"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Rsm 130

Forum katagori for Red Sea Max akvarie serien.
Besvar
Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Rsm 130

Indlæg af Dan89 »

Nogen der vil dele deres erfaring er med dette akvarie? Har læst en masse om det men syntes hurtigt folk hopper videre til noget større og deres tråde dør lidt og læser både godt og dårligt om det, derfor jeg vil prøve at lave en ny tråd da de fleste er af ældre dato :)
Har hørt om nogen der fjerner kanten for at gøre akvariet flottere at se på? Er dette lykkes nogen og hvordan gjorde i?
Har læst flere der skifter skummer og pumper, hvad har i skifter til og har det hjulpet på støjen?


Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Rsm 130

Indlæg af Stig Jest »

Det var en masse spørgsmål.
Jeg er en af den, der har haft et RSM130. Jeg var meget glad for det, men jeg brugte også meget tid på at lave det om.
At fjerne lampen og toppen af akvariet, har jeg aldrig helt forstået.
Det er det er er det fede ved akvariet.
Der er bred enighed om, at den originale skummer ikke er optimal. Men her er så noget uenighed om hvad det så skal være.
Den største udfordring, i mine øjne, er den daglige tilførsel af vand, for at holde et konstant vandniveau.
Jeg monterede som det første, en automatisk vandpåfyldning. Vandstanden i “sumpen” bag akvariet er simpelthen alt for ustabil.
Jeg må sige, at jeg var meget glad for mit RSM130. Det der irriterede mig mest, var den manglende dybde i akvariet. Jeg syntes det var svært at indrette.
De gamle tråde på SF er udemærkede og holder stadig. Den største forandringer siden 2010, er vel nok cirkulationspumperne. Her er mulighederne blevet bedre.
Held og Lykke med dit projekt

Mvh. Stig


Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Rsm 130

Indlæg af Dan89 »

Ideen med at fjerne toppen er vel at kunne sætte en bedre lampe som jeg også for med, skal dog lige have 3D printet nogen nye fødder til den da den ene mangler :)

Så en osmolator er klart at anbefale hurtigt til dette akvarie?
Men er det en generel udfordring ved saltvand? Eller blot måden sumpen er opbygget? :)


Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Rsm 130

Indlæg af Dan89 »

Og tusinde tak er meget spændt på at komme igang med det :D


Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Rsm 130

Indlæg af Stig Jest »

Vi er enige om, at den originale lampe, kke er god nok. Det er muligt at bygge en anden lampe ind i den originale top. Problemet er, at de moderne led lamper, er bedst hvis de hænger højt oppe.
Ang. osmolatoren, så gør designet på RSM130, at vandstanden falder meget hurtigt i sumpen og en skummer kører bedst ved en konstant vandstand.
I en normal sump har man et skummerkammer med konstant vandniveau og derfor er det ikke så stort et problem


Dan89
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 385
Tilmeldt: søn 4. aug 2019 13:53
4
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Helsinge

Re: Rsm 130

Indlæg af Dan89 »

Har du set nogen der bygger en ny led lampe ind i det originale låg?
Jeg mener det er en maxspect 160w jeg for med det til, men kan komme med mere imorgen, hvis dette ikke giver mening?
Er en osmolator fint til eller skal man lave sumpen om så man opnår den optimale vandhøjde? :) jeg er ikke ude i at bygge sump under akvariet, selvom det jo nok helt sikkert ville være helt optimalt!
Og tusinde tak for dine svar


Brugeravatar
Ondemand
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 388
Tilmeldt: søn 21. nov 2010 22:30
13
Postnummer: 7570 Vemb
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Vemb, 20 km vest for Holstebro

Re: Rsm 130

Indlæg af Ondemand »

Man kan også vælge at udvide sumpen som jeg har gjort på mit RSM. 45 liters sump, med plads til en stor skummer, ekstra biologisk filtrering, makro alger eller hvad man nu vil have i sin sump. Ellers har tidligere ejer af mit akvarie lavet noget DIY led i det originale låg. Det giver et rigtigt pænt lys hvor der kan justeres på farverne. Lyset har ikke haft problemer med at holde de koraller jeg nu engang har haft.
Akvariet kommer snart til salg, men er nok bedst egnet som reservedel, da der er lidt ridser i glasset, og skabet lidt fugt-skadet. Indholdet skal bare lige over i mit nye akvarie.
up (4).JPG
up (6).JPG
up (3).JPG
up (3).JPG (30.33 KiB) Vist 4966 gange
RSM 6.jpg
RSM 5.jpg
RSM 5.jpg (22.65 KiB) Vist 4966 gange
RSM 8.jpg
RSM 8.jpg (23.91 KiB) Vist 4966 gange


Mvh. Thomas Nørgaard
Mit Red Sea Max 130
Mine Tidligere akvarier
Mit Fluval Edge
med sump, skummer og LED
Mit tidligere Red Sea Max 130!
MaxSpect 60W LED - Vortech MP10 ES
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Rsm 130

Indlæg af Stig Jest »

Dan89 skrev:Har du set nogen der bygger en ny led lampe ind i det originale låg?
Jeg mener det er en maxspect 160w jeg for med det til, men kan komme med mere imorgen, hvis dette ikke giver mening?

Er en osmolator fint til eller skal man lave sumpen om så man opnår den optimale vandhøjde? :) jeg er ikke ude i at bygge sump under akvariet, selvom det jo nok helt sikkert ville være helt optimalt!
Og tusinde tak for dine svar
En Maxspect 160W er 10 cm. længere end dit akvarie. En 120W passer nok bedre.

Som du kan se i Ondemands indlæg, har han bygget led ind i låget. Jeg har også selv gjort det.

Osmolator er fint nok. Sumpen giver dig bare et friere valg til f.eks. skummer, når du får mere plads.
Sumpen har også ulemper. Underskabet er lavet af MDF og det er ikke glad for fugt.

Prøv at læse tråden i min signatur om mit RSM130. Så vil se hvor “galt” det kan gå, når man pimper et RSM130

Mvh. Stig


Besvar

Tilbage til "Red Sea Max"