"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Januar diskussion... Hvorfor bruge det dyre salt når nu...

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 754
Tilmeldt: ons 4. jan 2006 11:13
18
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7400 Herning

Januar diskussion... Hvorfor bruge det dyre salt når nu...

Indlæg af -Bagger- »

Hej alle
Jeg undre mig... nu jeg sidder og søger på at skulle købe mere salt, hvorfor skal jeg give 500-1500kr for 10kg salt, når jeg kan købe det i Brugsen til 5.95Kr pr kg?
Håber nogen af jer føler jer lidt provokeret... for jeg er bare nysgerrig og håber I kan hjælpe med en forklaring der giver mening :-)
Ps. det billige salt i brugsen er jo endda tilsat jod, og endda godkendt til fødevare til mennesker så tænker renheden er et niveau over det vi hælder i til vores fisk.

Ej, jeg tænker der er en grund, og det er den jeg søger!

Jeg ved man kan købe stort set alle næringsstoffer hver for sig, og det går lige fra kalk til de mere specielle, men vi kan jo teste os til hudløshed hvis vi tester for det hele hver uge. Så jeg tænker 3 forskellige scenarie, og vil høre hvorfor IKKE vælge en af de tre, og håber I kommer med mange forslag :-)

1:
Jeg køber alt "god" akvarie salt, regner med der er det i der skal være og dropper alt om test og tilsætning, for jeg har jo betalt god pris for salten og den indenholder det der bør være behov for (sådan ca..)

2:
Jeg blir en rigtig jyde (okay er det allerede, så bruger også vandhanevand i stedet for osmosevand.. men det er en anden diskussion vi kan ta et andet sted) og køber den helt billige menneske godkendte salt altså det fra Brugsen til håndøre. Til gengæld testsæt til de mest typiske mangler på næring, og køber tilsæt ved siden af efter behov.

3:
Jeg skifter 10% hver dag, med anderkendte mærker, køber det dyre salt, de dyre testsæt og de dyre tilsætninger, HVIS nu noget er galt, koraller fisk og kulturen deri er jo heller ikke helt billig, så evt noget reaktor oveni til at rense vandet med, så tilsætning ikke er så nødvendig.

Jeg håber I vil tage mit spørgsmål seriøst, for det er det! Det er ikke for at være en nærig gammel mand, jeg vil jo kun det bedste for akvariet og alt hvad det indeholder, men det er nogen gange lidt spændende at vende tingene på hovedet og tænke anderledes end alle andre :-D

Ja.. jeg har selvfølgelig overvejet hende havvand fra fjorden og koge det for at fjerne parasitter og diverse... det er IKKE det jeg overvejer. Det er både for bøvlet og for tilføldigt med alle værdierne, og så skal jeg alligevel ud i dyre testsæt..... :-P


Open mind for a different view..
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Januar diskussion... Hvorfor bruge det dyre salt når nu.

Indlæg af nielsk »

https://www.okologisk-supermarked.dk/sh ... 7577p.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Det her må være mellemvejen


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 754
Tilmeldt: ons 4. jan 2006 11:13
18
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Januar diskussion... Hvorfor bruge det dyre salt når nu.

Indlæg af -Bagger- »

Hej Niels
Jamen jeg tænker faktisk lige det samme... det er godt nok 2kr dyrere end det billigste, jeg søger mere om nogen ved hvorfor vi egentlig ikke bare kan bruge det du har fundet link på, havsalt, burde vel kunne bruges i havsalt akvarie??!


Open mind for a different view..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Januar diskussion... Hvorfor bruge det dyre salt når nu.

