"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kvartalets Akvarie November 2021 (sydsjælland)

Besvar
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Kvartalets Akvarie November 2021 (sydsjælland)

Indlæg af Marco R »

[center]Kvartalets Akvarie (sydsjælland)[/center]
[center]November 2021 Af Marco R[/center]

[center]
1.jpg
[/center]

[center]Lidt om Christian[/center]

Jeg hedder Christian, og er 53 år. Jeg startede med saltvand i 2010, og fik hurtigt en mentor, Tim W, som jeg har rigtig meget at takke for af viden og hjælp til denne hobby. Uden en mentor så var jeg nok gået kold 100 gange. Det har været guld værd, og jeg mener det er uundværligt. Startede med et lille 60 liters som lynhurtigt blev til 2 små akvarier mere, men små akvarier er bare ikke nok. Så inden for ret kort tid fik jeg bygget et super lækkert akvarie på specialmål hos Decocean, og jeg havde dengang GHL-computer, 2 doseringsmaskiner og hjemmebygget LED-lys. Lavede en masse forskellige experimenter med bl.a. lanthanumclorid til po4 fjernelse, deepsandbed (DSB) i displayakvariet.

[center]
2 - thumbnail_1 mit 1 salt 66l boyu.jpg
[/center]
[center]
3 - 1.1 66l boyu nu med sten og koraller.jpg
[/center]
[center]
4 - 2 15l på skrivebordet et halvt års tid.jpg
[/center]
[center]
5 - thumbnail_3 mit desigt m halvering af overflade fordamp.jpg
[/center]
[center]
6 - thumbnail_3.1 klar til step up.jpg
[/center]
[center]
7 - thumbnail_3.2 maj 2011 365liter hjemmedesignet i stuen.jpg
[/center]
[center]
8 - thumbnail_3.3 på plads.jpg
[/center]
[center]
9 - 3.4 365l med stensætning.jpg
[/center]
[center]
10 - 3.5 365l.jpg
[/center]
[center]
11 - thumbnail_3.6 færdigt og tilvokset.jpg
[/center]
[center]
12 - thumbnail_3.8 sagde du hjemme bygget led lampe.jpg
[/center]
[center]
13 - thumbnail_3.9 koraller og fisk1.jpg
[/center]
[center]
14 - thumbnail_3.7 færdigt masser af fisk.jpg
[/center]

Jeg har haft stort set alt i forskellige fisk samt lidt af hvert i koraller, og det var alt sammen en ret dyr fornøjelse og desværre også en evig kamp med værdier. Fisk der jagtede hinanden til døde, koraller der døde i perioder med for store udsving, og da jeg lukkede ned i 2015 grundet 2 ting - en flytning samt et pestanemoneudbrud ude af kontrol, sagde jeg ALDRIG mere saltvand. Det er for dyrt, og jeg vil ikke være slave af, at jeg konstant skulle være over mit akvarie.
Hurtigt fik vi indbygget det lækre akvarie i stuen og fyldt discus i. Til stor fornøjelse og glæde for alle, samt pengepungen. Det har vi den dag i dag stadig med Discus og lidt småfisk. I et par år havde vi stadig 3-4 forskellige akvarier kørende med en Axolotl (salamander), Moskusskildpadder, Cichlider og havedam med forskelligt. Fine farver og forskelligartet bevægelse og en gave til børn der bare elsker det. Så jeg var uden saltvand i et par år, og på trods af at jeg havde besluttet aldrig mere saltvand. Så manglede der noget, og min kone blev gravid i 2018. Så tænkte jeg, vores lille pige skal sku ikke vokse op uden et akvarie med et par klovnefisk.

