"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Alternativ til Prosa

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
NMorell
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 105
Tilmeldt: tors 23. jan 2020 21:59
4
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2020

Alternativ til Prosa

Indlæg af NMorell »

Hej

Jeg er igang med planlægningen af mit næste akvarie, og nu hvor størrelsen på tanken er på plads, er jeg begyndt at se på hvad jeg så skal stille det på.

Jeg vil helst undgå at skulle bygge noget i træ, da det helt sikkert bliver skævt :dizzy:

Derfor har jeg så kigget på noget alu, men den eneste mulighed jeg rigtig kan finde er prosa, som jeg ikke er specielt vild med.

Jeg har set en del på YouTube der får det bygget af cnc profiler, nogen der har erfaringer med det?

Andre alternativer modtages også gerne :beer:

Tanken bliver 90 lang, 60 bred og 40 høj.

Mvh. Nicolaj


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Alternativ til Prosa

Indlæg af MortenL »

Jeg har kigget en del på de her 40x40 eller 45x45 profiler, som går under navnet T slot profiles.

Der er flere brugere der har bord lavet af noget sådan. De kan købes flere steder, bl.a.
https://www.techxxl.com/part-100824.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Pas dog på, da de hurtigt bliver dyrt. Specielt hvis du skal have nogen til at lave huller og udfræsninger i profilerne.

Det kan du dog undgå hvis du anvender de her forbindelser:
https://www.techxxl.com/part-100804.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Husk også at montere et par vinkler.

Profilerne findes i mange dimensioner, og en 45x45 profil er nok i overkanten til dit akvarie, så overvej om en 30mm eller 40mm profil vil være bedre. Du skal så vælge den rette connector.

MVH
Morten


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Alternativ til Prosa

Indlæg af Dan89 »

Hvad med evt at kontakte en smed og få pris på et "bord" beklæd det med nogen tynde plastplader der holdes af nogen magneter? Bare en ide har ikke selv set det blot tænkt tanken ;)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Alternativ til Prosa

Indlæg af Carsten »

Dan89 skrev:Hvad med evt at kontakte en smed og få pris på et "bord" beklæd det med nogen tynde plastplader der holdes af nogen magneter? Bare en ide har ikke selv set det blot tænkt tanken ;)
Hvis du med tynde plastplader tænker på opskummet PVC, så er magneter ikke specielt godt. Pladerne bøjer svagt over tid, og derved mister magneterne kontakten, Ligeledes så ruster metallet i magneterne.
Et alternativ til magneter, er magnet tape, som sættes hele vejen -eller det meste af vejen rundt om hver plade. Dyrt, men det holder


Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Alternativ til Prosa

Indlæg af Allan M »

Prosa er vel en digtform?


Life is a beach and then you dive.
NMorell
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 105
Tilmeldt: tors 23. jan 2020 21:59
4
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2020

Re: Alternativ til Prosa

Indlæg af NMorell »

Endnu en sejer til autocorrect...... :wc:


Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Alternativ til Prosa

Indlæg af Dan89 »

Carsten skrev:
Dan89 skrev:Hvad med evt at kontakte en smed og få pris på et "bord" beklæd det med nogen tynde plastplader der holdes af nogen magneter? Bare en ide har ikke selv set det blot tænkt tanken ;)
Hvis du med tynde plastplader tænker på opskummet PVC, så er magneter ikke specielt godt. Pladerne bøjer svagt over tid, og derved mister magneterne kontakten, Ligeledes så ruster metallet i magneterne.
Et alternativ til magneter, er magnet tape, som sættes hele vejen -eller det meste af vejen rundt om hver plade. Dyrt, men det holder
Der kan helt sikkert arbejdes videre med ideen ;) men helt sikkert godt indspark det var bare løst fra hovedet.. Har ingen ide om pris og kommer an på om man kan gøre det til kagekassen eller man skal ud i en regning osv ;) måske man kender en der kan skaffe vare og kan svejse det for en :)


NMorell
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 105
Tilmeldt: tors 23. jan 2020 21:59
4
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2020

Re: Alternativ til Prosa

Indlæg af NMorell »

Jeg har fået pris på et bor i alu profilerne fra Tyskland. Knap 1800kr, og de vil lave det i 45x45 profiler. Så skal jeg så selv beklæde det. Ved sku ikke om det er for dyrt eller om jeg bare skal smide pengene efter det.


Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"