"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mærkeligt - det er det altså, meget mærkeligt.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Mærkeligt - det er det altså, meget mærkeligt.

Indlæg af crazy seahorse »

En lille forhistorie. Gider du ikke at læse mine udgydelser, så scrol ned til det med rødt. Det kan være DU også synes det er underligt.
Vi er blevet meget bedre til at håndtere næringsstofferne. No3 og Po4, er ikke mere det problem det var førhen.
Vi har fået bedre muligheder, vores skummere er mere effektive, vi har GFO reaktorer, refugium med alger, faste regelmæssige vandskift, fast grundig rengøring i både display og sump - og ikke at forglemme, forståelsen af de levende sten og bakteriernes indflydelse på et sundt rev osv osv. Mange kører med flere af disse tiltag, mig selv medregnet.
Dette kan have den virkning, at vi delvist får "strippet" vandet for næringsstoffer så vi, eller vores koraller, kommer i underskud eller direkte mangel på disse essentielle stoffer. (NB. man må ikke forveksle næringsstoffer med skidt. De bindes godt nok i detritus, men ligger som en ukontrollabel størrelse. Så rengøring er stadig efter min mening en god praksis)
Det viser sig ved, at farverne forsvinder lige så langsomt. Korallerne mister deres "glød" og bleges. Nogen gange kan de blive helt hvide, men stadig have polypper ude, der forsøger at fange det der måtte flyve forbi. Det kan selvfølgelig ikke blive ved og på et tidspunkt dør de. Så noget må der gøres.

Lidt historik:
Det var/er situationen i mit system indtil for ganske nylig (der er en ændring på vej). Jeg har købt en del nye koraller hjem, flotte, sjældne typer. Alle sps. De kom ret hurtigt til at lide under manglende næring (tror jeg) De blegedes og mistede næsten helt farverne. What to do? Jeg forsøgte at komme Aminosyrer i (Acro Power) men syntes ikke det gav noget (måske var jeg ikke vedholdende nok). Fodringen blev øget kraftigt til fiskenes udelte glæde. De er alle tykke og runde. Fodring har den fordel, at der selvsagt kommer noget ud i den anden ende af fiskene når de spiser. Jeg har en del store Kirurger og der kommer rigtig meget ud i den anden ende når de tømmer ryggen. Fiskelort er rigtig fint foder til korallerne.
For at det skal blive så varieret som muligt, blander jeg flere slags tørfoder. Bruger både proteinfoder og grøntfoder, enten skiftevis eller blandet. Alt sammen tørfoder.
Jeg prøvede også at bruge frostterninger som jeg bare tøede op i vand fra akvariet og så i med hele molevitten (der er en del næringsstoffer i den suppe de ligger i), men det gik jeg bort fra. Jeg bryder mig ikke om, ikke at vide hvad der er i den suppe. Men det er bare en fornemmelse jeg har. Om der videnskabeligt ligger noget i det, ved jeg helt ærligt ikke. Så når fiskene får frost, skylles det grundigt inden brug.
En del af næringsproblematikken ligger i, at have styr på import og eksport af næringsstofferne. Eksporten i mit system ser ud til at virke efter hensigten, det er mere importen der skal kontrolleres. Her startede jeg på en metode jeg ikke havde prøvet før. Idéen er ikke min, den kommer fra min gode ven og saltvandsbuddy, Thomas. Foderet vejes inden det hældes i.
Jeg bruger dagligt 2 gr. tørfoder. Det er overraskende meget foder. Det fordeles så over nogle gange i løbet af aftenen, eller som det nu passer i løbet af dagen. Men altid den samme mængde. Falder min P og No3, så kan mængden øges, stiger næringen, så skæres der ned (skal lige have en mere nøjagtig vægt, alle køkkenvægte vejer i gram og jeg vil gerne kunne måle i 100 dele. Ville gerne kunne måle bare i halve gram).
For at få næring i, begyndte jeg at tilsætte No3. Fulgte opstartsdosseringen og kom 3,5 ml i dagligt. Kørte sådan i 3 uger og kunne så måle 0,25 i No3. Lå på 4 i P (svarende til ca 0,015 i Po4) Det er jo ikke ret meget, men dog en fremgang. Begynder at kunne se en svag ændring på korallerne.

For at finde ud af, hvordan mit akvarie egentlig havde det, sendte jeg to test afsted til Triton. En ICP og en N-DOC. (Der er ret gode informationer i den N-DOC. man skal bare nuldre lidt rundt med det)
NU KOMMER SÅ DET MÆRKELIGE:
Icp testen viste det som den plejer. Der var lidt lave værdier på nogle af sporstofferne, men ikke noget alvorligt. Ingen metaller.
N-DOC testen gav anledning til lidt rynkede bryn. Der var intet farligt i resultatet. Det var fint nok. Jeg havde testet alt inden afsendelse af test. Kh, Ca, Mg, No3 og P.
For dem alle gjaldt det, at Tritons testresultat lå meget tæt på mine egne målinger - på nær No3 :rolleyes: Her havde jeg testet den til 0,25 med Red Sea Pro Nitrattest. Triton fik den til 2,3 :dizzy: En difference på lige over 2 :eek: Min første tanke var, jeg må have målt forkert. Testede igen samme dag, stadig 0,25 Kiggede på testen og den var ikke for gammel.
Så kom Thomas forbi med en helt ny RS Pro nitrattest og vi målte igen, med begge testsæt. Resultatet var det samme, 0,25 :dizzy:
For at gøre det endnu mere mærkeligt, så viste Thomas´s resultater det samme. Alle passede, undtagen No3. Men her var afvigelsen kun på 1. Hvorfor nu det? Hvori bestod forskellen.

