"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Dosering i 60 liters nuvo

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Dosering i 60 liters nuvo

Indlæg af mathias6200 »

Hej

Mangler lige andre folks mening, så håber lige på jeres hjælp.

Doserer pt. 24 gange 0,6ml kh buffer med min GHL doser 2.1. Men det giver på trods af de mange doseringer store sving i kh mellem doseringerne. Da jeg helst ikke vil længere ned i ml, tænkte jeg på at jeg kun vil bruge en kvart del af kh pulveret for at væsken kun har 25% af styrken og så dosere 48 gange 0,5ml ?

Er det en god ide og giver det mening ?
Eller har i andre gode ideer ?


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Dosering i 60 liters nuvo

Indlæg af Carsten »

Hvad er store udsving?

24x0,6 = 14,4
48x0,5 = 24,0

Du vil da tilføre en del mere Kh


Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1717
Tilmeldt: fre 15. jun 2007 14:18
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2007

Re: Dosering i 60 liters nuvo

Indlæg af exzos »

Carsten skrev:Hvad er store udsving?

24x0,6 = 14,4
48x0,5 = 24,0

Du vil da tilføre en del mere Kh
Bemærkede du at han vil fortynde det? :)


mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Dosering i 60 liters nuvo

Indlæg af mathias6200 »

Som sagt skal den jo også fortyndes så virkningen bliver kun 25% af det den har nu.
Umiddelbart svinger den mellem 8-9.2 mellem doseringerne


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1717
Tilmeldt: fre 15. jun 2007 14:18
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2007

Re: Dosering i 60 liters nuvo

Indlæg af exzos »

Vildt den svinger så meget.
Jeg doserer over 6 gange om dagen men måler altid samme tidspunkt om aftenen.
Her ligger den stabilt på 8.2


mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Dosering i 60 liters nuvo

Indlæg af mathias6200 »

Men hænger nok lidt sammen med det lille vandvolumen ved mig ?

Men kunne min plan afhjælpe de her svingninger ?


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1717
Tilmeldt: fre 15. jun 2007 14:18
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2007

Re: Dosering i 60 liters nuvo

Indlæg af exzos »

Ville nok nærmere se om ikke du kunne dosere oftere i dagtimerne, det er nok der du har det største forbrug også mindre om natten.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Dosering i 60 liters nuvo

Indlæg af Carsten »

exzos skrev:
Carsten skrev:Hvad er store udsving?

24x0,6 = 14,4
48x0,5 = 24,0

Du vil da tilføre en del mere Kh
Bemærkede du at han vil fortynde det? :)


Jo, men hvis det koncentration han tilsætter nu er 100% og han så fortynder det til 25%, så bliver det da alt for lidt.


Men hvorfor ikke bare fortynde den væske han har nu, til 50% styrke og så fordele det på de 48 gange?


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Dosering i 60 liters nuvo

Indlæg af PoulD »

Tror der må være et eller andet helt galt. For det første lyder det utroligt i mine ører at KH skulle falde fra 9,2 til 8 dKH på 1 time. Prøv lige at forestille dig hvor meget den så ville falde på 24 timer hvis du slet ikke tilsatte noget :scream: For det andet, og måske lidt mere håndgribeligt, lyder det også særdeles utroligt, at du skulle kunne hæve KH fra 8 til 9.2 med kun 0,6 ml KH+ væske. Det kræver 2,1 gram natriumhydrogencarbonat at hæve KH fra 8 til 9,2 dKH i 60L vand. Uanset hvilken type ballingvæsker du bruger er det totalt umuligt at proppe 2,1 g natriumhydrogencarbonat i 0,6ml væske.
De 14,4 ml du i alt tilsætter på et døgn vil for en typisk balling blanding indeholde ca. 2g.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Dosering i 60 liters nuvo

Indlæg af mathias6200 »

Lyder som om du har forstand på det hele.
Jeg beretter bare hvad målingerne med min Hannah checker viser mig.


