"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Teknik spørgsmål, cirkulation og lys

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2675
Tilmeldt: tors 27. apr 2006 16:05
17
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Teknik spørgsmål, cirkulation og lys

Indlæg af Mathias_C »

Hej

Håber at der er nogle som vil tage sig tid til at dele lidt ud af teknik erfaringer, for synes dælme at der er sket meget de sidste 5-6 år :hehe:
Særligt på Cirkulation og lys synes jeg at der er sket lidt siden mine Tunze pumper og Maxspect Razor lampe

Jeg påtænker et akvarie i størrelsen 250-300 l - alla Red Sea Reefer 350 / Nyos Opus 300 G2

Cirkulation:
Maxspect Gyre 330 (standard eller dobbelt)
Maxspect Jump Gyre MJ-GF4K - er det en nyere eller ældre version???
VorTech MP40wQD Pump - rette størrelse?
Andet bud - AI Nero 3 ??

Lys:
Pas - på bar bund, synes at jeg ser flere har AI eller Ecotech, men hvad og hvor meget?

Skummer:
Nyos Quantum 160
Andet/bedre Bud ?

Returpumpe:
Jebao DCP-5000
Andet/bedre bud ?


Andre bud på teknik ? gerne med tanke på støjniveau
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1470
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Teknik spørgsmål, cirkulation og lys

Indlæg af Jerslev »

Med Gyre 330, vil jeg klart anbefale dobbelt, og så behøver du ikke Vortech.
Jeg har selv en maxpect r5 300. Det er en god og prisbillig lampe.
Skummer se evt på Octo. En sådan bruger jeg og er glad for den. Bruger også Octo som returpumpe, fordi de kan styres og ændre flow
Men men det afhænger lidt af, hvorvidt du er teknikfetichist. Der er en del her på forummet, der kun går efter det dyreste, bubble King, Vortech med videre.
Det behøver du ikke.
Dine forslag til lamper er vist i den dyrere ende
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1518
Tilmeldt: man 9. jun 2008 10:16
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Re: Teknik spørgsmål, cirkulation og lys

Indlæg af Kasper j. »

Overvej Tunze stream 3, 5 års garanti og skal kun rengøren hver ½ år. Hvis du laver din stensætning rigtigt kan du nøjes med 1 pumpe.

Lampe der bruger jeg GHL Mitras LX 7204, men der er mange gode mærker at vælge imellem.
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 705
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Re: Teknik spørgsmål, cirkulation og lys

Indlæg af bmvw »

Hej Mathias

Tunze og Maxspect spiller da stadig!

Du er meget velkommen til at kigge forbi, kan se du bor i Aalborg.

Mvh Sonny
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 335
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Teknik spørgsmål, cirkulation og lys

Indlæg af sydsjælland »

Hej Jeg vil gerne komme med et par bud på optimalt udstyr - men det er ikke billigt.

Jeg har testet lidt forskelligt af gennem tiden og der er næsten altid både fordele og ulemper.
Jeg prioriterer generalt:
lavt strømforbrug.
svagstrøm 12v -24v "ikke 230v ned i mit saltvand - 99% af ledningnerne bliver helt stive og hårde og knækker efter nogle år i saltvand og så står man der med noget halvfarligt udstyr.
Rengøringsvenlighed.
Og mest af alt støj svage enheder.
Cirkulation:
I min verden er det kun Nero 5 der rykker. ( nero 3 er muligvis ikke kraftig nok ) prisforske for lille til ikke at vælge nero 5.
Den mest støjsvage, og så er den bare max programmeringsvenlig via en app.
Returpumpe
Apex cor 15 eller cor 20 - jeg er målløs over så lydløs den er i forhold til det ret kraftige tryk den kan levere. Jebao er ikke lydløs til sammenligning - prisen er dog også en helt anden.
Skummer
Ikke mange positive ord fra mig om nyros 160, der har kørt hos mig et halvt års tid.
Den er sindsyg flot - ja - og der er mange fede videoer af den på youtube - men den magter bare ikke opgaven hvis man også har lidt fisk i vandet. - den kan ikke adskilles 100% for rengøring - har oplevet 2 forskellige plast dele som knækkede "man kan dog købe alt i reservedele" er ikke specielt støj svag. kører ustabilt og skal konstant finjusteres - gab - og da det blev mere end jeg gad sloges med så valgte jeg en
Deltech 1500i i stedet for - det er en super god skummer - kører stabilt - sikring mod overskumning er en fed ting. Kunne dog godt ønske mig at høre den køre med en Apex pumpe i stedet - Den er dog i den lave ende af skalaen i forhold til støj.