Jeg fandt ud af, at min salinitet var for lav. 1.023. 3 refraktometre, en flydemåler og en elektronisk, viste hver deres værdi. (Vi har fundet ud af hvilken der passer) Saliniteten er nu reguleret til det rigtige. Men test´s er lavet i det samme vand, så de burde vel måle nogenlunde det samme. Og - Thomas´s salinitet passer og der er stadig en afvigelse på 1.
Temperaturen er den normale på 25 grader.
Spørgsmålet er så, hvordan skal jeg navigere fremover ifht No3? Hvis 0,25 = 2,3 Er 0,5 så lig med 2,8 (altså øget med 1/4, så jeg bare lægger 2,3 til min måling) eller stiger det til det dobbelte så 0,5 = 4,6? Jeg vil tage kontakt til Triton i denne uge, for at høre om de har en forklaring. Der må ligge et eller andet. Så skævt burde en RS Pro No3 test ikke være.
I hvert fald har det gjort mig lidt utryg ved test for No3. Så jeg standsede min tilsætning af No3 og er fortsat med fodringen. Gik dog ned fra 3 gram dagligt, til 2 gram (her ville en vægt der kan måle i halve gram være god at have)

Det var så lidt hovedbrud her til den 01.01.19
Godt Nytår til alle.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Mærkeligt - det er det altså, meget mærkeligt.

Indlæg af ttkthomsen »

Kære Erik

det virker lidt underligt at svare dit indlæg, da det jo er dig der ved en masse og jeg typisk læner mig op ad din viden, så hvad kan jeg dog komme af indspark til dit indlæg???

nu prøver jeg alligevel, så bær over med mig :beer:

Hvis i er to der har målt NO3 og får samme resultat og du lige som mig konstaterer at blege koraller oftest betyder manglende næring (når icp testen ellers viser at sporeelementerne er der styr på), kunne den så logiske forklaring ligge hos Triton? Kunne de have glemt at kalibre et instrument eller simpelhent lavet en taste fejl ved indtastning af resultaterne????

Jeg har svært ved at tro at en salinitet på 1.023 kan give blege koraller :beer:


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Mærkeligt - det er det altså, meget mærkeligt.

Indlæg af PoulD »

ttkthomsen skrev:Jeg har svært ved at tro at en salinitet på 1.023 kan give blege koraller :beer:
Det afhænger vel af hvad det mere præcist er der trækker den samlede salinitet ned? Hvis det udelukkende er Na, Cl og S der ligger for lavt, så er jeg tilbøjelig til at give dig ret . . . jeg tror bare ikke det er særlig sandsynligt.

Historien melder jo godt nok ikke noget om hvad de 3 hellige præcist lå på, men med en salinitet på 1,023 ville jeg umidelbart tro, at min. en af disse (mit gæt = KH) nok også lå for lavt. Hvis jeg forstår det rigtig, skulle KH og alle ion tal, ifølge Tritons test,være lige i skabet, men det kan vel næsten ikke være rigtigt? Jeg mener, nogle værdier må vel for pokker ligge en del for lavt hvis den samlede salinitet er så lav som ca. 30 g/L i stedet for 35 g/L. Det er jo dog 15% salte der mangler.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Mærkeligt - det er det altså, meget mærkeligt.

Indlæg af ttkthomsen »

PoulD skrev:
ttkthomsen skrev:Jeg har svært ved at tro at en salinitet på 1.023 kan give blege koraller :beer:
Det afhænger vel af hvad det mere præcist er der trækker den samlede salinitet ned? Hvis det udelukkende er Na, Cl og S der ligger for lavt, så er jeg tilbøjelig til at give dig ret . . . jeg tror bare ikke det er særlig sandsynligt.

Historien melder jo godt nok ikke noget om hvad de 3 hellige præcist lå på, men med en salinitet på 1,023 ville jeg umidelbart tro, at min. en af disse (mit gæt = KH) nok også lå for lavt. Hvis jeg forstår det rigtig, skulle KH og alle ion tal, ifølge Tritons test,være lige i skabet, men det kan vel næsten ikke være rigtigt? Jeg mener, nogle værdier må vel for pokker ligge en del for lavt hvis den samlede salinitet er så lav som ca. 30 g/L i stedet for 35 g/L. Det er jo dog 15% salte der mangler.
Jeg har ingen anelse om, hvad det er du skriver, MEN jeg tolker det som om at du er helt enig i min betragtning, at det er et kalibrerings problem hos triton :T :K :beer: :GO

Nu kan jeg sagtens være den eneste, men jeg har da oplevet at have for lav salinitet pga et skod reflektormeter, som man burde kalibre hver gang men som man ikke får gjort. Og derfor kørt med lav salintet. Og igen kan jeg bare sige, min erfaring er næring.

