"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Diy køling

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Diy køling

Indlæg af ttkthomsen »

Nå vi er igang med det køleprojekt, min bror og jeg. Der kommer til at sidde en køleenhed uden for huset som så køler vandet i køleenheden ned. Den dims det skal køle vandet ned er sådan en her http://shop.vinolhobby.dk/product/urt-k ... staal-508/" onclick="window.open(this.href);return false;

Der står den er i rustfriestål.... her er to muligheder enten knalde den direkte ned i sumpen eller lave en beholde med vand som står i sumpen med denne chiller i. Vandet i beholderen vil så blive kølet som så køler vanden i sumpen som den er omgivet af. Hvad ville i gøre.

Billeder fra den indledende test :-)

Disclaimer, målet for det her er ikke at spare en bøjet 5 øre!!! Målet er at lave noget smart køling der ikke opvarmer stuen ydeligere uden at skulle investere i et aircon.
Vedhæftede filer
E2BB43AB-B5F2-44F6-A7B8-C375805E435D.jpeg
8D247A4D-C6D4-41C2-AAB5-E0AEDDB2807A.jpeg
7ED16210-1185-4A67-9372-B0F58F1994F8.jpeg


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Diy køling

Indlæg af Carsten »

Ser lidt Storm P agtigt ud :) Er lidt imponeret af den køler. Kan køle vandet ned, under den temperatur som kølevandet har!! :)
"This wort chiller cools 20 litres of boiling wort to 20-25 °C in 20 minutes, using cooling water at 23 °C."


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Diy køling

Indlæg af ttkthomsen »

Carsten den køler ingen ting, det der køler er (en tynd plade i midten af af de der blæser der tilsættes strøm som kan på den ene side være 70 grader varm og på den anden side blive minus grader. Det er ren magi tilsat meget strøm :-)). Skal nok lige finde et link til den. Den der chiller er blot den “enhed” der skal formidle kulden til vandet.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Diy køling

Indlæg af Carsten »

ttkthomsen skrev:Carsten den køler ingen ting, det der køler er (en tynd plade i midten af af de der blæser der tilsættes strøm som kan på den ene side være 70 grader varm og på den anden side blive minus grader. Det er ren magi tilsat meget strøm :-)). Skal nok lige finde et link til den. Den der chiller er blot den “enhed” der skal formidle kulden til vandet.

Er godt klar over at den der spiral i sig selv ikke køler noget.

Det var mere det som stod i beskrivelsen, at den kan køle vand ned til en temperatur lavere end det vand som løber gennem den.

Den køle enhed hedder et peltier element


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Diy køling

Indlæg af ttkthomsen »

Carsten skrev:
ttkthomsen skrev:Carsten den køler ingen ting, det der køler er (en tynd plade i midten af af de der blæser der tilsættes strøm som kan på den ene side være 70 grader varm og på den anden side blive minus grader. Det er ren magi tilsat meget strøm :-)). Skal nok lige finde et link til den. Den der chiller er blot den “enhed” der skal formidle kulden til vandet.

Er godt klar over at den der spiral i sig selv ikke køler noget.

Det var mere det som stod i beskrivelsen, at den kan køle vand ned til en temperatur lavere end det vand som løber gennem den.

Den køle enhed hedder et peltier element
Ok :-)

Det er sådan en fætter eller 2 der kommer til at side i den
https://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_from ... +&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: Diy køling

Indlæg af JJ »

Ideen med køling vha. Peltier element er rigtig god.

Jeg lavede for nogle år siden noget lignende men det blev aldrig færdigt, da jeg lukkede ned.

Det er vist noget med temp forskellen mellem varm og kold side altid er 50 grader. Den varme side hiver ligesom alt varmen ud af den kolde side og bliver derfor ypper varm og skal derfor køles vha. En ordentlig basse af en køleplade.

Jo mere man køler den varme side, jo koldere bliver den kolde side.
Den varme der transporteres ud af elementet ryger dog ud i stuen/skabet.
Så det bliver da lidt spændende at høre hvordan det går med akvarie kontra rumtemperatur.

Og så skal der jo en solid strømforsyning til :-) det kan jo godt trække lidt strøm det element :-)

Det bliver spændende at følge!


576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Diy køling

Indlæg af ttkthomsen »

JJ skrev:Ideen med køling vha. Peltier element er rigtig god.

Jeg lavede for nogle år siden noget lignende men det blev aldrig færdigt, da jeg lukkede ned.

Det er vist noget med temp forskellen mellem varm og kold side altid er 50 grader. Den varme side hiver ligesom alt varmen ud af den kolde side og bliver derfor ypper varm og skal derfor køles vha. En ordentlig basse af en køleplade.

Jo mere man køler den varme side, jo koldere bliver den kolde side.
Den varme der transporteres ud af elementet ryger dog ud i stuen/skabet.
Så det bliver da lidt spændende at høre hvordan det går med akvarie kontra rumtemperatur.