[center]
15 - thumbnail_4 tidligere salt nu discus - saltv pause.jpg
[/center]

Så jeg satte mig og lagde en fin plan for et lille (billigt og simpelt setup uden dyre koraller, fisk eller akvariecomputere). Bare et lille ca. 100 liters. Jeg savnede nørderiet og eksperimenterne, og så er der bare ikke noget som et par klovnefisk, der boltre sig i Bobbletip-anemoner.
Planen hed automatisk vandskift, daglige små vandskift på 1-3 liter pr. dag. Barbund = ingen sand, ingen Balling, ingen akvariecomputer, ingen SPS-koraller men kun Zoa’er, BTA, andre anemoner, skiver og blød-koraller. Placeret i en kølig kælder og nul sollys til at ramme akvariet. Det setup ved jeg kan tåle de udsving, der kan opstå, hvis man ind imellem har for travlt, og akvariet må passe sig selv i en måned eller to.
Det gik rigtig fint i starten. Det meste af mit gamle udstyr var solgt, og der var kommet meget nyt, og bedre, grej til på bare de 2-3 år, jeg var væk. Så lidt nyt blev indkøbt og testet af. Mine koraller voksede ikke helt som tidligere og som forventet. Mere vil hurtigt have mere, og et akvarie blev til 2, så 3 og 4, og de blev ombygget et efter et med fælles sump. Det forårsagede selvfølgelig at min plan heller ikke holdt en meter længere. Der blev også indkøbt lidt dyre koraller igen og lidt for mange fisk. De daglige vandskift kunne slet ikke tilføre det, som der var behov for og heller ikke holde NO3 og Po4 nede = igen en kamp. Nu med dyre koraller som gik til igen, og mistrives i de perioder jeg havde travlt. Godmorgen min bare r.v - efter et år havde jeg 3 stk. 113 l liters kørende, brugt en masse penge på udstyr og koraller endnu en gang, og var næsten havnet i samme situation som før, nu også med en baby på armen og tidsmangel.
Marts 2019 skal jeg lukke det hele ned igen og glemme det. Kiggede mig i spejlet endnu en gang – NEJ – jeg skal tænke mig bedre om og lægge en holdbar plan igen. 2 stk. 113 liters med klovnefisk blev det reduceret til. Kørte stadig ikke optimalt, og det gav jo egentlig ingen mening med 2 stk. ens 113 liters side by side og en sump delt i 2 med Zoa-frags i den ene halvdel.

[center]
16 - thumbnail_5 2018 setup der tog fart 2 stk 113l.jpg
[/center]
[center]
17 - thumbnail_5.1 113l nr 2 med skummer.jpg
[/center]
[center]
18 - thumbnail_5.2 IMG_0264.jpg
[/center]
[center]
19 - thumbnail_5.3 IMG_0389.jpg
[/center]
[center]
20.jpg
[/center]
[center]
21.jpg
[/center]

Nej et Reefer 350 med kvalitets udstyr og et fragment-akvarie til Zoa’er. Ergo lukkede jeg endnu et akvarie ned, og fik frag-akvariet koblet på fællessumpen, fik indkøbt Red Sea-akvariet og begyndte at bygge systemet langsomt op. Det er ikke oppe at køre endnu, så jeg nyder stadig bare mit ene 113 liters og mit Zoa frag-akvarie, som nu har kørt siden start 2018.
Mit udstyr er løbende udskiftet til at skulle køre mit nye Red Sea Reefer 350, frag-akvarie og mini-sump (ombygget standart Red Sea-sump), derfor hænger valg af udstyr og et 113 liters akvarie ikke helt sammen.
Da jeg kørte daglige vandskift, kørte jeg med Autoaqua, som er en lille computer med optiske sensorer til at styre aftapning og påfyldning samt tilførsel af osmosevand ved løbende fordampning. Den virker perfekt, og var det bedste, som jeg havde købt til akvariet i lang tid. Har sidenhen tilkøbt Autoaqua med magnetventil og optisksensor til at lukke for osmosevandet. Jeg glemte det altid, når jeg lavede osmosevand i en 60 liters balje, så lortet løb altid over og ud i kloarken i flere timer. Det sker ikke mere. Nu slukker den bare, når vandstanden når sensoren. Begge produkter kan varmt anbefales.

