"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Erfaringer med stimer af kardinalfisk?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
CasperRothA
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 14. apr 2019 08:56
4
Postnummer: 2820 Gentofte
Saltvand siden?: 2018

Erfaringer med stimer af kardinalfisk?

Indlæg af CasperRothA »

Tænkte om der var nogle her som havde erfaringer med stimer af alle former for kardinaler, banggai, pyjamas, Threadfin etc.
Gad godt også kende størrelsen på baljen de blev holdt i, deres adfærd og billeder nu være ret nice :D


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Erfaringer med stimer af kardinalfisk?

Indlæg af Carsten »

Det er virkeligt få arter der holder sammen i en stime i akvarier. Det at de stimer, er jo en trykhedskabende ting for hver fisk. Men da der jo ikke er nogen fare i akvarier, glemmer de den adfærd som vi forventer af dem.
Men det skal være nogle af de helt små Apogoner. Men desværre er de også meget sarte over for flytninger. nogle grosister skriver lige frem "bad shipper" i deres beskrivelse. Kaudernii, er komplet umulig at få til at gå i en stime. De parrer ud, og stresser de overskydende ihjel. Med mindre du har flere tusinde liter og rigtigt fisk til rådelighed Pyjamasfisken - Sphaeramia nematoptera , kender jeg ikke så meget til, da jeg synes den bliver ret kedelig som voksen.


CasperRothA
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 14. apr 2019 08:56
4
Postnummer: 2820 Gentofte
Saltvand siden?: 2018

Re: Erfaringer med stimer af kardinalfisk?

Indlæg af CasperRothA »

Det var da lidt øv, har godt vidst det er ret svært at få saltvandsfisk til at stime. Hvilke kardinalfisk har du selv holdt?

Tror btw nogen har glemt at sætte forummet til vintertid


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Erfaringer med stimer af kardinalfisk?

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har prøvet flere af dem.
Ostorhinchus (Apogon) parvulus gik fint i stime, men der forsvandt en af gangen. Så ud som om der var bidmærker på dem. Den fisk med mærkerne holdt til i udkanten af flokken og var til sidst væk. Altid det samme mønster, bidmærker, holde sig for sig selv og så væk. Sådan fortsatte det indtil der var én tilbage. Den havde jeg i forholdsvis lang tid, så jeg gætter lidt på at de små sloges med hinanden.
Svære, uhørt svære at transportere. Når jeg bestilte 6 var mindst to døde hver gang. Svær fisk.

Ostorhinchus (Apogon) cyanosoma Den stimer overhovedet ikke, svømmer mest for sig selv, men er nem at holde og lever ret længe.

Zoramia (Apogon) leptacanthus Er nok det tætteste jeg har haft på nogle i den familie der stimede. Pæn sølvfarvet fisk med lysende blå øjne. De holdt sig nogenlunde sammen. Jeg tror mest det var af hensyn til tryghed. Da jeg til sidst kun havde én tilbage, slog den sig sammen med nogle blå Chromis og både svømmede med dem om dagen og sov i samme koral som dem om natten. Ret sød fisk, ikke så farvestrålende, men fuldstændig fredelig.

/Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
10
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Erfaringer med stimer af kardinalfisk?

Indlæg af Gulkan »

Jeg satte 5 Kaudernii i mit 1000l netop for at få et par og jeg har fået et par hvor Hannen ofte går med æg men de tre andre lever fint stadig de stimer ikke lige frem med holder alle til ved den samme søjle. Og det har de gjort i 8-9 mrd.

Tilgængæld har jeg 7 grøn chromis som stimer konstant, de er sort set hele tiden inden for de samme 10cm. Det her jeg ikke oplevet før så jeg tror det er meget forskelligt fra akvarie til akvarie hvilken adfærd fiskene har
Vedhæftede filer
Her kan man ane stimen af chromis
Her kan man ane stimen af chromis


1000 l fra den 6/1-2019
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Erfaringer med stimer af kardinalfisk?

