"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Start af dossering

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Start af dossering

Indlæg af Palaarsuaq »

Hejsa :) Jeg har fået lidt koraller i mit 5-6 måneder gamle akvarie. Jeg er begyndt at kunne se at min Ca, Kh og Ma er begyndt at falde lidt. Derfor har jeg sat min dosserings maskine op købt nogle aqua forest tilsætning. På dunkene står der nogle forhold men jeg er sku lidt i tvivl. Jeg aner ikke hvor meget jeg skal tilsætte af hver per dag og hvor mange gange om dagen. Jeg kan måle værdierne her til aften hvis det er :)

Håber i kan hjælpe mig. Hilsen Alexander.
Vedhæftede filer
34135772_10156167353905673_448115653346328576_n.jpg
33995554_10156167353980673_4641532450541928448_n.jpg


Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Start af dossering

Indlæg af bima »

Som oftest doseres cirka samme mængde ca og kh
Og en del mindre Mg.
Da jeg kørte Balling,doserede jeg omkring 680ml ca og kh i døgnet
Men kun små 100ml Mg.

Kan kun sige.
Start med at måle dit vand.
Start stille ud med doseringen.
måske 15-20 ml af ca og kh (kommer an på antal koraller og deres vækst)
Og få doseringen delt ud på hele døgnet
Mål ofte..i starten hver dag til du får en fornemmelse af forbruget.


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Start af dossering

Indlæg af Palaarsuaq »

680ml ??? Holy !! Hvor stor var din balje ? Altså det er jo over en halv liter om dagen..

Okay så start stille ud på et eller andet beskeden antal ml om dagen. Mål hver dag og se om det passer :)


Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Start af dossering

Indlæg af bima »

Palaarsuaq skrev:680ml ??? Holy !! Hvor stor var din balje ? Altså det er jo over en halv liter om dagen..

Okay så start stille ud på et eller andet beskeden antal ml om dagen. Mål hver dag og se om det passer :)
518 liter plus sump
Der var også en del sps deri.
Vedhæftede filer
IMG_1540.JPG
IMG_1541.JPG
IMG_1083.JPG


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Start af dossering

Indlæg af Palaarsuaq »

Hold nu ferie det er flot. Men altså jeg har købt 2 liter af hver.. Det ville jo holde 4 dage hos dig og det kostede 700kr... Holy.. Jeg skal satme ikke op på sådan et forbrug ! :D


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Start af dossering

Indlæg af crazy seahorse »

Da jeg dosserede brugte jeg 25 L om måneden af Ca og Kh. Mg var noget mindre.
Da jeg skulle starte op, tilsatte jeg 5 ml Kh. Efter et par timer målte jeg hvor meget den var steget. Derfra kunne jeg måle mig frem til det daglige forbrug. Når den er på plads, så tog jeg Ca og gjorde det samme. Mg kan man bedre sjusse sig frem til. Den er alligevel ret uregerlig.
Husk, at det skal reguleres stille og roligt. Start lavt ud og hæv ikke Kh med mere end 1 Kh pr dag.
Det er ret enkelt når man først har prøvet det.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Start af dossering

Indlæg af Palaarsuaq »

crazy seahorse skrev:Da jeg dosserede brugte jeg 25 L om måneden af Ca og Kh. Mg var noget mindre.
Da jeg skulle starte op, tilsatte jeg 5 ml Kh. Efter et par timer målte jeg hvor meget den var steget. Derfra kunne jeg måle mig frem til det daglige forbrug. Når den er på plads, så tog jeg Ca og gjorde det samme. Mg kan man bedre sjusse sig frem til. Den er alligevel ret uregerlig.
Husk, at det skal reguleres stille og roligt. Start lavt ud og hæv ikke Kh med mere end 1 Kh pr dag.
Det er ret enkelt når man først har prøvet det.

Erik

Det er jo helt vildt !! Det er jo omkring 8000kr i væsker om måneden.. Det er 96000kr om året... Jeg har da slet ikke råd til at have et akvarie! :dizzy: Jeg fået helt sved på panden.. Der skal satme ikke flere koraller i mit akvarie nu ! :wink:

Okay, jeg må prøve mig stille og roligt frem.


Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Start af dossering

Indlæg af bima »

Palaarsuaq skrev:
crazy seahorse skrev:Da jeg dosserede brugte jeg 25 L om måneden af Ca og Kh. Mg var noget mindre.
Da jeg skulle starte op, tilsatte jeg 5 ml Kh. Efter et par timer målte jeg hvor meget den var steget. Derfra kunne jeg måle mig frem til det daglige forbrug. Når den er på plads, så tog jeg Ca og gjorde det samme. Mg kan man bedre sjusse sig frem til. Den er alligevel ret uregerlig.
Husk, at det skal reguleres stille og roligt. Start lavt ud og hæv ikke Kh med mere end 1 Kh pr dag.
Det er ret enkelt når man først har prøvet det.

Erik

Det er jo helt vildt !! Det er jo omkring 8000kr i væsker om måneden.. Det er 96000kr om året... Jeg har da slet ikke råd til at have et akvarie! :dizzy: Jeg fået helt sved på panden.. Der skal satme ikke flere koraller i mit akvarie nu ! :wink:

Okay, jeg må prøve mig stille og roligt frem.
Jeg tror at nogle af de "nye" vædsker er mere potente,end feks den Erik og jeg brugte.
Så bare rolig
Så galt kommer det ikke til at gå :biggrin:


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Start af dossering

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg kender ikke Aqua Forrest produkter. Måske er de kraftigere, så der ikke skal bruges så meget.
De væsker jeg brugte, var Carstens væsker og der fik man 3 x 25L for 1.000,00 så vidt jeg husker. Det kostede mig i omegnen af 900,00 om måneden.
Det er sikkert billigere at lave Balling selv. Moby sælger nogle færdige salte, der bare skal blandes. Jeg har ikke prøvet det selv, men kender flere der har prøvet dem og har kørt med dem længe.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Start af dossering

Indlæg af Bokelund »

Jeg tror slet slet ikke du behøver at bekymre dig om det problem, det næste LANGE stykke tid. Du har et Reefer 350 el. 450 ikke? Så det er er altså noget mindre + at korallerne også gerne skal vokse, for at der er et stort forbrug- og det gør de ikke nødvendigvis af at de 3 hellige spiller.
Så tag du den bare helt med ro :D

HVIS du en dag er så dygtig og opnår et meget stort forbrug, så er der også billigere doserings muligheder.


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Start af dossering

Indlæg af Mikas »

Nu er der jo også forskel på hvilke a de af produkter du har købt men hvis du har købt de færdig blandede dunke så tror jeg der er til længe hos dig der da det er mere koncentreret end Carstens egen Balling fx . :) lidt lige som tritons core7
Du skal måle alle dine værdier her til aften.
Så sætter du doserings maskinen til at dosere måske 5 ml af hver og så måler du alle dine værdier igen i morgen samme tid.
Er værdierne faldet så skal du dosere mere . Er de steget så dosere du mindre.


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Start af dossering

Indlæg af charlie saltvand »

I denne tråd kan du læse lidt om forbrug og priser ift Tritons doseringsvæsker (kh. cal og mg) + det løse.... :-)

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=69252" onclick="window.open(this.href);return false;


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Start af dossering

Indlæg af Palaarsuaq »

bima skrev:
Palaarsuaq skrev:
crazy seahorse skrev:Da jeg dosserede brugte jeg 25 L om måneden af Ca og Kh. Mg var noget mindre.
Da jeg skulle starte op, tilsatte jeg 5 ml Kh. Efter et par timer målte jeg hvor meget den var steget. Derfra kunne jeg måle mig frem til det daglige forbrug. Når den er på plads, så tog jeg Ca og gjorde det samme. Mg kan man bedre sjusse sig frem til. Den er alligevel ret uregerlig.
Husk, at det skal reguleres stille og roligt. Start lavt ud og hæv ikke Kh med mere end 1 Kh pr dag.
Det er ret enkelt når man først har prøvet det.

Erik

Det er jo helt vildt !! Det er jo omkring 8000kr i væsker om måneden.. Det er 96000kr om året... Jeg har da slet ikke råd til at have et akvarie! :dizzy: Jeg fået helt sved på panden.. Der skal satme ikke flere koraller i mit akvarie nu ! :wink:

Okay, jeg må prøve mig stille og roligt frem.
Jeg tror at nogle af de "nye" vædsker er mere potente,end feks den Erik og jeg brugte.
Så bare rolig
Så galt kommer det ikke til at gå :biggrin:
Hahaha det håber jeg satme godt nok.. Min SU rækker ikke særlig langt med sådan et forbrug.


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Start af dossering

Indlæg af Palaarsuaq »

Okay rigtig mange tak alle sammen. Jeg vil straks gå i gang med at eksperimentere. Også håber jeg at jeg ikke skal bruge 25 l om ugen. Hahah..


