"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Jeppes Reef 576 lt.

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Jeppes Reef 576 lt.

Indlæg af charlie saltvand »

Du er velkommen herinde en dag, til en snak og en kop kaf/øl/ whatever. Jeg er ikke sikker på jeg kan lære dig noget som helst :hehe: Men altid hyggeligt at få sludret med en anden “nørd”.

Hvad har du givet for hhv lampen og den der karmo....?


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Jeppes Reef 576 lt.

Indlæg af Tykki »

Du har jo teknik til at drive et nyt Danmarks akvarie. Det er skide svært at holde et mix reef kørende, og GODT kørende altså. Stort set alle mine sps og acans døde i sommers. Store kolonier smed jeg ud, men de encrusting ( stavet som spasser, beklager... ) montipora og plade montipora kunne jeg ikke fjerne helt , trods de både var brune hvide og døde. Nu her et halvt år efter er der friske flotte polypper på “ligene “ , mine overlevende sps er flottere end nogen sinde og det spiller max. Midt i de, dør så pludselig en scoly som jeg har haft i flere år , i flere forskellige typer vand, lige fra , nærmest kloakvand, til alt for rent vand. Bum død på to dage..... årsag? Aner det ikke, men lige nu kan jeg ikke holde alm rød gren monti digi, men lidt acropora og hysteri, samt de encrusting monti også en kaktus monti ( som i øvrigt var slam brun for to måneder siden ) står stive som bryllupspi..e i havsnød.....? Fatter ikke en hat, men snakker da med en del garvede som fortæller at det er noget de også kender til. Skift lidt mere vand og lad lortet sætte sig, rette sig ind om du vil, gerne i hele 2019 hvis din tålmod kan håndtere det. Køb nogle blæsere eller en køler til sommer og hold dine hænder væk fra vandet, så skal du bare se løjer. Hvis du køre ud til den nærige møghund i Sydhavnen så giv en melding. Når noget gratis kommer fra ham , så vil jeg med. Kh Dan


Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: Jeppes Reef 576 lt.

Indlæg af JJ »

charlie saltvand skrev:Du er velkommen herinde en dag, til en snak og en kop kaf/øl/ whatever. Jeg er ikke sikker på jeg kan lære dig noget som helst :hehe: Men altid hyggeligt at få sludret med en anden “nørd”.

Hvad har du givet for hhv lampen og den der karmo....?
Lampen kostede 549 eur hos Giesemann og den kamoer koster ca. 2k i Tyskland.

Jeg kommer gerne til en øl en dag og en snak! - Det er altid hyggeligt med lidt nye bekendtskaber. Og man kan altid lære noget af andre!


576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: Jeppes Reef 576 lt.

Indlæg af JJ »

Tykki skrev:Du har jo teknik til at drive et nyt Danmarks akvarie. Det er skide svært at holde et mix reef kørende, og GODT kørende altså. Stort set alle mine sps og acans døde i sommers. Store kolonier smed jeg ud, men de encrusting ( stavet som spasser, beklager... ) montipora og plade montipora kunne jeg ikke fjerne helt , trods de både var brune hvide og døde. Nu her et halvt år efter er der friske flotte polypper på “ligene “ , mine overlevende sps er flottere end nogen sinde og det spiller max. Midt i de, dør så pludselig en scoly som jeg har haft i flere år , i flere forskellige typer vand, lige fra , nærmest kloakvand, til alt for rent vand. Bum død på to dage..... årsag? Aner det ikke, men lige nu kan jeg ikke holde alm rød gren monti digi, men lidt acropora og hysteri, samt de encrusting monti også en kaktus monti ( som i øvrigt var slam brun for to måneder siden ) står stive som bryllupspi..e i havsnød.....? Fatter ikke en hat, men snakker da med en del garvede som fortæller at det er noget de også kender til. Skift lidt mere vand og lad lortet sætte sig, rette sig ind om du vil, gerne i hele 2019 hvis din tålmod kan håndtere det. Køb nogle blæsere eller en køler til sommer og hold dine hænder væk fra vandet, så skal du bare se løjer. Hvis du køre ud til den nærige møghund i Sydhavnen så giv en melding. Når noget gratis kommer fra ham , så vil jeg med. Kh Dan

Ja teknik skorter det ikke på her... Ej heller kvalitet. Men ja... sps og lps sammen det er bare pisse svært åbenbart! Det er det ihvertfald i min tank!


Jeg kørte en flatworm exit kur her forleden. Og det var ligesom efter der at kurven knækkede for mine sps´er. Lige pånær min Bali slimer... Den er fuldstændig ligeglad med hvad som helst. Den vokser bare!

Jeg overvejer at fjerne det meste af mit bundlag, da det lækker en masse po4. Jeg kører fast "Phosphate minus" nu i min reaktor for at holde den nede. dvs. omkring 0.03 ppm. Ellers brager den op på 0.08-0.1 i løbet af kort tid.


576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Jeppes Reef 576 lt.

Indlæg af Tykki »

Er du sikker på det er dit bundlag? Jeg kører også permanent med en lille reaktor med fosfat minus fra af i. Jeg har nogle ordentlige svin af kirugfisk pludselig det løse og de skider a h til, især fordi jeg er et svin med foder. Hold dig i ro er mit råd, men jeg et spændt på resultatet.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Jeppes Reef 576 lt.

Indlæg af charlie saltvand »

JJ skrev:
charlie saltvand skrev:Du er velkommen herinde en dag, til en snak og en kop kaf/øl/ whatever. Jeg er ikke sikker på jeg kan lære dig noget som helst :hehe: Men altid hyggeligt at få sludret med en anden “nørd”.