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Dosering i 60 liters nuvo

Indlæg af mathias6200 »

Er der så nogle gode forslag om hvad mit næste skridt burde være ?


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1717
Tilmeldt: fre 15. jun 2007 14:18
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2007

Re: Dosering i 60 liters nuvo

Indlæg af exzos »

Hvad har du af koraller?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Dosering i 60 liters nuvo

Indlæg af Carsten »

Hvor længe har akvariet kørt?? I starten kan forbruget af kh, være meget stort. Hvad det er som forbruger alt kh'en ved jeg ikke


Brugeravatar
Beowulf
Redaktør
Redaktør
Reactions:
Indlæg: 431
Tilmeldt: tirs 3. mar 2009 17:24
15
Postnummer: 9370 Hals

Re: Dosering i 60 liters nuvo

Indlæg af Beowulf »

Der Gik faktisk lang tid i min opstart af Balling, hvor der var stor forskel på ca og kh tilførsel. Men efter som tiden er går. Så er de kommet tættere på hinanden.
Så tror ikke det er helt unormalt i starten


VH
Peter
460l salt 120l sump. Indbygget i skab
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Dosering i 60 liters nuvo

Indlæg af mathias6200 »

Det har kørt siden 28.12.17.
Og har måske 10 sps frags, 10 lps og så lidt zoa og skiver. Så faktisk ret godt besat for det lille kar.
Ca doserer jeg intet af pt. da vandskifte holder det oppe. Men der kommer stille og rolig også forbrug på Ca kan jeg se


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Dosering i 60 liters nuvo

Indlæg af PoulD »

mathias6200 skrev:Lyder som om du har forstand på det hele.
Jeg beretter bare hvad målingerne med min Hannah checker viser mig.
Det har jeg ikke, men det har nu heller intet som helst med forstand at gøre, det er logik for burhøns. Hvis din Hanna tester viser at KH stiger fra 8 til 9,2 dKH når du tilfører 0,6 ml væske til 60l vand, svarer det til, at du har en regnemaskine der siger, at 8 + 0,05 = 9,2. Det er i den grad en fysisk umulighed.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Dosering i 60 liters nuvo

Indlæg af mathias6200 »

PoulD skrev:
mathias6200 skrev:Lyder som om du har forstand på det hele.
Jeg beretter bare hvad målingerne med min Hannah checker viser mig.
Det har jeg ikke, men det har nu heller intet som helst med forstand at gøre, det er logik for burhøns. Hvis din Hanna tester viser at KH stiger fra 8 til 9,2 dKH når du tilfører 0,6 ml væske til 60l vand, svarer det til, at du har en regnemaskine der siger, at 8 + 0,05 = 9,2. Det er i den grad en fysisk umulighed.
tak til alle dem der reelt prøver at hjælpe mig :GO

PoulD: prøvede faktisk at give dig et kompliment med at du havde styr på tingene med alle de tal du skriver og det lyder jo rigtig nok.
men bryder mig absolut ikke om at du hentyder til at jeg er dum eller ikke kan tænke mere logisk end én burhøne.
Jeg spørger om hjælp på forummet fordi jeg lige netop intet ved om emnet og håber andre har.
tydeligvis ved du rigtig meget om saltvand, men desværre må du have et behov for at nedgøre folk som ved mindre end du gør :BA
træls tendens at have.
Så med mindre du kan svare på en ordentlig måde, har jeg ikke behov for din hjælp.
Bare fordi noget er logisk for dig, behøver det ikke være logisk for andre og dit lille regnestykke er jo også helt henne i hegnet, da mængden af ml doseret jo på ingen måder hænger sammen med hvor meget kh stiger. Ifølge din "logik" burde 0,6ml så altid hæve kh lige meget, ligegyldigt hvor mange liter det bliver hæld ind i.


