"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Erfarne sump-byggere der kan give et par fif?

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
kilnakorr
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: man 2. nov 2020 15:27
3
Postnummer: 3500 Værløse
Saltvand siden?: 2020

Erfarne sump-byggere der kan give et par fif?

Indlæg af kilnakorr »

Hejsa.

Er helt ny her og er igang med planlægning af sump.

Her er mit layout:
Billede

Noget jeg bør ændrer, eller evt. noget jeg skal være opmærksom på?
Alle idder og kritik er velkomment :be:


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Erfarne sump-byggere der kan give et par fif?

Indlæg af Jones »

Hvordan får du vand i refugiet? Og hvorfor har du en 15 cm glasvæg ved returpumpen?

Jeg har altid lavet det som : skummer - refugium - retur - ato


o_O
kilnakorr
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: man 2. nov 2020 15:27
3
Postnummer: 3500 Værløse
Saltvand siden?: 2020

Re: Erfarne sump-byggere der kan give et par fif?

Indlæg af kilnakorr »

Jones skrev:Hvordan får du vand i refugiet? Og hvorfor har du en 15 cm glasvæg ved returpumpen?

Jeg har altid lavet det som : skummer - refugium - retur - ato
Deler retur. Så kan jeg styrer flowet i refugium. Den del har jeg styr på.
Spørgsmålet er om diverse rum ser fornuftige ud i størrelserne og væggene har en fornuftig højde?


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Erfarne sump-byggere der kan give et par fif?

Indlæg af Jones »

Du skal i hvert fald sikre dig at vand fra akvariet kan være i sumpen når du slukker strømmen. Ellers får du vand på gulvet. Men ja, ellers ser det fint ud


o_O
kilnakorr
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: man 2. nov 2020 15:27
3
Postnummer: 3500 Værløse
Saltvand siden?: 2020

Re: Erfarne sump-byggere der kan give et par fif?

Indlæg af kilnakorr »

Jones skrev:Du skal i hvert fald sikre dig at vand fra akvariet kan være i sumpen når du slukker strømmen. Ellers får du vand på gulvet. Men ja, ellers ser det fint ud
Ja! Ser ud til jeg har ca. 50 L overskud i sumpen. Jeg har derfor plads til ca. 7.5 cm vand fra baljen minus hvad der er i rørene. Så skal blot have retur højere end 7.5 cm så bør det gå.

Takker for input :happy:


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Erfarne sump-byggere der kan give et par fif?

Indlæg af MortenL »

Hæver du skummeren? Hvis ikke, kommer den til at stå dybt (25cm er hvad jeg kommer frem til), ville overveje at lave dybden i skummer kammeret så den passer til skummerens anbefalede dybde. Kan heller ikke se fidusen i den ekstra 15cm væg.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
kilnakorr
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: man 2. nov 2020 15:27
3
Postnummer: 3500 Værløse
Saltvand siden?: 2020

Re: Erfarne sump-byggere der kan give et par fif?

Indlæg af kilnakorr »

MortenL skrev:Hæver du skummeren? Hvis ikke, kommer den til at stå dybt (25cm er hvad jeg kommer frem til), ville overveje at lave dybden i skummer kammeret så den passer til skummerens anbefalede dybde. Kan heller ikke se fidusen i den ekstra 15cm væg.
Den ekstra væg er blot for at stoppe flowet lidt og tvinge evt mikrobobler opad (måske jeg fjerner den).
Ved ikke om højden til skimmer er i overkanten, men ellers vil niveauet være ureglmæssigt, hvis det sænkes til samme niveau som retur kammeret...


Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Erfarne sump-byggere der kan give et par fif?

Indlæg af Dan89 »

kilnakorr skrev:
Jones skrev:Du skal i hvert fald sikre dig at vand fra akvariet kan være i sumpen når du slukker strømmen. Ellers får du vand på gulvet. Men ja, ellers ser det fint ud
Ja! Ser ud til jeg har ca. 50 L overskud i sumpen. Jeg har derfor plads til ca. 7.5 cm vand fra baljen minus hvad der er i rørene. Så skal blot have retur højere end 7.5 cm så bør det gå.

Takker for input :happy:
Hvordan har du beregnet hvor mange liter der ryger ned i sumpen?
Mvh Dan


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Erfarne sump-byggere der kan give et par fif?

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg ville lave væg mellem sump afd og ato højre end akvariet, eller mindst akvarie højde... Nederen ved en eller anden fejl at få saltvand over i ato rummet.....?


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
kilnakorr
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: man 2. nov 2020 15:27
3
Postnummer: 3500 Værløse
Saltvand siden?: 2020

Re: Erfarne sump-byggere der kan give et par fif?

Indlæg af kilnakorr »

charlie saltvand skrev:Jeg ville lave væg mellem sump afd og ato højre end akvariet, eller mindst akvarie højde... Nederen ved en eller anden fejl at få saltvand over i ato rummet.....?
Tanken er god nok. Væggen bliver nok tæt på kanten.
Dog kan evt. akvarievand (ved returpumpefejl) samt alt ATO vand kunne være i sumpen samtidig, hvis der er lille overløb. Chancen er nok minimal, men hellere saltvand i ATO kammeret end på stuegulvet :rolleyes:


Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: søn 20. jan 2008 15:27
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Re: Erfarne sump-byggere der kan give et par fif?

Indlæg af Lasse »

kilnakorr skrev:
charlie saltvand skrev:Jeg ville lave væg mellem sump afd og ato højre end akvariet, eller mindst akvarie højde... Nederen ved en eller anden fejl at få saltvand over i ato rummet.....?
Tanken er god nok. Væggen bliver nok tæt på kanten.
Dog kan evt. akvarievand (ved returpumpefejl) samt alt ATO vand kunne være i sumpen samtidig, hvis der er lille overløb. Chancen er nok minimal, men hellere saltvand i ATO kammeret end på stuegulvet :rolleyes:
Helt enig, jeg har ATO væg ca. 5mm lavere end akvariehøjden for at sikre mod vand uden for akvariet.

Jeg fortryder at jeg ikke har lavet lidt mere "detail" design i overløbsrummet med skummeren som er samme design som dit, dvs. simpelt rum med plads til skummer, og overløb i bobbelfælde. Skulle jeg lave noget om, ville jeg:
- Sikre at overfladevand i overløbsrum bliver i kammeret med skummeren, og at vandet i overløbsrummet blev guidet direkte til/ind i skummeren (ved ikke hvordan din skummer tager vand ind), inden det kan komme i bobbelfælden.
- Designe hylde til en eller flere filtersokker (mangler det specielt når der rodes i med noget i akvariet som skaber en masse svæv).

Jeg overvejer derfor at lave en kasse i akryl til overløbskammeret, som tvinger vandet igennem filtersok, og forbi skummeren, inden det kan kommer ud af kassen og kan løbe i bobbelfælden.
Vedhæftede filer
Akrylkasse.jpg


112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"