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Start af dossering

Indlæg af crazy seahorse »

Palaarsuaq skrev:Okay rigtig mange tak alle sammen. Jeg vil straks gå i gang med at eksperimentere. Også håber jeg at jeg ikke skal bruge 25 l om ugen. Hahah..
Får du et sådant forbrug, så kan du begynde at fragmentere. Klippe tilbage løbende. Det vil kunne give et tilskud til væsker og strøm.
Det er jo derfor frags koster lidt når de sælges. De har kostet penge at lave. Bare 10 stk til en halvtredser stykket, betaler jo for væskerne i en periode. Så bare klø på.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Start af dossering

Indlæg af Palaarsuaq »

Hej Erik. Vokser korallerne ikke før forbruget er stort? Det giver selvfølgelig mening at jo mere de vokser jo mere bruger de. Men mine vil vel også vokse?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Start af dossering

Indlæg af crazy seahorse »

Palaarsuaq skrev:Hej Erik. Vokser korallerne ikke før forbruget er stort? Det giver selvfølgelig mening at jo mere de vokser jo mere bruger de. Men mine vil vel også vokse?
Jo da - eller det er lidt omvendt. Når korallerne vokser, forbruger de af de tre hellige for at danne deres skelet - derfor stiger behovet for mere at bygge med i takt med at væksten øges. Nye koraller skal ofte lige bruge lidt tid på at komme i gang. Når de så er startet på væksten, så er det man skal holde øje med forbruget. Sørger man ikke for at øge dosseringen i takt med at væksten tager til, så kan det bremse væksten eller have en negativ effekt. Jo mere vækst, jo større forbrug. Der skal hele tiden være det til rådighed som korallerne skal bruge. Det er det vi bruger de regelmæssige målinger til.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Start af dossering

Indlæg af Palaarsuaq »

Hejsa. Beklager jeg bringer liv i en gammel tråd. Jeg har godt gang i min balje nu. Men jeg undre mig over at jeg næsten INGEN forbrug har af Ca men jeg dossere 15 ml kh om dagen hvor jeg måske kun skal dosere 1-2 ml ca om ugen.. Er det ikke meget mærkeligt ?


Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: Start af dossering

Indlæg af MortenL »

Det er ikke mærkeligt, da der kan opløses langt mere Ca i vand, end natriumbicarbonat, mener jeg opløser 800g/l CaCl2, mens jeg kun kan opløse 80g/l natriumbicarbonat.

Det er i øvrigt pisse irriterende da jeg skal fylde min KH tank hele tiden.


Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Start af dossering

Indlæg af PoulD »

Palaarsuaq skrev:Hejsa. Beklager jeg bringer liv i en gammel tråd. Jeg har godt gang i min balje nu. Men jeg undre mig over at jeg næsten INGEN forbrug har af Ca men jeg dossere 15 ml kh om dagen hvor jeg måske kun skal dosere 1-2 ml ca om ugen.. Er det ikke meget mærkeligt ?
Det er et særdeles lille forbrug du har, hvilket i sig selv gør, at du ikke rigtigt kan regne med noget. Den mest sandsynlige årsag er nok, at KH og Ca i det salt du bruger ikke helt matcher de værdier du stiler efter i baljen. Hvis du bruger hanevand til fordamningskompensering kan der også blive tilført Ca ad den vej. Hvilke KH og Ca værdier kører du med?


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Start af dossering

Indlæg af Palaarsuaq »

MortenL skrev:Det er ikke mærkeligt, da der kan opløses langt mere Ca i vand, end natriumbicarbonat, mener jeg opløser 800g/l CaCl2, mens jeg kun kan opløse 80g/l natriumbicarbonat.

Det er i øvrigt pisse irriterende da jeg skal fylde min KH tank hele tiden.
Det var alligevel også en hel del forskel.

PoulD skrev:
Palaarsuaq skrev:Hejsa. Beklager jeg bringer liv i en gammel tråd. Jeg har godt gang i min balje nu. Men jeg undre mig over at jeg næsten INGEN forbrug har af Ca men jeg dossere 15 ml kh om dagen hvor jeg måske kun skal dosere 1-2 ml ca om ugen.. Er det ikke meget mærkeligt ?
Det er et særdeles lille forbrug du har, hvilket i sig selv gør, at du ikke rigtigt kan regne med noget. Den mest sandsynlige årsag er nok, at KH og Ca i det salt du bruger ikke helt matcher de værdier du stiler efter i baljen. Hvis du bruger hanevand til fordamningskompensering kan der også blive tilført Ca ad den vej. Hvilke KH og Ca værdier kører du med?

