"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

"nano reef" 216 liter.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

"nano reef" 216 liter.

Indlæg af madsjeppe01 »

Hej alle.

Jeg har planer om at springe over til saltvand, efter mange år i ferskvandsverdenen.. Hertil, har jeg bestilt et akvarie med målene 80x60x45 cm i helglas. Det kommer til at stå på et køkkenunderskab som er forstærket betydeligt.

Nu er jeg så gået i gang med at finde ud af hvilken teknik jeg skal have fat i. jeg planlægger at lave en indvendig sump, for at holde El-regningen nede. Dette kan altid ændres hvis jeg vil opgradere senere hen.

Lys: chihiros a-series A601 Marine 33 watt. Jeg starter med to stk af disse.

Skummer: Jeg har kigget på en bubble magnus C5.

Returpumpe: i og med at akvariet ikke er særligt højt, vil jeg bruge mine gamle Hydor 1150.

Cirkulationspumper: Eheim streamon 3500.

Jeg vil gerne holde flere forskellige koraller:

Euphyllia paradivisa
Blastomussa merleti
Rhodactis Emerald Dust
Pachyclavularia sp.
Xenia umbellata
Clavularia sp.

også er jeg helt vild med zoanthus.

Vil jeg kunne holde disse koraller?


IMreefer
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 64
Tilmeldt: man 10. apr 2017 10:06
6
Postnummer: 8752 Østbirk
Saltvand siden?: 2016

Re: "nano reef" 216 liter.

Indlæg af IMreefer »

Hvorfor mener du at du vil spare strøm Ved at have en indvendig sump ?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: "nano reef" 216 liter.

Indlæg af Carsten »

IMreefer skrev:Hvorfor mener du at du vil spare strøm Ved at have en indvendig sump ?
Det var også min tanke. Hvis det er de få watt ekstra som en kraftigere retur pumpe kræver, så ………..
Foruden det fakta at der bliver mere plads i akvariet ved ikke at have en intern sump


madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: "nano reef" 216 liter.

Indlæg af madsjeppe01 »

Pumper uden løftehøjde er bare mindre energikrævende, og eftersom jeg endnu ikke har behov for en sump, så bliver det en et indvendigt overløb med plads til det jeg skal bruge.

Carsten: Så hvad?


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: "nano reef" 216 liter.

Indlæg af Wiinberg »

Hvis ikke sumpen allerede er lavet i akvariet, så vil jeg råde dig til at overveje det en ekstra gang. En fornuftig Jebao DC returpumpe koster ca. 450,- om året i strøm. Din Hydor koster 150,-.

Din indvendige sump kommer til at tage ret meget af pladsen i akvariet, for at der er plads til din skummer, retur, varmelegme, evt. reaktor osv. Du vil få mere støj fra din skummer, når den ikke står i et skab. Du risikerer mikrobobler fra skummeren i akvariet, med mindre du laver sumpen stor nok til at lave 2 rum og boblefælde. Det kan godt være at det er fint for dig, men med min erfaring ville jeg lynhurtigt blive træt af det. Men det er selvfølgelig op til dig. Det er bare så meget nemmere at få lavet et overløb og sump i skabet fra starten.

Lyset kender jeg ikke, men jeg ville nok vælge brugte lamper af anerkendte mærker hvis prisen skal holdes nede. F.eks. Maxspect eller AI hvis de ikke skal være for dyre. Efter en hurtig søgning på den lampe du har skrevet, kan jeg ikke finde andre end nogle med farvetemperatur på 8000 kelvin. Det er ikke egnet til saltvand.

Bubble Magus laver generelt fine skummere. Youtube er god til anmeldelser.

Mht. cirkulation ville jeg vælge noget andet end Eheim. Der findes smartere løsninger end deres pumper, synes jeg.

Og det er ikke for at skyde din idé ned, men kun for at give dig en chance for at få den bedst mulige start i saltvand.


madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: "nano reef" 216 liter.

Indlæg af madsjeppe01 »

Jeg har overvejet situationen med sumpen, men jeg har valgt at holde det som det er nu. Hvis ikke at jeg er tilfreds, kan en fix hånd med en boremaskine altid lave 3 huller i bunden og lime et overløb i akvariet.
Af lys, har jeg kigget på en 165 watts lampe fra Ebay som skulle have ret gode anmeldelser eftersigende. Jeg prøver mig frem, indtil jeg finder noget jeg kan lide.

Har du nogle cirkulationspumper som du har gode erfaringer med? Det skal ikke være fancy, de skal bare flytte vand dvs uden smarte controllere og gadgets.


Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: "nano reef" 216 liter.

Indlæg af Gambi »

de her pumper er ok til dit akvarie :-)

https://decocean.dk/dc-cirkulations-pumpe-8000


madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: "nano reef" 216 liter.

Indlæg af madsjeppe01 »

Jeg har købt en Tunze 9012, samt en 165 watt popolar grow lampe fra ebay, også må jeg se om det fungere.https://www.ebay.com/itm/165W-Led-Aquar ... 5e8625f59f" onclick="window.open(this.href);return false; Jeg er stadig i tvivl hvad der er bedst at starte med ift sten. Er det bedst at købe levende eller døde sten? Samt hvor mange kg? Jeg havde læst et sted at omkring 20 kg skulle være rigeligt. http://www.deepoceanshop.dk/dekoration- ... 14-kg.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Er disse gode?


Brugeravatar
Ditzel
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 25. jul 2018 07:54
5
Postnummer: 5450 Otterup
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Nordfyn

Re: "nano reef" 216 liter.

Indlæg af Ditzel »

Mht de døde sten du linker til: jeg købte 2x 18,14kg af præcis de samme og er (nu) godt tilfreds med dem. Jeg vil tro at jeg endte med at bruge 2/3 af dem + en lignende mængde levende sten til vores 350L-tank (altså ca 50kg sten i alt, i 350L). Jeg bandede dog lidt af de døde sten under rengøringen, som tog lang tid og krævede en stor mængde vand. Havde man haft en højtryksspuler var det dog nok gået noget nemmere. Men nu, efter næsten et år i "havet", er de fine med kalkalger og masser af små rørorme. Som der også loves i produktbeskrivelsen oplevede jeg ingen voldsom opblomstring af uønskede alger pga disse døde sten.


Juwel Trigon 350, 45L hjemmebygget 5-kantet sump, Maxspect R420R 180W, Tunze 9004, Jebao DCW-2000.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"