Vedr. de tre hellige tænker jeg lige som dig, når det er Erik vi taler om, bliver der målt jævnligt så de sidder i skabet. Et gæt ville være en kh på 7 eller 7,5??????


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Mærkeligt - det er det altså, meget mærkeligt.

Indlæg af crazy seahorse »

Min salinitet iflg Red Sea refraktometer lå som den skulle. Mens DD viste en mere rigtig salinitet. Pudsigt nok, så passede den elektroniske GHL probe ret godt på Red Sea refraktometeret.
Jeg skal dog have kalibreret den, for den ser ud til at være vandret lidt. Nu matcher den DD refraktometeret.
Jeg har hævet den i forbindelse med det ugentlige vandskift af to gange. Har tilført 0,5 kg ekstra oven i de 6,4 Kg jeg bruger ved hvert vandskift. Nu ligger den på lige over 1.025.

Værdierne iflg Triton er:
Kh 8,01
Ca 427
Mg 1293
Alle ligger indenfor det som Triton testen accepterer og markerer med grønt. De passer med de målinger jeg havde lavet forinden.
Mg hæver jeg ind i mellem, hvor jeg giver den 200 gr granulat. Jeg ved af erfaring, at jeg kan ryge helt ud af skalaen bare jeg tilsætter 100 gr pga den tossede måde som Mg reagerer på.
Jeg holder øje med Mg lidt oftere end jeg gjorde før. Jeg bruger ikke ARM medie mere og det indeholdt jo lidt/noget Mg. Der er ingen Mg i DaStaCo mediet, det er ren Kh og Ca.

Hvorfor den er skredet er lidt et mysterie. Bedste bud er at det refraktometer jeg brugte som primært refraktometer, viste for lidt.

Jeg havde lidt den samme fornemmelse som Tonning nævner. At deres måling ikke var korrekt. Det er en ny test og der var sikkert pres på, for der var sikkert mange der skulle prøve den. ICP testen kom også 3 dage før N-Doc testen gjorde. Måske der har været lige meget run på. Men jeg spørger dem ad i morgen.

En af de lidt spændende nye ting den N-Doc test indeholder er, at man kan få oplyst hvad No3 skal ligge på ifht en given Po4 værdi. Har man fået lavet en ICP test hos dem (det havde jeg jo) så bruger de Po4 fra den test. I mit tilfælde var det P=5.11 svarende til Po4=0,015 Så kan man få oplyst hvad ens No3 skal ligge på for at ramme det de kalder Triton ratio der må formodes ligger tæt op ad Red Field ratio. Hos mig skal No3 ligge på 1,55 for at passe med den aktuelle P/Po4

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Mærkeligt - det er det altså, meget mærkeligt.

Indlæg af PederP »

Jeg ville ikke tage det så tungt.
"Den dyre" test er da sikkert den mest præcise. Men der er jo nok en lille usikkerhed. Hvis Thomas og dig så har en lille smule usynlig afvigelse i jeres farveaflæsning, så du måske i virkeligheden har haft f.eks 0,20 og thomas 0,30 ifølge testsættet...
Når folk diskuterer om deres foretrukne næringsværdier, læser man om alt inden for 0-10ppm. En del kunne være de forskellige testsæt.
For mit vedkommende har jeg skulle undgå at måle rent nul (salifert) for at undgå noget negativt skift. Og for at holde koraller i farver.
Det med at justerere så det lige giver det sidste pift, er småjustering hen af vejen med at kigge på det. Og ikke noget jeg ville sigte efter før baljen nogenlunde selv kan holde værdierne.
Så ærligt talt, ville skide det et stykke, og bare fortsætte med at holde lidt. Når det stabiliserer sig, så er det meget nemmere at justere og eksperimentere. Og IMO ligegyldigt hvilken test man forholder sig til..


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Mærkeligt - det er det altså, meget mærkeligt.

Indlæg af PoulD »

Jeg forstår godt Erik ikke bare lader 5 og 7 være lige. Det er jo omtrent 10 gange lavere værdi han måler i forhold til Triton. Det kan vel næppe skyldes en afvigelse i aflæsning af farven. Synes bestemt heller ikke en difference på faktor 10 er i småtingsafdelingen når han skal styre sin NO3 dosering efter det. Jeg har set en del tråde med folk der mener Red Sea Pro NO3 test viser for lidt . . . men det er dog næppe 10 gange for lidt.

Men Erik, når du nu tilsætter NO3, burde det også være relativt nemt at lave en ret præcis referencevæske du kan bruge til at teste om dit testsæt måler rigtigt. Hvis du tilsætter 0,1 mg NO3 til 1 kilo (=1 liter) osmosevand har du 0,1 ppm. Bruger du NaNo3 skal du bare gange med 1,36. Det kræver naturligvis en rimelig præcis vægt. Hvis du ikke har adgang til sådan en, kan du købe en vægt med 1 mg præcision for ca. 500 kr. og du kan jo gå efter at lave en referencevæske på 1 ppm, eller alternativt bruge 10L vand.