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Dosering i 60 liters nuvo

Indlæg af PoulD »

mathias6200 skrev:
PoulD skrev:
mathias6200 skrev:Lyder som om du har forstand på det hele.
Jeg beretter bare hvad målingerne med min Hannah checker viser mig.
Det har jeg ikke, men det har nu heller intet som helst med forstand at gøre, det er logik for burhøns. Hvis din Hanna tester viser at KH stiger fra 8 til 9,2 dKH når du tilfører 0,6 ml væske til 60l vand, svarer det til, at du har en regnemaskine der siger, at 8 + 0,05 = 9,2. Det er i den grad en fysisk umulighed.
tak til alle dem der reelt prøver at hjælpe mig :GO

PoulD: prøvede faktisk at give dig et kompliment med at du havde styr på tingene med alle de tal du skriver og det lyder jo rigtig nok.
men bryder mig absolut ikke om at du hentyder til at jeg er dum eller ikke kan tænke mere logisk end én burhøne.
Jeg spørger om hjælp på forummet fordi jeg lige netop intet ved om emnet og håber andre har.
tydeligvis ved du rigtig meget om saltvand, men desværre må du have et behov for at nedgøre folk som ved mindre end du gør :BA
træls tendens at have.
Så med mindre du kan svare på en ordentlig måde, har jeg ikke behov for din hjælp.
Bare fordi noget er logisk for dig, behøver det ikke være logisk for andre og dit lille regnestykke er jo også helt henne i hegnet, da mængden af ml doseret jo på ingen måder hænger sammen med hvor meget kh stiger. Ifølge din "logik" burde 0,6ml så altid hæve kh lige meget, ligegyldigt hvor mange liter det bliver hæld ind i.
Du har opfattet mit indlæg helt anderledes end det var ment. Jeg prøvede faktisk på at hjælpe. Jeg synes derimod dit svar lød temmelig sarkastisk og det er jo helt tydeligt at du overhovedet ikke tror på hvad jeg siger. Jeg ved faktisk ikke ret meget om saltvand, og jeg forsøgte på ingen måde at nedgøre dig. Det jeg forsøgte at sige var netop, at problemstillingen ikke kræver hverken forstand på, eller viden om saltvand, idet der blot tale om et relativt elementært regnestykke.

Nej, 0,6 ml hæver ikke KH lige meget, ligegyldigt hvor mange liter vand det kommes i. Hvordan i alverden kan du dog udlede det af mit indlæg?
Og hvorfor er det du mener mit regnestykke er helt i hegnet?
Ved 60 liter vand kan 0,6 ml væske med opløst natriumhydrogencarbonat på ingen måde hæve KH tilnærmelsesvis fra 8 til 9,2. Det er helt og aldeles umuligt.
Der skal bruges ca. 2g natriumhydrogencarbonat / natriumbikarbonat for at hæve KH fra 8 til 9,2 i 60 liter vand. Er du uenig i det?
Det er vel indlysende, at der på ingen måde kan være 2g pulver i 0,6ml væske?
Natriumhydrogencarbonat er opløseligt i 7,8g til 100g (ml) vand .
Hvis opløsningen er så koncentreret som den overhovedet kan blive, kan du måske med 0,6 ml hæve KH fra 8 til 8,05.
Senest rettet af PoulD man 13. maj 2019 23:37, rettet i alt 1 gang.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Dosering i 60 liters nuvo

Indlæg af mathias6200 »

PoulD skrev:
mathias6200 skrev:
PoulD skrev:
mathias6200 skrev:Lyder som om du har forstand på det hele.
Jeg beretter bare hvad målingerne med min Hannah checker viser mig.
Det har jeg ikke, men det har nu heller intet som helst med forstand at gøre, det er logik for burhøns. Hvis din Hanna tester viser at KH stiger fra 8 til 9,2 dKH når du tilfører 0,6 ml væske til 60l vand, svarer det til, at du har en regnemaskine der siger, at 8 + 0,05 = 9,2. Det er i den grad en fysisk umulighed.
tak til alle dem der reelt prøver at hjælpe mig :GO

