"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Osmose og balling

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
frederiksiigbork
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 30
Tilmeldt: lør 21. sep 2019 20:17
4
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Osmose og balling

Indlæg af frederiksiigbork »

Hej folkens.
Har nu længe kørt med ferskvand.
Men nu er planen at jeg bygger mit lido 120 om til saltvand.

Men har et par spørgsmål.

Jeg skal have korraler, og vil køre balling med auto doser.

Hvad vil i anbefale aqua forest 1/2/3 eller balling lite sættet.

Og med hensyn til ro vand. Kan i anbefale sættet fra https://rent-postevand.dk/shop/Vandfilt ... e/RO3_125U" onclick="window.open(this.href);return false;
Og kan man skifte filtrene? Og hvor længe holder det?

Tak for hjælpen på forhånd


Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: Osmose og balling

Indlæg af Sarah R »

Hej
Jeg kører selv med Balling light og har gjort det i mange år. Det fungerer super godt, fordi de 3 væsker man blander er i et mere koncentreret forhold end i den traditionelle balling metode. Så jeg vil helt kart anbefale Balling light. Jeg følger selv opskriften på blandingerne fra Faunamarins hjemmeside, men køber ballingsaltene og væskerne andetsteds fra da det er meget billigere, og de indeholder præcist det samme som de "færdige kit" fra producenten. Selvom det er dejligt nemt at købe de færdigblandede bøtter, så er det langt mere økonomisk at blande dem selv.

Siden du linker til eksisterer ikke, men jeg vil helt klart anbefale et osmoseanlæg med booster pumpe, da der går meget mindre vand til spilde. Plus det tager meget mindre tid at producere den vandmængde du skal bruge.


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Osmose og balling

Indlæg af Carsten »

Det er svært om umuligt at sige hvor længe filterne i et osmoseanlæg holder. Det kommer helt an på dit råvand. Er der ikke meget "snavs" i holder de længe, og omvendt hvis meget i vandet.
Jo man kan godt skifte filterne selv.

Det link du lagde om duer ikke længere, så lidt svært at se hvilket anlæg du kiggede på


Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Osmose og balling

Indlæg af Capoth »

Balling light er god. Bruger den også. Har dog ikke haft brug for at dosere væsken endnu i den nykøbte akvarie, kun KH, da jeg skifter vand hver uge PT. 2 LPS resten soft. Tror hellere ikke du behøver dosere i begyndelsen, før du ikke kan holde værdierne i vandet med vandskift


Seniorreefer
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"