"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Helt grøn på saltvand

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Holrits
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn 2. jan 2022 01:31
2
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 2009

Helt grøn på saltvand

Indlæg af Holrits »

Hej derude, og godt nytår :)

Jeg har gået det sidste stykke tid med tankerne om at anskaffe mig et saltvandsakvarie, nærmere Red Sea Nano Max. Jeg har tidligere haft akvarie, dog aldrig saltvand.
Jeg har set en del videoer og læst mig lidt frem, men mit spørgsmål går sådan set på hvor meget daglig pleje der er? Der ligger en video på YouTube med nogle som har haft et Nano Max kørende
i et år uden at gøre noget som helst, ikke engang skifte vand, også læser jeg om andre som dagligt plejer vandet? Hvor ligger mellemtingen?

Håber på lidt feedback mht. "pasning" for hvad når man tager på ferie, skal det så passes hverdag af andre eller hvordan gør i dette :)?


Mvh Nicolai


Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Helt grøn på saltvand

Indlæg af Jerslev »

Velkommen til en dyr men dejlig hobby.
Du skal nok komme med lidt flere detaljer omkring det påtænkte akvarium, før vi kan sige noget mere præcist.
Er det med eller uden sump? Er der automatisk vandpåfyldning?
Hvor mange liter er det på?
Vær opmærksom på at et saltvandsakvarium altid hurtigt bliver for lille, fordi der er så meget, man gerne vil putte i i. Derfor få et så stort som pung og plads muliggør
Den daglige pleje afhænger bl.a hvad du vil have i. Fisk only er som et ferskvandsakvarium. Blødkoraller, fisk og rejer / krabber ligeså.
Det store spring økonomisk og plejemæssigt kommer, hvis du også vil holde stenkoraller
Men ugentligt vandskifte og målinger af vandværdier, regelmæssig afrensning af ruder og fodring er vel basically det. Husk også et osmoseanlæg, hvor du kan lave rent vand
Med mindre der er sump kan det sagtens være uden opsyn, men igen det afhænger af setup og indhold. Jeg har dog holdt ferie i en uge og havde blot en til at fylde osmosevand på og smide en kuvert med tørfoder i et par gange
Spørg igen, hvis du har flere. Vi hjælper gerne


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Helt grøn på saltvand

Indlæg af Carsten »

Find en i dit nabolag, som har saltvand, kontakt vedkommende og besøg ham.
Rigtigt mange spørgsmål læser sig meget lettere ved et besøg hvor man ser tingene tæt på og kan spørge ind til det hele her og nu


Holrits
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn 2. jan 2022 01:31
2
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 2009

Re: Helt grøn på saltvand

Indlæg af Holrits »

Jerslev skrev:Velkommen til en dyr men dejlig hobby.
Du skal nok komme med lidt flere detaljer omkring det påtænkte akvarium, før vi kan sige noget mere præcist.
Er det med eller uden sump? Er der automatisk vandpåfyldning?
Hvor mange liter er det på?
Vær opmærksom på at et saltvandsakvarium altid hurtigt bliver for lille, fordi der er så meget, man gerne vil putte i i. Derfor få et så stort som pung og plads muliggør
Den daglige pleje afhænger bl.a hvad du vil have i. Fisk only er som et ferskvandsakvarium. Blødkoraller, fisk og rejer / krabber ligeså.
Det store spring økonomisk og plejemæssigt kommer, hvis du også vil holde stenkoraller
Men ugentligt vandskifte og målinger af vandværdier, regelmæssig afrensning af ruder og fodring er vel basically det. Husk også et osmoseanlæg, hvor du kan lave rent vand
Med mindre der er sump kan det sagtens være uden opsyn, men igen det afhænger af setup og indhold. Jeg har dog holdt ferie i en uge og havde blot en til at fylde osmosevand på og smide en kuvert med tørfoder i et par gange
Spørg igen, hvis du har flere. Vi hjælper gerne
Tak for svar, her kommer lidt mere info på mine tanker.
Planen er at gå med et mindre akvarie, da pladsen ikke er til det, det skal stå på mit kontor - hvis jeg bliver helt vild med det må der opgraderes til stuen senere hen.
Det er et All-In-One akvarie på 70L, med sump og skimmer som er bygget ind i bagvæg, jeg har læst mange gode anmeldser om dette. Den har også en lille auto påfylder på ca. 1.5L
Jeg ville sådan set have 2-3 fisk, dvs. et par klovnefisk, også måske én mere. Dertil nogle snegle/krebs til bunden mest for algernes skyld.