PoulD: prøvede faktisk at give dig et kompliment med at du havde styr på tingene med alle de tal du skriver og det lyder jo rigtig nok.
men bryder mig absolut ikke om at du hentyder til at jeg er dum eller ikke kan tænke mere logisk end én burhøne.
Jeg spørger om hjælp på forummet fordi jeg lige netop intet ved om emnet og håber andre har.
tydeligvis ved du rigtig meget om saltvand, men desværre må du have et behov for at nedgøre folk som ved mindre end du gør :BA
træls tendens at have.
Så med mindre du kan svare på en ordentlig måde, har jeg ikke behov for din hjælp.
Bare fordi noget er logisk for dig, behøver det ikke være logisk for andre og dit lille regnestykke er jo også helt henne i hegnet, da mængden af ml doseret jo på ingen måder hænger sammen med hvor meget kh stiger. Ifølge din "logik" burde 0,6ml så altid hæve kh lige meget, ligegyldigt hvor mange liter det bliver hæld ind i.
Du har opfattet mit indlæg helt anderledes end det var ment. Jeg prøvede faktisk på at hjælpe. Jeg synes derimod dit svar lød temmelig sarkastisk og det er jo helt tydeligt at du overhovedet ikke tror på hvad jeg siger. Jeg ved faktisk ikke ret meget om saltvand, og jeg forsøgte på ingen måde at nedgøre dig. Det jeg forsøgte at sige var netop, at problemstillingen ikke kræver hverken forstand på, eller viden om saltvand, idet der blot tale om et relativt elementært regnestykke.

Nej, 0,6 ml hæver ikke KH lige meget, ligegyldigt hvor mange liter vand det kommes i. Hvordan i alverden kan du dog udlede det af mit indlæg?
Og hvorfor er det du mener mit regnestykke er helt i hegnet?
Ved 60 liter vand kan 0,6 ml væske med opløst natriumhydrogencarbonat på ingen måde hæve KH tilnærmelsesvis fra 8 til 9,2. Det er helt og aldeles umuligt.
Der skal bruges 2,1g natriumhydrogencarbonat / natriumbikarbonat for at hæve KH fra 8 til 9,2 i 60 liter vand. Er du uenig i det?
Det er vel indlysende, at der på ingen måde kan være 2,1g pulver i 0,6ml væske?
Natriumhydrogencarbonat er opløseligt i 7,8g til 100g (ml) vand .
Hvis opløsningen er så koncentreret som den overhovedet kan blive, kan du måske med 0,6 ml hæve KH fra 8 til 8,05 men det forudsætter endda, at der slet ikke er noget forbrug.
Hej PoulD

Tænker der er sket en klassiker her, vi har misforstået hinanden besked :(
Du ville ikke være nedladen og jeg ville ikke være sarkastisk. Så jeg vil gerne undskylde mit udbrud.

Går ud fra de tal er rigtig som du bruger og så giver mine målinger ingen mening.
Men kan ikke gøre meget andet end at bruge min Hannah checker pga jeg er farveblind


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Dosering i 60 liters nuvo

Indlæg af PoulD »

Ja vi er nok gået lidt forbi hinanden. Jeg vil så også gerne beklage min formulering, som jo tydeligvis har været uheldig..
Der må være et eller andet helt galt. Tror ikke det er særlig sandsynligt det er din Hanna, men jeg har ikke rigtig nogen gode bud på hvad det så kan være. For at indsnævre mulighederne en smule kunne du måske evt. tage en måling af KH og derefter tilføre 6 ml manuelt med en sprøjte (altså 10 gange mere end du nu gør med pumpen). Vent til det lige har fordelt sig i baljen og prøv så at lave en KH måling igen.
Hvis du vil tjekke din Hanna (og din procedure), så tap evt. en halv liter vand fra baljen over i en eller anden beholder. Prøv så at måle flere gange over 1 time på dette vand og se om du får nogenlunde samme måleresultat ved samtlige målinger.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Dosering i 60 liters nuvo

Indlæg af mathias6200 »

