"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

STN, Nudibranch, eller noget tredje?

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 548
Tilmeldt: søn 19. aug 2007 15:31
16
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Aalborg SØ

STN, Nudibranch, eller noget tredje?

Indlæg af iceMD »

Hej allesammen,

Mit 6 måneder gamle montipora sunset fragment er begyndt at miste væv på en måde jeg ikke har set før :BA Så nu håber jeg, at nogle af jer kloge hoveder kan være behjælpelige med at finde årsag, og måske være behjælpelige med en løsning :beer: Her er lidt billeder af vævtabet taget for få minutter siden.
2019-10-05 10.53.59.jpg
2019-10-05 10.54.49.jpg
2019-10-05 10.57.52.jpg
Symptomerne:
1) Et område på størrelse med en en-krone på fragmentet har miste væv, og skelettet er tydeligt blottet.
2) De tilbageværende polypper tættest på området med vævtab er ikke helt åbne.
3) Det ser ud som om at de grønne zooxanthellaer fra polypperne tættest på "løber" ned mod området med vævtab (se billeder)
4) Overgang mellem det døde og levende område er ret veldefineret/tydelig.
5) Området med vævtab er ikke blevet betydeligt større siden i går morges.
6) Ingen af de andre koraller er påvirket.

Historik:
Jeg lå første gang mærke til det mistede væv i går morges, jeg tænkte straks at det måtte være RTN, STN, eller Nudibranch, men undrede mig over symptom 3, som jeg ikke umiddelbart har set hos mig selv eller andre før. Jeg havde desværre ikke tid til at gøre noget ved det i går, så lod fragget være. Heldigvis var der ikke forsvundet synligt mere væv i går aftes, og jeg er derfor relativt sikker på at kunne udelukke RTN. For ikke at gøre noget overilet besluttede jeg mig for at lade fragmentet være natten over, og stå op i nat, for at tjekke efter om der var nogle synlige nudibranches - det var der ikke. Her til formiddag er området med vævtab stadig ikke blevet synligt større. Pga. symptom 4, hælder jeg mest til at det skyldes nudibranches, men er ikke helt sikker da jeg ikke har set nogle og pga. symptom 3, som jeg ikke har hørt om før.

Mulige årsager:
- Jeg havde desværre for 4 dage siden et uheld med ATO der fik saltindholdet til at falde fra 35 ppt til 33.3 ppt over 4 timer
- Over de sidste to uger har heg stille og roligt hævet kH fra 7.5 til 8.0.

Løsning:
Da området med vævtabet sidder på en reef plug er mit eget bud på en løsning at knække reef plug'en af stensætningen og derved tage det meste af fragmentet op (dog ikke det der er groet ud på stensætningen), skære området med vævtab væk, give fragmentet en tur i fauna marine "the dip" en gang om dagen den næste uges tid.

Det irritere mig dog at jeg ikke har set symptom 3 før, og jeg er derfor i tvivl om det ville gøre mere skade end gavn. Så nu er mine spørgsmål:
1) Hvad tror i det er?
2) Hvad ville i gøre?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: STN, Nudibranch, eller noget tredje?

Indlæg af Carsten »

Tjaa, der er flere mulige "syndere"
for at tage det i bagvendt rækkefølge. Så reagerer koraller generelt langsomt på fejl, så det kan bestemt godt være fordi saltindholdet faldt, men efter min egen mening, så det ikke her du skal finde synderen.
Har du nogle Asterina søstjerner?? Jeg har selv set hvordan de har gnavet sig vej op af en Acropora, og efterladt et dødt spor.
Montipora snegle, tror jeg heller ikke rigtigt på. For de kravler ikke ind på en koral, og begynder at gnave der. De starter var kanten af. Montipora sneglene, er nataktive, og er oftest at finde 1-2 timer efter lyset er slukket.
STN/RTN, starter ikke på toppen af en koral, men mere sandsynligt i bunden.

Hvad der er årsagen, kan jeg ikke sige, men håber du har fået nogle input, du kan bruge


Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 548
Tilmeldt: søn 19. aug 2007 15:31
16
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Aalborg SØ

Re: STN, Nudibranch, eller noget tredje?

Indlæg af iceMD »

Altid godt med indput! Asterina søstjerner har jeg endnu ikke set nogle af, så det er jeg ret sikker på ikke er "synderen".

Jeg havde egentligt den opfattelse at STN/RTN sagtens kunne starte på spidser/fremstående punkter pga. Ændringer i lys, højere alk, eller lavere po4?

Hvad ville du gøre; se tiden an?


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: STN, Nudibranch, eller noget tredje?

Indlæg af ole kekkonen »

har selv prøvet noget lignendet med koraller og nyblandet saltvand,det kan være noget krads stads


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: STN, Nudibranch, eller noget tredje?

Indlæg af Carsten »

iceMD skrev:Altid godt med indput! Asterina søstjerner har jeg endnu ikke set nogle af, så det er jeg ret sikker på ikke er "synderen".

Jeg havde egentligt den opfattelse at STN/RTN sagtens kunne starte på spidser/fremstående punkter pga. Ændringer i lys, højere alk, eller lavere po4?

Hvad ville du gøre; se tiden an?
Ja, jeg ville se tiden an. Og vi må bare konstatere at der engang imellem sker ting i akvariet som vi ikke ved en fis om, uanset hvor meget der måles og kontrolleres. Lys og ændrede værdier kan få ting til at ske, men at det lige frem fjerner huden på korallen, tror jeg nu ikke med mindre det er extremt.


Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 548
Tilmeldt: søn 19. aug 2007 15:31
16
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Aalborg SØ

Re: STN, Nudibranch, eller noget tredje?

Indlæg af iceMD »

Kan du uddybe det Ole?

Super, jeg ser tiden an og håber det bedste.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: STN, Nudibranch, eller noget tredje?

Indlæg af ole kekkonen »

iceMD skrev:Kan du uddybe det Ole?

Super, jeg ser tiden an og håber det bedste.
nej ikke helt,det er som carsten skriver,der sker ting vi ikke ved en fis om.

...men når det er sagt så er der en grund til bekymring,i mange af de triton test osv man ser så er nyblandet kunstigt saltvand højere på spor element værdier :biggrin: ,indikerer det så at organismerne bruger dem eller er der tale om kemiske abiotiske reaktioner???,selv når de værdier er meget lavere end nyblandet saltvand så er de stadig meget højere end det de er i naturligt havvand :P


Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"