"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Tåget vand.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Tåget vand.

Indlæg af Capoth »

Hej med jer.

Som mange nok ved, har jeg købt et kørende akvarie med sten fisk koraller, da jeg opstartede igen, som var dårlig vedlige holdt, grundet hans manglende tid. Har dog købt nyt teknik.

Jeg brugte ca. 50% af hans levende sten og resten carib sea keramik. Nyt bundlag samt ca 50% af hans vand

Alle vandværdier er i orden.
120 Gallons akvarie
KH 8 Hanna
NO3 0,75 Red sea
PO4 ikke målbart. Hanna
CA 450 Hanna
Mag 1354 Red Sea
Temp 25,5
Salt: 1.025
Vand Skift 10-15% hver uge
Lys og vandcirkulation, Rensing
Lys 3 Kessil a360 80% - 12 Timer dagligt (Styret af apex fusion)
Vortech MP40 4 stk med forskellige indstillinger( Styret af Apex Fusion)
Kører Aktiv kul samt Rowa pt.
Foder med mysis, krill, nora tang, flage foder og marine Grazer. Foder en smule til koraller( target fodring) med reef roids fra poly-lab

Grundet observation på akvariet, opdagede jeg han/Jeg havde flatworn og behandlet 2 gange med Flatworn exit med 7 dages mellemrum og skal have sidste tur om 7 dage

Her ca 5 uger efter er mit vand blevet sløret/Tåget og tænker det måske er et bakterie opblomstring( Første gang jeg har oplevet det.) eller noget andet
Kan det være cyklus som er igang, selvom det var kørende og jeg har skiftet så meget vand.

Hører gerne nogle input over hvad der kan være årsagen. og hvad jeg evt. kan gøre ved det

Venligst Carsten


Seniorreefer
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tåget vand.

Indlæg af Carsten »

Det lyder meget rimeligt at det er en bakterie opblomstring.
Plejer at gå i sig selv ingen.


Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Tåget vand.

Indlæg af Capoth »

Carsten skrev:Det lyder meget rimeligt at det er en bakterie opblomstring.
Plejer at gå i sig selv ingen.
Puha. Det er godt at høre.
Carsten, ved du hvad der kan være årsagen er til jeg har fået det. Er det naturligt, Cyklus eller overfordring, og bakterie kulturen ikke er bygget op endnu?

Hvor lang tid skal der gå før vandet bliver klart til jeg skal være bekymret


Seniorreefer
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Tåget vand.

Indlæg af PoulD »

Når du skriver du skal behandle med FW exit igen om 7 dage, betyder det så, at du lige har givet det en behandling?
Har ikke selv nogen erfaring med FW exit og ved ikke hvad det indeholder, men mange andre har skrevet om tåget vand efter behandling med FW exit. Uden at male fanden på væggen, HVIS det er sådan, at du lige har behandlet med FW exit, vil jeg foreslå dig at lave et lidt større vandskift. Jeg kan ikke forestille mig, at et kemikalie der kan dræbe 5 mm store dyr skulle gøre noget som helst godt for at fremme bakteriekulturen, så det slørede vand kunne måske snarere skyldes dødt væv af en slags. I værste fald måske endda giftigt væv / kropsvæsker fra døde fladorm.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Tåget vand.

Indlæg af Capoth »

PoulD skrev:Når du skriver du skal behandle med FW exit igen om 7 dage, betyder det så, at du lige har givet det en behandling?
Har ikke selv nogen erfaring med FW exit og ved ikke hvad det indeholder, men mange andre har skrevet om tåget vand efter behandling med FW exit. Hvis det er sådan, at du lige har behandlet med FW exit, vil jeg foreslå at lave et lidt større vandskift. Jeg kan ikke forestille mig, at et kemikalie der kan dræbe 5 mm store dyr skulle gøre noget som helst godt for at fremme bakteriekulturen, så det slørede vand kunne måske snarere skyldes dødt væv af en slags. I værste fald måske endda giftigt væv / kropsvæsker fra døde fladorm.
For ca 14 dage siden brugte jeg Flatworm exit første gang. Skal gøres i 3 uger, da giften ikke tager alle worms, da de kan gemme sig i stenende og de sidste 3 dage har jeg haft problemet.

Du begynder at filtere med 500g aktiv kul pr 250l vand, så snart du ser de døde worms.

Efter en times tid begynder du at blæse på stenende for at få dem ud. ca 25% vand og suger bundlaget ved vandskiftet. Filtersokker skiftes også.

Idag igen har jeg renset bundlag og skiftet vand igen, sokker osv.

Men vil lige google lidt omkring flatworm exit. Tusind tak for svar

Glemte at tilføje. Alle fisk og koraller har det fint. Fuldt åbne og fiskende spiser og opfører sig helt normalt


.


