"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

125l shallow mixed reef - no skimmer, no sump, no problem?

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Filipabp
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: tirs 10. jan 2017 21:38
7
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2017

125l shallow mixed reef - no skimmer, no sump, no problem?

Indlæg af Filipabp »

I august 18 stod det på flytning, og pludseligt øjnedes der mulighed for en lettere opgradering af det lille nano-reef i bogreolen :y
Kæresten var ikke videre syndigt begejstret for ideen, men med lidt omfattende rygmassage og lovelse om et æstetisk setup uden alt for meget svineri blev der givet tilladelse :GO

Som reefer har jeg været noget begrænset budgetmæssigt af mange år på SU indtil for nyligt. I kombination med dette har jeg nok en lille tendens til at være doven, hvorfor mine akvarier ikke skal være alt for tidskrævende. Af disse grunde forsøger jeg at køre med princippet "Less is more". Jeg kører med minimal teknik; Lys, varmelegeme og cirkulation. Altså ingen skummer, og med dette projekt heller ikke noget refugium. Jeg havde ellers nogle planer om en alge reaktor, men disse er sat på pause.

Primo september blev akvariet hentet og stillet op;
Billede

Bordet blev efter megen sved, tårer og utallige desperate ture til den lokale Silvan, forstærket med nogle kraftige hyldeknægte (handyman er ikke noget jeg ofte bliver kaldt). Jeg fandt desuden en lampeskærm brugt som jeg følte kunne bruges til at skjule en ellers lidt grim akvarielampe.
Vandet kom i, og en uge efter blev indholdet fra nano'et flyttet over:

Billede


Og nu, en 6 måneder senere:



Billede

LEVENDE
Mest LPS/blødkoraller, samt en efterhånden stor omgang purple haze montipora opvokset fra et lille frag fra Jesper Ø. Montiporaen har simpelthen overlevet alt hvad en nybegynder ellers kan finde på :-) Der er for nyligt tilføjet lidt ny SPS.
Derudover er der to klovne, en bispinosus dværgkejser og en pudsereje.
CUC består af en strawberry conch, 5 nassarius snegle og talrige collonista snegle som medfulgte de levende sten :-o

TEKNIK
Coral Moon Box LED (lys)
Sicce Nano 2000 l/t + 1000 l/t
100W Varmelegeme
Oasis spandpumpe med aktivt kul, rowaphos og Biohome sten.

DOSERING
I første omgang har jeg forsøgt at holde Ca/alk oppe ved brug af kalkwasser via ATO. Det lykkedes dog ikke helt, og jeg er for et par uger siden gået over til en 2-part dosering (seachem) hvor værdierne virkeligt har ligget stabilt siden (Kh omkring 8,5) :K

NÆRINGSVÆRDIER - HVOR ER SKUMMEREN?
Jeg har i de sidste 6 måneder kørt uden skummer eller refugium, umiddelbart ikke noget der for tiden er særdeles hyppigt i hobbyen? Udover koraller / smådyr / småalger osv er der ikke så meget til eksport af næringsstoffer. Jeg skifter omkring 5% vand ugentligt, har rowaphos i spandpumpen til eksport af phosphat, og biohome filtermaterialet skulle tilsyneladende kunne nedbringe nitrat.
Men her kommer så det pudsige: Efter at de nye SPS-frags langsomt mistede farven, endte jeg med at måle for næringsværdier. Her fandt jeg til min overraskelse at både nitrat og fosfat var umåleligt lave, og således en oplagt årsag til problemet. Lidt mystisk at de trods alt er så lave vil jeg mene. Der har heller ikke været meget algevækst i akvariet udover lidt på glasset. Måske Biohome materialet rent faktisk lever op til deres ord, og endda i høj grad?
Jeg måtte dog også erkende at jeg havde været lidt af en nærrigrøv ift fodring, og har siden opjusteret betydeligt, med rigtig god effekt heraf. Jeg kan se at nogle af de tidligere makroalger på de levende sten er begyndt at gro igen, og tager det som et godt tegn. Jeg satser nu på en nitrat imellem 5-15, og er meget spændt på at se udviklingen heraf.

ØNSKELISTE
- Nyt lys: Kessil 360, AI Hydra 26 eller evt radeon G4.
- Goniopora, pink med lange arme
- Diverse flotte zoa'er som ikke er ultra high-end (læs: dyre)
--> Kontakt mig gerne hvis du skal af med noget af ovenstående :-)

Jeg håber snart at finde et kamera der kan tage lidt bedre billeder, så jeg evt kan uploade lidt flere nærbilleder. I mellemtiden ser jeg frem til at høre Jeres tanker! :pray:


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 125l shallow mixed reef - no skimmer, no sump, no proble

Indlæg af ole kekkonen »

Et smukt system!mere lowtech kan det vel ikke blive?


tommyfrost_dk
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 20:27
6
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2018

Re: 125l shallow mixed reef - no skimmer, no sump, no proble

Indlæg af tommyfrost_dk »

Super flot! Fedt at høre lidt om din udvikling med så "simpelt" et system :-)

- Må jeg spørge hvilket produkt du brugte til at blande kalkwasser? Overvejer at prøve samme måde med doseringen via ATO :-)


Filipabp
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: tirs 10. jan 2017 21:38
7
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2017

Re: 125l shallow mixed reef - no skimmer, no sump, no proble

Indlæg af Filipabp »

ole kekkonen skrev:Et smukt system!mere lowtech kan det vel ikke blive?
Mange tak! Nej det tror jeg du har ret i :-o

tommyfrost_dk skrev:Super flot! Fedt at høre lidt om din udvikling med så "simpelt" et system :-)