[center]
22.jpg
[/center]
[center]
23.jpg
[/center]

Min til tider dyrt købte erfaring har ført mig til følgende beslutning og valg. Det giver ikke mening for mig at købe hverken skummer, returpumpe eller cirkulationspumper, som altid skal køre på max for at magte opgaven. Så nøgleordet er: godt overdimensioneret udstyr som er gearet til at kunne magte opgaven på halv kraft, hvilket giver mulighed for at skrue op i perioder ved behov.
Alt skal være svagstrøm. Jeg har set stive, porøse halvdefekte 230V ledninger nok på pumper og varmelegemer og andet udstyr, som jo bliver på grænsen til livsfarligt. Ergo ingen 230V ledninger i saltvand hos mig. Ja det er sku en gåde, at man på dyre mærker ikke kan ofre og prioritere noget 230V ledning, som rent faktisk kan tåle at komme i saltvand!
Jeg holder mest af koraller i vilde farver, og som har noget bevægelse i vandet. SPS-koraller siger mig ikke ret meget. Nok mest fordi de er for stationære, skal løbende klippes til ved god vækst og er ikke gode for mig at holde, hvis jeg i en periode slet ikke får passet eller målt på vandet.
Bobbletip Anemoner og Zoa’er er klart mine favoritter. Hammer Torch og Vidunderkoral er også ret fede men mere følsomme. Har forsøgt mig med Rockflower anemoner, men jeg har måtte opgive det. De døde langsomt, måske af sult, nærmest lige meget hvad jeg gjorde for at fodre dem.

[center]
24.jpg
[/center]

Selvom det kun er på 113 liter, og forestår udskiftning, så nyder vi det ret meget, og det har kørt perfekt længe. Hos os skal det kunne tåle perioder, hvor vandværdierne kan svinge lidt. Har dog bidt i det sure æble og købt doseringspumper for at køre lidt Balling igen. Har også forsøgt mig med lidt forskellige saltmærker og testet forskelligt udstyr af i jagten på det optimale udstyr.
Forsøg, test af udstyr, eksperimenter, ombygning og skøre påhit må jeg bare indrømme er vigtige elementer i hobbyen samlet set for mig, og en medvirkende grund til at jeg ikke vil undvære saltvand. Det er mit lille private eksperimentarium til glæde og frustration.


[center]Displaytanken[/center]

Displaytanken:
IM 40 på 113liter og målene er L50 x D48 x H48cm med indvendig sump bagerst, men hvor jeg har boret 3 huller, så den er koblet på min centralsump, hvor bagkamre er bibeholdt til filtersokker og lidt aktivkul.


[center]
25.jpg
[/center]

Sumpen:
Sumpen er et standart Red Sea Reefer sump, som følger med til mit kommende Red Sea Reefer 350, og som er ombygget til plads til skummer og rullefilter samt vandrotation til chaetoalger, og måler L70 x D43 x H35 cm.


[center]
26.jpg
[/center]
[center]
27.jpg
[/center]
[center]
28.jpg
[/center]
[center]
29.jpg
[/center]

Dekoration:
P.T kun levende sten, ingen keramik hos mig tak.

[center]Teknik[/center]

Styring:
AutoAqua smart AWC Duo SAWC-400P til vandskift og top-of. Virker bare 200%, og giver stabillitet og kvalitet.

Osmoseanlæg:
Ja et Fa.gondzik med harpix.

Ozon:
Nej Ikke p.t. Har kørt med det tidligere, men føler ikke lige for det mere.

Osmolator:
AutoAqua smart AWC Duo SAWC-400p.

Lys:
AI Prime på display og Evergro på Zoa-akvariet. AI Prime fungerer fint til mit behov, oveni købet selvom jeg har topglas på for at minimere vandfordampning. Dog bemærk en ting og lyt til et godt råd: skru ned for UV-lyset på dem, da plastiklinsen ellers smelter ganske enkelt over tid ligeud for den ene diode. Plastikken nedbrydes af en eller anden årsag. Tror jeg kørte dem på 80-100%, indtil jeg opdagede problemet. Evergro-lampe over Zoa-akvariet virker super fint.

Skummer:
Deltech 1500i. Har prøvet 6-8 stykker gennem tiden. Store, små, runde eller firkantede - var meget tilfreds med ATI Powercone 250 (ikke original pumpe men Jecod). Nu er jeg rigtig godt tilfreds med Deltech1500i, da den er støjsvag, og det er fedt, at den kan skilles totalt ad for rengøring, og fedt at den har stop funktion mod overskumning.

Rullefilter:
Claresea SK5000. Jeg hader filtersokker, der skal rengøres, eller latterligt filtervat der stopper til og ændre på vandstanden i sumpen. Det er noget af det bedste, jeg har tilført her i anden omgang sammen med Brightwell Bio-klodser. Efter jeg fik Bio-klodser i sumpen og rullefilter på, har det ikke været muligt at holde liv i Chaeto-algerne, som ellers holdt min NO3 nede.

