Reel vandmængde i vores systemer

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Reel vandmængde i vores systemer

Indlæg af Engelquist »

Når vi beskriver vores systemer er det gerne ud fra akvariets udvendige mål.
jeg har et akvarie på 150x68x50 og kalder det for 510 liter.
Sumpen måler 120x40x30, så den hedder 144 liter.
Altså har jeg et system på 654 liter..?
Men det er jo ganske vildledende når jeg skal udregne tilstætninger ift min vandmængde.

Mit display indeholder jo ikke 510 liter, men kun 441 (indvendige mål og vandstand)
Bundlag og porøse sten burde også fratrækkes, men det er svært at regne på, da det også indeholder vand...
Min sump indeholder heller ikke 144 liter, men kun 46,9 liter, når osmosekammer fratrækkes og det udregnes efter vandstanden.

Så har jeg i stedet for 654 liter kun et system på 487,9 liter, hvilket er meget væsenligt når jeg udregner balling, sporestoffer og næringstilsætninger.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Reel vandmængde i vores systemer

Indlæg af Tykki »

Da jeg omdekoreret min tank og smed vand på igen blev det til 375 liter ! Ved det presist fordi det var vand på dunke. Min tank er på 502 l og min sump kan rumme 80 liter!
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Det kan nok være et reelt spørgsmål. Derfor læner jeg mig op af mine målinger og ICP test.
Nu kører jeg med kalkreaktor og ikke Balling, hvor problemet sikkert er mere relevant. Så jeg føler mig rimelig sikker på mine tilsætninger.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

crazy seahorse skrev:Det kan nok være et reelt spørgsmål. Derfor læner jeg mig op af mine målinger og ICP test.
Nu kører jeg med kalkreaktor og ikke Balling, hvor problemet sikkert er mere relevant. Så jeg føler mig rimelig sikker på mine tilsætninger.
Jeg bruger også (som du jo ved) målinger og ICP tests for at styre mine værdier.
Men som udgangspunkt, bør vi nok udregne vores vandmængde mere reelt- f.eks et 10 % vandskifte er der jo stor forskel på udregnet ud fra udvendige mål, eller den faktiske vandmængde :wink:
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Engelquist skrev:
crazy seahorse skrev:Det kan nok være et reelt spørgsmål. Derfor læner jeg mig op af mine målinger og ICP test.
Jeg bruger også (som du jo ved) målinger og ICP tests for at styre mine værdier.
Men som udgangspunkt, bør vi nok udregne vores vandmængde mere reelt- f.eks et 10 % vandskifte er der jo stor forskel på udregnet ud fra udvendige mål, eller den faktiske vandmængde :wink:
Men igen, Bo, hvis man gør sig selv den tjeneste, at måle saliniteten på det nyblandede vand så den er korrekt, så burde problemet være minimalt.
Med den korrekte salinitet, er mængden jo underordnet. Men derfor er det jo meget rart at vide hvor mange liter man har. Når man får lavet en ICP, så er deres vejledning baseret på mængden af vand.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

crazy seahorse skrev: Men derfor er det jo meget rart at vide hvor mange liter man har. Når man får lavet en ICP, så er deres vejledning baseret på mængden af vand.
Netop!
Alene derfor er det vigtigt at bruge lidt tid på at udregne hvad ens vandmængde reelt er!
Brugeravatar
Damsted
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
9
Postnummer: 5260 Odense S
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Damsted »

Da jeg opsatte min lille nanopyt i et 30L akvarie, var jeg også meget bevidst om samme faktum. Jeg sørgede derfor for at måle mængden af vand, jeg smed i baljen, så jeg kender den nøjagtige vandvolume. Specielt i så lille et akvarie er jeg sikker på, det er vigtigt. Måske ikke så meget i forhold til om jeg laver 50% af de reelle 22L, der viste sig at være i baljen, eller de 15L i vandskifte, som de 50% af akvariets udvendige mål giver. Hvis jeg en dag skal dosere noget, om det er kemi (gud forbyde det), sporestoffer eller noget tredje, så burde jeg i hvert fald ikke komme til at overdosere det i den lille balje, hvor det vil have større effekt.
Saltvand behøver ikke at være sindssygt dyrt at komme i gang med, og det behøver heller ikke være vildt tidskrævende at passe - Se bare mit nanoakvarie!
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Hep. Jeg har ca 800 Liter vand efter at have mål højde på vandstand i de forskellige baljer, og indvendige mål.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"