Edit: højere rettet til lavere
Senest rettet af PoulD tors 3. jan 2019 00:16, rettet i alt 1 gang.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Mærkeligt - det er det altså, meget mærkeligt.

Indlæg af crazy seahorse »

PoulD skrev: Det kræver naturligvis en rimelig præcis vægt. Hvis du ikke har adgang til sådan en, kan du købe en vægt med 1 mg præcision for ca. 500 kr. og du kan jo gå efter at lave en referencevæske på 1 ppm, eller alternativt bruge 10L vand.
Hvor køber jeg sådan en vægt. Har undersøgt det hos en lidelsesfælle, min faste bogpusher. Jeg nævnte at man burde kunne få fat i en vægt som de bruger i pusherstreet.
De er ikke nøjagtige nok, fik jeg at vide af bogpusheren. Han svigersøn gør i den slags, så han lånte hans vægt. Den er ikke præcis nok, åbenbart.
Inco havde en, men den koster 7-800,00 og der er ingen garanti for at den virker. Har købt 3 forskellige køkkenvægte og de måler alle forskelligt.
Så hvis du ved hvor, så ville jeg være glad for et hint.

Har dog fået en mulig forklaring på problematikken fra en af mine livliner overthere. Jeg vender tilbage med det, om en uges tid. Det skal lige testes, er i gang.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Mærkeligt - det er det altså, meget mærkeligt.

Indlæg af PoulD »

En billig til ca. 130 kr. (+ moms men du kan vel købe den til firmaet :D ): https://www.ebay.com/itm/Precision-1mg- ... ctupt=true" onclick="window.open(this.href);return false;

TROR denne er mere præcis, men koster så også 373 kr: https://www.ebay.com/itm/100-x-0-001g-S ... ctupt=true" onclick="window.open(this.href);return false;


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Steen67
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 28
Tilmeldt: fre 5. okt 2018 18:40
5
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Frederikshavn

Re: Mærkeligt - det er det altså, meget mærkeligt.

Indlæg af Steen67 »

Jeg har haft held med denne vægt.
Vi har en vægt på arbejde som bliver kalibreret løbende, dem har jeg sammenlignet med held.

https://s.click.aliexpress.com/e/N4UXV49" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Mærkeligt - det er det altså, meget mærkeligt.

Indlæg af crazy seahorse »

Nå, jeg må hellere vende tilbage til en opdatering med det nye i mit lille problem.
Først - jeg har fået løst mit vægtproblem (ikke mit eget vægtproblem, rent fysisk), men det med at finde en præcisionsvægt der kan måle nøjagtigt med to decimaler.
Tjekkede de links I lagde ind. De så fine ud, men skulle hjem fra US. Så ved en simpel google søgning fandt jeg denne her: https://www.vaegteeksperten.dk/praecisi ... gLL9PD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;. Den var rimelig i pris (man kan sagtens finde vægte til 10x den pris), så jeg købte den og den virker glimrende. Nu kan jeg uden problemer veje 2,5 gram tørfoder op.

Omkring problemet med de forskellige målinger af No3, så skrev jeg til en af mine livliner i US. Han foreslog at jeg testede følgende: Målte med min RS test og tog en vandprøve på 100ml og gemte den i en tætsluttende beholder og lod den stå i en uge. Efter en uge, skulle jeg så teste vandet i prøven. Jeg var selvfølgelig nysgerrig og spurgte om han mistænkte en infektion? Han havde nævnt, at der ham bekendt kun fandtes ét laboratorie der leverede et bakteriefilter med testen. Men det var ikke det.
Når vand kommer i en beholder, så fortsætter den biologiske proces i prøven. I vand fra akvarier med et højt bakterieindhold har han før set, at der dannes ammonium, så nitrit og til slut nitrat når prøven er "on the road", som han skrev. Det KUNNE være forklaringen på den ret store difference i målingerne.
Jeg skrev til PederP, der er rigtig skrap udi de her spørgsmål. Jeg spurgte, om han mente det lød plausibelt. Hans mening var, at det bestemt ikke var utænkeligt det var det der skete.

Så jeg var spændt, meget spændt,på at den uge skulle gå.
Jeg havde ingen målbar No3 i den måling jeg lavede, da jeg målte de 100ml af. Den var droppet fra 0,25 til 0 i den periode der var gået siden jeg fik testresultatet fra Triton. Det vender jeg tilbage til om lidt.
Da jeg åbnede beholderen og målte på vandet - viste den - 0. Testede både med det "gamle" testset og med det sprit nye. Samme resultat - 0. Øv, det havde været så rart hvis den havde vist 2 eller derover. Men det gjorde den ikke. Så ingen nemme løsninger her

Hvad så nu? Min US livline spurgte om jeg havde prøvet et andet laboratorie? Han bruger selv et andet laboratorie, også her i Europa. Han sender prøver afsted næsten ugentligt.
Uden han sagde noget direkte, så virker det til at han ikke er helt tryg ved Triton. Han bruger i hvert fald selv et andet laboratorie. Han fortalte mig, hvilket han bruger.
Så nu bestiller jeg test fra det samme laboratorie og så må jeg se hvad det bringer. De måler for øvrigt også salinitet og Kh i deres IOS test. Det gør Triton Lab ikke.

