"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kontinuerlig måling af Ph

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 692
Tilmeldt: ons 15. feb 2012 20:54
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Kontinuerlig måling af Ph

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Hej SF.

Jeg har i noget tid gået med en tanke om kontinuerlig måling af Ph, temperatur og saltbalance. Da mine fremtidsplaner pt er lidt usikre, er jeg ikke interesseret i at bruge en masse penge på en akvariecomputer.

Jeg har derfor kigget lidt online og har fundet et Ph meter der kan måle Ph, temperatur og saltbalance og samtidig har Wifi så man kan se historisk data.

(6 in 1 WiFi PH EC TDS Temp Meter SALT SG Water Quality Tester Real Time Viewing, på eBay)

600 kr virker som en spiselig pris, men tænker om noget har erfaring med denne type instrument? Er der nogle ulemper jeg ikke har tænkt over? Kan den overhovedet bruges ?

Er der nogen der har alternative produkter der klare samme opgave til billige penge ?

Jeg er primært interesseret i Ph dernæst Temperatur og Salt er blot en bonus. Så produkter der ikke nødvendigvis kan det hele, er også ok. Lad mig høre hvad i tænker.

/Mikkel
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Kontinuerlig måling af Ph

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Mikkel.

Jeg kender ikke produktet, desværre.

Jeg er selv gået "computer" vejen og kører med Apex fusion og deres system. Her måler jeg konstant ph, salt, temp og ORP.

Hvad er formålet med målingerne? Har du et specifikt issue ell fokusområde, eller andet?

Hilsen Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Kontinuerlig måling af Ph

Indlæg af MortenL »

Køb en brugt GHL 3.1 den handels ofte ned til 1500kr.

Den pris du henviser til på en 6in1 probe, lyder til at være noget billigt Kina bras. pH prober og conductivity prober er ikke billige, og hvis de er billige så har de det ofte med at drive, og så kan det jo være lige meget, hvis dine målinger ikke er præcise.

I øvrigt, hvad er formålet med at måle pH kontinuert, hvis du ikke vil bruge det til noget regulering. Det er klart at pH svinger over døgnet, hvilket der ikke er så meget at gøre ved, ud over at køre med lys i sumpen over natten, frem for om dagen. Måler du pH på samme tid hver dag får du jo også et billede af din pH.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 692
Tilmeldt: ons 15. feb 2012 20:54
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Kontinuerlig måling af Ph

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Formålet var at især kigge på om jeg med fordel kunne bruge Kalkwasser, men uden at overdossere. I sidste ende, er målet bedre stabilitet og dermed vækst på især Acroporaer og andre SPS.

1500kr lyder også fint, men kommer proberne så overni ?

Jeg ved at det kan måles samme tid dagligt, men gider ærligt ikke stå og rode med det hver dag. Jeg kører allerede forskudt lys på sumpen.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Kontinuerlig måling af Ph

Indlæg af MortenL »

mikkeljacobsen89 skrev:Formålet var at især kigge på om jeg med fordel kunne bruge Kalkwasser, men uden at overdossere. I sidste ende, er målet bedre stabilitet og dermed vækst på især Acroporaer og andre SPS.

1500kr lyder også fint, men kommer proberne så overni ?

Jeg ved at det kan måles samme tid dagligt, men gider ærligt ikke stå og rode med det hver dag. Jeg kører allerede forskudt lys på sumpen.
De 1500kr er set for ældre ghl 3.1 systemer med prober mm.

Kender udemærket ønsket om at få pH'en op, har været der af flere gange. og har også brugt kalkwasser kortvarigt, men efter jeg har skiftet over til ATI essential+ har min pH ligget fint, på 8.1-8.2 som max, men mine SPS'ere vokser helt vildt, faktisk så vildt at det er ved at være et problem.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"