Det er mit bud på alternativt udstyr, i den evige jagt på det mest optimale udstyr. :-) hvor vi ikke kigger på prisen - det lidt dyrre udstyr holder bare længere og kører mere stabilt og er lige lidt bedre helevejen rundt hvis du spør mig.
God jagt
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Teknik spørgsmål, cirkulation og lys

Indlæg af Carsten »

sydsjælland skrev: Cirkulation:
I min verden er det kun Nero 5 der rykker. ( nero 3 er muligvis ikke kraftig nok ) prisforske for lille til ikke at vælge nero 5.
Den mest støjsvage, og så er den bare max programmeringsvenlig via en app.

Det er da temmelig ufikst at den skal sidde på en ende rude for at få et flow gennem akvariet.

Efter min mening er det kun Tunze der duer. De kan vinkles stort set som man ønsker det. Og de er så lydløse at man skal lægge øret til glasset for at høre dem
sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 335
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Teknik spørgsmål, cirkulation og lys

Indlæg af sydsjælland »

Ja Carsten det er jo smag og behag - hvordan man ønsker sine pumper placeret på bagside eller på siderne. Men det afhænger jo også meget af akvariets størrelse og længde samt hvilket flow man ønsker i forhold til stensætning.
Men hvis du nu selv havde prøvet en nero5 pumpe så havde du også en ide om hvordan den rent faktisk spreder fiowet ud til siderne på en helt anden måde end andre pumper - den virker jo slet ikke som tunze eller vortech som nærmest bare bælser en stråle lige frem med knapt så meget spredning til siderne så jeg kan garrentere for at selv om man skulle ønske sig at placere dem på bagvægen så kommer der en super spredning og cirkulation. Den tager fat i vandet på en helt anden måde og har super programmerings muligheder.
Og for min skyld kan folk købe hvad de vil - Jeg har haft tunze /Vortech / Jecod/ maxpeckt og flere andre mærker og modeller og jeg er landet på Nero 5 - derfor anbefaler jeg den. Ingen anden pumpejeg kender er lige så støj svag.

Hvad er det for en Tunze pumpe som du kører med og som du så anbefaler ?
Og som du kalder støjsvag ? NU er jeg nysgerrig den vil jeg da rigtig gerne teste i den evige jagt på optimalt udstyr - Hvilken model og kan du eventuelt smide et billede af hvordan du har placeret dem hos dig ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Teknik spørgsmål, cirkulation og lys

Indlæg af Carsten »

For mig gik det på at få skjult pumpen så meget som muligt. Og en pumpe der sidder på ende ruden er ikke lige frem diskret. I Maxspect Gyre kan placeres højt oppe i akvariet, og skæmmer ikke så meget. Logisk vil en pumpe med en stor propel sprede flowet mere end en lille.
Den Tunze som jeg skriver om er en 6095
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1470
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Teknik spørgsmål, cirkulation og lys

Indlæg af Jerslev »

Lol så er vi tilbage til de gode gamle dage, hvor vi tit diskuterede religion omkring teknik.
Alt i alt drejer det sig vel om behov og pengepung. Ved ikke nok om Nero eller Deltec til at vurdere, hvorvidt kvaliteten er merprisen værd.
Mine gyroer og skummer høres stort set ikke, og returpumpen slet ikke
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2675
Tilmeldt: tors 27. apr 2006 16:05
17
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Teknik spørgsmål, cirkulation og lys

Indlæg af Mathias_C »

Altid godt med lidt teknik holdninger :D

Jeg er nok lidt hooked på teknik, men det skal gerne være med måde, kan godt se det fede ved pumper mv. i samme mærke og med app tilknyttet som jeg kan se flere udbyder, tror dog det i praksis er mere lir end brugbart.

Nogen som ved hvad forskellen er på den "almindelige" Gyre og "Jump-versionen" ?
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Teknik spørgsmål, cirkulation og lys

Indlæg af Carsten »

Mathias_C skrev:

Nogen som ved hvad forskellen er på den "almindelige" Gyre og "Jump-versionen" ?
Hvor finder du info om dem?? På deres hjemmeside står der intet

Fandt det selv!
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"