Jeg TROR/GÆTTER på, at der var fejl i den No3 måling fra Triton Lab. Som Tonning var inde på, så kan deres kalibrering være skredet. Det er jo en ny test og der var sikkert mange der skulle prøve den på en gang. Så det er en mulighed.
En anden mulighed for fejlvisning er - og det er et langt vildskud, så kan rygning forstyrre en nitrattest. Hvad bygger jeg det på?
Jeg har en ny kunde der har et laboratorie, hvor de tester spildevand (det er et renseanlæg). Da jeg blev vist rundt på området og vi kom til laboratoriebygningen, fik jeg at vide, at der ikke måtte ryges inde på laboratoriet. De måtte heller ikke ryge udenfor og gå ind i laboratoriet bagefter. Det er jo naturligt nok at man ikke ryger på et laboratorie, men jeg blev nysgerrig og spurgte hvad det skyldtes? Jeg fik at vide, at det kunne forstyrre nitrat testen. Men det burde de vide hos Triton Lab, så det er sikkert ikke forklaringen. Men dog en mulighed.

Tilbage til, hvorfor jeg tror der er en fejl i den Triton Lab No3 test.
Da jeg sendte prøverne afsted, målte jeg alle mine værdier. Min No3 var på 0,25. Jeg tilsatte 3,5ml nitrat dagligt. Jeg kunne se på mine koraller, at de begyndte at genvinde deres farver. Det skete langsomt, men der var en bedring.
Da jeg fik målingen på No3 2,3 standsede jeg tilsætningen, da jeg ikke ville have at det løb fra mig. Den skulle helst ikke ret meget højere op. Så jeg fodrede bare mine 2-3 gr dagligt.
Efter min korrespondance med min livline, hvor han såede lidt tvivl om de 2,3, begyndte jeg at tilsætte igen. Korallerne var begyndt at miste den fremgang der trods alt havde været.
Flere af dem blev bleget meget og nogle af dem er hvide. Nu har jeg tilsat i en god uge og de begynder at genvinde lidt farve igen. Måler stadig 0, måske med lidt pil op. Men jeg kører på med min tilsætning og håber det bedste. Da jeg startede på at tilsætte, gik der 3-4 uger før jeg fik udslag på målingen. Så det vil der nok også gøre denne gang.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Mærkeligt - det er det altså, meget mærkeligt.

Indlæg af ole kekkonen »

Erik,får du ikke et algehelvede med alt det nitrat du hælder i?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Mærkeligt - det er det altså, meget mærkeligt.

Indlæg af crazy seahorse »

ole kekkonen skrev:Erik,får du ikke et algehelvede med alt det nitrat du hælder i?
@ Ole. Jeg har faktisk ikke alger. Kalkalgerne begynder langsom at brede sig på stensætningen, men andre alger er kun i overløb og den slags. Forruden tages 2 x ugentligt, så de kommer ikke specielt hurtigt.
Jeg kommer jo ikke ret meget nitrat i, 3,5 ml/dagl til 2.700L vand. Og så måler jeg mindst én gang om ugen, så jeg følger godt med.
For en gangs skyld har jeg læst instruksen nøje og tilsætter efter opstartsanbefalingen, der er noget lavere end den almindelige vejledning for tilsætning.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Mærkeligt - det er det altså, meget mærkeligt.

Indlæg af ole kekkonen »

Tak erik,bruger du RSR osv..? Hvis ja,ser du antibiotiske resistente bakterier som en risiko?


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mærkeligt - det er det altså, meget mærkeligt.

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Erik, håber du har det godt :beer:

Først, et lidt off topic spørgsmål.
Du skriver at kalkalgerne langsomt begynder at sprede sig.... Jeg startede op en del md. Efter dig og fik ret hurtigt kalkalger. Skyldes forskellen at du startede op på HELT døde sten og at jeg startede med en blanding af døde sten og indkørte sten MED kalkalger på?


I forhold til mystikken omkring måle differencen på No3. Er der så ikke noget med at Triton måler for NITROGEN og derfor får et andet tal end din måling af NO3....?

Du plejer at have HELT styr på dit shit, så det har du sikkert også nu :GO :y Jeg vil bare lige sikre mig at du er obs på ovenstående.
Jeg har selv, tæt på OVERHOVEDET INGEN, forstand på det, og om der er en forskel osv... Men fandt dette på nettet. Artiklen omhandler hø.... foder til køer, men forskellen på nitrogen og No3 er beskrevet i artiklen.

Why is it important to know the difference between nitrate nitrogen and nitrates? Well, using the example above, if the score was 3,000 parts per million of nitrate nitrogen, then the forage may have a nitrate concentration that is almost 50 percent higher than what we often consider to be the potentially toxic level for nitrate nitrogen. It would be risky for cattle to eat this forage without taking some precautions.

However, if the score was 3,000 parts per million of nitrate there should be no worries since this is less than one-third the danger level for nitrates. So the same score or value can range from quite dangerous to perfectly safe depending on how it is reported.

