"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp til behandling af fisk

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 704
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Hjælp til behandling af fisk

Indlæg af bmvw »

Er der en der har et godt råd til at hjælpe den lille fyr her?
Kunne være rigtig fint at høre andres erfaring med div behandlinger.
Han spiser fint og opfører sig helt normalt men det ser ikke rart ud :BA
Vedhæftede filer
IMG_0552.jpg


Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til behandling af fisk

Indlæg af Carsten »

Kan det være svamp?
Hvor længe har den svømmer rundt og set sådan ud?


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til behandling af fisk

Indlæg af PoulD »

Kunne måske også skyldes Vibrio? i så fald måske et antibiotika mod gram-negative bakterier


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 704
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Re: Hjælp til behandling af fisk

Indlæg af bmvw »

Carsten skrev:Kan det være svamp?
Hvor længe har den svømmer rundt og set sådan ud?
Det er ca 3 uger siden at jeg første gang så at der var noget galt med den.
Først havde den hvide pletter men de forsvandt i løbet af 14 dg med uv behandling.
Men så fik den desværre det her finne skidt :BA


Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 704
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Re: Hjælp til behandling af fisk

Indlæg af bmvw »

PoulD skrev:Kunne måske også skyldes Vibrio? i så fald måske et antibiotika mod gram-negative bakterier
Omg! Hvor finder man sådan noget? Og den skal nok behandles i en balje uden koraller, ik?


Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp til behandling af fisk

Indlæg af PoulD »

Njaee, korallerne er nok ligeglade men . . .

Den første og størte udfordring, i min optik, er at få stillet en sikker diagnose. I nogle tilfælde kan en forkert behandling være værre end ingen behandling. I bedste fald er den bare virkningsløs.

I det konkrete tilfælde vil jeg gætte på en bakterie infektion men jeg er langtfra sikker og endnu mere usikker på om det er gram-negative eller gram-posistive bakterier.

Hvis man er usikker, kan man ty til bredspektret, men her render du så ind i næste udfordring: Langt overvejende er bakterierne i vores baljer jo helt uundværlige for kvælstofkredsløbet, og det siger jo næsten sig selv, at en bredspektret antibakteriel behandling med et medikament der har kraftig virkning mod alle typer bakterier, også vil udrydde gode bakterier (nogle af de gode bakterier har du allerede dræbt med din UV-sterillisering).

En anden uhensigtsmæssighed ved behandling med antibiotika i baljen er, at rester i vandet på den lange bane kan medføre resistens.

Den tredie udfording er så at få fat i antibiotika. Det man BØR gøre er, at henvende sig til en dyrlæge (han/hun har måske i øvrigt også adgang til et ordentligt elektronmikroskop og kan identificere en podning - eller i det mindste hurtigt lave en gramtest ). Når det er sagt, så findes der vel næppe noget medikament i verden som ikke kan købes på nettet. I mange tilfælde er det ikke lovligt, at indføre den slags i Danmark. Du kan læse lidt om en del forskellige medikamenter til akvariefisk f.eks. her: http://www.americanaquariumproducts.com ... tion2.html" onclick="window.open(this.href);return false; (de kan allesammen købes på nettet).
Senest rettet af PoulD tors 10. jan 2019 10:12, rettet i alt 1 gang.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 704
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Re: Hjælp til behandling af fisk

Indlæg af bmvw »

1000 tak for din hjælp Poul, jeg tror lige jeg giver den en uges tid inden jeg hælder medicin i baljen. Jeg er helt ok med at gå til en dyrelæge, har man sagt a......


Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Besvar

Tilbage til "Sygdom"