"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvide flatworms

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Hvide flatworms

Indlæg af Palaarsuaq »

Hejsa. Det seneste stykke tid har jeg mistet lidt hoveder på min hammer koral. Jeg gav den lige et dip for en sikkerheds skyld. Resultatet ses på billederne. Kan nogle af jer fortælle hvilken flatworms det er, er de skadelige.?Jeg her læst det kun er de røde, som er noget skidt. Hvad er den bedste måde at bekæmpe dem?
Vedhæftede filer
20200214_194130.jpg
20200214_194125.jpg


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvide flatworms

Indlæg af crazy seahorse »

Euphyllia kan blev ramt af brown jelly. Det er en smitsom infektion. Så snart man opdager det, skal korallen forsigtigt op (for ikke at få det jelly ud i vandet) og de angebne hoveder skal klippes væk. Så kan man redde de ikke angrebne hoveder. Gør man ikke det, så er der en risiko for at det spreder sig.
De små orme tror jeg er opryddere.
For nogen tid siden fulgte jeg en tråd om stn. Her kunne man også se en masse små cilliates der kravlede rundt på korallen og det angrebne område. Teorien var, at det var dem der forårsagede stn. Mange forsøg blev lavet, microskopiske undersøgelser af vævet og krybene blev udført. Konklusionen her var også, at det blot var skraldemænd der åd det døde væv.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Hvide flatworms

Indlæg af Palaarsuaq »

Mange tak for dit rigtigt gode svar. Jeg har forhørt mig lidt på nogle udlandske forumer, der mente flere det var EEFW - euphyllia eating flatworms. Så jeg har dippet dem men, jeg har stort set mistet alle mine hammerkoraller. Det så faktisk ud til at dippet forværret tilstanden på dem.
Senest rettet af Palaarsuaq tors 27. feb 2020 18:43, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvide flatworms

Indlæg af Carsten »

Palaarsuaq skrev:Mange tak for dit rigtigt gode svar. Jeg har forhørt mig lidt på nogle islandske forumer, der mente flere det var EEFW - euphyllia eating flatworms. Så jeg har dippet dem men, jeg har stort set mistet alle mine hammerkoraller. Det så faktisk ud til at dippet forværret tilstanden på dem.
Sådan et dyp, er en stress faktor for korallen, selvom det måske afhjælper et problem. Men det er lidt svært at kommunikere med en koral


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Hvide flatworms

Indlæg af Palaarsuaq »

Ja det har det helt sikkert været. Det var faktisk som om det dip dræbte dem fuldstændig og fik korallen til at gå i opløsning.


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Hvide flatworms

Indlæg af Palaarsuaq »

3 hoveder overlevede.. Øv. Hvis i undre jer over de er så hvide så er det fordi min kæreste syntes de er meget dekorative så de har lige fået en gang klor.
Vedhæftede filer
20200301_200825.jpg


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Hvide flatworms

Indlæg af Palaarsuaq »

crazy seahorse skrev:Euphyllia kan blev ramt af brown jelly. Det er en smitsom infektion. Så snart man opdager det, skal korallen forsigtigt op (for ikke at få det jelly ud i vandet) og de angebne hoveder skal klippes væk. Så kan man redde de ikke angrebne hoveder. Gør man ikke det, så er der en risiko for at det spreder sig.
De små orme tror jeg er opryddere.
For nogen tid siden fulgte jeg en tråd om stn. Her kunne man også se en masse små cilliates der kravlede rundt på korallen og det angrebne område. Teorien var, at det var dem der forårsagede stn. Mange forsøg blev lavet, microskopiske undersøgelser af vævet og krybene blev udført. Konklusionen her var også, at det blot var skraldemænd der åd det døde væv.
Ret interessant, det du skriver. Jeg har spottet dem på næsten alle slags koraller nu, blødkoraller, zoa'er, Caulastrea osv. Der er ingen tvivl om det var Euphyllia korallerne de var gladest for. Jeg er dog lidt i tvivl om det er den samme slags som sad på hammerkorallerne som sidder på alle de andre. De er så små at det kan være svært at se. Jeg læste selv en tråd igår omkring de spiser en eller anden bakterie som laver på korallernes overflade. Men uden tvivl er det en form for polycad flatworm. Jeg tog en lille film og 2 nærbilleder af dem igår. Filmen ved jeg ikke hvordan jeg deler herinde, men her er billederne.
Vedhæftede filer
95210011_910940622698834_6623156410169425920_n.jpg
94999931_780858545778034_5149350326851076096_n.jpg


Besvar

Tilbage til "Sygdom"