"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Levende sten "kogt" pga. defekt varmelegme

Forum til snak om dekoration af akvariet, levende sten, døde sten, opstillinger, baggrunde.
Besvar
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: søn 20. jan 2008 15:27
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Levende sten "kogt" pga. defekt varmelegme

Indlæg af Lasse »

Jeg har siden vinter haft døde sten i en balje saltvand i garagen, med en sten fra displayakvariet som podning. Jeg skal til at splitte mit RSM fra hinanden en af de næste dage og samle alle mine sten i baljen. Herefter skal jeg lave nyt aquascape til mit nye akvarie som endnu ikke er sat op. Her til aften konstaterede jeg at vandet i garage baljen var brandvarm. Temperaturmåleren var makset ud ved 40°C, og det dampede fra vandet, jeg vil gætte på vandet var ca. 60-70°C :G

Varmelegmet som skulle holde en rimelig temperatur i vinters var fortsat i baljen, og var gået amok :BA

I går rodede jeg i baljen for at sortere sten, og her var temperaturen fin, så jeg antager at fejlen opstod da jeg baksede rundt med stenene.

Spørgsmålet er hvad dælen jeg gør nu!

Alt liv må være færdig i stenene i garagen, men er det en skidt ide bare at fortsætte hvor jeg kom fra, og smide mine sten fra display akvariet med i baljen når det er kølet helt ned, og så begynde at lave mit scape med de "kogte" og de levende sten? Det er vel samme algefase jeg vil se frem til, som havde jeg startet op med 50% "normale" døde sten!

Min største bekymring er om jeg "dræber" mine levende sten ved at smide dem ned i vandet til de "kogte" sten.

Nogen gode råd ?


112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Akileuz
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: søn 20. maj 2018 14:57
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 2980 Kokkedal
Kontakt:

Re: Levende sten "kogt" pga. defekt varmelegme

Indlæg af Akileuz »

Mit umiddelbare råd vil være at gøre følgende:

1.) Nyt varmelegme selvfølgelig
2.) 100% vandskifte
3.) ned med display sten
4.) evt. pode med bakterie kultur

så vil jeg tro du er good to go... Ikke alle bakterier dør nødvendigvis ved 60-70 grader. Det du kan risikere og som oftest sker med den type bakterier som er i vores akvarier, det er at de danner sporer, som ligger i dvale til at der er optimale leveforhold igen. 60-70 grader slår ikke særlig meget ihjel. Og husk på, at så længe luften er koldere end vandet, så vil du opleve dampen :) er du sikker på max grænsen på termometeret er 40?


Følg mit 943 Liters Peninsula build her

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 95&t=92398" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Levende sten "kogt" pga. defekt varmelegme

Indlæg af Carsten »

Du kan ikke dræbe bakterierne i de levende sten, ved at blande dem med de "kogte"
Men skyl dem godt inden du smider dem i akvariet


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Levende sten "kogt" pga. defekt varmelegme

Indlæg af nbd »

De 'kogte' sten indeholder næppe andet liv end lidt bakterier. Du kan sagtens bruge stenene, men betragt dem som døde. Der er risiko for, at det liv, der har været i dem, vil forurene dit vand og give en kraftig algefase.

Du skal ikke være bekymret for, om de skader de nye levende sten - det gør de ikke.

Hvis du vil slippe af med lidt af de døde stof i stenene, skal du bare lade stenene stå i en balje med cirkulation. Lad dem evt. stu udendørs - hvis der er meget dødt stof kan det godt lugte.


Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: søn 20. jan 2008 15:27
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Re: Levende sten "kogt" pga. defekt varmelegme

Indlæg af Lasse »

Men jeg bør skifte det “kogte” vand med nyt saltvand?


112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Akileuz
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 102
Tilmeldt: søn 20. maj 2018 14:57
5
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: 2980 Kokkedal
Kontakt:

Re: Levende sten "kogt" pga. defekt varmelegme

Indlæg af Akileuz »

Lasse skrev:Men jeg bør skifte det “kogte” vand med nyt saltvand?

Absolut :)


Følg mit 943 Liters Peninsula build her

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 95&t=92398" onclick="window.open(this.href);return false;
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: søn 20. jan 2008 15:27
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Re: Levende sten "kogt" pga. defekt varmelegme

Indlæg af Lasse »

Takker, jeg må bare komme videre her fra. Og så skal jeg vist have kigget på en temperatur controller af en slags.


112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Besvar

Tilbage til "Dekoration"