"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Zoa og deres form

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 401
Tilmeldt: fre 17. jan 2014 10:38
10
Postnummer: 2900 Hellerup
Saltvand siden?: 2014

Zoa og deres form

Indlæg af Casper T. »

Kan man sige noget zoa og lys, udfra hvordan deres polypper er. Min zoa krænger deres polypper bagover, siger det noget om for meget eller for lidt lys?


Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Zoa og deres form

Indlæg af Allan M »

Casper T. skrev:Kan man sige noget zoa og lys, udfra hvordan deres polypper er. Min zoa krænger deres polypper bagover, siger det noget om for meget eller for lidt lys?
Lige den form på polypperne, har jeg hørt, handler mere om at noget i vandet trigger dem.
Lys - for meget eller for lidt - viser sig mere i lange halse, små eller store hoveder.


Life is a beach and then you dive.
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 401
Tilmeldt: fre 17. jan 2014 10:38
10
Postnummer: 2900 Hellerup
Saltvand siden?: 2014

Re: Zoa og deres form

Indlæg af Casper T. »

Har læst lidt om det nu, på forskellige sites. Nogle taler om at deres Zoa er begyndt at smelte efter et stykke tid, når de gør sådan. Andre fortæller at de kan gøre sådan hvis omgivelserne ændre sig, såsom lys, flow etc. Det er nye koraller i mit akvarie, så mon ikke at det bare er en omstillingsfase. I hope so.


Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Zoa og deres form

Indlæg af Allan M »

Jeg tror ikke at nogen har det "rigtige" svar. Der er zoaer vi taler om, og der er en mystisk mystisk verden. I mit kar hilser jeg på zoarene hver dag og siger "hyggeligt at du vil være her en dag til. Måske ses vi i morgen, måske ikke".

Eventuelt kan du flytte på pluggen, mindre flow, andre lysforhold - MEN stress kan også påvirke dem. Stabilitet er og bliver vejen frem - som alt andet i denne hobby.

Vi ser også ud til at glemme, at vi tage zoaer fra forskellige dele af verden, fra forskellige vandforhold, dybdeforholdt og lysforhold, og forventer de alle skal kunne trives sammen og i samme vandforhold. Sådan tror jeg ikke klaveret spiller.

En anden lille medspiller på denne arena, er en mistanke om en bakterie, som gå verden over og dræber zoaer i hopetal. Men det er en helt anden historie.


Life is a beach and then you dive.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Zoa og deres form

Indlæg af Tykki »

Sikke dog en vattede holdning at ha til sine zoaer!!!! Jeg truer dem til at lukke sig op, og har aldrig haft problemer med dem, kun når de overbegror noget jeg ikke vil ha! Men de zoaer jeg holder kommer selfølgelig også fra et hjem med klaver!


michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1688
Tilmeldt: fre 11. aug 2006 15:41
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Zoa og deres form

Indlæg af michael26 »

Jeg har 45+ forskellige zoa og alle har fra dag 1. Stået flot og i fuld flor, jeg fodre dem godt med reef-roids og polyp booster fra polyp lab samt tilsætter amino . Har også blandet koraller i mit og alt står godt også mine sps.

Men jeg kender ikke svaret på hvordan man optimalt holder dem, men holder mig til mit da det virker for nu, ved Allan ved en masse og har flotte zoa . :-)


Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Zoa og deres form

Indlæg af Allan M »

Tykki skrev:Sikke dog en vattede holdning at ha til sine zoaer!!!! Jeg truer dem til at lukke sig op, og har aldrig haft problemer med dem, kun når de overbegror noget jeg ikke vil ha! Men de zoaer jeg holder kommer selfølgelig også fra et hjem med klaver!
Troede lige vi kunne have en tråd der røg under din radar. Er du ikke ligsom travlt optaget på job?
Tænker denne tråd er for folk der rent faktisk går op i zoaer og ikke bare bruge dem som fiskefoder.


Life is a beach and then you dive.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Zoa og deres form

Indlæg af Tykki »

:y Så så lille Allan , tag dog lige pedagogfrakken på :GO


Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Zoa og deres form

Indlæg af Allan M »

Tykki skrev::y Så så lille Allan , tag dog lige pedagogfrakken på :GO
Det var MED pæd.frakken :wink:


Life is a beach and then you dive.
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"