So what is the reason for these big differences? Basically, it comes down to how each individual laboratory tests for and then reports results for nitrates. When a laboratory reports directly the concentration of nitrate, it is referring specifically to the nitrate ion, which is designated chemically as NO3-. Most labs and advisors consider a level of 9,000 to 10,000 parts per million of the nitrate ion to be the level where toxicity concerns begin.

Some labs, though, report the amount of nitrogen that is in the nitrate ion and call it nitrate nitrogen and report it chemically as NO3-N. Nitrate is one part nitrogen plus three parts oxygen so nitrogen only makes up about 22.6 percent on the nitrate ion. Thus, a much smaller amount of nitrate nitrogen is needed to produce the same effect as the entire nitrate ion. As a result, the danger level for nitrate nitrogen begins somewhere between 2,000 and 2,300.

Is one method better than the other? No – both give the same result and either one can be used to determine the safety of your feed. In fact, it is easy to mathematically convert between nitrate and nitrate nitrogen by using the following formulas:

Nitrate = Nitrate Nitrogen x 4.43
Nitrate Nitrogen = Nitrate x 0.226

Aner ikke om du kan bruge det til noget?

Vi ses SNART :beer:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Mærkeligt - det er det altså, meget mærkeligt.

Indlæg af PoulD »

@Charlie: Triton måler jo omtrent 10 gange mere end Erik selv måler. Hvis Tritons tal er for N skulle deres tal være ca. 4,4 gange mindre end Eriks. Så du har lige gjort problemet næsten 50 gange større :K


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mærkeligt - det er det altså, meget mærkeligt.

Indlæg af charlie saltvand »

PoulD skrev:@Charlie: Triton måler jo omtrent 10 gange mere end Erik selv måler. Hvis Tritons tal er for N skulle deres tal være ca. 4,4 gange mindre end Eriks. Så du har lige gjort problemet næsten 50 gange større :K
Der kan du bare se..... Har ingen forstand på det.... :BA Ville bare sikre mig at Erik er bevidst om at de (Triton) vidst nok måler det der "nitrogen"..... Men det har han garenteret HELT styr på :GO (Modsat ut..... :dizzy: ).

Fik du en fin weekend buket med hjem? :biggrin:

Vi ses.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Mærkeligt - det er det altså, meget mærkeligt.

Indlæg af crazy seahorse »

[quote="charlie saltvand"]Hej Erik, håber du har det godt :beer:

Først, et lidt off topic spørgsmål.
Du skriver at kalkalgerne langsomt begynder at sprede sig.... Jeg startede op en del md. Efter dig og fik ret hurtigt kalkalger. Skyldes forskellen at du startede op på HELT døde sten og at jeg startede med en blanding af døde sten og indkørte sten MED kalkalger på?


I forhold til mystikken omkring måle differencen på No3. Er der så ikke noget med at Triton måler for NITROGEN og derfor får et andet tal end din måling af NO3....?

Du plejer at have HELT styr på dit shit, så det har du sikkert også nu :GO :y Jeg vil bare lige sikre mig at du er obs på ovenstående.
Jeg har selv, tæt på OVERHOVEDET INGEN, forstand på det, og om der er en forskel osv... Men fandt dette på nettet. Artiklen omhandler hø.... foder til køer, men forskellen på nitrogen og No3 er beskrevet i artiklen.

Aner ikke om du kan bruge det til noget?

Vi ses SNART :beer:[/quote]

Hmm, der blev jeg lige lidt bleg om gællerne. I skyndingen (ligesom jeg blev grebet lidt af panik og standsede tilsætningen og dermed fremgangen) kunne jeg jo sagtens have læst forkert, eller misforstået det skrevne og læst det jeg troede jeg havde læst.
De måler begge dele i N-DOC testen. Hos mig står der sådan: N. 0.53 mg/L og N/No3 2.34 calculated.
Først nu spekulerer jeg lidt på, hvad calculated egentlig dækker over. Ved godt hvad det betyder, at de beregner No3 (formodentlig på basis af N)
Jeg troede de havde en form for titrering, lige som vi selv gør med RS pro No3 testen. At de havde fundet på en smartere metode, så maskinen gjorde det og dermed eliminerede det menneskelige øje. Men de kalkulerer sig frem og det er sikkert også godt nok - men det giver desværre ikke svaret på differencen. Ville ellers have været skønt - selvom jeg ville have haft noget røde ører over fejlen.

charlie saltvand skrev:
Først, et lidt off topic spørgsmål.
Du skriver at kalkalgerne langsomt begynder at sprede sig.... Jeg startede op en del md. Efter dig og fik ret hurtigt kalkalger. Skyldes forskellen at du startede op på HELT døde sten og at jeg startede med en blanding af døde sten og indkørte sten MED kalkalger på?

