"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Rengøring af skummer

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Rengøring af skummer

Indlæg af Morten1990 »

Ja som overskriften siger, hvordan rengøre man sin skummer, (grundigt) Der er sikkert lavet et opslag om det før, men kunne ikke lige finde det. ;)


Vh Morten
Brugeravatar
dan dj
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 507
Tilmeldt: tors 8. mar 2007 19:51
17
Postnummer: 5492 Vissenbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 5492 Vissenbjerg

Re: Rengøring af skummer

Indlæg af dan dj »

Hej morten.
grundig rengøring er jo nok forskellig fra person til person.
Men jeg bruger altid varmt vand og hænderne til at starte med. Jeg vasker alt mens jeg skiller det ad. så har jeg "rene" dele som jeg så kan ligge i citronsyre. efter 30-60 min. samler jeg så skummeren og lader den køre i citronsyren. ca. 15-30 min. derefter kontrollere jeg venturi da den efter min mening er meget vigtig at den er 100% ren.
til sidst bliver alt selvfølgelig skyldet godt og grundigt. Værktøj og grove svampe hjælper med at fjerne snavs mm. Men de ridser også så snavs sætter sig meget hurtig igen. Så det fraråder jeg meget kraftig.


430L 120L sump, 4xtunze 6055, C9 skummer, 7x54w lys
430L 100L sump 3xtunze 6055 & 6105, deltec AP702, 12x39W lys
250L tunze 6025 & skummer, 4x39W lys
1800L tunze 6205 D700 skummer 6x54W
128L tunze 6055 Led lys
Samlet vand vol. ca. 3500l.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Rengøring af skummer

Indlæg af MoG »

Afhængig af størrelsen på skummeren... så smed jeg min i en murerbalje med vand og citronsyre.. skilt ad. Lod pumperne køre i blandingen. Lod det ligge. Og til sidst blev det skrubbet og genemskyllet i rent vand (lod ligeledes pumperne køre i rent vand også)..


Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Rengøring af skummer

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har lige renset en Bk 300. Alle dele røg adskilt i citron syre. Selve skummerkroppen røg også i et cirtronsyre bad i en stor firkantet murerbalje, den blev vendt rundt efter nogle timer så alt kom under vand. Pumpen rensede jeg for sig selv i en spand med citronsyre, tændte den ind i mellem. Alt bliver børstet og renset for diverse slam mv. Skummerkroppen bliver som ny (næsten) Der er områder der er svære at komme til inden i kroppen, men alle kalkalger forsvinder. Til sidst skylles alt grundigt i rent vand og samles. Nemt, for syren laver det meste arbejde uden man rør en finger. Hvis man bruger en skuresvamp, skal det være en ridsefri svamp. De kan købes hos forhandlere der sælger grej til rengøringsfirmaer. Findes på nettet.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Rengøring af skummer

Indlæg af bima »

crazy seahorse skrev:Jeg har lige renset en Bk 300. Alle dele røg adskilt i citron syre. Selve skummerkroppen røg også i et cirtronsyre bad i en stor firkantet murerbalje, den blev vendt rundt efter nogle timer så alt kom under vand. Pumpen rensede jeg for sig selv i en spand med citronsyre, tændte den ind i mellem. Alt bliver børstet og renset for diverse slam mv. Skummerkroppen bliver som ny (næsten) Der er områder der er svære at komme til inden i kroppen, men alle kalkalger forsvinder. Til sidst skylles alt grundigt i rent vand og samles. Nemt, for syren laver det meste arbejde uden man rør en finger. Hvis man bruger en skuresvamp, skal det være en ridsefri svamp. De kan købes hos forhandlere der sælger grej til rengøringsfirmaer. Findes på nettet.