- Må jeg spørge hvilket produkt du brugte til at blande kalkwasser? Overvejer at prøve samme måde med doseringen via ATO :-)
Jeg brugte Grotechs, men det var nu ikke med den store success må jeg nok indrømme.. jeg synes slet ikke det rækte til at holde niveauerne oppe :embarassed: Tilgengæld er jeg virkeligt glad for den nye metode i stedet med 2 parts dosering, tager 20 sek dagligt lige at fylde 2x 5ml opløsninger i en sprøjte og smide i :happy:


tommyfrost_dk
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 26
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 20:27
6
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2018

Re: 125l shallow mixed reef - no skimmer, no sump, no proble

Indlæg af tommyfrost_dk »

Okay, det kunne være jeg skulle kigge nærmere på 2 parts modellen så :-)


Brugeravatar
Slingerskæv
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 403
Tilmeldt: man 18. okt 2010 14:11
13
Postnummer: 5220 Odense SØ
Saltvand siden?: 2010

Re: 125l shallow mixed reef - no skimmer, no sump, no proble

Indlæg af Slingerskæv »

UPDATE - please

Jeg overvejer meget samme opsætning, og vil rigtig gerne høre hvordan det går med revet?


Henrik
I indsamlingsfasen til nyt saltet eventyr.
Filipabp
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: tirs 10. jan 2017 21:38
7
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2017

Re: 125l shallow mixed reef - no skimmer, no sump, no proble

Indlæg af Filipabp »

Slingerskæv skrev:UPDATE - please

Jeg overvejer meget samme opsætning, og vil rigtig gerne høre hvordan det går med revet?

Jamen det går faktisk glimrende! Jeg har ikke mega meget tid til at passe det for tiden, men med lidt opfyldninger af rodi reservoir, rensning af rude, og fodring af fisk så klarer det sig selv og vokser bare derud af :) Mit problem nu er nok nærmere at nogle af korallerne næsten fylder for meget, så det oprindelige rockscape som jeg var så glad for næsten ikke er synligt mere.

Jeg har siden tråden blev oprettet ændret lidt i teknikken. Lyset blev skiftet ud med en Hydra 26 HD, og jeg købte en doser (kun en enkelt pumpe) som doserer All-for-reef (absolut konge produkt IMO). Så det kører stadigt meget simpelt :-)

Jeg lægger regelmæssigt billeder op på min instagram: Dr.Flippersreef , men her er lige et par stykker: :biggrin:

Billede
Billede


Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3983
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: 125l shallow mixed reef - no skimmer, no sump, no proble

Indlæg af Engelquist »

Flot! og fedt med den mangroveplante :K


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
Slingerskæv
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 403
Tilmeldt: man 18. okt 2010 14:11
13
Postnummer: 5220 Odense SØ
Saltvand siden?: 2010

Re: 125l shallow mixed reef - no skimmer, no sump, no proble

Indlæg af Slingerskæv »

Wow! Det må være enhver begynders drøm:D
Må man spørge til hvor meget vedligehold og hvad du gør?


Henrik
I indsamlingsfasen til nyt saltet eventyr.
jla
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: søn 11. maj 2008 19:55
15
Postnummer: 8250 Egå

Re: 125l shallow mixed reef - no skimmer, no sump, no proble

Indlæg af jla »

Rigtigt flot. Hvad er målene på displayet?


Theil
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: man 11. mar 2013 17:33
11
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Kolding

Re: 125l shallow mixed reef - no skimmer, no sump, no proble

Indlæg af Theil »

Fedt setup!

selv kærsten må vel indrømme at det er lykkedes godt :)

du skriver du dosser All-for-reef, hvor stort forbrug har du ca. til et sådan setup?


Filipabp
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: tirs 10. jan 2017 21:38
7
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2017

Re: 125l shallow mixed reef - no skimmer, no sump, no proble

Indlæg af Filipabp »

Engelquist skrev:Flot! og fedt med den mangroveplante :K
Mange tak! Mangrove planterne kom faktisk i lidt spontant, mest fordi jeg egentligt gerne vil have dem til mit fremtidige projekt - så nu kan de bare gro lidt indtil da forhåbentligt :)
Slingerskæv skrev:Wow! Det må være enhver begynders drøm:D
Må man spørge til hvor meget vedligehold og hvad du gør?
Meget lidt vedligehold faktisk.. Af og til skyller jeg lige spandpumpen med noget vand, og skifter evn. rowaphos/kul ud. Fylder op i ATO reservoir og min ene doseringsvæske. Jeg laver ikke rigtigt noget vandskifte... Det mest krævende er nok at rense glasset :P
jla skrev:Rigtigt flot. Hvad er målene på displayet?
Mange tak! Det er 100x50x25
Theil skrev:Fedt setup!

selv kærsten må vel indrømme at det er lykkedes godt :)

du skriver du dosser All-for-reef, hvor stort forbrug har du ca. til et sådan setup?
Haha ja hun måtte give sig, selv om hun ikke var meget for det :D Der er vist ret frie tøjler til mit fremtidige projekt når vi en gang får hus.

Jamen jeg har faktisk et overraskende højt forbrug på omkring 15 ml dagligt, og jeg har set folk med mange flere SPS som doserer det halve. Så jeg skal lige have kigget på det en af dagene :smart:


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: 125l shallow mixed reef - no skimmer, no sump, no proble

Indlæg af Marco R »

Jeg elsker shallow reef akvarier :W

Hvor er det bare super lækkert :GO

Kunne vi få en lille update? :happy:


Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 125l shallow mixed reef - no skimmer, no sump, no problem?

Indlæg af Anders månsson »

hvordan går det med dit fine akvarie?


Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"