"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

HJÆLP.. Hvor kan jeg få fat på noget Phytoplankton

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Krongaard
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør 27. aug 2011 09:06
12
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2011

HJÆLP.. Hvor kan jeg få fat på noget Phytoplankton

Indlæg af Krongaard »

Jeg er i den situation at mine klovnefisk har lagt æg :) og jeg vil selvfølgelig gerne prøve om det kan lykkes at holde liv i laverne, men nu mangler jeg Phytoplankton som jeg har læst at man skal starte med.

Er der en som ved hvor jeg kan købe noget ? alle de butikker jeg finder ha det ikke på lager.

Lars :f2:


Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: HJÆLP.. Hvor kan jeg få fat på noget Phytoplankton

Indlæg af Dan89 »

De lever ikke af phytoplankton.. Men hjuldyr som du skal lever og formere sig af phytoplankton :)
Sæt dig grundigt ind i det ellers er det kuldsejlet fra start af.. Og tro mig taler af erfaring.. Fortryder at bruge en nat på at fange dem for det hele var dødt næste morgen ;)
Det kræver forberedelse.. Selv de erfarne dropper vist kuldet hvis ikke de er 100% klar :)


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: HJÆLP.. Hvor kan jeg få fat på noget Phytoplankton

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Lars.

Tillykke med klovneyngle parret.

Som Dan skriver så er det (desværre)en meget tidskrævende opgave at opdrætte klovnefisk, selv om de bliver betragtet som nogle af "de lettere". Du SKAL have gang i både en zooplankton og phytoplankton kultur... (flere af disse) inden du skal bruge kræfter på at fange ynglen op når den klækker. Du skal så have ungerne til nærmest at svømme i foder. Kender en der har lavet opdræt nogle gange. Han brugte spande til at have ynglen i og så blev ynglen flyttet rundt når baljerne skulle rengøres (dette var OFTE).... Efter 12 dage, tror jeg...? Husker det ikke helt, så gennemgår ynglen metamorfose og her er der også typisk et frafald af unger..... :G

Nå.... Jeg kunne blive ved, det er en LANG, TIDSKRÆVENDE, og SVÆR øvelse at opdrætte dem.

Når det så er sagt, SÅ GIV DEN GAS :W og få dine egne erfaringer og del dem meget gerne herinde. Når først klovnene er begyndt at lægge æg, så bliver de typisk ved med dette, hvis de er velfodret så ret ofte.

Held og lykke med dem :beer:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: HJÆLP.. Hvor kan jeg få fat på noget Phytoplankton

Indlæg af Jones »

Du skal bruge phytoplankton, rotifers og nyklækkede artemia. A. Ocellaris er opdrættet med lav succesrate, på en linje af meget små nyklækkede artemia. Man skal lige finde sine rutiner, men det kan lade sig gøre. Vi er nogle stykker herinde, der har opdrættet klovne med større eller mindre succes. Op på hesten og kom igang


o_O
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: HJÆLP.. Hvor kan jeg få fat på noget Phytoplankton

Indlæg af Dan89 »

Ja beklager hvis det havde en negativ klang! Men det er bestemt ikke umuligt.. Og har selv planer om at prøve igen når jeg har tiden, flytter og renovere plus nyt 1200liters :)

Så sæt dig ind i det forbered og giv den gas! Jeg gør det og har de først lagt æg og du ikke ændre det store fortsætter de vist ;)


Krongaard
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 5
Tilmeldt: lør 27. aug 2011 09:06
12
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2011

Re: HJÆLP.. Hvor kan jeg få fat på noget Phytoplankton

Indlæg af Krongaard »

Tusind tak for de hurtige, og ærlige svar :)
Æglægningen kom helt bag på mig, så jeg er på ingen måde klar til det, desværre.
Jeg kan godt høre at det er noget man skal sætte sig ind i.
Jeg tænker at jeg smider håndklædet i ringen denne gang, og så må jeg prøve at læse lidt yderligere op på det så jeg måske har en chance hvis jeg skulle være heldig igen. :)

endnu engang tak. Lars


lundfold
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 4
Tilmeldt: ons 6. jul 2016 20:11
7
Postnummer: 6520 Toftlund
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: Toftlund

Re: HJÆLP.. Hvor kan jeg få fat på noget Phytoplankton

Indlæg af lundfold »

Krongaard skrev:Tusind tak for de hurtige, og ærlige svar :)
Æglægningen kom helt bag på mig, så jeg er på ingen måde klar til det, desværre.
Jeg kan godt høre at det er noget man skal sætte sig ind i.
Jeg tænker at jeg smider håndklædet i ringen denne gang, og så må jeg prøve at læse lidt yderligere op på det så jeg måske har en chance hvis jeg skulle være heldig igen. :)

endnu engang tak. Lars
Hej Lars

Hvis du får mod på det, så er vi nogle stykker, der kan hjælpe med råd og start kulturer af plankton og zooplankton, du skal nok forvente at de vil lægge æg med en til to gange om måneden, så det er ikke en katastrofe at misse et kuld, hvis er interesseret i emnet, kan jeg klart anbefale bogen "The complete illustrated breeder's guide to marine aquarium fishes" den kommer ind over mange af de ting man ikke selv tænker over.
20191224_215657.jpg


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: HJÆLP.. Hvor kan jeg få fat på noget Phytoplankton

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg er sgu da blevet godt inspireret af denne tråd :GO

Jeg købte et lille "par" LSD Mandarin......Troede jeg!!! for længe siden. Da de kom i baljen, gjorde den ene kort proces med den anden :G (De var ret små, så svært at "kønne" dem)....
Den overlevende har nu gået længe i mit "tårn" der er en del af det samlede system. Den kører frosne mysis ind til den store guldmedalje. :W

SPØRGSMÅL:

1) Kan I se om det er en hun, eller en han....? Den har en ret lille forlænget rygfinne.
Lsd mandarin 2.jpeg
LSD mandarin.jpeg
2) Når jeg har fundet en mage, hvordan skal jeg så introducere denne? Skal den gå "beskyttet" i fx en fiske fælde nogle dage, så de kan se hinanden an? Jeg tænker at den indkørte ret hurtigt vil animere den nye til at spise frosne mysis...?

Hvis jeg kan finde en mage og de kan enes, så skal jeg da forsøge at opdrætte et kuld eller to :W (Tak for link til opdræts indlægget Jones :beer:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"