Indlæg af Carsten »

Til at starte med havde jeg 4 Kaudernii. Fik fjernet 2 af dem, med stort besvær. De 2 sidste fik unger jævnligt, men stort set umulige at fange op.
Nogle unger røg i overløbet og levede fint i sumpen. 1 unge fik jeg aldrig fat i, men den overlevede i meget lang tid i mit akvarie. Fandt en lille niche hvor den kunne leve. Efter hånden som ungen blev større vågede den sig længere ud i akvariet. Og den nåede at blive så stor, at den begyndte at blive kønsmoden. Men så var det slut med forældre "kærligheden" fra den ene dag til den næste var den væk. Eneste sted jeg har set Kaudernii i større flokke er hos den blå planet.
Blå chromis lever i naturen i meget komprimerede stimer, men det glemmer de i akvariet. Dem jeg har kan pludseligt stime i 10 minutter, før end de spreder sig over det hele.


Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Erfaringer med stimer af kardinalfisk?

Indlæg af Twinks »

jeg tror Chromis stimer lidt efter hvad man ellers har af fisk som svømmer hurtigt rundt.

min flok i mit 512 ltr på 10 stk gik altid sammen, men der susede også et par større kirurger rundt hele tiden


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Erfaringer med stimer af kardinalfisk?

Indlæg af Carsten »

Twinks skrev:jeg tror Chromis stimer lidt efter hvad man ellers har af fisk som svømmer hurtigt rundt.

min flok i mit 512 ltr på 10 stk gik altid sammen, men der susede også et par større kirurger rundt hele tiden
Der er du nok inde på noget rigtigt, de syner som en fare, og derfor samler chromiserne sig.
Men i et akvarie uden oplagte "farlige" fisk glemmer de det


CasperRothA
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 14. apr 2019 08:56
4
Postnummer: 2820 Gentofte
Saltvand siden?: 2018

Re: Erfaringer med stimer af kardinalfisk?

Indlæg af CasperRothA »

Meget fedt at høre om jeres erfaringer :D bare ærgeligt det ikke rigtigt er lykkedes for nogen med kardinalfisk stimer :(

Gad godt prøve at holde den der Apogon cyanosoma eller Apogon leptacanthus de ser ret vildt ud.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Erfaringer med stimer af kardinalfisk?

Indlæg af crazy seahorse »

CasperRothA skrev:Meget fedt at høre om jeres erfaringer :D bare ærgeligt det ikke rigtigt er lykkedes for nogen med kardinalfisk stimer :(

Gad godt prøve at holde den der Apogon cyanosoma eller Apogon leptacanthus de ser ret vildt ud.
Cyanosoma er rigtig pæn som ungfisk, men farverne bliver mere "mudrede" når den vokser til.
Leptacanthus bevarer sit udseende igennem hele livet. Ser godt ud med det blå selvlysende øje.
Begge lever ret længe. Mine blev 3-5 år og det vel egentlig ret godt af sådan en lille fisk.

/Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
CasperRothA
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 14. apr 2019 08:56
4
Postnummer: 2820 Gentofte
Saltvand siden?: 2018

Re: Erfaringer med stimer af kardinalfisk?

Indlæg af CasperRothA »

crazy seahorse skrev:
CasperRothA skrev:Meget fedt at høre om jeres erfaringer :D bare ærgeligt det ikke rigtigt er lykkedes for nogen med kardinalfisk stimer :(

Gad godt prøve at holde den der Apogon cyanosoma eller Apogon leptacanthus de ser ret vildt ud.
Cyanosoma er rigtig pæn som ungfisk, men farverne bliver mere "mudrede" når den vokser til.
Leptacanthus bevarer sit udseende igennem hele livet. Ser godt ud med det blå selvlysende øje.
Begge lever ret længe. Mine blev 3-5 år og det vel egentlig ret godt af sådan en lille fisk.