Indlæg af Carsten »

Jeg føler mig nu ikke den mindstesmule provokeret. Men synes den diskussion har været fremme flere gange gennem årene.
Hvis vi tager scenario 2. Nok er salt billigt i brugsen eller hvor man køber det. Men det er ikke alle de stoffer som er i saltet, som du kan købe. nogle ting er der i meget små doser. Man kan så overveje om de ting som måles af i microgram, overhovedet er af betydning for akvariet. Men hvis du bare køber de mest nødvendige ting så som kalk og magnesium, plus det som du kan få på flaske. så tror jeg nu ikke der er så meget sparet, og så er det pokkers besværligt at skulle veje tingene af og tilsætte i korrekt mål.
Salt koster under 20 kroner kiloet, med mindre du kegler helt ud og bare køber det dyreste. og den tror jeg så ikke helt på. Du er jo jyde :) - skriver du selv


Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 754
Tilmeldt: ons 4. jan 2006 11:13
18
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Januar diskussion... Hvorfor bruge det dyre salt når nu.

Indlæg af -Bagger- »

Hej Carsten, tak for input, jeg kunne bare ikke lige finde diskussionerne, jeg mener også det har været oppe før.
Hele grunden til jeg skriver er at jeg har haft noget uklart vand i nuyopstartet akvarie, fordi jeg var lidt for hurtigt, så fyldte sten, vand og salt i på én gang, uden at blande saltet op inden, først nu efter 2.. 3 måneder er vandet klaret og i aften hvor jeg lige havde tid, kan jeg se at hele grunden er at når jeg får blandet salt og vand er det faktisk ikke en klar væske selv efter godt en time, men hvis jeg blander alm. husholdning salt er væsken klar inden for få minutter, og det er ikke luftbobler der snørrer det. efter jeg bruger alm salt fra husholdning ser alt fint ud.. så tænker bare hvad der mangler at tilføjes? For det må være noget dyrt siden den store prisforskel?
Hvad gør de i de store akvarie? Ved "Den blå planet" havde en bagom rundvisninglidt efter de åbnede, men nåede desværre ikke med..


Open mind for a different view..
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Januar diskussion... Hvorfor bruge det dyre salt når nu.

Indlæg af crazy seahorse »

Da jeg i sin tid havde en od af jod, uden at tilsætte jod aktivt (der er selvfølgelig lidt jod i foderet), så faldt mistanken på saltet.
Jeg havde en del korrespondance med De Jong senior og han var meget åben omkring deres salt og det som det indeholdt. Han fortalte mig at salt i sig selv, stort set intet koster. Hvilket du jo også har observeret i din lokale Brugs. Der findes ganske få producenter af salt på verdensplan (omkring en håndfuld på det tidspunkt) og alle får deres salt fra dem (her går jeg ud fra at han mente til akvariebrug).
Han fortalte mig også, at det som koster pengene er de stoffer de tilsætter til saltet - og det er ganske mange. Jeg fik faktisk tilsendt en liste over stofferne og der var både kendte navne, men også navne jeg ikke havde hørt om før. Men alt det er blandet i det salt vi køber - må man formode. Jeg kan prøve at finde den liste frem, hvis du vil have den.
Så kan der anvendes forskellige kvaliteter af de macro og micro elementer der kommes i. Der skal ikke være ret mange cent i besparelse før det tæller, når der handles i bigbags.
De laver 1 ton af gangen og det er en større process at blande det op - og går det galt, så er der en farlig ballade. Det handler jo om tillid. Den er svær at genoprette hvis den først har fået et knæk. Jeg har feks ikke brugt DJM salt siden jeg havde den od af jod - og det havde måske slet ikke noget med saltet at gøre. Men, better safe than sorry.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Januar diskussion... Hvorfor bruge det dyre salt når nu.

Indlæg af nielsk »

Jeg bruger red Sea salt konsekvent fordi jeg kan tilsætte op til 500 g direkte i sumpen uden at kunne se irritation ved korallerne. Det opløses med det samme


SPS : Stability provides succes
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Januar diskussion... Hvorfor bruge det dyre salt når nu.

Indlæg af Tykki »

Hvor køber du salt til 500-1500 for 10 kg? Det er jo vanvid ! Salt har aldrig været billigere end nu! Jeg er, sammenlignet med de andre Herre, dummere end bølgepap og kan/gider ikke komme med en lang smører om salt, men jeg køber det som er på tilbud hos forhandleren og der er ingen forskel på dyrenes trivsel. Dan


mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Januar diskussion... Hvorfor bruge det dyre salt når nu.

