakterierne noget at arbejde med, så er der den med fisken som hvis er gået lidt af mode. Husk hvis du har skummer og filterruller og kaffemaskiner slået til behøver de ikke at være tændt, i det første stykke tid. Og de næste mange uger, måneder eller hvad tålmodigheden nu rækker til så køb nogle andre testsæt end de der strips de er vist ikke specielt skarpe. Vigtigste tal i starten er ammonia og NO3, men der går noget tid før de er målbare, hvis du ikke tilfører det fra starten…
Senest rettet af ViggoN tors 26. jan 2023 10:20, rettet i alt 1 gang.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 986
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Problemer med opsætning af mit første akvarier

Indlæg af Seniorreefer »

hej sltvnd .

Velkommen til det skønne rev i stuen og hobby.

Ang. Testsæt, så er testsæt fra salifert prisvenlige og pålidelige. Kan se du skulle have en dkh på +20 som lyder af meget i forhold til du har blandet nyt salt.

Husk du behøver ikke alt udstyr til at begynde med, men kan sættes på efter behovet opstår over tiden.
I begyndelsen er vandskift det eneste du skal bekymre dig om og tilsætter mere eller mindre alt hvad du behøver. Du behøver ikke dosere af alle mulige flasker, man nu kan købe😊

Efterhånden som du tilføjer dyr og de vokser kan du begynde at tænke på mulige tilsætninger, som evt Balling metoden ca+kh+mg , eller nogle væsker som indeholder alt. Der findes fra Tropic marin, Fauna marin osv…




Som de andre beskriver vil jeg bestemt også hæve saltholdigheden i akvariet. Enten som Viggon beskriver, eller bare hælde koncentret saltvand i når du har fordampning her i indkøringen.

Ang, turbostart af dit akvarie, kan du hvis du kender en anden reefer, spørge om du må smide et par sten i hans sump eller akvarie en uges tid og smide dem i dit akvarie.Husk at transportere dem under vand.
Det booster helt vildt og du kan evt undgå alge fasen.

Lad os se lidt billeder, opsætning osv og selvfølgelig en byggetråd 🥰
sltvnd
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors 19. jan 2023 00:19
1
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2020

Re: Problemer med opsætning af mit første akvarier

Indlæg af sltvnd »

Hej, mange tak for hjælpen Engelquist, ViggoN & Seniorreefer. Akvariet er et Fluval evo på 50L og standard udstyr. Jeg har købt nu købt nogle testsæt fra aquaforest, (nitrat, magnesium, alkalinitet, calcium) dog synes jeg stadig det er lidt svært at aflæse værdierne. Saliniteten måler jeg med et refraktometer og den er på ca 1.025 / 34 ppm.

Jeg har også købt noget foder og puttet lidt ind til bakterierne. Ang. dekoration har jeg købt et dødt sten scape og ellers er der aquaforest bio sand.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Problemer med opsætning af mit første akvarier

Indlæg af MortenL »

Glem alt om vandværdier i minimum en måned, det eneste du behøver at forholde dig til er saliniteten, men når den er på 1.025, så ændrer den sig jo ikke, hvis du ikke tapper vand af baljen, fordampningen er kun ferskvand.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"