PoulD skrev:Ja vi er nok gået lidt forbi hinanden. Jeg vil så også gerne beklage min formulering, som jo tydeligvis har været uheldig..
Der må være et eller andet helt galt. Tror ikke det er særlig sandsynligt det er din Hanna, men jeg har ikke rigtig nogen gode bud på hvad det så kan være. For at indsnævre mulighederne en smule kunne du måske evt. tage en måling af KH og derefter tilføre 6 ml manuelt med en sprøjte (altså 10 gange mere end du nu gør med pumpen). Vent til det lige har fordelt sig i baljen og prøv så at lave en KH måling igen.
Hvis du vil tjekke din Hanna (og din procedure), så tap evt. en halv liter vand fra baljen over i en eller anden beholder. Prøv så at måle flere gange over 1 time på dette vand og se om du får nogenlunde samme måleresultat ved samtlige målinger.
Det var da en god måde at tjekke det på.
Har også noget kalibreringsvæske fra ati med kh på 7, måske jeg også kan prøve at måle der, hvor korrekt den måler.
At tilføre 6 ml lyder bare så voldsomt meget i min lille balje


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Dosering i 60 liters nuvo

Indlæg af PoulD »

mathias6200 skrev:
PoulD skrev:Ja vi er nok gået lidt forbi hinanden. Jeg vil så også gerne beklage min formulering, som jo tydeligvis har været uheldig..
Der må være et eller andet helt galt. Tror ikke det er særlig sandsynligt det er din Hanna, men jeg har ikke rigtig nogen gode bud på hvad det så kan være. For at indsnævre mulighederne en smule kunne du måske evt. tage en måling af KH og derefter tilføre 6 ml manuelt med en sprøjte (altså 10 gange mere end du nu gør med pumpen). Vent til det lige har fordelt sig i baljen og prøv så at lave en KH måling igen.
Hvis du vil tjekke din Hanna (og din procedure), så tap evt. en halv liter vand fra baljen over i en eller anden beholder. Prøv så at måle flere gange over 1 time på dette vand og se om du får nogenlunde samme måleresultat ved samtlige målinger.
Det var da en god måde at tjekke det på.
Har også noget kalibreringsvæske fra ati med kh på 7, måske jeg også kan prøve at måle der, hvor korrekt den måler.
At tilføre 6 ml lyder bare så voldsomt meget i min lille balje
6 ml er bestemt ikke meget :-)
De 0,6 ml du tilsætter giver så lidt at det simplethen ikke kan måles, men hvis du er nervøs ved at tilsætte 6 ml kan du også ret præcist måle effekten af de 0,6 ml på en anden måde: Tap 0,6 liter vand fra dit akvarie over i en beholder. Mål KH og tilsæt så 0,6 ml af din KH væske med en sprøjte. Rør rundt og mål så KH igen. Det er fuldstændig liniært så når du i din balje har 100 gange så meget vand vil effekten af de 0,6 ml også være 100 gange større. Med andre ord, hvis 0,6 ml skulle skabe en stigning på 1,2 i 60 liter vand skal det skabe en stigning på 120 dkH i 0,6L vand. Men lur mig om ikke KH kun stiger med omkring 5 dKH.
Hvis KH steg med 5 dKH og du så hælder de 0,6 liter vand tilbage i akvariet ved du med sikkerhed at dette vil øge KH med <0,05 dKH i din balje. Så lidt kan du slet ikke måle, hverken med Hanna eller andre testkit. End ikke 10 gange så meget kan du måle med Hanna (ved 8 dKH er målenøjagtigheden for HI772 +/-0,7 dKH ifølge Hanna's spec.)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
mathias6200
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 286
Tilmeldt: lør 23. maj 2015 19:38
8
Postnummer: 6400 Sønderborg
Saltvand siden?: 2014
Kontakt:

Re: Dosering i 60 liters nuvo

Indlæg af mathias6200 »

Wow det var mange gode råd, tusind tak.
Dem vil jeg lige afprøve når jeg kommer hjem igen ☺️


Innovative Marine 20 fusion

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=85817" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"