Indlæg af mathias6200 »

Altså jeg har lige købt 25 kilo fauna Marin salt til knap 600kr og det er da noget af det gode salt, så synes godt nok også det er noget overdrevet dyrt salt du har kigget på ☺️


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Januar diskussion... Hvorfor bruge det dyre salt når nu.

Indlæg af Capoth »

Tykki skrev:Hvor køber du salt til 500-1500 for 10 kg? Det er jo vanvid ! Salt har aldrig været billigere end nu! Jeg er, sammenlignet med de andre Herre, dummere end bølgepap og kan/gider ikke komme med en lang smører om salt, men jeg køber det som er på tilbud hos forhandleren og der er ingen forskel på dyrenes trivsel. Dan
Helt enig. Jeg bruger redsea. en pose med 25kg koster 550 kr. Gider godt ikke lave mit eget for det beløb. Det er jo ikke mere end en flot koral og bruger kun 2kg pr uge :beer:


Seniorreefer
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Januar diskussion... Hvorfor bruge det dyre salt når nu.

Indlæg af Carsten »

-Bagger- skrev:Hej Carsten, tak for input, jeg kunne bare ikke lige finde diskussionerne, jeg mener også det har været oppe før.
Hele grunden til jeg skriver er at jeg har haft noget uklart vand i nuyopstartet akvarie, fordi jeg var lidt for hurtigt, så fyldte sten, vand og salt i på én gang, uden at blande saltet op inden, først nu efter 2.. 3 måneder er vandet klaret og i aften hvor jeg lige havde tid, kan jeg se at hele grunden er at når jeg får blandet salt og vand er det faktisk ikke en klar væske selv efter godt en time, men hvis jeg blander alm. husholdning salt er væsken klar inden for få minutter, og det er ikke luftbobler der snørrer det. efter jeg bruger alm salt fra husholdning ser alt fint ud.. så tænker bare hvad der mangler at tilføjes? For det må være noget dyrt siden den store prisforskel?
Hvad gør de i de store akvarie? Ved "Den blå planet" havde en bagom rundvisninglidt efter de åbnede, men nåede desværre ikke med..

Grunden til at vandet er lidt uklart, lige når du opblander det, skyldes jo at der er andre ting der også skal opløses end lige salt.
Og hvis det har taget 2-3 måneder, at få vandet klart, så er det helt sikkert IKKE saltet der er synderen. Lyder mere som en bakterieopblomstring


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Januar diskussion... Hvorfor bruge det dyre salt når nu.

Indlæg af ttkthomsen »

Bruger Aqua forreste, lækkert med den icp test af saltet der følger med.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Januar diskussion... Hvorfor bruge det dyre salt når nu.

Indlæg af PoulD »

Alle danske saltproducenter skal ifølge 'lov om fødevarer' tilsætte 20 mg jod pr. kilo salt (øget fra 12 mg i 2019). Hvis du bruger 35 g salt til en liter vand giver det dermed ca. 0,7 ppm jod.
Det er mere end 10 gange så meget om der er i normalt havvand og sandsynligvis dødeligt niveau for nogle fiskearter. Alene af den grund kan det ikke anbefales at bruge bordsalt. Desuden tilsættes normalt E551 / silica for at hullerne i saltbøssen ikke skal tilstoppe, noget de fleste også gerne undværer at komme i baljen.

Der er ganke vist nogle producenter i Mariager og på Læsø som har fået dispensation for jodbekendtgørelsen i deres havsalt, men deres salt koster vist til gengæld omkring 250 kr for 1 kg - og så skal du stadig tilsætte magnesiumclorid, magnesium sulfat, kaliumclorid og en masse andre ting

Hvis du absolut vil bruge spisesalt, så få i det mindste fat i noget uden jod. Om det hedder bordsalt eller havsalt består det i alle tilfælde kun af natriumclorid (hovedsageligt). Der skal mange andre salte til for at lave havvand. Hvis du vil slippe for den næsten umulige opgave med at skaffe og afveje alle de andre salte der skal i, kan du faktisk hos Læsø salt købe "brine" som er restproduktet når de har udkrystalliseret deres havsalt. Gætter på SG ligger omkring 1,24 så der er da til nogle liter: https://www.laesoesalt.com/en/shop/laes ... ine-2-5-l/" onclick="window.open(this.href);return false;

De fleste koraller har også et forbrug af forskellige salte, så du slipper under alle omstændigheder ikke for testsæt og tilsætninger. Med mindre selvfølgelig du ikke skal have koraller i baljen, men i så fald behøver du strengt taget ikke skifte vand og så er salt jo blot en engangsudgift.

