"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

All for one

Her kan man stille spørgsmål til Tropic Marin.
Besvar
hjalti45
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 62
Tilmeldt: man 26. nov 2018 20:23
5
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 1999

All for one

Indlæg af hjalti45 »

Hej

Nu er jeg hoppet på vognen med tropic og doserer 12-15 ml hver dag, har gjort det i en uge nu i en balje på 350 l. Jeg måler faktisk kun calcium der indtil videre er spot on og regner med de andre værdier følger med.

Spørgsmål: kan man dosere feks. En gang om ugen i stedet for dagligt?

Hjalti
mhansen1010
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 68
Tilmeldt: lør 2. maj 2020 05:45
3
Postnummer: 9460 Brovst
Saltvand siden?: 2017

Re: All for one

Indlæg af mhansen1010 »

Jeg bruger osse all for reef. Jeg dosere hver dag da min alk vil droppe ret meget hvis jeg kun gjorde det en gang om ugen. Og tænker det vil være det samme for dig. Alk skal helst være stabil
hjalti45
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 62
Tilmeldt: man 26. nov 2018 20:23
5
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 1999

Re: All for one

Indlæg af hjalti45 »

Ja det var lige det jeg ville vide - så fortsætter vi dlg. Dosering mange tak for tippet.

Tropic Begynderen
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: All for one

Indlæg af christiantt »

Så vidt jeg husker, så kan du evt. dosere en gang om dagen, det det værdierne ikke ændrer sig så hurtigt som ved andre mærkers dosering.

Vi skal nok have Samuel på banen for at svare korrekt på dette :)
hjalti45
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 62
Tilmeldt: man 26. nov 2018 20:23
5
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 1999

Re: All for one

Indlæg af hjalti45 »

Samuueel - ej gas, jeg er imponeret over effekten indtil videre må jeg sige.
Maads
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 11
Tilmeldt: søn 25. sep 2016 07:58
7
Postnummer: 8471 Sabro
Saltvand siden?: 2016

Re: All for one

Indlæg af Maads »

Overvej at købe en doseringsmaskine så du ikke behøver at gøre det manuelt hver dag.

Man kan godt finde en simpel brugt til et par hundrede kr.


Derudover bør du også overveje at måle KH, særligt i opstartsperioden, for at være sikker på at CA og KH følges ad.

Jeg bruger også All for reef, men mit akvarie bruger væsentligt mere KH end CA, og er derfor nødt til at dosere ekstra KH særskilt.
SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: All for one

Indlæg af SamuelChristensen »

En daglig dosering er helt klart anbefalet. :beer:
Den behøves dog ikke at spredes ud på flere doser i løbet af dagen, en enkelt ihældning ved fodringstid er en tried and true metode, som jeg selv bruger på tre akvarier.
Hans-Werner Balling holder også laboratorieakvarierne på den måde.

Jeg vil dog også sige at vi anbefaler man holder øje med dKH og Calcium i kombination, da, som der også nævnes, godt kan være forskellige behov på de to. Alle akvarier er forskellige.

Det er super fedt at høre at du er glad for produktet! :W
Tropic Marins danske repræsentant.
hjalti45
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 62
Tilmeldt: man 26. nov 2018 20:23
5
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 1999

Re: All for one

Indlæg af hjalti45 »

Det er så fedt at man kan trække på jeres erfaringer, jeg måler faktisk kun kh og ca, indtil videre har de fulgtes meget godt ad men jeg holder øje og opdater selvfølgelig løbende - ja det er nok en god ide at investere i en enkelt doseringsmaskine, igen tak for supergod dialog.
hjalti45
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 62
Tilmeldt: man 26. nov 2018 20:23
5
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 1999

Re: All for one

Indlæg af hjalti45 »

Har forresten aldrig doseret med maskine, er der nogle foretrukne pumper man med ro kan købe og hvor?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: All for one

Indlæg af charlie saltvand »

@ Hjalti45... Ift doseringspumer, så er det som meget andet i forskellige hobbyer.

Der er nogle af os der KUN vil bruge dét eller dét mærke og så er der nogle af os der kun vil bruge det DYRESTE og så er der nogle af os der bruger dét der ligger i midterfeltet ift kvali/pris.

Pris/kvalitet følges nogenlunde af. Så der er 1000 veje at gå ned af :-)

Så mit bedste råd er at du skal spørge dig selv om nogen af følgende ting:


- Hvor mange doseringskanaler skal jeg bruge.... Nu og på længere sigt (der er flere der har brug for både 4 - 6 - 8 kanaler, da man kan doserer ALT MULIGT forskelligt.
- Har jeg andet "hardware" som Doser skal "snakke sammen med"?nu eller i fremtiden
fx GHL, APEX, osv osv.. Jeg kører selv med en Apex "computer" der styrer og overvåger alt muligt og har haft de doseringsmaskiner der følger med dette brand..... De er i min optik IKKE de penge værd de koster, så det kører jeg ikke med mere!

- PÅLIDLIGHED... Der er flere historier om folk der har haft en doser der er gået "amok" og har hældt fx en hel liter KH i et lille system.

- Brugervenlighed. Hvor nem er den at programmerer og er der fx apps til dette? Min erfaring (fra da jeg kørte med Apex doser)er at det er meget rart at kunne følge med ift hvor meget der faktisk ér doseret og hvor meget doseringsvæske der er tilbage i beholderen..... I dag bruger jeg bare en HELT almindelig kalender til dette. Hvor nemt at det at skifte slanger i doseringshovederne og er det evt til at skifte en motor osv osv osv...

Så, som du kan fornemme så er der alle mulige overvejelser der kan gøres, og man kan også lade være og bare købe det første og bedste/billigste man kan finde :K

Pt kører jeg med et ret simpelt system hvor "less is more" og har en ret billig doser på systemet med 6 kanaler. Det er en ATI, som er rimelig nøjagtig og til at betale for til en fin pris!

Hvis Apex´ikke var så dyrer og PISSE STORE at have hængende, så havde jeg stadigvæk dem, da de er en del af interface på Apex´app og mege nemme at indstille ift dosering og PIV nøjagtige ned på dråbe niveau.... De er bare ALT for dyrer!

HUSK HUSK HUSK HUSK HUSK at du ind i mellem liiiiiige skal tjekke om de stadigvæk doserer den mængde du nu engang har sat dem til at doserer :beer: :GO

Go fornøjelse med at finde noget fint herude på det store internet :grouphug:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
hjalti45
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 62
Tilmeldt: man 26. nov 2018 20:23
5
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 1999

Re: All for one

Indlæg af hjalti45 »

Hej Charlie

Tak for det fine review på pumperne og ka se du nævner de pumper der dukker op på det store internet, og ja det ku da være man skulle finde en med 3 indgange så er man igang, og tak for reminderen om at teknik ikke er ufejlbarligt men skal tjekkes som alt andet, jeg Skriver igen når jeg er igang med autodosering, ka forresten se at min skummer ikke skummer så meget skidt længere, så noget må tropic ha påvirket Balancen på den gode måde - Nice Nice Nice !!
Besvar

Tilbage til "Tropic Marin"