Returpumpe:
Apex Cor 20. Den er vanvittig, og er absolut den mest støjsvage returpumpe, jeg har prøvet, og den kører kun på halv kraft.

Cirkulation/ pumper:
Ja Nero 5 og hellere en for meget end en for lidt. Bedste og mest støjsvage cirkulationspumpe på markedet efter min mening.

Varmelegeme + køler:
Nej, da rumtemperatur er 25-26 grader.

Køler:
Nej, det er ikke nødvendigt.

Doseringsmaskine:
Ja, 2 stk. H2Ocean P4 Pro med Wifi. 3 stk. til Balling og 1 stk. KH-buffer og en til sporestoffer fra KZ-system 1234 (sporstoffer).

Foderautomat:
Nej, men ville gerne prøve en Apex på et tidspunkt.


[center]
30.jpg
[/center]
[center]
31.jpg
[/center]
[center]
32.jpg
[/center]
[center]
33.jpg
[/center]
[center]
34.jpg
[/center]
[center]
35.jpg
[/center]

[center]Vandværdier[/center]

Jeg bruger refraktometer til salt, Red Sea testsæt til Mg og Ca. Hanna Checker til kh og PO4 og Iodine og Salifert til NO3.

- KH: 8,5 ppm (Hanna Checker)
- Ca: ca. 380 ppm (Red Sea)
- Mg: 1350 ppm (Red Sea)
- NO3: 10 ppm (Salifert)
- PO4: 0,1 ppm (Hanna Checker)
- pH: Måler jeg slet ikke
- Saltnintet: 1025 (refraktometer)
- Temperatur: 25-26 ºC


[center]Vedligeholdelse[/center]

Tilførsel (automatisk):
Tropic Marine Balling, KZ System 1234 (sporstoffer) og hjemmeblandet KH-buffer.

Tilførsel (manuelt):
NO3, Polypboost, KH-buffer, Ca-buffer og Mg-buffer.

Vandskifte + rengøring:
Vandskift på ca. 25% hver 1 til 2 måneder samt støvsugning i sump og akvarier ved hvert vandskift. Mine koraller kan godt lide vandskift en gang i mellem. Så jeg ønsker faktisk så lille samlet vandvolume som muligt, så mine vandskift ikke behøver at være alt for store og uden en sandbund som tikkende PO4 atombombe. Så kan værdierne godt styres på et lille system.

[center]Foder[/center]

Helt standart frost mysis og artemia + div. flage foder.

[center]Koraller[/center]

SPS:
Ingen.

LPS:
- 1 stk. Acanstrea
- 1 stk. Fungia

Blødkoraller:
- Div. Zoanthus sp.
- Capnella imbricata (Kenyatræ)
- Discosoma Ironman (skiveanemone)
- Ricodea Yuma
- Rhodactis sp. (skiveanemone)


[center]
36.jpg
[/center]
[center]
37.jpg
[/center]
[center]
38.jpg
[/center]
[center]
39.jpg
[/center]
[center]
40.jpg
[/center]
[center]
41.jpg
[/center]
[center]
42.jpg
[/center]
[center]
43.jpg
[/center]
[center]
44.jpg
[/center]
[center]
45.jpg
[/center]
[center]
46.jpg
[/center]
[center]
47.jpg
[/center]
[center]
48.jpg
[/center]
[center]
49.jpg
[/center]
[center]
50.jpg
[/center]
[center]
51.jpg
[/center]
[center]
52.jpg
[/center]

Zoa-akvariet: :