/Erik
Ærgeligt igen, cyanosoma ser ellers bedst ud. Leptacanthus ligner måske lidt for meget en ferskvandsfisk til min smag. Er det muligt at yngle dem i hjemmeakvarie?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Erfaringer med stimer af kardinalfisk?

Indlæg af Carsten »

CasperRothA skrev:
crazy seahorse skrev:
CasperRothA skrev:Meget fedt at høre om jeres erfaringer :D bare ærgeligt det ikke rigtigt er lykkedes for nogen med kardinalfisk stimer :(

Gad godt prøve at holde den der Apogon cyanosoma eller Apogon leptacanthus de ser ret vildt ud.
Cyanosoma er rigtig pæn som ungfisk, men farverne bliver mere "mudrede" når den vokser til.
Leptacanthus bevarer sit udseende igennem hele livet. Ser godt ud med det blå selvlysende øje.
Begge lever ret længe. Mine blev 3-5 år og det vel egentlig ret godt af sådan en lille fisk.

/Erik
Ærgeligt igen, cyanosoma ser ellers bedst ud. Leptacanthus ligner måske lidt for meget en ferskvandsfisk til min smag. Er det muligt at yngle dem i hjemmeakvarie?
Intet er umuligt. Men det er blot pokkers svært. Kaudernii er eneste art der giver unger i en størrelse som er til at opfodre, bare sådan lige. De tager nyklækket artemia.
Men alle de andre arter, giver et antal unger, som er svært at tælle for der er rigtigt mange, men desværre er de "mikroskopiske" og ved ikke om f.eks hjuldyr evt. er for store for dem


CasperRothA
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 14. apr 2019 08:56
4
Postnummer: 2820 Gentofte
Saltvand siden?: 2018

Re: Erfaringer med stimer af kardinalfisk?

Indlæg af CasperRothA »

OK Carsten, det lyder god nok småt. mikroskopisk betyder jo at de ligger omkring 1 mikrometer, hvilket er 0,001 mm. Sikker på det?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Erfaringer med stimer af kardinalfisk?

Indlæg af crazy seahorse »

CasperRothA skrev:OK Carsten, det lyder god nok småt. mikroskopisk betyder jo at de ligger omkring 1 mikrometer, hvilket er 0,001 mm. Sikker på det?
Prøv at kigge lidt rundt på denne opdrætter side. Har fundet Apogon frem.
http://www.marinebreeder.org/forums/viewforum.php?f=165" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Erfaringer med stimer af kardinalfisk?

Indlæg af Carsten »

CasperRothA skrev:OK Carsten, det lyder god nok småt. mikroskopisk betyder jo at de ligger omkring 1 mikrometer, hvilket er 0,001 mm. Sikker på det?
Så bogstaveligt skulle det heller ikke tages.
Et par millimeter er de når de klækker


CasperRothA
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 14. apr 2019 08:56
4
Postnummer: 2820 Gentofte
Saltvand siden?: 2018

Re: Erfaringer med stimer af kardinalfisk?

Indlæg af CasperRothA »

ah fair nok, sorry :D Hvor meget er kauderni til sammenligning?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Erfaringer med stimer af kardinalfisk?

Indlæg af Carsten »

CasperRothA skrev:ah fair nok, sorry :D Hvor meget er kauderni til sammenligning?
Forskellen på Kaudernii og de andre kardinalfisk, er at Kaudernii unger ligner de voksne, bare i miniatur.
De andre kardinalfisk, gennemgår en metaphose efter xx antal dage.
En Kaudernii, er vel knapt 1 cm lang når den lukkes ud


CasperRothA
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 68
Tilmeldt: søn 14. apr 2019 08:56
4
Postnummer: 2820 Gentofte
Saltvand siden?: 2018

Re: Erfaringer med stimer af kardinalfisk?

Indlæg af CasperRothA »

Wow, det alligevel en god størrelse, æggene jeg har set min spytte ud har kun være 1-2 mm top


Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"