Og så skal der jo en solid strømforsyning til :-) det kan jo godt trække lidt strøm det element :-)

Det bliver spændende at følge!
Ja det er meget underlig med den tynde plade der kan blive meget varm på den ene side og meget kold på den anden.

Ja det er også derfor den bliver placeret uden for huset så varmen kommer væk. Og ja der bliver hevet noget strøm.


Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Diy køling

Indlæg af Holst »

Virker effektivt hvis man er i stand til at fjerne varmen ja..
Minder mig om de glade AMD overclocking dage :D

Men hvor langt væk fra akvariet er det placeret? Tænker på om du kører konstant flow igennem også tænder og slukket peltier elementet ved behov? Ved ikke hvordan vand reagerer stillestående i rør/slanger over tid?

Evt. En kølespiral i køleskabet der står i garagen fyldt med Hof ;)

Spændt på at se resultatet..


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Diy køling

Indlæg af PoulD »

Carsten: Det er nok bare en smule kikset formuleret. Der menes formentlig en omgivelsestemperatur på 23 °C. Mon ikke det er underforstået, at kølevandstemperaturen forventes at ligge på en 6-8 °C.

@Tonning: Til dit oprindelige spørgsmål: Jeg ville smide spiralen direkte i sumpen. Hvis du er bange for, at rustfrit ikke er rustfrit kunne du måske bruge 1/4 " plastslange i stedet. Plast er en allerhe...... dårlig varmeleder, men hvis du så bruger 100-200 m i stedet for de 5-10 m der formentlig er i urtkøleren . . .
Hvis du smider den i en separat beholder har du jo ligeledes en udfordring med varmeledning mellem beholder og sump. Dels skal beholderen udformes så den har en stor overflade i kontakt med vandet i sumpen og dels skal der helst være bevægelse i vandet i beholderen. Materialet er nok den største udfordring, for du kan jo ikke lave beholderen i hverken kobber eller aluminium og jeg går ud fra det ikke er realistisk at lave beholderen i titanium eller andre kostbare ædelmetaller.

Jeg er lidt nysgerrig på hvorfor I har valgt en løsning med Peltier element i stedet for en kompressor løsning. De elementer har så vidt jeg ved, en virkelig dårlig virkningsgrad sammenlignet med en kompressor køler. Temperaturen udenfor skal også helst være lavere end temperaturen i akvariet men hvis den er det har man jo sjældent brug for at køle baljen. Det er jo netop når udetemperaturen er ekstrem høj man har brug for køling af baljen. Men jo højere udetemperaturen bliver jo mindre vil elementet køle. Det er jo ikke uden grund man ikke bruger sådanne elementer til aircondition anlæg.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Emils Far
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 236
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 16:25
13
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: NORDJYLLAND

Re: Diy køling

Indlæg af Emils Far »

Poul jeg er rustfast smed og tro mig den vil ruste i sumpen. Jeg ville aldrig blande saltvand og rustfri. Selv 316 som vi bruger i fiskeindustrien er kun til koldt saltvand. Mvh Thomas Reenberg


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Diy køling

Indlæg af ttkthomsen »

Holst skrev:Virker effektivt hvis man er i stand til at fjerne varmen ja..
Minder mig om de glade AMD overclocking dage :D

Men hvor langt væk fra akvariet er det placeret? Tænker på om du kører konstant flow igennem også tænder og slukket peltier elementet ved behov? Ved ikke hvordan vand reagerer stillestående i rør/slanger over tid?

Evt. En kølespiral i køleskabet der står i garagen fyldt med Hof ;)

Spændt på at se resultatet..
Akvariet står op ad vægen og på den anden side af væggen skal det sidde på.


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Diy køling

Indlæg af ttkthomsen »

PoulD skrev:Carsten: Det er nok bare en smule kikset formuleret. Der menes formentlig en omgivelsestemperatur på 23 °C. Mon ikke det er underforstået, at kølevandstemperaturen forventes at ligge på en 6-8 °C.

@Tonning: Til dit oprindelige spørgsmål: Jeg ville smide spiralen direkte i sumpen. Hvis du er bange for, at rustfrit ikke er rustfrit kunne du måske bruge 1/4 " plastslange i stedet. Plast er en allerhe...... dårlig varmeleder, men hvis du så bruger 100-200 m i stedet for de 5-10 m der formentlig er i urtkøleren . . .
Hvis du smider den i en separat beholder har du jo ligeledes en udfordring med varmeledning mellem beholder og sump. Dels skal beholderen udformes så den har en stor overflade i kontakt med vandet i sumpen og dels skal der helst være bevægelse i vandet i beholderen. Materialet er nok den største udfordring, for du kan jo ikke lave beholderen i hverken kobber eller aluminium og jeg går ud fra det ikke er realistisk at lave beholderen i titanium eller andre kostbare ædelmetaller.

