"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Dastaco Tx vs Pacific Sun ACx PRO

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
huttelihut
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 410
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 18:27
13
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2005

Dastaco Tx vs Pacific Sun ACx PRO

Indlæg af huttelihut »

Jeg overvejer at skifte til kalkreaktor og i den forbindelse kigger jeg på enten en Dastaco eller en Pacific Sun

Det som er vigtigt for miger stabil tilførsel og så lidt vedligeholdelse som muligt. Derfor tiltaler det mig at de begge kommer med doserings-pumpe og er uden PH controller som skal kalibreres.

Nogen som har erfaringer med dem?


JOJ
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: ons 12. nov 2008 11:11
15
Postnummer: 2970 Hørsholm
Saltvand siden?: 1982

Re: Dastaco Tx vs Pacific Sun ACx PRO

Indlæg af JOJ »

Hej,

For en god ordens skyld vil jeg tillade mig også at henlede din opmærksomhed på Deltec CR Twin Tech-modellerne (omtalt af Jack Adams på Reef Builders) som fungerer efter samme princip som Dastaco, dvs. niveaukontrol på CO2 i stedet for pH-kontrol . Jeg har selv haft den mindste model (1500) kørende knap 2 måneder nu og den har indtil videre fungeret upåklageligt og er nem at indstille/justere. Umiddelbart fylder den mindre end tilsvarende Dastaco-model (ca. samme kapacitet), primært pga. at de har droppet "poleringen" med en ekstra beholder til at hæve pH som i praksis angiveligt har vist sig at have begrænset effekt.


Mvh
J-O


Jørn-Ole Jokumsen
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Dastaco Tx vs Pacific Sun ACx PRO

Indlæg af crazy seahorse »

Som du så da du var her, så har jeg en Dastaco ext 4.
Den er stabil og fungerer som den skal. Man skal lige vænne sig til den. Den giver forskellige alarmer, hvis der er noget der skal fikses.
De fleste af gangene man får en alarm, er det blot mængden af Co2 der skal skrues lidt op for. Det er nemt.
Der følger også en glimrende vedligeholdelses manual med. Følger man den, så kører den problem frit.
Dog synes jeg at det er en lidt vel dyr reaktor. Men man får fin kvalitet for pengene.
Der er også rigtig god support på FB, hvor der er en gruppe kun for folk der har en Dastaco. Du skal indsende et billede af din reaktor for at blive medlem.

Tror at Deltec har lavet en look alike. Jeg så den på en af de senere videoer fra David Saxby´s akvarie. Han kørte med en Dastaco før og det ser ud som om han har kopieret den til deres egen.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
huttelihut
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 410
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 18:27
13
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2005

Re: Dastaco Tx vs Pacific Sun ACx PRO

Indlæg af huttelihut »

Tak for input. Jeg tænker at det i sidste ende kommer an på hvilken af dem som har den mest holdbare peristaltisk pumpe funktion samt styring.

Deltec ser også spændende ud, men hælder mest til Dastaco pt.


JOJ
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: ons 12. nov 2008 11:11
15
Postnummer: 2970 Hørsholm
Saltvand siden?: 1982

Re: Dastaco Tx vs Pacific Sun ACx PRO

Indlæg af JOJ »

Som Erik også skrev så "står Deltec på skuldrene af Dastaco'en" (kopieret..) som de så har optimeret - vil de nok selv sige - i samarbejde med guruen/ikonet Saxby. Der er ikke nogen peristaltisk pumpe, men i stedet for en lille DC-pumpe, hvilket nogen nok vil mene er en fordel, andre det modsatte, og flowet og dermed doseringen kontrolleres via styreboksen (se evt. billeder på RB's produktbeskrivelse). Tiden/praktiske driftserfaringer må vise om denne løsning er mere holdbar. Derudover kontrolleres også den nødvendige udluftning via styreboksen, hvilket evt. skulle være en fordel ifht. Dastaco, hvor dette er manuelt - som jeg har forstået det (har ikke selv prøvet andet), Erik kan sikkert af-/bekræfte. Justering er som sagt meget simpel via styreboksen, som det så i øvrigt også er mit indtryk at det er for Dastaco.

