"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Køling

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Ravn82
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: ons 26. dec 2018 05:25
5
Postnummer: 2970 Hørsholm
Saltvand siden?: 2018

Køling

Indlæg af Ravn82 »

Hej folkens
Jeg er meget ny i hobbyen og er i gang med at indkøbe hvad der skal bruges for et anstændigt koral rev. Har læst en masse om varmelegemer og kølere, men mest på amerikanske forummer.
Er der nogen af jer der kører chillers på jeres systemer? Virker som om de er meget udbredt i udlandet men hører sjældent noget om dem her hjemme. For eksempel under varmebølgens her i sommers, var der nogen der havde problemer med at holde temperaturen i jeres akvarier nede, eller var normale køleblæsere tilstrækkeligt.


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Køling

Indlæg af PederP »

Det er sådan det er her i dk. En køler er en god luksus ved varmebølger.
Har man mulighed for kraftig luftcirkulation ved vandoverfladen, og god udluftning generelt, kan det være man ikke får problemet.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Køling

Indlæg af PoulD »

Jeg har ingen form for køling på min balje, bortset fra 2 små ventilatorer i lamperne. I de 6 år jeg har haft akvarie har jeg aldrig haft problemer med temperaturen før denne sommer. Men i år var jeg på ferie da det var allervarmest og da jeg kom hjem var der 36 grader i stuen. Jeg gad ikke engang måle temperaturen i baljen, men mange koraller var helt hvide. De er dog alle som en kommet sig igen efter nogle måneder.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ravn82
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: ons 26. dec 2018 05:25
5
Postnummer: 2970 Hørsholm
Saltvand siden?: 2018

Re: Køling

Indlæg af Ravn82 »

Hold da op, ville næsten tro at alt ville være dødt ved 36 grader. Men vandet har jo nok været lidt koldere. Glad for at hører at det hele kom tilbage. Leger med ideen om at sætte nogle blæsere på sumpen, og håbe på det bedste. Efter hvad jeg kan læse mig frem til skal jeg ud og betale næsten 6000 kr for en chiller med nok kapacitet til den planlagte vandmængde. Og det er lidt mere end hvad jeg har budget til.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Køling

Indlæg af PoulD »

Bør måske nævnes, at jeg har lampekasse på som endda er ret lav. Jeg brænder også ret mange watt af i 4 circulationspumper, skummer og returpumpe. Hvis man har et "clean look" med en helt åben balje og LED lamper tror jeg aldrig man vil have behov for ekstra køling.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 3982
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Køling

Indlæg af Engelquist »

Normalt har jeg ingen køling og har kun brugt at dengang jeg havde HQI belysning.
Dog undtagen under hedebølger, hvor jeg har en ventilator til at blæse hen over overfladen display-akvariet.


Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Køling

Indlæg af MoG »

Tror at du skeler lidt for meget til de amerikanske setups, hvad angår indkøb køler. Du burde kunne klare dig fint med de råd, som der allerede er givet. Mht. Blæser, udluftning mv.. du kan få sådan en her til billig penge eksempelvis .. http://www.deepoceanshop.dk/teknik/grot ... eze-4.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Har selv brugt den.

Jeg ville som nystartet, med et fastlagt budget, i hvertfald ikke krudte 6000kr af på en køler ... der er en masse andre ting jeg ville prioritere først. Finder du ud af senere hen ad vejen, at du ikke kan leve uden, ja så kan du jo kigge på det igen.


Morten
Brugeravatar
Ravn82
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 41
Tilmeldt: ons 26. dec 2018 05:25
5
Postnummer: 2970 Hørsholm
Saltvand siden?: 2018

Re: Køling

Indlæg af Ravn82 »

Ok, skide godt, den hopper jeg paa.. Mange tak for alle de gode raad


roneld1974
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 167
Tilmeldt: tors 13. jul 2017 15:26
6
Postnummer: 3050 Humlebæk
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: humlebæk

Re: Køling

Indlæg af roneld1974 »

jeg købte en air con som står på 22 grader osse i sommers det var behageligt & akv. blev heller ikke for varmt

hilsen jan & glædelig jul til alle.


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Køling

Indlæg af MoG »

roneld1974 skrev:jeg købte en air con som står på 22 grader osse i sommers det var behageligt & akv. blev heller ikke for varmt

hilsen jan & glædelig jul til alle.

Det kan jeg kun tilslutte mig! :biggrin:

Vi fik en god kvalitets varmepumpe sat op for 3 år siden og om sommeren kører den på aircon og køler hytten ned (den blev købt med henblik på køling og ikke opvarmning).. det er fantastisk! :GO


Morten
NielsChr
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 162
Tilmeldt: søn 13. maj 2018 17:19
5
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2018

Re: Køling

Indlæg af NielsChr »

en køler til akvariet er vel lidt lige som et køleskab med dør på klem....så længe temperatur i rummet er for vamt kan man godt flytte energien ud af akvariet med en køler - men temperaturen i rummet bliver så blot endnu højere.
bedste løsning må være at køle rummet akvariet står i...
tilslutter mig derfor de. som anbefaler en aircon.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Køling

Indlæg af Carsten »

Jeg havde for mange år siden en stor køler til akvariet. Den blev kun brugt et enkelt år. for hvis man ikke kan have køleren stående i et andet rum, er det skruen uden ende. De fleste kølere kan kun sænke temperaturen 5 grader i forhold til ude temperaturen.
Sommeren 2018, var jo både meget land og varm. Der klarede jeg problemet ved at slukke for lyst over akvariet, og fjerne afdækningen over akvariet.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Køling

Indlæg af charlie saltvand »

Jeg klarede sommeren som mange andre. Af med dæk glas, STOR blæser over = stor fordampning, vand temp i de varmeste døgn lå på 27 grader. HUSK at luft ud pga den store fordampning og HUSK at lave masser af osmosevand til Auto Top Of. Her i huset fordampede der ca 7-8 liter i døgnet.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: Køling

Indlæg af Barner »

Jeg har løst problemet, ved at lave Jord køling!
Lige som jord varme slanger ned i jorden(100m) under stue gulvet.
Så er der en Tunze pumpe, som sender vandet ned i røret via en temp. styring
Så kølingen bruger kun omkring 30 W når den køre. så tænker aldrig på for varmt vand.