Seniorreefer
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Tåget vand.

Indlæg af Tykki »

Det ville pisse mig gevaldigt af med sådan noget slør, og var det hjemme hos mig, ville der ikke gå to sec før end der var røget en reaktor med kul i på systemet! Bare en lille smugle ! Har prøvet det og det virkede. Kan kun gætte på hvad som gjorde mit vand sløret for aner det ikke. Tog to dage og vandet var krystalklart også af med kullet igen! Vh Dan


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tåget vand.

Indlæg af Carsten »

Capoth skrev:
Carsten skrev:Det lyder meget rimeligt at det er en bakterie opblomstring.
Plejer at gå i sig selv ingen.
Puha. Det er godt at høre.
Carsten, ved du hvad der kan være årsagen er til jeg har fået det. Er det naturligt, Cyklus eller overfordring, og bakterie kulturen ikke er bygget op endnu?

Hvor lang tid skal der gå før vandet bliver klart til jeg skal være bekymret
Hvad årsagen er til det, kan jeg af logiske grunde kun gætte mig til. Det er en helt naturlig ting, som både kan skyldes overfodring men også at den nødvendige bakterie kultur ikke er på plads endnu.
Som Poul skriver, så er det ikke helt uden problemer at bruge det der Flatworm exit. Har du fuldt brugsanvisningen? Skiftet vand efterfølgende som beskrevet?
Flad orme er mange ting, er det de små røde planarier? For dem ville jeg efterbehandle for på en hel anden måde. Alt efter akvariet størrelse så en seks stribet gylte eller en scooter blenny


Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Tåget vand.

Indlæg af Capoth »

Carsten skrev:
Capoth skrev:
Carsten skrev:Det lyder meget rimeligt at det er en bakterie opblomstring.
Plejer at gå i sig selv ingen.
Puha. Det er godt at høre.
Carsten, ved du hvad der kan være årsagen er til jeg har fået det. Er det naturligt, Cyklus eller overfordring, og bakterie kulturen ikke er bygget op endnu?

Hvor lang tid skal der gå før vandet bliver klart til jeg skal være bekymret
Hvad årsagen er til det, kan jeg af logiske grunde kun gætte mig til. Det er en helt naturlig ting, som både kan skyldes overfodring men også at den nødvendige bakterie kultur ikke er på plads endnu.
Som Poul skriver, så er det ikke helt uden problemer at bruge det der Flatworm exit. Har du fuldt brugsanvisningen? Skiftet vand efterfølgende som beskrevet?
Flad orme er mange ting, er det de små røde planarier? For dem ville jeg efterbehandle for på en hel anden måde. Alt efter akvariet størrelse så en seks stribet gylte eller en scooter blenny
Ja, alt er gjort i iflg. forskrifter. Jeg har fundet årsagen som du selv nævner. Flere bruger på nettet har beskrevet i videoer. Selv akvarier efter flere år kan få det, men er en bakterie opblomstring. Puha :wink:

Kan lade det gå i sig selv, eller bruge UV for at løse det. Så jeg vil se om det ikke går væk af sig selv som du nævnte.

I bund og grund er Flatworm Exit uskadelig for andre dyr i akvariet, men giften som kommer fra de døde orme er problemmet som poul og carsten nævner

Ja jeg har bestilt en 6 stribet gylte, som kan holde det nede på sigt.

For andre som kunne være interesseret er den Acapora spisende fladorm (Prosthiostomum acroporae) en drøj en at komme til livs. Man skal forstå dens livs cyklus for at dræbe den.

Selve processen tager 25 dage (dvs. æggekapsler klækkes inden for 16 dage og en 9-dages ruge-sultningsperiode). Den vil så bruge 1-2 dage før den angriber acapora. Derfor er det vigtigt at behandle den i 7 dages interval. Jeg vil også lige nævne, at de dræbes ikke i coral dib, men skal ligge en opløsning af Flatworm exit (Er i bund og grund egentlig bare en orme behandling, som vi bruger på dyr og mennesker. Levamisole HCl-opløsninger https://en.wikipedia.org/wiki/Levamisole" onclick="window.open(this.href);return false; :wink: )


Seniorreefer
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Tåget vand.

Indlæg af Capoth »

Her er det nye videnskablige viden om dem fra sidste måned for nørder :wink:


Seniorreefer
Capoth
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 194
Tilmeldt: fre 26. jul 2019 10:20
4
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Tåget vand.

Indlæg af Capoth »

Opfølgning.

Stået op til krystal klart vand idag. Tålmodighed er en dyd :y

Tusind tak for input fra jer alle


Seniorreefer
Brugeravatar
Flovesen
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 81
Tilmeldt: fre 11. jan 2019 09:58
5
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2004

Re: Tåget vand.

Indlæg af Flovesen »

Lyder godt :)


Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"