Edit: kommafejl 3,5 g rettet til 35 g
Senest rettet af PoulD tirs 14. jan 2020 08:32, rettet i alt 1 gang.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Januar diskussion... Hvorfor bruge det dyre salt når nu.

Indlæg af Carsten »

ttkthomsen skrev:Bruger Aqua forreste, lækkert med den icp test af saltet der følger med.
??? Jeg har da lige købt 2 spande. Og der var da ikke noget med, eller har jeg misset noget?


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Januar diskussion... Hvorfor bruge det dyre salt når nu.

Indlæg af tim_rn »

Carsten skrev:
ttkthomsen skrev:Bruger Aqua forreste, lækkert med den icp test af saltet der følger med.
??? Jeg har da lige købt 2 spande. Og der var da ikke noget med, eller har jeg misset noget?
Der er et batchnummer på alle deres salte, som du kan slå op pp deres hjemmeside og se testens resultater. Bare google icp test aquaforest salt eller check parameters salt aquaforest.

(hurtigere : http://www.aquaforest.eu/en/icp-oes-results/" onclick="window.open(this.href);return false;


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Januar diskussion... Hvorfor bruge det dyre salt når nu.

Indlæg af Tykki »

Hvad fanden laver du Poul når vi andre sover???? Vild info den der! Hvad sker der hvis man spørger til dit helbred?


Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 754
Tilmeldt: ons 4. jan 2006 11:13
18
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Januar diskussion... Hvorfor bruge det dyre salt når nu.

Indlæg af -Bagger- »

Arhmn... okay sorry... må jeg vende spørgsmålet om, I har mere eller mindre overbevist mig.

Er det skadeligt at bruge almindelig bordsalt? Jeg bor i Holstebro og forsendelse med en mindre kurér er jo tit lige så dyrt som saltet, og her i Jylland har vi desværre ikke så mange forhandlere.

Det andet er, som jeg skrev med det salt jeg har, nu har jeg prøvet blande det op i sorte spande, i hhv koldt vand, lunken vand, og ret varm vand, uanset hvad jeg gør kommer det noget gele lignende ting i overfladen og vandet bliver ikke klart over 24 timer.. så det salt ryger ud.. jeg vidste bare ikke salt kunne blive for gammelt?! :-S

Nå men en anden ting, svarer pris og tilsætning/kvalitet altid sammen eller køber jeg bare det billigste, når jeg nu alligevel engang skal øst på for at hente 25kg.. ;-)


Open mind for a different view..
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Januar diskussion... Hvorfor bruge det dyre salt når nu.

Indlæg af bima »

Tykki skrev:Hvad fanden laver du Poul når vi andre sover???? Vild info den der! Hvad sker der hvis man spørger til dit helbred?
Hahaha venter med spænding :smart:


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Januar diskussion... Hvorfor bruge det dyre salt når nu.

Indlæg af charlie saltvand »

Tykki skrev:Hvad fanden laver du Poul når vi andre sover???? Vild info den der! Hvad sker der hvis man spørger til dit helbred?
:K :biggrin: :lipssealed:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Januar diskussion... Hvorfor bruge det dyre salt når nu.

Indlæg af PoulD »

Psykiatere og psykologer vil kunne opremse en lang række diagnoser. Selv har jeg ikke tid lige nu, er ved at lære at hækle


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Januar diskussion... Hvorfor bruge det dyre salt når nu.

Indlæg af Tykki »

Med fingrene?


Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 754
Tilmeldt: ons 4. jan 2006 11:13
18
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Januar diskussion... Hvorfor bruge det dyre salt når nu.