[center]
53.jpg
[/center]
[center]
54.jpg
[/center]
[center]
55.jpg
[/center]
[center]
56.jpg
[/center]
[center]
57.jpg
[/center]
[center]
58.jpg
[/center]
[center]
59.jpg
[/center]
[center]
60.jpg
[/center]
[center]
61.jpg
[/center]
[center]
62.jpg
[/center]
[center]
63.jpg
[/center]
[center]
64.jpg
[/center]
[center]
65.jpg
[/center]
[center]
66.jpg
[/center]
[center]
67.jpg
[/center]
[center]
68.jpg
[/center]
[center]
69.jpg
[/center]
[center]
70.jpg
[/center]
[center]
71.jpg
[/center]
[center]
72.jpg
[/center]
[center]
73.jpg
[/center]
[center]
74.jpg
[/center]
[center]
75.jpg
[/center]
[center]
76.jpg
[/center]
[center]
77.jpg
[/center]
[center]
78.jpg
[/center]
[center]
79.jpg
[/center]
[center]
80.jpg
[/center]
[center]
81.jpg
[/center]
[center]
82.jpg
[/center]
[center]
83.jpg
[/center]
[center]
84.jpg
[/center]

[center]Fisk og invertebrater[/center]

Fisk i DT:
- 2 stk. Amphiprion ocellaris (Almindelig klovnfisk)
- 1 stk. Paracanthurus hepatus (Paletkirurg)
- 2 stk. Chelmon rostratus (Almindelig pincetfisk)
- 1 stk. Synchiropus splendidus (Mandarinfisk)
- 1 stk. Halichoeres melanurus (Haleplads-gylte)
- 4 stk. Zebrasoma veliferum (Zebrastribet kirurgfisk)
- 1 stk. Pseudochromis elongatus (S) (Den aflange dottyback)

Invertebrater i DT:
- 4-5 stk. Turbosnegle
- 4-6 stk. Eramitkrebs
- 1 stk. Søpindsvin
- 1 stk. Søæble (kobolt-blå)
- Flere BTA’er


[center]
85.jpg
[/center]
[center]
86.jpg
[/center]
[center]
87.jpg
[/center]
[center]
88.jpg
[/center]
[center]
89.jpg
[/center]
[center]
90.jpg
[/center]
[center]
91.jpg
[/center]
[center]
92.jpg
[/center]

[center]Problemstillinger og udfordringer[/center]

Puha igennem tiden - det kan der skrives hele bøger om. Seneste store problem var et vanvittigt alge-attack af flere forskellige alger igennem et helt år eller mere. Det har været ved at drive mig til vanvid, og løsningen har jeg kun lige fundet - meget simpel og er kirurger og eramitkrebs. Årsagen er muligvis sporestoffer fra mit KZ-system 1234 dosering.

[center]
93.jpg
[/center]

4 ting jeg har gjort for at stabilisere og få fuld kontrol på NO3 og po4:
- 1: Tilpas mængden af fisk. Øh har lige fået lidt for mange igen for at holde mine alger nede.
- 2: Bio klodser fra Brightwell.
- 3: Claresea SK5000 rullefilter.
- 4: Nul sand og støvsugning af display samt sump hver anden måned ved vandskift.
Jeg er utrolig tæt på at tro, at mit nuværende setup måske ville kunne undvære skummeren helt efter 6 stk. bio-klodser og rullefilter. Meeen jeg er ret glad for den skummer, da den kører perfekt, og tømmer vel kun skummerkoppen en gang hver 14. dag, og tror ikke, at den går uden skummer, når akvariet bliver byttet ud med mit nye Red Sea Reefer 350 liters.

[center]
94.jpg
[/center]

[center]Afslutning[/center]

Hvad saltvands-fremtiden bringer må guderne vide, men planen er 1 stk., og kun 1 stk., Red Sea Reefer 350 liter + ca. 80 liters fragment-/Zoa-akvarie med fælles sump. Klovnefisk og anemoner + det løse - men planer kan jo ændre sig med tiden, så vi må se.


[center]
95.jpg
[/center]
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Kvartalets Akvarie November 2021

Indlæg af Marco R »

[center]Spørg endelig løs, hvis I har spørgsmål, ellers nyd Christians flotte og spændende akvarie - god læselyst :happy:[/center]


Gino
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 2915
Tilmeldt: søn 10. maj 2009 23:15
14
Postnummer: 5210 Odense NV

Re: Kvartalets Akvarie November 2021

Indlæg af Gino »

Det var seriøs beskrivelse af setuppet:-)

Der er sket noget siden opstart af første akvarie!

Lækre zoaer også


Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Kvartalets Akvarie November 2021

Indlæg af tim_rn »

Lækkert! Og fedt zoa setup


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Kvartalets Akvarie November 2021

Indlæg af ttkthomsen »

Lækkert, tak for god læsning.


