Hej JensJens.k skrev:Lidt om hvordan det har gået med mit akvarie..
Der er sket meget med akvariet også ting jeg gerne havde været foruden.
Først kørte akvariet som det skulle alt var super godt. Sendte Triton ICP test ind hvor træde måned og tænkte det her køre bare. Så kom der en Triton ICP test der så noget mærkelig ud, alt for meget Tin og Silicone. På samme tid var mine koraller begyndt at blegne og en koral (navn) var ved at dø helt ud. Triton anbefalede selvfølgelig vandskift, meget vandskift, 15% 20% vandskift 1 gange om ugen i 6 uger..
Straks gik jeg igang med at skifte vand og finde kilden til mit Tin og Silicone problem.
Først lede jeg efter noget jeg måske havde tabt ned i sumpen eller akvariet, men fandt dog intet.
Efter 3 uger med vandskift tænkte jeg det måske var en pumpe der kunne skabe problemet.
Jeg rådførte mig med den gode Carsten fra DecOasen, men den med pumpen troede han ikke på da de pumper jeg har ikke er billig bras fra Amazon.Det Carsten anbefalede var at sende en ny test ind, til ATI da deres test indeholder en RO Vandtest, da formeget Silicone kan skyldes fordårlig RO Vand. Og det med Tin kunne skyldes en fejl i testen.
Det gjorde jeg så.
Ny vandskift og ny test blev sendt af sted. Da testen kom tilbage havde jeg ingen Tin med der var forhøj Silicone i mit RO Vand.
Efter min vandkrise så kom der en akut Vandkrise. Min fine røde plexiglas sump var begyndt at lægge lidt vand. Hvor kom det fra! Det brugte jeg så nogle uger for at finde frem til. Det var et lille hul i limningen. Desvære blev det lille hul efter nogle uger til et stor hul.og så kom der rigtig meget vand
Det viste sig at limningen var blive svag. Nu skulle det gå stærkt. Fik slukket for returpumpen og tømt sumpen i en fart. Heldigvis var det plastik under sumpen som dannede en ramme rund om sumpen og den holdt det meste af vandet inde så der ikke blev en vandskade.
![]()
Et saltvandsakvarie uden sump er ikke det beste. Det kan vi vel godt blive enige om.. Så endnu engang søgte jeg råd og hjælp ved den gode ven Carsten fra DecOasen. (Lige en lille reklame pause med hjertet) Jeg fik så meget hjælp af ham så det nærmest er ubeskrivelig hvor hjælpsom han er. Jeg kan kun varmt anbefale at støtte og bakke op omkring DecOacen.
Carsten Hjalp mig med at få et midlertidig sump op at køre og hjalp mig med designet på den nye sump, som jeg fik lavet i glas fra Bima. Henning (fra Bima) var super hurtig til at få den lavet og sendt til Kbh..
Efter alt roderiet med akvariet og flere hundrede liter vandskift var akvariet oppe at køre igen. Med alt for lave bakterietal var det som om akvariet kun var en måneds gammel.
Så det har været en kamp for at få akvariet op på samme niveau som inden mit Tin/Silicone problem. Der har været alger, cyanobakterier og nul coral vækst. men heldigvis kun en død fisk.
På den positiv side er akvariet på rette vej igen. Jeg ser en god vækst i korallerne og farver der bliver skarpere. Der er stadig alger på stenene men de bliver langsont skiftet ud med den rigtige sunde levende sten.
Alt i alt har det været et lærerig nedtur og optur.
Du har været noget udfordret!
men rart at se at du ikke har givet op

Falder over det du skriver angående lav bakterietal, er det noget den ATI test måler eller?
Hvad gjorde du ved osmose anlæget for at få bugt med silikone problemet?
På forhånd tak