Der skal ikke de helt svære coraler i, det vil være rent nybegynder akvarie med blødkoraller og måske lidt LPS hvis de kan leve deri :)


Holrits
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn 2. jan 2022 01:31
2
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 2009

Re: Helt grøn på saltvand

Indlæg af Holrits »

Carsten skrev:Find en i dit nabolag, som har saltvand, kontakt vedkommende og besøg ham.
Rigtigt mange spørgsmål læser sig meget lettere ved et besøg hvor man ser tingene tæt på og kan spørge ind til det hele her og nu
Ja det kunne jeg prøve :)


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Helt grøn på saltvand

Indlæg af nbd »

Der er minimal pasning hvis du kan begrænse dig mht. fisk og fodring. To eller tre mindre fisk lyder ok i 70 L. Men lad akvariet køre med blødkoraller et halvt års tid inden du introducerer fisk, så kan den biologiske filtrering bygges gradvist op.


Holrits
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn 2. jan 2022 01:31
2
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 2009

Re: Helt grøn på saltvand

Indlæg af Holrits »

nbd skrev:Der er minimal pasning hvis du kan begrænse dig mht. fisk og fodring. To eller tre mindre fisk lyder ok i 70 L. Men lad akvariet køre med blødkoraller et halvt års tid inden du introducerer fisk, så kan den biologiske filtrering bygges gradvist op.
Det var netop min tanke, 2 klovnefisk måske 1 mere af noget andet ellers så lidt snegle/reje til algerne


Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Helt grøn på saltvand

Indlæg af Holst »

Hej Holrits.

Velkommen til først og fremmest :)
Meget af det kommer an på ens temperament og planlægning.
Jeg vil anbefale at du først og fremmest påtænker at lave vandskifte og med tiden når de gode bakterier har et godt overtag, når der er styr på input og output af næringsstoffer (fodder, fiskepoop osv.), styr på tilsætning af CA, ALK, MG + diverse andre tilsætninger. Først når der er styr på disse ting kan du begynde at overveje ikke at skulle lave vandskifte.. Jeg selv skifter 50L vand hver 14 dag i mit Reefer425XL. Jeg har ingen ide om at gøre det anderledes, for når jeg skifter vandet renser jeg lige for det der måtte ligge på bunden, suger lidt i krogene hvor jeg ved flowet har svært ved at nå ind og driller rejen bare fordi... '
Det er først nu at jeg kan mærke og se at der er ved at være en kemi som kan klare sig og bæredygtig i mit akvarie. Det har kørt et år nu med i forvejen indkørte sten.

Men igen, temperament, antal fisk, input/output af næringsstoffer. Den nemme løsning er klart at have "Good house keeping" og lave vandskifte. (Min mening)..

ift. til ferie, så fik jeg sidst en til at komme og fodre et par gange i løbet af ugen. Har man ATO på, så skal baljen med RO vand bare være stor nok :) Næste gang vil jeg dog have en til at kigge forbi som har lidt mere erfaring med saltvand, men det er bare for at være på den sikre side. En balje er hurtig en stor pengetank der skal passes og passes på !

Langt til vestjylland, men er du på kanterne skal du være velkommen til at kigge ind.


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Holrits
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn 2. jan 2022 01:31
2
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 2009

Re: Helt grøn på saltvand

Indlæg af Holrits »

Holst skrev:Hej Holrits.

Velkommen til først og fremmest :)
Meget af det kommer an på ens temperament og planlægning.
Jeg vil anbefale at du først og fremmest påtænker at lave vandskifte og med tiden når de gode bakterier har et godt overtag, når der er styr på input og output af næringsstoffer (fodder, fiskepoop osv.), styr på tilsætning af CA, ALK, MG + diverse andre tilsætninger. Først når der er styr på disse ting kan du begynde at overveje ikke at skulle lave vandskifte.. Jeg selv skifter 50L vand hver 14 dag i mit Reefer425XL. Jeg har ingen ide om at gøre det anderledes, for når jeg skifter vandet renser jeg lige for det der måtte ligge på bunden, suger lidt i krogene hvor jeg ved flowet har svært ved at nå ind og driller rejen bare fordi... '
Det er først nu at jeg kan mærke og se at der er ved at være en kemi som kan klare sig og bæredygtig i mit akvarie. Det har kørt et år nu med i forvejen indkørte sten.