Jeg bruger Red sea Pro salt, Jeg sigter efter en KH på omkring de 8 og en Ca på 480. Er det ikke deromkring det er anbefalet ?


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Start af dossering

Indlæg af Palaarsuaq »

Og jeg bruger osmose vand :)


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Start af dossering

Indlæg af charlie saltvand »

Pro salten har ret høje tal. Mener det er en kh på 11-12 stykker!! Ved en sanilitet på 33.00/1.0265. Hvad ligger dit salt niveau på?


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Start af dossering

Indlæg af Palaarsuaq »

Mit salt niveau ligger på 1.027 ca :)

Det skal lige siges at mit kh ikke ligger på 8 endnu. Men det er stadig mærkeligt at mit forbrug af ca er så småt.


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Start af dossering

Indlæg af Palaarsuaq »

charlie saltvand skrev:Pro salten har ret høje tal. Mener det er en kh på 11-12 stykker!! Ved en sanilitet på 33.00/1.0265. Hvad ligger dit salt niveau på?

Men hvad mener du med det har høje tal? Altså at det indholder meget af Kh eller ?


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Start af dossering

Indlæg af charlie saltvand »

Jep. Højt indhold af de tre hellige.
77AB967C-3C8B-42F3-B0C2-F2BF103B9E6E.jpeg
Da jeg brugte redsea salt brugte jeg den “almindelige” blå spand. Så kunne jeg selv styre de 3 hellige bedre, syntes jeg :GO


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Start af dossering

Indlæg af Palaarsuaq »

charlie saltvand skrev:Jep. Højt indhold af de tre hellige.
77AB967C-3C8B-42F3-B0C2-F2BF103B9E6E.jpeg
Da jeg brugte redsea salt brugte jeg den “almindelige” blå spand. Så kunne jeg selv styre de 3 hellige bedre, syntes jeg :GO
Men jeg er stadig lidt forvirret over hvorfor jeg forbruger Kh og intet Ca ? Er det pga saltet ? :W


Palaarsuaq
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 330
Tilmeldt: lør 28. okt 2017 11:29
6
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2018

Re: Start af dossering

Indlæg af Palaarsuaq »

Mit Kh ligger på 6.1 dkh, jeg bruger omkring 15 ml om dagen for at holde den stabilt der. Hvordan hæver jeg det mest skønsomt op til omkring 8 dkh ? Uden at min pH går helt amok :)


Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1717
Tilmeldt: fre 15. jun 2007 14:18
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2007

Re: Start af dossering

Indlæg af exzos »

https://aquaforest.eu/en/product/kh-buffer/" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg bruger selv aquaforest 1+2+3+ som du vidst også gør


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Start af dossering

Indlæg af PoulD »

Palaarsuaq skrev:
PoulD skrev:
Palaarsuaq skrev:Hejsa. Beklager jeg bringer liv i en gammel tråd. Jeg har godt gang i min balje nu. Men jeg undre mig over at jeg næsten INGEN forbrug har af Ca men jeg dossere 15 ml kh om dagen hvor jeg måske kun skal dosere 1-2 ml ca om ugen.. Er det ikke meget mærkeligt ?
Det er et særdeles lille forbrug du har, hvilket i sig selv gør, at du ikke rigtigt kan regne med noget. Den mest sandsynlige årsag er nok, at KH og Ca i det salt du bruger ikke helt matcher de værdier du stiler efter i baljen. Hvis du bruger hanevand til fordamningskompensering kan der også blive tilført Ca ad den vej. Hvilke KH og Ca værdier kører du med?

Jeg bruger Red sea Pro salt, Jeg sigter efter en KH på omkring de 8 og en Ca på 480. Er det ikke deromkring det er anbefalet ?
Nej 480 tror jeg næppe der er nogen der anbefaler :-) Hvis du har 480 ppm Ca kan det meget vel være årsagen til det du observerer. For meget Ca vil bevirke at din KH falder og er svær at øge (den falder pga. udfældninger, ikke forbrug).
Jeg vil anbefale dig at sigte efter 420 ppm. Kommer du over 450 ppm kan det give udfordringer, især hvis du kører med en KH på 7 eller derunder. Overvej måske også om ikke en salt med lidt mindre krudt i ville være mere ideel til det system du har.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"