Hvad har du givet for hhv lampen og den der karmo....?
Lampen kostede 549 eur hos Giesemann og den kamoer koster ca. 2k i Tyskland.

Jeg kommer gerne til en øl en dag og en snak! - Det er altid hyggeligt med lidt nye bekendtskaber. Og man kan altid lære noget af andre!

Du kommer bare, og på trods af den gale fiskehandlers beskidte mund (ja, det ér Tykkie aka Dan, jeg mener) så er han en dygtig akvariemand, så hans råd er nogle gange værd at lytte til :GO

Mit nummer er 31500038, smid en sms, så vi kan aftale at ses.
Det er langtfra sikkert jeg kan lærer dig noget som helst, men inspiration bliver man ikke dummer af at få :biggrin:
Ps. Jeg når dig ikke til sokkeholderne teknikmæssigt.... lige på det område har Tykkie ret, det er jeg nærrig med, så du kan lære mig en del der, jeg skal hører mere om dit udstyr. :GO Det er ren win-win :W


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Jeppes Reef 576 lt.

Indlæg af PoulD »

Flot balje!

M.h.t. at dine kirurger er voldsomme ved dine LPS når du target fodrer, tror jeg det er ret almindeligt og ikke bare for kirurger. Jeg har bl.a. en meget stor rød Ophioderma squamoisissinum og et par frække rejer som også sagtens kan være voldsomme ved en LPS der lige er fodret.

Kan se du har været med i mange år, så måske er der ikke noget at hente for dig i det følgende, men blot for det tilfælde at der skulle være det, så er der 2 ting du kan gøre som begge er meget effektive, i hvert fald i min balje:

Du kan vente med at target fodre dine LPS til efter kl 23 (ikke alle, men de fleste LPS får også mere udbytte af foder når det er mørkt) Derudover kan du skære en 1,5 liter flaske over på midten, bore et hul i låget og stikke et langt 5/8" rør ned i låget. Sæt så "tragten" ned over din LPS , drej den lidt ned i bundlaget og hæld så foder ned i røret. Hvis du som jeg ligner en gorilla på underarmen er det også meget rart at slippe for at have armen i vandet så pelsen binder 1,5 liter vand der bagefter lander på gulvet. Lad tragten stå et stykke tid efter korallen er helt færdig med at spise og sørg for at vifte alt evt. overskydende foder væk fra korallen. Næste nat kan du så fodre en anden LPS.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: Jeppes Reef 576 lt.

Indlæg af JJ »

PoulD skrev:Flot balje!

M.h.t. at dine kirurger er voldsomme ved dine LPS når du target fodrer, tror jeg det er ret almindeligt og ikke bare for kirurger. Jeg har bl.a. en meget stor rød Ophioderma squamoisissinum og et par frække rejer som også sagtens kan være voldsomme ved en LPS der lige er fodret.

Kan se du har været med i mange år, så måske er der ikke noget at hente for dig i det følgende, men blot for det tilfælde at der skulle være det, så er der 2 ting du kan gøre som begge er meget effektive, i hvert fald i min balje:

Du kan vente med at target fodre dine LPS til efter kl 23 (ikke alle, men de fleste LPS får også mere udbytte af foder når det er mørkt) Derudover kan du skære en 1,5 liter flaske over på midten, bore et hul i låget og stikke et langt 5/8" rør ned i låget. Sæt så "tragten" ned over din LPS , drej den lidt ned i bundlaget og hæld så foder ned i røret. Hvis du som jeg ligner en gorilla på underarmen er det også meget rart at slippe for at have armen i vandet så pelsen binder 1,5 liter vand der bagefter lander på gulvet. Lad tragten stå et stykke tid efter korallen er helt færdig med at spise og sørg for at vifte alt evt. overskydende foder væk fra korallen. Næste nat kan du så fodre en anden LPS.

Tak for info Poul! Jeg fodrede faktisk min wellosophylia på den måde på et tidspunkt med en 1 1/2 flaske. Super effektivvt!


576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: Jeppes Reef 576 lt.

Indlæg af JJ »

Så fik jeg pillet min alge reaktor ud og lavet et refugium istedet for.

Jeg har købt en fin alge lampe til formålet. Der er rimelig knald på!

Så har jeg også købt en gyre 350 for at få noget mere flow. Den er virkelig lækker! Og den siger stort set intet! Det er lige før den høres mindre end mine vortech! Den har en lidt anden lyd. Mere højfrekvent summen hvor vortech skurrer mere ligesom.

Udover det så har jeg suget næsten alt bundlag op af akvariet. Der ophobede sig for meget lort i det og lækkede en masse fosfat til vandet. Det er min teori ihvertfald. Så har jeg siet koralgruset fra lavet en piggyback til kalkreaktoren. - nu kommer min pH stort set aldrig under 8.0

Nu skal jeg bare have den næring ned!

Jeg har også måttet køre en fenbendazol kur for at komme af med anthelia og Xenia som var begyndt at overtage mange af stenene og overskygge korallerne. Det blev 1-0 til mig imod dem men det tog desværre også hårdt på mange af mine bløde koraller som måtte lade livet. Sådan er gamet desværre med den medicin. Der er dog ikke én eneste anthelia tilbage! Og det er jo nice!

Jeg går og leger lidt med tanken om en CO2 scrubber for at hæve min pH lidt.

Og så tror jeg at der skal bygges en lampekasse. Jeg er træt af alt det lys i stuen.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"