"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

KUBEN

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: KUBEN

Indlæg af Anders månsson »

Nu havde jeg lige købt muslinger og anskaffet mig fiske line som muslingen kunne hænge i... Men fandt min dejlige pincet død imellem stenene.. Så det var synd for fisken... Nu ska akvariet have ro og så ska det hele vokse og det vil jeg nyde:-)
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Mack
Reactions:

Re: KUBEN

Indlæg af Mack »

RIP


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: KUBEN

Indlæg af Anders månsson »

Efter lidt problemer med svingende kh og tab af både fisk koraller og som senest en invasion af små zoa spisende søstjerner. Som jeg manuelt fjerner når jeg ser dem...
Så var datteren og jeg ude og se på en enkelt fisk til akvariet...
Vi skulle begrænse os da vi også er ved at starte et axolotl (salamander) akvarie op og egentlig bare skulle have noget hvidt sand i fynsakvariecentrum, der lige havde fået en sending fisk i hus...
Eeeeeen fisk blev der sagt!!!
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: KUBEN

Indlæg af Engelquist »

Sej attitude din datter har :y
Hvordan står det til med udfordringerne med de zoa spisende søstjerner og værdierne?


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: KUBEN

Indlæg af Anders månsson »

jeg har fået høstet ca 50 små søstjerner ud og mine zoaer ser lidt mere glade ud, men der er stadig nogle stykker tilbage men jeg tager søstjernerne ud, som jeg ser dem . Det er specielt de store af dem på ca 1cm i diameter der rasper mine zoaer!

Godt du spurgte til værdier Bo :GO jeg får aldrig målt så ofte jeg gerne ville... men kan se på mine euphyliaer at der ikke er meget næring... og sandt nok trods jeg fodre to terninger artemia hver dag... Jeg har en ferie-fodrer på, imens vi er væk en uges tid og siger han skal tage tre terninger i baljen :beer:

nitrat: 4
fosfat: 0,03 hvis ikke nul (lidt svært at se farven, vhis den er der overhovedet :dizzy: )
kh: 7-8


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: KUBEN

Indlæg af charlie saltvand »

Fedt med nye fisk.

Hold lige øje med din leather jacket...aka filfisk, de kan godt finde på at nappe i zoas også. Fed fisk med god personlighed og de elsker glasroser, meeeen kan altså også finde på at "nippe" i andet :GO


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: KUBEN

Indlæg af Anders månsson »

en lille update:
Jeg har løbende fået fjernet søstjerner fra baljen, der spiste mine zoaer. Det har hjulpet... men i processen fik jeg skubbet til de ca 5 glasroser jeg havde og de har nu formeret sig til 30 :G
Så nu skal jeg igang med kanyler og sprøjter som en anden stiknarkoman og få givet som noget gift/syre , desværre sidder nogle af dem nærmest inde i mine euphyliaer, blastemousse og zoaer :angry:

Dertil har jeg mistet lidt fiske...
jeg kom hjem en da fra work og der lå en anthias på gulvet og dagen efter lå en chromis, det har jeg aldrig oplevet før... men jeg kunne jo få sat et net over baljen... Jeg har observeret at en af hunner er ekstra aggerssiv og og dominere de andre mere end den plejer. Måske den er ved at skifte køn... Min han anthias døde i foråret :G

så har jeg ikke set min rainfordi (tror jeg de kaldes) og min filfisk gik desværre også ret hurtigt bort, selvom begge fiske skulle være begynder fisk :clap:
så nu er jeg nede på
2 Klovn fisk
3 Chromis
2 Anthias
2 Forktail blennies
1 Gramma loretta


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: KUBEN

Indlæg af Anders månsson »

update: grundet travlhed med nyt job og festivitas/vandre tur på Bornholm med venner, så har akvariet bare passet sig selv... dog lidt nyt..¨
Jeg fik fat i en ny fil fisk (filfisken Fin) I håb om han vil tage sig af de ca 70 (læs: sindssygt mange) glasroser. Vil se mig om efter en wurdimani reje også
Jeg har aldrig oplevet den her eksplosion af glasroser før, måske fordi jeg kører med uden skummer, men det har jeg jo sådan set gjort i mange år og i mange akvairer!


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: KUBEN

Indlæg af crazy seahorse »

Hvis de sætter sig inde i nogle af Euphylliaerne og de andre typer du nævner, så er de rimelig nemme at fjerne.
Op med korallen og i en skål/bøtte med den. Efter kort tid vil glasroserne begynde at titte frem, så du kan spotte hvor de sidder. Så tager du dem en ad gangen med en god spids pincet. Glasroser sidder ikke lige så godt fast som en Majano kan gøre. Når du har dem i en bøtte, gør det ikke så meget at de frigiver sporer. Når du er færdig, så skyl dem i en bøtte med frisk vand for at rense dem for evt sporer.
Jeg gjorde sådan med en Caulastrea. Der sad næsten 20 Majanoer inde i den og de er væk nu. Piece of Cake.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: KUBEN

Indlæg af Anders månsson »

hvis jeg ellers kan få korallen vrikket fri, da jeg har limet den :-)
men det skal da prøves!!!