Go' fornøjelse!

J-O


Jørn-Ole Jokumsen
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Dastaco Tx vs Pacific Sun ACx PRO

Indlæg af crazy seahorse »

Udluftningen på Datsaco´en styres af den integra controller der er med. Om integra controlleren ikke er med på de mindre modeller er jeg ikke klar over.
Integra controlleren, der minder lidt i udseende om de strøm/styringsskinner der sidder på en Ghl computer, har kun to knapper.
Den ene er venting, hvor du styrer antallet af udluftninger i døgnet. Det er ret let, 1 for en udluftning/døgn, 2 for 2 udluftninger/døgn osv osv. Den kan indstilles til op til 6 ventings. Der er mulighed for manuel betjening, men jeg ved ikke hvorfor. Den faste venting kører problemfrit.
Den anden knap (alk benævnt) styrer hvor meget der skal ud af den. Da det er en ret potent reaktor skal man være lidt forsigtig. Derfor er denne knap trinløs, men har dog markeringer for 1,2 osv osv vist helt til 8.
Det er alt der er af ting man selv skal gøre. Tilførsel af Co2 styres af controlleren. Så den daglige drift incl styringen er nem. Man har ikke de problemer med udløbsmængde og Ph i reaktoren, som man har med en almindelig reaktor. (Det syntes jeg nu også var nemt nok - når man først har fået det ind i fingrene)
Den eneste anke jeg har er, at det kan undre mig at man på så forholdsvis dyr en reaktor, ikke har ofret en lille bøsning eller pakning omkring den aksel til alk knappen. Den kan rykkes fra side til side. Venting knappen sidder helt fast og kan ikke rykkes. Det er lidt et problem når man skal øge eller sænke ydelsen, for når man drejer på knappen for at øge en lille smule, så kan det at knappen giver efter sideværts gøre det lidt tricky. Men man vender sig til det. Jeg rører sjældent ved min.
Jeg spurgte ind til det med den daldrende knap, for jeg troede at det måtte være en fejl. De svarede at det skyldtes, at knappen er monteret direkte på printet nedenunder og derfor kan føles løs. Den skal være sådan. Det var forklaringen fra Dastaco, men den manglende bøsning undrer mig stadig, for det skulle vel ikke kunne spolere noget.
Den peristatiske pumpe virker fint. Den er nem at skifte slange (hvert halve år) og rotor (vist hvert år) på. Jeg har skiftet begge én gang. Slangen var trykket flad midt på, så det er vigtigt at huske at få skiftet og købe slange i god tid.

En god ting ved Dastacoen er de alarmer. Den giver feks alarm hvis den er for lang tid om at fylde Co2 på fra flasken. Så skal der bare skrues lidt op. Det gode er så, at reaktoren standser helt indtil man har ordnet problemet. Så den kan ikke blive ved med at fylde co2 på, eller stå og køre hvis flasken er tom.
Men de samme ting kan være tænkt ind i Deltecs. Det er jeg ikke klar over.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
JOJ
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: ons 12. nov 2008 11:11
15
Postnummer: 2970 Hørsholm
Saltvand siden?: 1982

Re: Dastaco Tx vs Pacific Sun ACx PRO

Indlæg af JOJ »

Godt med en beskrivelse fra "hestens egen mund" (no offense, Erik!) - det lyder som same, same som på Deltec, hvilket måske ikke er overraskende forhistorien taget i betragtning. Her indtastes doseringsmængden (+ udluftningsvolumen og dermed hyppighed, samt recirkulationsflow) direkte via styringsmodulets display. Derudover er der en on/off-switch der kan styres med alm. tænd/sluk-ur eller evt. en 220 V-udgang på eks. APEX som giver mulighed for at stoppe doseringen mens reaktoren er standby (typisk om natten aht. pH-sænkning).

J-O


Jørn-Ole Jokumsen
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"