Erik
Hvor købes citron syre og hvilket blandingsforhold? :biggrin:
Har nemli altid brugt eddike.
Men det stinker i hele huset


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Rengøring af skummer

Indlæg af MoG »

Jeg købte det blandt andet i Matas .. enten i en bøtte eller pose, alt efter mængde


Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Rengøring af skummer

Indlæg af crazy seahorse »

bima skrev:
crazy seahorse skrev:Jeg har lige renset en Bk 300. Alle dele røg adskilt i citron syre. Selve skummerkroppen røg også i et cirtronsyre bad i en stor firkantet murerbalje, den blev vendt rundt efter nogle timer så alt kom under vand. Pumpen rensede jeg for sig selv i en spand med citronsyre, tændte den ind i mellem. Alt bliver børstet og renset for diverse slam mv. Skummerkroppen bliver som ny (næsten) Der er områder der er svære at komme til inden i kroppen, men alle kalkalger forsvinder. Til sidst skylles alt grundigt i rent vand og samles. Nemt, for syren laver det meste arbejde uden man rør en finger. Hvis man bruger en skuresvamp, skal det være en ridsefri svamp. De kan købes hos forhandlere der sælger grej til rengøringsfirmaer. Findes på nettet.

Erik
Hvor købes citron syre og hvilket blandingsforhold? :biggrin:
Har nemli altid brugt eddike.
Men det stinker i hele huset
Jeg får det i 5Kg spand fra min leverandør i rengøringsmidler. Det er fra Borup Kemi.
Der må ligge sådan en leverandør oppe hos dig og de fleste sælger gerne til private. Ellers må du sige til når du kommer et smut til hovedøen, så skal jeg have en spand stående til dig.
Jeg sjusser mig bare frem til dossering. Hælder man for meget i, opløses det hele ikke. Der sker ikke noget ved overdossering.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Gringo87
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 186
Tilmeldt: tirs 29. dec 2015 20:55
8
Postnummer: 9850 Hirtshals
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Rengøring af skummer

Indlæg af Gringo87 »

bima skrev:
crazy seahorse skrev:Jeg har lige renset en Bk 300. Alle dele røg adskilt i citron syre. Selve skummerkroppen røg også i et cirtronsyre bad i en stor firkantet murerbalje, den blev vendt rundt efter nogle timer så alt kom under vand. Pumpen rensede jeg for sig selv i en spand med citronsyre, tændte den ind i mellem. Alt bliver børstet og renset for diverse slam mv. Skummerkroppen bliver som ny (næsten) Der er områder der er svære at komme til inden i kroppen, men alle kalkalger forsvinder. Til sidst skylles alt grundigt i rent vand og samles. Nemt, for syren laver det meste arbejde uden man rør en finger. Hvis man bruger en skuresvamp, skal det være en ridsefri svamp. De kan købes hos forhandlere der sælger grej til rengøringsfirmaer. Findes på nettet.

Erik
Hvor købes citron syre og hvilket blandingsforhold? :biggrin:
Har nemli altid brugt eddike.
Men det stinker i hele huset


det jo ikke mening du skal bade i det :P :P


Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1831
Tilmeldt: ons 16. feb 2011 19:30
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Re: Rengøring af skummer

Indlæg af bima »

Gringo87 skrev:
bima skrev:
crazy seahorse skrev:Jeg har lige renset en Bk 300. Alle dele røg adskilt i citron syre. Selve skummerkroppen røg også i et cirtronsyre bad i en stor firkantet murerbalje, den blev vendt rundt efter nogle timer så alt kom under vand. Pumpen rensede jeg for sig selv i en spand med citronsyre, tændte den ind i mellem. Alt bliver børstet og renset for diverse slam mv. Skummerkroppen bliver som ny (næsten) Der er områder der er svære at komme til inden i kroppen, men alle kalkalger forsvinder. Til sidst skylles alt grundigt i rent vand og samles. Nemt, for syren laver det meste arbejde uden man rør en finger. Hvis man bruger en skuresvamp, skal det være en ridsefri svamp. De kan købes hos forhandlere der sælger grej til rengøringsfirmaer. Findes på nettet.

Erik
Hvor købes citron syre og hvilket blandingsforhold? :biggrin:
Har nemli altid brugt eddike.
Men det stinker i hele huset


det jo ikke mening du skal bade i det :P :P
Det står der sgu da ikke noget om på flasken


Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"