Men igen, temperament, antal fisk, input/output af næringsstoffer. Den nemme løsning er klart at have "Good house keeping" og lave vandskifte. (Min mening)..

ift. til ferie, så fik jeg sidst en til at komme og fodre et par gange i løbet af ugen. Har man ATO på, så skal baljen med RO vand bare være stor nok :) Næste gang vil jeg dog have en til at kigge forbi som har lidt mere erfaring med saltvand, men det er bare for at være på den sikre side. En balje er hurtig en stor pengetank der skal passes og passes på !

Langt til vestjylland, men er du på kanterne skal du være velkommen til at kigge ind.
Mange tak for dit svar, og beklager det sene svar. Den tank har spøgt i mit hoved lige siden jeg fik idéen :p

I forhold til dosering af div. tilsætninger, jeg syntes ikke rigtig at kunne finde så meget info på hvordan og hvorledes dette skal tilsættes, ellers søger jeg måske forkert. Er det en "stor" opgave eller er det til at overkomme?

dbh Nicolai


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Helt grøn på saltvand

Indlæg af crazy seahorse »

Holrits skrev:
Carsten skrev:Find en i dit nabolag, som har saltvand, kontakt vedkommende og besøg ham.
Rigtigt mange spørgsmål læser sig meget lettere ved et besøg hvor man ser tingene tæt på og kan spørge ind til det hele her og nu
Ja det kunne jeg prøve :)
Ud fra det du skriver, så er det ikke noget der kræver det helt store - og så alligevel.
Saltvand er en kompliceret affære, men det er hvad du gør det til. Mange af de ting du spørger til, er ikke noget du behøver at spekulere så meget over i starten.
Vandskift og en automatisk top off burde kunne gøre det. Temperatur og lidt cirkulation er en selvfølge.

Men for lige at tage Carstens forslag op, så er det en god ide. Du er velkommen her i Ganløse. Det ligger ikke så langt fra Greve.
Kørte faktisk forbi i går og jeg tror turen kan gøres på 30 minutter max. Motorvej stort set hele vejen.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Holrits
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn 2. jan 2022 01:31
2
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 2009

Re: Helt grøn på saltvand

Indlæg af Holrits »

crazy seahorse skrev:
Holrits skrev:
Carsten skrev:Find en i dit nabolag, som har saltvand, kontakt vedkommende og besøg ham.
Rigtigt mange spørgsmål læser sig meget lettere ved et besøg hvor man ser tingene tæt på og kan spørge ind til det hele her og nu
Ja det kunne jeg prøve :)
Ud fra det du skriver, så er det ikke noget der kræver det helt store - og så alligevel.
Saltvand er en kompliceret affære, men det er hvad du gør det til. Mange af de ting du spørger til, er ikke noget du behøver at spekulere så meget over i starten.
Vandskift og en automatisk top off burde kunne gøre det. Temperatur og lidt cirkulation er en selvfølge.

Men for lige at tage Carstens forslag op, så er det en god ide. Du er velkommen her i Ganløse. Det ligger ikke så langt fra Greve.
Kørte faktisk forbi i går og jeg tror turen kan gøres på 30 minutter max. Motorvej stort set hele vejen.
Mange tak.

Jeg var nede og snakke med den lokale fiskedealer i weekenden, og har nu bestilt et Red Sea Max Nano hjem!

Jeg har kigget lidt rundt på nettet for at finde en sten sætning men syntes ikke der er meget på nettet, hvor finder i jeres? Samt hvorfor er mange af stenene røde/lilla? Jeg ville foretrække de lyse sten men er der en fordel ved de andre?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Helt grøn på saltvand

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg søgte på aquascaping, da jeg skulle have ideer til mit nye og der kom mange billeder.
Ellers må du ud og se lidt forskellige akvarier og se, om du kan få nogle ideer på den måde.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Holrits
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 9
Tilmeldt: søn 2. jan 2022 01:31
2
Postnummer: 2670 Greve
Saltvand siden?: 2009

Re: Helt grøn på saltvand

Indlæg af Holrits »

crazy seahorse skrev:Jeg søgte på aquascaping, da jeg skulle have ideer til mit nye og der kom mange billeder.
Ellers må du ud og se lidt forskellige akvarier og se, om du kan få nogle ideer på den måde.
Det var ikke så meget idéer, den har jeg. Kan bare ikke finde ud af hvor man køber stenene, syntes ikke der er meget info online hos dig. forhandlere


Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: Helt grøn på saltvand

Indlæg af Jens.k »

Hej Holrits
1. Farven på dine akvarie sten bliver af naturen Lilla når akvariet modnes
2. Du kan ikke bruge hvilken som helst sten til saltvand
Men det ved Carsten alt om


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"