"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Lampeophæng?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Lampeophæng?

Indlæg af nbd »

Jeg har udskiftet vores DIY-Led med Giesemann Matrixx T5. Jeg har brug for gode ideer til hvordan man lettest muligt kan komme til i akvariet.

Hidtil har jeg brugt to stk. talje med bremse, så lampen lynhurtigt kunne hives op og blev hængende i den højde, hvor man slap den. Den her type:
DSC09842.JPG
Den nye lampe vejer imidlertid 10 kg., som er i overkanten for taljerne. Jeg har købt original Giesemann wire til ophæng, men jeg er usikker på hvor let det er i praksis at hejse lampen op og især ned under kontrollerede forhold - den skal ikke hamre i akvariet! Man skal med en negl trykke på splitten for at wiren løber frit ned.
DSC09843.JPG
Hvad er jeres erfaringer med dén type wire og hæve/sænke lampe når man skal have hænderne i akvariet?
Jeg overvejer alternativt at købe kæder, som kan hægtes op/ned i krogene i loftet - det brugte jeg for 10 år siden på en HQI-lampe og det virker :-)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Lampeophæng?

Indlæg af Carsten »

De der wire ophæng er skam fine nok, Bare ikke til hurtige hævninger og sænkninger.
Hvis du ikke kan finde nogle af de der med bremse som kan klare en større vægt, ville jeg også helt klart vælge kæde


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Lampeophæng?

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg har brugt den type du viser på nederste foto, med en ATI 8x54 watt. Tror den vejer 10-11 kg og det gik helt fint ;-)..... Hvorfor lave om på noget der er lavet fra producenten og som virker?


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1717
Tilmeldt: fre 15. jun 2007 14:18
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2007

Re: Lampeophæng?

Indlæg af exzos »

Har også den nederst på billedet, dog kun til en 6x39w ati


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Lampeophæng?

Indlæg af nbd »

Tak for feedback! I er flere, der benytter wire. Hvordan sænker I lampen på en kontrolleret måde? Trykker splitten ind i én side og sænker der og efterfølgende i den anden side?

Jeg kunne godt tænke mig en eller anden form for sikkerhedsstop, så lampen ikke kan komme længere ned end lige akkurat over akvariet. Hvad vil I foreslå?


Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1717
Tilmeldt: fre 15. jun 2007 14:18
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2007

Re: Lampeophæng?

Indlæg af exzos »

nbd skrev:Tak for feedback! I er flere, der benytter wire. Hvordan sænker I lampen på en kontrolleret måde? Trykker splitten ind i én side og sænker der og efterfølgende i den anden side?

Jeg kunne godt tænke mig en eller anden form for sikkerhedsstop, så lampen ikke kan komme længere ned end lige akkurat over akvariet. Hvad vil I foreslå?
Ja, en side af gangen.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Lampeophæng?

Indlæg af ole kekkonen »

lav knude på kabel


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Lampeophæng?

Indlæg af Mikas »

Du kan jo sætte sådan nogle låse på i den højde du vil have den så den i hvertfald ik kan falde i akvariet :)
https://www.stark.dk/habo-wireklemmer-2 ... gKsyfD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"