"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ati ny led lampe

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Ati ny led lampe

Indlæg af ttkthomsen »

Er der en tysk kyndig der gider bruge 5 minutter på denne video og forklare

Hvad er det han siger vedr den passive køling??? For det lyder som om der er mange leds i lampen.

Og så siger han noget med at den godt kan være tæt på overfladen, men jeg forstå ikke hvad argumentationen for det?

Og hvad er det han forklare om den plexiglas plade de anvender?

" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: Ati ny led lampe

Indlæg af Sarah R »

Jeg har set videoen og opsummerer lige hvad han fortæller om lampen:
Lampen indeholder 153 led, og kan oplyse en flade på 70 x 70cm.
Da LED´erne er ligelidt fordelt i lampen ( samme afstand til hinanden), og ikke på baner eller skinner, betyder det at varmen også fordeles ens på hele lampens overflade. Der er derfor ikke "hotspots", og LED´erne får derved en længere levetid. Der er ikke brug for aktiv køling i lampen pga den ligelig fordelte varmeudledning fra lampens overflade.
Fidusen med at have LED placeret med samme afstand til hinanden i lampen er, at den så udleder den samme lysmængde på hele lampens areal. Den behøver derfor ikke at blive hængt 30 - 40 cm over akvariet for at få lyset til at dække alle hjørner. Den kan hænge ned til 10-15cm over vandet og stadig dække 70cm 70cm uden at nogle områder får mere lys end andre.
Den har 5 styrbare kanaler, hvor farver kan justeres uafhængigt af hinanden.
Den gennemsigtige plade der forhindrer vandsprøjt kalder han en prismaplade, og den adskiller sig fra plexiglas plader ved at kunne koncentrere LED´lyset nedad. Al den lys der stråler ud i rummet rammer prismapladen, som leder det ned i akvariet istedet for. Det skulle gøre at er ikke kommer uønsket lys udenfor lampen. Derudover absorberer prismaplaen ikke lyset, så der ender den samme mængde lys i baljen, som lampen rent faktisk udsender.

Jeg håber at det gav lidt svar på dine spørgsmål :D


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Ati ny led lampe

Indlæg af ttkthomsen »

Tak Sarah, du er satme en knag!

Det lyder spændende.


Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: Ati ny led lampe

Indlæg af Sarah R »

Det var da så lidt :biggrin:
God dag til dig :GO


MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: Ati ny led lampe

Indlæg af Barner »

Sarah R skrev:Jeg har set videoen og opsummerer lige hvad han fortæller om lampen:
Lampen indeholder 153 led, og kan oplyse en flade på 70 x 70cm.
Da LED´erne er ligelidt fordelt i lampen ( samme afstand til hinanden), og ikke på baner eller skinner, betyder det at varmen også fordeles ens på hele lampens overflade. Der er derfor ikke "hotspots", og LED´erne får derved en længere levetid. Der er ikke brug for aktiv køling i lampen pga den ligelig fordelte varmeudledning fra lampens overflade.
Fidusen med at have LED placeret med samme afstand til hinanden i lampen er, at den så udleder den samme lysmængde på hele lampens areal. Den behøver derfor ikke at blive hængt 30 - 40 cm over akvariet for at få lyset til at dække alle hjørner. Den kan hænge ned til 10-15cm over vandet og stadig dække 70cm 70cm uden at nogle områder får mere lys end andre.
Den har 5 styrbare kanaler, hvor farver kan justeres uafhængigt af hinanden.
Den gennemsigtige plade der forhindrer vandsprøjt kalder han en prismaplade, og den adskiller sig fra plexiglas plader ved at kunne koncentrere LED´lyset nedad. Al den lys der stråler ud i rummet rammer prismapladen, som leder det ned i akvariet istedet for. Det skulle gøre at er ikke kommer uønsket lys udenfor lampen. Derudover absorberer prismaplaen ikke lyset, så der ender den samme mængde lys i baljen, som lampen rent faktisk udsender.

Jeg håber at det gav lidt svar på dine spørgsmål :D
Det er sku god service :GO


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"