"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

A Achilles

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

A Achilles

Indlæg af troels »

Der blev importeret / solgt en del Achilles kirurger for et halvt års tid siden - jeg er nysgerrig på hvordan de andre har det og hvor hurtigt de vokser ? Vil skyde på min er vokset en 3-3,5 cm på det halve år.

[video][/video]
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: A Achilles

Indlæg af Tykki »

Du kan roligt regne med at din er en af de få overlevere
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: A Achilles

Indlæg af troels »

Det var ærgerligt - ville være sjovt at høre fra køberne - der må være nogle stykker herinde :) det er ellers ikke min erfaring at acanthurus volder specielt mange problemer.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4011
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: A Achilles

Indlæg af Engelquist »

Achilles er ikke en akvariet egnet kirurg og mit indtryk er at det kun er få der overlever omvæltningen til et liv i akvarie.
Der går sjældent ret lang tid fra de bliver fanget i revene, til de ender hos forhandleren og det er en udfordring for de fleste achilles.
Men de få der klarer den første tid og begynder at spise tang og tørfoder, bliver ligeså hårdføre som de andre kirurger.
Jeg købte selv en for et par år siden- til 2500,- som desværre aldrig begyndte at spise og derfor sygnede hen og døde efter et par uger.

Men din ser flot, sund og velnæret ud, så den skal nok leve længe hos dig :-)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: A Achilles

Indlæg af crazy seahorse »

troels skrev:Det var ærgerligt - ville være sjovt at høre fra køberne - der må være nogle stykker herinde :) det er ellers ikke min erfaring at acanthurus volder specielt mange problemer.
Det er sådan set rigtigt nok. Mange Acanthurus typer er forholdsvis nemme at holde. Men typer som achilles, lineathus og guttatus er almindeligvis vanskelige, lidt mere end sædvanligt.
Achilles er vanskelig at få til at overleve. Får nemt hvide pletter. En af mine venner har forgæves haft over 10 stk igennem, uden held. Guttatus er svær at få i gang med at spise og akklimatisere. Lineathus er bare mør i bolden. Det er en rigtig adhd fisk. Har et enormt svømmebehov og er MEGET aktiv.
Fælles for dem er, at er de først kommet igennem den første tid og er begyndt at spise, så er de ikke sværere end andre kirurger.

Jeg har ikke selv prøvet Achilles, har haft nok i at følge andres forgæves forsøg. Lineathus har jeg haft et par stykker af - uden held. Guttatus har jeg pt og den har gået hos mig siden 2012. Den er akklimatiseret af Lord Mike, som var rigtig skrap til den øvelse. Men jeg har haft et par stykker tidligere og de klarede den ikke.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: A Achilles

Indlæg af Carsten »

Jeg har ikkeprøvet achilles, og det var kun ud fra prisen at jeg sprang over.
Har så til gengæld haft 2 A. liniatus. Den ene levede i flere år, og futtede stille og roligt rundt, så stille som en Achanthurus nu kan. Men den anden som jeg fik direkte fra kassen uden ompakning, faldt aldrig til. Den racede rundt i akvariet, uden at spise overhovedet, og efter 1½-2 måneder døde den bare. Har også haft en Acanthurus maculiceps, den levede fint i et par, og pludseligt lå den bare og var død, men en super flot og i mit tilfælde rolig fisk
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3792
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: A Achilles

Indlæg af crazy seahorse »

Carsten skrev:Jeg har ikkeprøvet achilles, og det var kun ud fra prisen at jeg sprang over.
Har så til gengæld haft 2 A. liniatus. Den ene levede i flere år, og futtede stille og roligt rundt, så stille som en Achanthurus nu kan. Men den anden som jeg fik direkte fra kassen uden ompakning, faldt aldrig til. Den racede rundt i akvariet, uden at spise overhovedet, og efter 1½-2 måneder døde den bare. Har også haft en Acanthurus maculiceps, den levede fint i et par, og pludseligt lå den bare og var død, men en super flot og i mit tilfælde rolig fisk
Mine Lineathus gjorde nøjagtig som du beskriver det. Drønede rundt i hele akvariet (900L) og jeg så dem aldrig spise. De døde selvfølgelig.
Maculiceps har også ry for at være vanskelig. Jeg tror det afhænger af den enkelte fisk. Jeg har nu haft to gående. Den ene går her nu, uden problemer overhovedet. Spiser og er glad. Dog er det en fisk der ikke gider vrøvl, så slår den fra sig. Den jeg har nu er vel 5 år gammel. Den anden var et plejebarn og gik her i 3 år. Den var omkring 5 år. Så kom den retur til ejeren og der fik hele flokken Marine ich og de fleste fisk døde, her under desværre maculiceps. Dejlig fisk som jeg klart kan anbefale til et lidt større akvarie. De bliver ret store.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: A Achilles

Indlæg af MortenL »

Tak for input på nogle af de mere eksotiske acanturus arter. Har flere gange overvejet en Lineathus, men det lyder ikke til at det er bøvlet værd, samt at mit ønske om at holde fisk i karantæne inden de ryger i den store balje, vil stresse en stor svømmer endnu mere.

