Har en sump som jeg gerne vil have tilkoblet mit setup, men vil helst ikke hen og bore huller i akvariet, da det allerede køre.
Er der nogle der har prøvet en overflow boks?
Virker det, er der noget der er bedre/nemmere?
Og hvilken er bedst?

Har du billeder og hvordan fungere den selv startende?Ditzel skrev:Jeg ville heller ikke bore i vores tank hjemme i stuen, og syntes de færdige overflow-bokse var for dyre. Jeg valgte i stedet at lave en selvstartende hævert i 32mm pp-rør til at få vandet over akvariekanten og ned i sumpen. Det fungerer fint og kostede vist ikke mere end ca 150kr i materialer.
Det giver rigtig god mening, hvor høj skal skorstenen være?Ditzel skrev:Jeg har prøvet med en hurtig tegning... det burde være mere klart end et fotografi.
Flowet er som følger:
Overfladevandet i akvariet løber gennem kammen og ned i overløbskassen.
Herfra gennem røret (mørkeblåt vand) over akvariekanten og i en nedadgående slynge, så op igen og falder ud i nedløbsrøret.
Nedløbsrøret har en trykudlignende "skorsten" der går op og er åben for luft (løst tildækket for at modvirke støv). Alle rør indtil nu (dem med rette hjørner på tegningen) er 90 graders vinkelstykker af 32mm PP-rør der bare er skubbet sammen. Resten af nedløbsrøret (grimt tegnet i frihånd) er en fleksibel klar slange med stor diameter (kan ikke huske præcis Ø, men den passer udenpå 32mm PP-rør). Gennem denne del af nedløbsrøret løber vandet som i en vandrutchebane.
Pilen viser et hul i nedløbsrøret modsat vand-flowet, som også lufttryksudligner. Uden dette hul bliver flowet "rykvist" og dermed støjende.
Når returpumpen (grøn) slukkes, vil vandet kun blive ved at løbe indtil der ikke kommer mere i overløbskassen. Det stopper så, men de opadgående og nedadgående slynger forbliver vandfyldte. Når returpumpen tændes igen begynder flowet automatisk igen.
Den tynde røde linie inden i overløbet er en luftslange koblet til en lukkehane og en stor sprøjte. Dette bruges til starte systemet første gang og til at fjerne eventuel luft, der samler sig i toppen af den opadgående slynge med tiden.
Det giver god meningDitzel skrev:Skorstenen skal vist bare være høj nok til at der ikke plasker vand ud af den. Min går kun lige op til akvariekanten.
Luftslangen har jeg monteret permanent - så kan jeg straks fjerne luft, hvis nødvendigt. Og lukkehanen mellem den og sprøjten er så man kan fjerne mere end der kan være i sprøjten på en gang: åben, sug ud, luk, fjern sprøjte, tøm sprøjte, sæt sprøjte på igen, åben, gentag...
Det havde jeg faktisk kigget lidt på, har fundet noget 32mm rør, hvor vinkler, muffe og rør koster ca 150, kan bare ikke finde noget slange der kan puttes på de rørCarsten skrev:Man kan også sætte en slutmuffe på "skorstenen", men så skal man bare lige bore et hul i muffen, så den kan suge luft
Har du billeder? Og evt pris?jimmi814 skrev:Jeg har sådan en boks liggende du kan få til billige penge hvis det er?
Den har fungeret meget godt. Det eneste du skal bruge er noget pvc, eller noget slange
lim en slangestuds på og køb silikone slange i horsens.MeilsoeJ skrev:Det havde jeg faktisk kigget lidt på, har fundet noget 32mm rør, hvor vinkler, muffe og rør koster ca 150, kan bare ikke finde noget slange der kan puttes på de rørCarsten skrev:Man kan også sætte en slutmuffe på "skorstenen", men så skal man bare lige bore et hul i muffen, så den kan suge luft
MeilsoeJ skrev:Det havde jeg faktisk kigget lidt på, har fundet noget 32mm rør, hvor vinkler, muffe og rør koster ca 150, kan bare ikke finde noget slange der kan puttes på de rørCarsten skrev:Man kan også sætte en slutmuffe på "skorstenen", men så skal man bare lige bore et hul i muffen, så den kan suge luft