Det kunne være et godt bud. Jeg startede op på atoller og 70 Kg nye LS fra Fiji. Udover de LS, supplerede jeg med LS fra mit tidligere system. Resten af mine LS, med masser af kalkalger røg i min 1´ste sump, hvor jeg har lavet en cryptic zone. Det er en idé jeg har fået fra Steve Tyree´s system. Cryptic zone er en sump med LS, med langsomt flow og næsten intet lys. Der vokser alle typer af svampe og forskellige små filterfeeders der er gearet til at leve i det miljø. Det er lavet som en test, virker det ikke, eller har det negativ effekt, fjerner jeg det igen. Der er altså mange LS med kalkalger.
Der er faktisk mange kalkalger, de sidder på pumperne og på bag- og sideruder. Men de er først nu begyndt at sprede sig på stensætningen. Det undrer mig lidt, for værdierne er som det skal være. Jeg har dog et forsigtigt bud på årsagen, eller en medvirkende årsag.
Jeg tilsatte Prodibio bakterier i opstarten og hver 14 dag efterfølgende. Jeg fulgte det råd jeg fik fra producenten (Bio Digest), men hans anbefalede dosis lå på mere end det dobbelte af dosseringsvejledningen på pakningen. Min første tanke var, at der sikkert ikke sker noget ved OD så længe det er de "gode" bakterier man tilsætter.
Den opfattelse har jeg nu korrigeret. Filosofien var, at de gode bakterier skulle udkonkurrere de "dårlige" eller holde dem nede i antal. Dermed mindskes risikoen for bla cyano.
Når man tilsætter bakterier, slukker man for skummeren i et par timer. Det gør man for at give bakterierne tid til at sætte sig på diverse overflader, herunder stensætningen. Er man bekymret for iltindholdet i vandet, kan man lade skummeren køre uden skummerkoppen på. Slukker man ikke skummeren, ryger mange af bakterierne i den.
Jeg lagde mærke til, at jeg fik nogle belægninger på min stensætning. Belægninger som jeg kunne suge ud, nærmest i flager. De kunne også skrubbes af med en børste. Der sad lidt kalkalger neden under. Tænker at den belægning kunne være en kombi af sediment og bakteriefilm. Uanset hvad, så er belægningen aftagende og kalkalgerne er begyndt at brede sig.
ole kekkonen skrev:Tak erik,bruger du RSR osv..? Hvis ja,ser du antibiotiske resistente bakterier som en risiko?

@Ole, jeg bruger Nitrat fra det Hollandske DSR, er det det du mener? Omkring bakterier, så ved jeg at der er nogen der mistænker bakterier for at spille en rolle i STN og RTN. Man mener at de kan påføre korallerne en infektion, så de får vævstab. Er det det du tænker på? Hvis det er, så er det bestemt en risiko.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Mærkeligt - det er det altså, meget mærkeligt.

Indlæg af crazy seahorse »

Hov, det indlæg ser da lidt skægt ud. Jeg blev forstyrret mens jeg skrev det, så der kom en pause i skriveriet. Det med den fede skrift har jeg ikke lavet og den første quote var også rigtig i den første test jeg havde lavet. Måske har jeg fumlet, eller pausen har forvirret maskinen. Anyway, I kan sikkert godt læse det alligevel, så jeg går ikke ind og retter det.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Mærkeligt - det er det altså, meget mærkeligt.

Indlæg af PoulD »

Tror Ole taler om Red Slime Remover (som med en til vished grænsende sandsynlighed er et antibiotika og små rest doser af dette i vandet kan givetvis føre til resistente bakterier). Jeg kan dog ikke gennemskue relevansen i forhold til trådens emne.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Mærkeligt - det er det altså, meget mærkeligt.

Indlæg af crazy seahorse »

PoulD skrev:Tror Ole taler om Red Slime Remover (som med en til vished grænsende sandsynlighed er et antibiotika og små rest doser af dette i vandet kan givetvis føre til resistente bakterier). Jeg kan dog ikke gennemskue relevansen i forhold til trådens emne.
Nåh, det kan være. Det gennemskuede jeg ikke :wink:

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mærkeligt - det er det altså, meget mærkeligt.

Indlæg af Carsten »

crazy seahorse skrev:
Det kunne være et godt bud. Jeg startede op på atoller og 70 Kg nye LS fra Fiji. Udover de LS, supplerede jeg med LS fra mit tidligere system. Resten af mine LS, med masser af kalkalger røg i min 1´ste sump, hvor jeg har lavet en cryptic zone. Det er en idé jeg har fået fra Steve Tyree´s system. Cryptic zone er en sump med LS, med langsomt flow og næsten intet lys. Der vokser alle typer af svampe og forskellige små filterfeeders der er gearet til at leve i det miljø. Det er lavet som en test, virker det ikke, eller har det negativ effekt, fjerner jeg det igen. Der er altså mange LS med kalkalger.
Erik[/b]


Da jeg startede mit akvarie op, Havde jeg 3 sumpe, hvoraf de 2 af dem var fyldte med levende sten.

Altså helt lige som den der "cryptic zone", og kan sige den er effektiv, næsten for effektiv, ihvertfald for mig på daværende tidspunkt.
Fodrede stenene med Sangokai nutrient complette. Og kunne slet ikke få banket noget No3 frem.
Kunne kort tid efter tilsætningen se en MEGET svag rose farve i testsættet, men allerede få timer senere var det helt væk.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Mærkeligt - det er det altså, meget mærkeligt.

