"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Koncentreret Balling

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Koncentreret Balling

Indlæg af Engelquist »

Jeg kører med den traditionelle Balling-metode, hvor jeg selv opblander de tre væsker efter opskrift fra producenten.
Da jeg efterhånden er oppe på et pænt forbrug, overvejer jeg om man kan blande væskerne op i en mere koncentreret blanding, så jeg slipper for at skulle efterfylde beholderne så tit.
Jeg tænker umiddelbart at mineralsalt, mg og ca godt kan opblandes i 1-2 x ift opskrift.
Men hvad med kh, som i forvejen virker ret svær at opløse?
Ville det hjælpe at opvarme vandet?


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Koncentreret Balling

Indlæg af ttkthomsen »

Det er ikke Balling light du bruger?

https://www.faunamarin.de/anleitungen/m ... ethode_eng(1" onclick="window.open(this.href);return false;).pdf


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Koncentreret Balling

Indlæg af Engelquist »

ttkthomsen skrev:Det er ikke Balling light du bruger?

https://www.faunamarin.de/anleitungen/m ... ethode_eng(1" onclick="window.open(this.href);return false;).pdf
Aquaforrest har salte til den traditionelle Balling med Kh,Ca og mineralsalt, som er den jeg kører med.


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Koncentreret Balling

Indlæg af Carsten »

Jeg har prøvet at koncentrere væskerne. Jeg kunne ikke fordoble koncentrationen, men 1½ gang burde ikke være noget større problem.
Mg har jeg ikke nogen viden om, men Kh og Ca fungerer.

Da jeg forsøgte at fordoble Kh, var der en lille rest tilbage i gryden, Hvor mange gram skal jeg ikke kunne sige, men mange var det ikke


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Koncentreret Balling

Indlæg af MortenL »

Mener ikke du kan opløse meget mere end 80 g/l natriumhydrogencarbonat, og det er givetvis din KH væske der bruges mest af.

Jeg overvejer dog at bruge natriumcarbonat istedet, da det kan opløses i større mængder, samt at det hæver pH lidt mere.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Koncentreret Balling

Indlæg af christiantt »

Det giver en kæmpe forskel at opvarme vandet. Det gør det nemmere at opløse saltene i det.
Men som Morten og Carsten også skriver, så tror jeg at du skal være opmærksom på om det hele bliver opløst, eller om du evt. skal have en omrører på det.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Koncentreret Balling

Indlæg af Carsten »

MortenL skrev:Mener ikke du kan opløse meget mere end 80 g/l natriumhydrogencarbonat, og det er givetvis din KH væske der bruges mest af.

Jeg overvejer dog at bruge natriumcarbonat istedet, da det kan opløses i større mængder, samt at det hæver pH lidt mere.
Du kan godt opløse mere end 80 gram pr liter. Som jeg skrev, så kunne jeg med noget opvarming af vandet opløse knapt det dobbelte. Og muligvis mere hvis vandet blev varmere


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Koncentreret Balling

Indlæg af Carsten »

christiantt skrev:Det giver en kæmpe forskel at opvarme vandet. Det gør det nemmere at opløse saltene i det.
Men som Morten og Carsten også skriver, så tror jeg at du skal være opmærksom på om det hele bliver opløst, eller om du evt. skal have en omrører på det.

Jeg brugte bare en stor suppegryde, og så en almindelig grydeske. Det fungerede fint


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Koncentreret Balling

Indlæg af Engelquist »

Tak for jeres inputs- jeg prøver mig lidt frem med opvarmet vand og ser hvor koncentreret jeg kan lave det...
Jeg har set at nogle producenter laver op til 10x koncentreret ballingvæsker: Triton og ATI f.eks. - hvordan pokker kan de det??


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2949
Tilmeldt: søn 7. jan 2007 14:17
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Koncentreret Balling

Indlæg af christiantt »

Carsten skrev:
christiantt skrev:Det giver en kæmpe forskel at opvarme vandet. Det gør det nemmere at opløse saltene i det.
Men som Morten og Carsten også skriver, så tror jeg at du skal være opmærksom på om det hele bliver opløst, eller om du evt. skal have en omrører på det.

Jeg brugte bare en stor suppegryde, og så en almindelig grydeske. Det fungerede fint
Det var også efterfølgende jeg mente. For at der ikke var noget der stod og bundfaldte :)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Koncentreret Balling

Indlæg af Carsten »

Har ikke oplevet at det bundfaldet. Det er for varmt til at hælde direkte i dunkene.

Jeg har også undret mig over hvordan Triton kan lave noget som er 10x koncentreret


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Koncentreret Balling

Indlæg af PoulD »

Ved ikke hvordan ATI og Triton kan opnå så høj koncentration, men spørgsmålet er jo om det overhovedet er en fordel at øge koncentrationen. Dels kommer din top off pumpe jo så bare til at køre tilsvarende mere og dels kræver det jo en 10 gange højere præcision af din doseringspumpe. Em smule drift på pumpen vil have langt større effekt (hvis der går en uge eller 2 inden du måler kan det blive til en hel del). En højere koncentration vil formentlig også medføre et højere slid på de tynde specialslanger i doseringspumperne samt en højere risiko for hel eller delvis tilstopning af samtlige slanger. En delvis tilstoppet slange vil måske også have større effekt ved en tykkere blanding (kortere tid fra en smule belægning til helt tilstoppet).

PS: Der kan maksimalt opløses 103g natriumhydrogencarbonat i 1 liter vand ved 25 gr. C (ca. 83 g/L ved 18 gr. C). Hvis vandet opvarmes for at opløse mere end 103 g/L og derefter opbevares ved en lavere temperatur, vil saltet krystallisere fordi der jo bliver mindre plads mellem vandmolekylerne. Selv ved en helt normal balling koncentration har jeg set det krystallisere fordi det blev opbevaret i en kold garage.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"