True
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 97
Tilmeldt: tors 12. nov 2020 18:47
3
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Århus v. Hasle

Re: Kvartalets Akvarie November 2021

Indlæg af True »

:GO Kæmpe tillykke med kvartals akvarie.
Du har da haft nogle udfordringer undervejs, fedt du stadig er begejstret for saltvand. Flotte billeder og akvarie.
Kæmper selv lige nu med ICH har du oplevet det og hvis hvad gjorde du ved det.


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Kvartalets Akvarie November 2021

Indlæg af nbd »

Spændende læsning. Det lyder som om, det har været en kostbar læreproces. Men du er bestemt nået flot i mål :clap:

Spørgsmålet er nu, hvor længe der går før du skal prøve noget nyt? :T


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Kvartalets Akvarie November 2021

Indlæg af Anders månsson »

Flotte små akvarier du har haft igennem tiderne! Har du stadig dsb?


sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Kvartalets Akvarie November 2021

Indlæg af sydsjælland »

:-) tak skal i have og tak til Marco for den flotte præsentation :-)
Jeg har dog aldrrig haft ICH - det har jeg stadig tilgode - har du læst den her :
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 48#p766212" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg skal prøve noget nyt om lidt :-) "stilstand ingen udvidelser" med et zoaakvarie og et reefer 350 :-)

Og Anders nej jeg har ikke dsb mere - har heller ikke rigtig tillidt til det virker ordentligt i vores små forhold :-) syntes jeg har prøvet det efter alle kundstens regler.

:-)


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Kvartalets Akvarie November 2021

Indlæg af Marco R »

sydsjælland skrev::-) tak skal i have og tak til Marco for den flotte præsentation :-)
Det var så lidt, var mig en fornøjelse :happy:

Glæder mig til at se hele setup'et sammen i en Akvarietråd :wink: :happy:


True
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 97
Tilmeldt: tors 12. nov 2020 18:47
3
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2020
Geografisk sted: Århus v. Hasle

Re: Kvartalets Akvarie November 2021

Indlæg af True »

Ja, har læst artiklen fra Crasy seahors, den er nærmest blevet min Bibel :K virkelig super info. :GO


Brugeravatar
TimW
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 930
Tilmeldt: man 23. jul 2007 01:29
16
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2007

Re: Kvartalets Akvarie November 2021 (sydsjælland)

Indlæg af TimW »

tak christian for de fine ord du var sku også en hård elev i starten fordi jo du syntes jo det var på din måde og det sku nok lykkedes men man lærer jo når tingene står i kø for at komme videre. men sikke mange gode saltvands stunder vi har haft og venskab der efter fedt du kører i nu det er sku flot


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Kvartalets Akvarie November 2021 (sydsjælland)

Indlæg af Anders månsson »

jeg studsede lige over dit flotte akvarie og din fiskeliste...
Hvordan går det med de ret mange og ret så store fisk på 113liter?
jeg har selv ret mange fisk i mit eget akvarie, men ville egentlig gerne have flere...


sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Kvartalets Akvarie November 2021 (sydsjælland)

Indlæg af sydsjælland »

Hej Anders
Det kan jeg godt forstå du studser over - fiskene listen omfatter alle fisk i de 2 akvarier.
Fisk er fordelt ca 50-50 på de 2 akvarier /
Frakment/zoa akvarie indeholder 1gylte - 3 kirouger - pinsetfisk som holder mine zoa totalt fri for alger og et glasrose udbrud tog pinceten sig af.
Palleten er død den fik noget galt i halsen - og en kiroug er solgt.
Så de 113 liter indeholder NU 2 alm klovne - 1 kiroug - 1 mandarin - 1 lillerød fætter - 1 pinzet men har haft et par stykker mere i, som var lige i overkanten.
Men 2 klovne 2-3 små kirouger - og en mandarin eller 2-3 små fisk - går fint i 113 liter.
Kirougerne skal bare videre efter ca et års tid så bliver de for store.
plejer at have en dværgkejser - :-)


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Kvartalets Akvarie November 2021 (sydsjælland)

Indlæg af Anders månsson »

Tak for svaret... Så lader jeg være med at sætte flere fisk i min balje ha ha


Besvar

Tilbage til "Kvartalets Akvarie"