Jeg er lidt nysgerrig på hvorfor I har valgt en løsning med Peltier element i stedet for en kompressor løsning. De elementer har så vidt jeg ved, en virkelig dårlig virkningsgrad sammenlignet med en kompressor køler. Temperaturen udenfor skal også helst være lavere end temperaturen i akvariet men hvis den er det har man jo sjældent brug for at køle baljen. Det er jo netop når udetemperaturen er ekstrem høj man har brug for køling af baljen. Men jo højere udetemperaturen bliver jo mindre vil elementet køle. Det er jo ikke uden grund man ikke bruger sådanne elementer til aircondition anlæg.
Jeg tænkte en lille sump i sumpen med ferskvand, den kunne så blive kølet ned og så ville det via den vej køle resten af vandet ned. Måske det med en plastik slange rundt omkring virke???

Jeg skal være helt ærlig og sige jeg ikke ved hvorfor valget lige blev det, så jeg bringer spørgsmålet videre :-)


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Diy køling

Indlæg af ttkthomsen »

Emils Far skrev:Poul jeg er rustfast smed og tro mig den vil ruste i sumpen. Jeg ville aldrig blande saltvand og rustfri. Selv 316 som vi bruger i fiskeindustrien er kun til koldt saltvand. Mvh Thomas Reenberg
Modtaget


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Diy køling

Indlæg af PoulD »

Emils Far skrev:Poul jeg er rustfast smed og tro mig den vil ruste i sumpen. Jeg ville aldrig blande saltvand og rustfri. Selv 316 som vi bruger i fiskeindustrien er kun til koldt saltvand. Mvh Thomas Reenberg
Jeg tror dig:-) I så fald vil jeg mene det er en bedre (og billigere) løsning at bruge en meget lang plastslange i stedet (i hvert fald langt bedre end en ekstra beholder som ikke er af metal)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Diy køling

Indlæg af PoulD »

Tonning, hvis du kommer spiralen i en ekstra sump af glas med ferskvand i din sump, vil du få mere ud af slet ikke at anvende den urt spiral men i stedet pumpe ferskvandet fra den ekstra sump direkte ud gennem dit køleelement. Jeg tror bare ikke du får nok varmeoverførsel fra ekstra sump til sump.

Hvis du bruger urt spiralen i en ekstra glas sump får du intet ud af spiralen overhovedet. Tværtimod bliver den så bare et led mere hvor der skal overføres varme. Og hvis der ikke er god omrøring i ferskvandet i den ekstra sump, kommer ferskvandet bare til at virke som en slags varmeisolator (omend vand ikke er en særlig god isolator). Glasset i den ekstra sump er til gengæld dårligt til at lede varme (omkring 500 gange dårligere end kobber) .


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Diy køling

Indlæg af ttkthomsen »

PoulD skrev:Tonning, hvis du kommer spiralen i en ekstra sump af glas med ferskvand i din sump, vil du få mere ud af slet ikke at anvende den urt spiral men i stedet pumpe ferskvandet fra den ekstra sump direkte ud gennem dit køleelement. Jeg tror bare ikke du får nok varmeoverførsel fra ekstra sump til sump.

Hvis du bruger urt spiralen i en ekstra glas sump får du intet ud af spiralen overhovedet. Tværtimod bliver den så bare et led mere hvor der skal overføres varme. Og hvis der ikke er god omrøring i ferskvandet i den ekstra sump, kommer ferskvandet bare til at virke som en slags varmeisolator (omend vand ikke er en særlig god isolator). Glasset i den ekstra sump er til gengæld dårligt til at lede varme (omkring 500 gange dårligere end kobber) .
Tak Poul, så lyder løsningen ikke så smart alligevel. Jeg tænker lige


Theil
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: man 11. mar 2013 17:33
11
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Kolding

Re: Diy køling

Indlæg af Theil »

Byg en lille sump ind i et lille køleskab, og så køre en del strøm af flowet igennem den sump.
Eller køb en køle kompressor konstrueret til at føre vand igennem :)


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Diy køling

Indlæg af ttkthomsen »

Vi er lige ramt af et midlertidig stop. Det havde nok været meget nemmer at købe en køler og sætte den ud og bygge et lille træ skur der skjulte det....


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Diy køling

Indlæg af Carsten »

ttkthomsen skrev:Vi er lige ramt af et midlertidig stop. Det havde nok været meget nemmer at købe en køler og sætte den ud og bygge et lille træ skur der skjulte det....
Hvad skrete der??


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Diy køling

Indlæg af ttkthomsen »

Armen det er noget bøvl! Systemet køler fint, men forsøge at samle det så det bliver pænt, samt de ekstra slanger i skabet, det givet lidt bøvl. Samt skulle det kunne afmonteres, så det kun sad på i sommerperioden det har jeg også lidt svært ved at se lige nu. Spanien kalder og så må vi se på det når vi er hjemme igen.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Diy køling

Indlæg af Carsten »

Men god ferie da!


Phycopat
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 178
Tilmeldt: tirs 8. maj 2012 17:22
11
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Re: Diy køling

Indlæg af Phycopat »

Hvad har dit projekt kostet kontra en køler der er lavet ?


Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"