"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Stress eller sygdom. ?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Ziegler
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 20
Tilmeldt: søn 2. sep 2018 13:16
5
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2018

Stress eller sygdom. ?

Indlæg af Ziegler »

Hej.

Tilbage i november oplevede jeg dødsfald i bestanden, hvor jeg observerede nogle pletter på fiskene, grålige/hvidliger pletter. Halvdelen af bestanden døde. Fik af vide det gik over. Meen ! :BA
Nu efter mere kyndig vejledning har jeg taget alle fiskene over i et karantæne akvarie 11/12-19. Der har fiskene fået en behandling med "Prodibio spots & velvets" og "eSha trimarin" Dog ikke sammetidig men med 2 ugers mellemrum. Pletterne gik også væk og alt så fint ud. Nu her efter 3 uger siden behandling med eSha, oplever jeg igen grålige pletter på min paletkirurg og scopas zebrasoma dog mest på min palet. Den klør sig også.

Er det stress pletter jeg oplevere, da jeg ikke kan tro at der er overlevet parasitter efter 2 behandlinger :dizzy:

Fiskene vil gå i karantæne i 12 uger, før de kommer tilbage til akvariet, så kan jeg være sikker på at akvariet er parasit frit.

Håber nogle kyndige hoveder kan komme med nogle svar eller fif til hvad det kan være.
Har vedhæftet billeder for at nemmere at kunne hjælpe. :)
Vedhæftede filer
2.JPG
1.JPG


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Stress eller sygdom. ?

Indlæg af Carsten »

Det kan meget vel være begge dele.
Den palet kirurg, ser meget lille ud, og de er hyper sensitive , og de kan få pletter blot du kommer til at smække med en dør i huset. Selvfølgelig overdrevet, men der skal intet til. Samtidig så lader indretningen i dit karantæne akvarie noget tilbage. Fiskene, og især kirurgen, bliver stresset når den ikke kan finde et skjulested. Og en stresset fisk er langt mere modtagelig for pletter. I hvilken foderstand er kirurgen? Den kan nemlig blive meget tynd hen over nakken, og det kræver masser af foder at få den op igen, hvis muligt.
De Stresspletter som ofte rammer kirurger, plejer ikke at ramme de andre fisk


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Stress eller sygdom. ?

Indlæg af crazy seahorse »

Det store problem med MI - og sikkert også mange af de andre parasitter som vores fisk kan blive ramt af er, at selve parasitterne er sådan set rimeligt nemme at komme til livs.
Problemet ligger i deres cyklus. Medicin, navnlig den kobberbaserede, slår parasitterne ihjel. Den slår også koraller, snegle og andet liv ihjel, så kobber kan ikke anvendes i revet.
Men ingen medicin rammer de cyster som er en del af parasitternes cyklus. Og så er man jo lige vidt.
Spørgsmålet er så, om det er Mi, en anden parasit - eller om det bare er stress. Det sidste går gerne i sig selv, hvis man fjerner det der stresser fiskene. I et karantæneakvarie kan man komme langt med, at lægge nogle pvc rør ned i akvariet. Så kan fiskene søge ly der. (De er også nemme at rengøre ordentligt)


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Ziegler
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 20
Tilmeldt: søn 2. sep 2018 13:16
5
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Stress eller sygdom. ?

Indlæg af Ziegler »

Min palet fik jeg fra 3 cm og er nu omkring 9-10 cm. den spiser fint og ser fin ud i stand.
Der er gemmesteder i akvariet, men får lige købt nogle ekstra pvc rør med prop i ende, så den kun kan se ud en vej fra. :)

Men vil det så anbefales at man prøver at behandler over en længere periode med fx. trimarin - 3 dage medicin - 1 dag pause - 3 dage medicin - 1 dag pause m.m i et stykke tid, så man rammer de frisvømmende parasitter, når nu ikke man kan dræbe æggene. ?
Jeg vil selvfølgelig først lige se om det går i sig selv, når den måske falder mere til ro med de nye pvc rør.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Stress eller sygdom. ?

Indlæg af Carsten »

Ziegler skrev:Min palet fik jeg fra 3 cm og er nu omkring 9-10 cm. den spiser fint og ser fin ud i stand.
Der er gemmesteder i akvariet, men får lige købt nogle ekstra pvc rør med prop i ende, så den kun kan se ud en vej fra. :)

Men vil det så anbefales at man prøver at behandler over en længere periode med fx. trimarin - 3 dage medicin - 1 dag pause - 3 dage medicin - 1 dag pause m.m i et stykke tid, så man rammer de frisvømmende parasitter, når nu ikke man kan dræbe æggene. ?
Jeg vil selvfølgelig først lige se om det går i sig selv, når den måske falder mere til ro med de nye pvc rør.

Det virker lidt forkert at behandle med noget medicin, uden at vide om det overhovedet er det rigtige.
Et kraftigt UV anlæg, burde kunne dræbe de fritsvømmende parasitter, efter hånden som de klækker.
En stresset fisk, er en sårbar fisk, fordi deres slim lag er MEGET tyndt, og det er det som parasitterne klarer sig på.
Fisk med et tykt slimlag, får aldrig parasitter


Ziegler
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 20
Tilmeldt: søn 2. sep 2018 13:16
5
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Stress eller sygdom. ?

Indlæg af Ziegler »

Hej.

Beklager jeg ikke har fuldt op på dette.

Jeg valgte Hyposalinity metoden og ligger pt. på 1.008 i karantæne akvariet. Da jeg kom ned på 1.011 forsvandt alle pletter. Nu køre jeg så denne metode i 4 uge.

Giver en opdatering, når jeg er færdig med behandlingen :D


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Stress eller sygdom. ?

Indlæg af Marco R »

Ziegler skrev:Hej.

Beklager jeg ikke har fuldt op på dette.

Jeg valgte Hyposalinity metoden og ligger pt. på 1.008 i karantæne akvariet. Da jeg kom ned på 1.011 forsvandt alle pletter. Nu køre jeg så denne metode i 4 uge.

Giver en opdatering, når jeg er færdig med behandlingen :D
Hvordan er det gået med fiskene og pletterne? :happy:


Ziegler
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 20
Tilmeldt: søn 2. sep 2018 13:16
5
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Stress eller sygdom. ?

Indlæg af Ziegler »

Status er faktisk at det har virket. :D
Efter de 4 uger med 1.008, satte jeg langsomt salten op igen til 1025 og holdt dem derefter i 14 dage ekstra i karantænen.
Efter de 14 dage kom de alle retur til displayakvariet og har ikke haft noget siden.

Efter mange forskellige behandlinger, har dette været den eneste der har virket. :D

Er så lykkelig over at jeg kommet af med pletterne efter en hård kamp :D


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Stress eller sygdom. ?

Indlæg af Marco R »

Ziegler skrev:Status er faktisk at det har virket. :D
Efter de 4 uger med 1.008, satte jeg langsomt salten op igen til 1025 og holdt dem derefter i 14 dage ekstra i karantænen.
Efter de 14 dage kom de alle retur til displayakvariet og har ikke haft noget siden.

Efter mange forskellige behandlinger, har dette været den eneste der har virket. :D

Er så lykkelig over at jeg kommet af med pletterne efter en hård kamp :D
Det var da en super dejlig update :W

Det kan jeg godt forstå. Det er altid dejligt, når ens hårde arbejde bærer frugt :GO :happy:


Besvar

Tilbage til "Sygdom"