Troels: din Achilles er super flot, Kejseren er også ret lækker. Er den gule kirurg en opdrættet? Synes at have observeret at der kommer en del gule kirurger, som er mere blege i det end tidligere.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: A Achilles

Indlæg af troels »

Engelquist skrev:Achilles er ikke en akvariet egnet kirurg og mit indtryk er at det kun er få der overlever omvæltningen til et liv i akvarie.
Der går sjældent ret lang tid fra de bliver fanget i revene, til de ender hos forhandleren og det er en udfordring for de fleste achilles.
Men de få der klarer den første tid og begynder at spise tang og tørfoder, bliver ligeså hårdføre som de andre kirurger.
Jeg købte selv en for et par år siden- til 2500,- som desværre aldrig begyndte at spise og derfor sygnede hen og døde efter et par uger.

Men din ser flot, sund og velnæret ud, så den skal nok leve længe hos dig :-)

Lidt skarpt sagt er der ingen fisk der er egnede til akvarie :) jeg kan ikke se at en achilles skulle være mere eller mindre egnet end andre kirurger i samme størrelse ?
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: A Achilles

Indlæg af troels »

MortenL skrev:Tak for input på nogle af de mere eksotiske acanturus arter. Har flere gange overvejet en Lineathus, men det lyder ikke til at det er bøvlet værd, samt at mit ønske om at holde fisk i karantæne inden de ryger i den store balje, vil stresse en stor svømmer endnu mere.

Troels: din Achilles er super flot, Kejseren er også ret lækker. Er den gule kirurg en opdrættet? Synes at have observeret at der kommer en del gule kirurger, som er mere blege i det end tidligere.

Jeg ved ikke om den er opdrættet - det er primært lyset der gør den ser bleg ud på filmen :)
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: A Achilles

Indlæg af troels »

crazy seahorse skrev:
troels skrev:Det var ærgerligt - ville være sjovt at høre fra køberne - der må være nogle stykker herinde :) det er ellers ikke min erfaring at acanthurus volder specielt mange problemer.
Det er sådan set rigtigt nok. Mange Acanthurus typer er forholdsvis nemme at holde. Men typer som achilles, lineathus og guttatus er almindeligvis vanskelige, lidt mere end sædvanligt.
Achilles er vanskelig at få til at overleve. Får nemt hvide pletter. En af mine venner har forgæves haft over 10 stk igennem, uden held. Guttatus er svær at få i gang med at spise og akklimatisere. Lineathus er bare mør i bolden. Det er en rigtig adhd fisk. Har et enormt svømmebehov og er MEGET aktiv.
Fælles for dem er, at er de først kommet igennem den første tid og er begyndt at spise, så er de ikke sværere end andre kirurger.

Jeg har ikke selv prøvet Achilles, har haft nok i at følge andres forgæves forsøg. Lineathus har jeg haft et par stykker af - uden held. Guttatus har jeg pt og den har gået hos mig siden 2012. Den er akklimatiseret af Lord Mike, som var rigtig skrap til den øvelse. Men jeg har haft et par stykker tidligere og de klarede den ikke.
Ja "hvide pletter" eller andre former for ekto-parasitter er dog heldigvis noget af det som vi kan kontrollere 100% (hvis man gider) Jeg vil også sige at man skal holde sig væk hvis man ikke kan overskue de nødvendige karantæne faciliteter.
Casper M
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 332
Tilmeldt: søn 7. mar 2021 00:30
3
Postnummer: 6430 Nordborg
Saltvand siden?: 2019

Re: A Achilles

Indlæg af Casper M »

Hvordan lykkes du med din achilles?

Brugte du karantæne i starten?
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: A Achilles

Indlæg af troels »

Ja, alle fisk. + profylaktisk behandling med praziquantel og cupramine
TommyFrost
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: ons 3. apr 2013 15:54
11
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2009

Re: A Achilles

Indlæg af TommyFrost »

Jeg fik min i November 2021 og han var fyldt med hvide pletter og meget underernæret. Han kom selvfølgelig i karantæne og blev behandlet med copper + Oodinex og fik en masse mad, hvilket hjalp gevaldigt.

I dag svømmer han glad rundt og hygger sig dagen lang.
Han har dog, af ukendte årsager, nogle rifter i finnerne som ikke vil hele. Jeg har af flere omgange behandlet ham både med Oodinex igen samt antibiotika, desværre uden virkning. Det er bare sådan han ser ud desværre.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"