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: KUBEN

Indlæg af Anders månsson »

oooohh happy day!
Filfisken Fin har fået appetit for glasroserne... Han har stille og roligt ryddet sandet i højre side for en masse mindre (ca 2-5 mm diamter) og endda også taget to medium store (ca 2cm i diamter) som sad indimellem en af mine euphyliaer... Men han har ca 70 tilbage så jeg håber han bliver ved trods grammaen (køn fisk men en skiderik) tit sidder og bider ham i siden :naughty: 8)


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: KUBEN

Indlæg af Tykki »

Det er da ikke en gramma loretto du har, men den som ligner! Sådan opgøre gramma sig ikke! Hvordan går det med nitrat og fosfat i sådan en hippie balje uden skummer eller noget !?


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: KUBEN

Indlæg af Tykki »

Den fisk du tror er gramma er en pictichromis paccagnellae og er en lorte fisk! Ta den op og :wc: også erstat den med en rigtig gramma


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: KUBEN

Indlæg af Anders månsson »

det har du nok ret i Dan dit alvidende bæst!
Filfisken Fin har det egentlig ok og spiser helt godt, jeg syntes der bliver færre glasroser (som også går under navnet "lorte pisse lorte glasroser" her i huset)

jeg får målt værdier i morgen så må vi se om cheato monsteret og dsb holder til mængden af fisk og tre gange frost foder terninger om dagen...


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: KUBEN

Indlæg af Tykki »

Fedt , og sæt også lige et fts op


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: KUBEN

Indlæg af Anders månsson »

po3: 25 og po4: 0,25 så jeg nu går jeg ned på to terninger om dagen fra de tre...
kh: 9 (jeg påfylder med postevand så den bliver nok hold oppe den vej for jeg tilsætter ikke noget) billede kommer senere...
Senest rettet af Anders månsson man 26. sep 2022 09:58, rettet i alt 1 gang.


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: KUBEN

Indlæg af Tykki »

GOSH mand ! Du har snart lige så meget lort i vandet som jeg!


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: KUBEN

Indlæg af Anders månsson »

d. 22. september efter at have målt værdier, så fandt jeg ud af at min ene lampe over cheato monsteret var gået ud og at jeg havde glemt at jeg havde noget aktivt kul liggende i gennemløbet i sumpen. Det har nok ligget der i ca 4 måneder, så det var nok noget til briste punktet og udløst sit skidt i vandet igen!
SÅ ...
Lampen er fisket (fikset.. akvarie humor ha ha ha ha ha :dizzy: )og kullet er ude... allerede dagen efter så alle korallerne mere glade ud så når vi når til næste weekend måler jeg værdier igen og ser om der er en ændring :beer:

så kommer der også lidt fts billeder...
Senest rettet af Anders månsson tirs 25. okt 2022 08:25, rettet i alt 1 gang.


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: KUBEN

Indlæg af Anders månsson »

Fik endelig renset ruderne så man kan se ind til guld klumperne og det er BESTEMT ikke glasroserne jeg taler om her...
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: KUBEN

Indlæg af Engelquist »

Har du noget til at vende/rode bundlaget igennem- F eks Cerithsnegle?

Kan du ikke komme til at nakke de glasroser med noget Joes juice?


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: KUBEN

Indlæg af Tykki »

Og hvad var værdierne?


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: KUBEN

Indlæg af Anders månsson »

Bo: jeg har prøvet med saltsyre, men det syntes jeg bare det hele blev værre af... Jeg skal lige ad med min royal dotty back, så får filfisken Fin fri lejde til at alle glasroserne i ro og mag! Hardu haft held med joes jouice? Jeg har en ubrugt pakke liggende... syntes bare jeg læser på nettet at det fremprovokerer flere ligesom saltsyren...

Tykki: I am you father! I feel your anger... Come to the dark side... Jeg har glemt at få målt værdier... Det er hårdt at være en 45 single maaaan... men det sker meget snart, det kan jeg mærke!