Indlæg af -Bagger- »

Og så var mit spørgsmål total afsporet.. :-/


Open mind for a different view..
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Januar diskussion... Hvorfor bruge det dyre salt når nu.

Indlæg af Carsten »

-Bagger- skrev:Arhmn... okay sorry... må jeg vende spørgsmålet om, I har mere eller mindre overbevist mig.

Er det skadeligt at bruge almindelig bordsalt? Jeg bor i Holstebro og forsendelse med en mindre kurér er jo tit lige så dyrt som saltet, og her i Jylland har vi desværre ikke så mange forhandlere.

Det andet er, som jeg skrev med det salt jeg har, nu har jeg prøvet blande det op i sorte spande, i hhv koldt vand, lunken vand, og ret varm vand, uanset hvad jeg gør kommer det noget gele lignende ting i overfladen og vandet bliver ikke klart over 24 timer.. så det salt ryger ud.. jeg vidste bare ikke salt kunne blive for gammelt?! :-S

Nå men en anden ting, svarer pris og tilsætning/kvalitet altid sammen eller køber jeg bare det billigste, når jeg nu alligevel engang skal øst på for at hente 25kg.. ;-)

Salt bliver ikke for gammelt!
Du har ikke fortalt noget som helst om hvilket mærke du bruger ud over Brugsens.

De fleste er rigtigt glade for Aqua Forest, om du vil "nøjes" med den der hedder Reef, eller springe på den helt dyre - husker ikke navnet.

Decocean har en fast pris på fragt 50 kroner. Det burde alle kunne overkomme


huttelihut
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 410
Tilmeldt: tirs 20. apr 2010 18:27
13
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2005

Re: Januar diskussion... Hvorfor bruge det dyre salt når nu.

Indlæg af huttelihut »

-Bagger- skrev:Og så var mit spørgsmål total afsporet.. :-/

Det er desværre vilkårene herinde. Der er nogle Omnologer som føler en trang til det :wc:


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Januar diskussion... Hvorfor bruge det dyre salt når nu.

Indlæg af nbd »

I et fish-only akvarium ville jeg ikke være bange for at bruge dét havsalt, som nielsk linker til. Fisk er ganske tolerante overfor de forskellige salte. For fisk handler det mest om osmolariteten. Saltvandsfisk drikker vand fordi saltindholdet er højere udenfor fisken end indeni (3,5% vs. 0,9% cirka). Vand mistes ved osmose over gællemembranen. Fiskene har en saltpumpe, som aktivt pumper det overflødige salt ud af kroppen gennem gællerne. En klovnfisk kan tilpasses vand med meget lav salinitet - så slipper den for at drikke vand :GO

Til et koralakvarium vil jeg udelukkende købe kvalitetssalt. Her kan en eventuel besparelse på billigere typer salt hurtigt udlignes med koraldød og nyindkøb.


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Januar diskussion... Hvorfor bruge det dyre salt når nu.

Indlæg af Tykki »

Lige presis, og mht afsporet spørgsmål, og at det er vilkårene her inde, så tag nu lige og slap af med at bliv voksne i alt forhøj en hast ! Hvornår har kærlig drilleri, suppleret med seriøse svar været noget at græde over? Der er sgu da svaret på spørgsmålet med op til flere vinkler, og som der også er svaret, så har emnet været oppe før, enda flere gange! Er det ringe vilkår herinde eller Hva? Gud fader bevar mig dog lige vel!,,,!


Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Januar diskussion... Hvorfor bruge det dyre salt når nu.

Indlæg af bima »

Tykki skrev:Lige presis, og mht afsporet spørgsmål, og at det er vilkårene her inde, så tag nu lige og slap af med at bliv voksne i alt forhøj en hast ! Hvornår har kærlig drilleri, suppleret med seriøse svar været noget at græde over? Der er sgu da svaret på spørgsmålet med op til flere vinkler, og som der også er svaret, så har emnet været oppe før, enda flere gange! Er det ringe vilkår herinde eller Hva? Gud fader bevar mig dog lige vel!,,,!
Trykker lige på "Syntes godt om" knappen
Og PYT knappen :W


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"