Indlæg af ole kekkonen »

PoulD skrev:Tror Ole taler om Red Slime Remover (som med en til vished grænsende sandsynlighed er et antibiotika og små rest doser af dette i vandet kan givetvis føre til resistente bakterier). Jeg kan dog ikke gennemskue relevansen i forhold til trådens emne.
Ja ja,undskyld jeg er så off topic,ville bare høre hvad Erik vil gøre annerlededs den her gang


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Mærkeligt - det er det altså, meget mærkeligt.

Indlæg af crazy seahorse »

ole kekkonen skrev:
PoulD skrev:Tror Ole taler om Red Slime Remover (som med en til vished grænsende sandsynlighed er et antibiotika og små rest doser af dette i vandet kan givetvis føre til resistente bakterier). Jeg kan dog ikke gennemskue relevansen i forhold til trådens emne.
Ja ja,undskyld jeg er så off topic,ville bare høre hvad Erik vil gøre annerlededs den her gang
Det er ok, Ole. Jeg misforstod det du skrev. Men, nej, jeg bruger ikke Red slime remover. Jeg kommer så lidt som overhovedet muligt kemi i mit rev. Jeg vil hellere lede efter årsagen til problemet og så angribe den i stedet.
Jeg mener at cyano skyldes en ubalance, en både næringsmæssig og bakteriologisk ubalance. Er balancen på plads, så vil cyano angreb være begrænsede. Når jeg har det - og jeg har lidt nogle steder, primært på bundlag og få steder på toppen af søjler. Jeg fjerner det ved at suge det ud.
Når jeg suger på bundlaget, ryger der noget bundlag med ud. Det erstatter jeg med nyt bundlag i det omfang jeg har tid og lyst til det. Suger jeg på søjlerne, håber jeg på at jeg åbner pladsen for at de "gode" bakterier kan få fodfæste. Men det er bare min egen lommefilosofi. Jeg kan dog se, at nogle af de steder jeg har fjernet tidligere, der kommer cyanoen ikke igen. Det kan ikke gøres med et slag, men så har jeg gentaget det over nogle gange.

Cyanobakterier lever jo af noget og de lever af nogenlunde det samme som alger, bla af Po4 og No3. Holder man de to i den rigtige balance og på et så lavt niveau som muligt, med et øje på Redfield ratio, så plejer de at forsvinde lige så stille og så er man på rette spor. Skal jeg endelig gøre mere, tror jeg at jeg vil tilsætte jeg prodibio bakterier, men det bliver ikke på fast basis.
Det er et arbejde der skal gøres, ja - og over en længere periode, men det vil jeg hellere end de lettere symptombehandlinger der ikke fjerner årsagen.
Så det er faktisk ikke ret meget anderledes end det jeg altid har gjort.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Mærkeligt - det er det altså, meget mærkeligt.

Indlæg af crazy seahorse »

Nå, det er åbenbart ikke kun mig der er noget forvirret over testmysteriet omkring No3.
Fik det her link i dag og det er da ret interessant. Her kommer de dyre maskiner lidt til kort. I testen kommer de dyre apparater ud med nogenlunde den samme diff. som jeg fik.
Tror jeg holder mig til RS pro testen fremad rettet. Den er nok den mest korrekte.
Dem der gider, kan prøve at kigge selv. Jeg fandt det oplysende: https://www.bulkreefsupply.com/video/vi ... t-matters/" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Mærkeligt - det er det altså, meget mærkeligt.

Indlæg af PederP »

Ja, et testsæt der kan måle det samme to gange i træk, er rigeligt fint til at styre nitrat. Du kan læse om folk der sværger til 0,25ppm og dem der holder 10ppm med flotte farver. Ideén om at have en værdi som mål til at starte med, mener jeg ikke holder.
Effekten af lidt for høj nitrat, er let at se og hurtig at komme sig over. (med mindre man kommer fra et rent 0).

Syntes de nye test er smarte, og brugte dem også selv engang. Men overfokus på værdier er en bivirkning. Du kan se mange tråde hvor folk begynder at rette på ting, i baljer som kører super stabilt med deres egne værdier.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Mærkeligt - det er det altså, meget mærkeligt.

Indlæg af PederP »

Jeg kørte med en billig tilgang til triton test, i den sidste periode hvor jeg tog systemet seriøst. Syntes de kan være en hjælp til at afklare hvorfor der sker et eller andet negativt i baljen. Men der er bare et problem. Og det er at død altid påvirker vandværdier. Meget af det en organisme har optaget ender i vandsøjlen. Så man får resultatet af uheldet blandet sammen med det der forårsager det.
Så jeg tog bare en vandprøve hver uge, lagde dem i køleskabet, og cirkulerede dem efter 3 uger. Det ville give mig den bedste forudsætning for at afklare et forløb.
Fik aldrig brug for det..


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Mærkeligt - det er det altså, meget mærkeligt.

Indlæg af PoulD »

Hmmm . . . Honda har samme problem. I hvert fald på den nye CRV. Benzinmåleren viser ikke rigtigt når der er mindre end ingen benzin i tanken
2019-01-17.png
Er det et klip fra TV Glad?


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"