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: KUBEN

Indlæg af Engelquist »

Når jeg brugte det, virkede de som om de selv spiste det og derefter døde- jeg placerede en lille klat i deres fangarme og lod dem selv klare resten.
Jeg tror at det er hvis man roder for meget med pipetten og stikker den hårdt ind i glasrosen, den udløser sporerne.
I hvertfald kunne jeg kontrollere dem med juicen og de blev aldrig en plage…


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: KUBEN

Indlæg af crazy seahorse »

Anders månsson skrev:Bo: jeg har prøvet med saltsyre, men det syntes jeg bare det hele blev værre af... Jeg skal lige ad med min royal dotty back, så får filfisken Fin fri lejde til at alle glasroserne i ro og mag! Hardu haft held med joes jouice? Jeg har en ubrugt pakke liggende... syntes bare jeg læser på nettet at det fremprovokerer flere ligesom saltsyren...
Jeg tror ikke at det er syren, Joes juice, eller AiptasiaX der forværrer problemet. Men det er almindelig kendt, at de ofte kommer igen samme sted, fordi de regenerere fra små rester der evt sidder tilbage. Så man må ofte skyde den samme et par gange, men til sidst giver de op.
Hvis problemet er stigende efter et skud med et af de tre produkter, så kan det skyldes deres forsvarsmekanisme. Når en pestanemone (Aiptasia og Majano) føler sig truet, så frigiver den en mængde sporer og de kan sætte sig alle vegne. Så på den måde kan problemet virke som om det stiger. Men det er den roden rundt som akvaristen laver, der udløser det.
Det er derfor jeg er så glad for Filfisk. De udløser sikkert også sporer når de spiser dem, men da de hele tiden afsøger hele akvariet for spiselige objekter, så vil de løbende æde de nye. Det virker til, at de er gladest for de små eksemplarer.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: KUBEN

Indlæg af Anders månsson »

du har ret Erik ... Filfisken Fin har alligevel på ret kort tid udryddet en del glasroser og der er snart kun de store tilbage... og jeg kan se han også hapser lidt i dem. Nogen dage er de helt nede i stenen og så kommer de tilbage over nogle dage... Dog er der røget en sps til ham, men det er en ok offergave i sammenhold til at akvariet blev overtaget af glasroser :GO


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: KUBEN

Indlæg af Anders månsson »

bo: Jeg har mange nassarius snegle men kun to cerith snegle... Der udover er der mange orme i forskellige størrelser ... De kommer ud om natten og fylder nærmest bunden. Det er faktisk lidt klamt :beer: :GO


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: KUBEN

Indlæg af Engelquist »

Anders månsson skrev:bo: Jeg har mange nassarius snegle men kun to cerith snegle... Der udover er der mange orme i forskellige størrelser ... De kommer ud om natten og fylder nærmest bunden. Det er faktisk lidt klamt :beer: :GO
Fedt med liv på bunden :GO
Jeg ved sgu ikke med de nassarius, da jeg flere gange har oplevet at de er gået i mine LPS når jeg fodrede dem- især acans måtte jeg tit redde fra dem...


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: KUBEN

Indlæg af Anders månsson »

update med målinger...
Der er kommet lidt nyt i baljen bla to små bubbletip anemoner og lidt pulsing xenia fra Kenneth i Nyborg :biggrin: .

det har hjulpet at få fjernet kullet og lave min alge lampe. mine værdier er ved at være på plads (måske lidt for lidt næring)... dog syntes jeg mine lps skrumper, de er ikke glad for at værdierne falder ned til det stadie og tænker jeg skruer yderligere ned for min tid på lyset over algerne...jeg har den sat ned til 7 timer om natten fra idag af. Akvariet får to frost terninger dagligt som det er nu.
no3 : ca 15
Po4: 0,05
Kh: 9


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: KUBEN

Indlæg af Anders månsson »

jeg er nået til endnu en vandværdi udfordring 8)
jeg har i en måneds tid tilsat allforreef men uden at måle kh (eller andre vædier) pga jeg ikke havde noget kh test sæt. det fik jeg så igår
mine vandværdier er målt d.4/12:
Ca: 460
kh: over 15 (mit test sæt går ikke højere) :be:
NO3: 18
PO4: 0,1

pga min tårnhøje KH så stopper jeg med at tilføre allforreef til den falder til omkring 9 :GO . Istedet for at fodre 3 frost terninger så fodrer jeg nu kun 2 frost terninger så min NO3 og PO4 falder lidt (jeg går lige og roder lidt med min forder maskine til a t give tør foder i stedet for den ene frost terning :GO
Mit top off vand er ca en liter postevand om morgenen med en KH på ca 20... bare til info (fra vandværkets hjemmeside)


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: KUBEN

Indlæg af Tykki »

Hvorfor er du så forhippet på at fodre med Frost? Seriøst!???? Det forstår jeg overhoved ikke, og da slet ikke hvis du vil ned i nitrat og fosfat?


Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"