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Køling

Indlæg af MoG »

Barner skrev:Jeg har løst problemet, ved at lave Jord køling!
Lige som jord varme slanger ned i jorden(100m) under stue gulvet.
Så er der en Tunze pumpe, som sender vandet ned i røret via en temp. styring
Så kølingen bruger kun omkring 30 W når den køre. så tænker aldrig på for varmt vand.

Helt sikkert smart! :GO Men også lidt mere omstændigt tænker jeg :)


Morten
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: Køling

Indlæg af Barner »

MoG skrev:
Barner skrev:Jeg har løst problemet, ved at lave Jord køling!
Lige som jord varme slanger ned i jorden(100m) under stue gulvet.
Så er der en Tunze pumpe, som sender vandet ned i røret via en temp. styring
Så kølingen bruger kun omkring 30 W når den køre. så tænker aldrig på for varmt vand.

Helt sikkert smart! :GO Men også lidt mere omstændigt tænker jeg :)
Ja omstændigt! virker rigtigt godt. blev lavet i forbindelse med stuen blev lavet om alligevel.
Fik lagt vand, kloark, jord køling, aftræk til det fri, samt dedikeret el til akvariet (egen el tavle)

:sneaky2:


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Køling

Indlæg af MoG »

Barner skrev:
MoG skrev:
Barner skrev:Jeg har løst problemet, ved at lave Jord køling!
Lige som jord varme slanger ned i jorden(100m) under stue gulvet.
Så er der en Tunze pumpe, som sender vandet ned i røret via en temp. styring
Så kølingen bruger kun omkring 30 W når den køre. så tænker aldrig på for varmt vand.

Helt sikkert smart! :GO Men også lidt mere omstændigt tænker jeg :)
Ja omstændigt! virker rigtigt godt. blev lavet i forbindelse med stuen blev lavet om alligevel.
Fik lagt vand, kloark, jord køling, aftræk til det fri, samt dedikeret el til akvariet (egen el tavle)

:sneaky2:
Gennemtænkt! :GO

du lavede en tråd om det på et tidspunkt ikke ? Eller fortalte om det i en tråd ? Synes der er et eller andet der ringer...

Det er jo ønskescenariet hvis man skal bygge om/bygge nyt, at kunne forberede til vand, el, afløb , aftræk, køling osv osv ... :)


Morten
JeanClaudevpt
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 1
Tilmeldt: tirs 11. jun 2019 09:32
4
Postnummer: 8882 Fårvang
Saltvand siden?: 2014

Re: Køling

Indlæg af JeanClaudevpt »

MoG skrev:
roneld1974 skrev:jeg købte en air con som står på 22 grader osse i sommers det var behageligt & akv. blev heller ikke for varmt

hilsen jan & glædelig jul til alle.

Det kan jeg kun tilslutte mig! :biggrin:

Vi fik en god kvalitets varmepumpe sat op for 3 år siden og om sommeren kører den på aircon og køler hytten ned (den blev købt med henblik på køling og ikke opvarmning).. det er fantastisk! :GO
Jeg tilslutter mig også gruppen der har erhvervet sig en varmepumpe! :T

Jeg har gode erfaringer med luft til luft varmepumpen fra Toshiba, og den blev købt sidste sommer i henblik på at køle huset, så hvis vi får en lignende sommer i år, så er mine fisk og jeg helgarderet. (Et link til varmepumpen: https://varmepumpetesten.dk/luft-luft-v ... verter-25/" onclick="window.open(this.href);return false;)


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Køling

Indlæg af PoulD »

Iølge markedsføringslovens § 6, stk. 4, er skjult reklame forbudt. Reklamer skal altid være udformet, så det er tydeligt for modtagerne, at der er tale om reklame.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Køling

Indlæg af Twinks »

Barner skrev:Jeg har løst problemet, ved at lave Jord køling!
Lige som jord varme slanger ned i jorden(100m) under stue gulvet.
Så er der en Tunze pumpe, som sender vandet ned i røret via en temp. styring
Så kølingen bruger kun omkring 30 W når den køre. så tænker aldrig på for varmt vand.
kører den så engang imellem i faste intervaller for at sørge for at vandet i rørene ikke bliver dårligt ?


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Køling

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg er åbenbart også igang med at få lavet køling. Ved ikke helt hvordan. Fortalte min bror omkring problemet med vores stue og store vinduer hvor der på en alm sommer dag kan blive mega varmt og det ikke var godt med akvariet og køling af 600 liter vand. Han sagde også jeg skulle glemme en køler da den vil smide varm luft ud i stuen der jo bare ville gøre den endnu varmere. Så nu tror jeg løsningen som han er kommet frem til er at kølingen skal forgå uden for huset og så noget med 2 sæt slanger, den ene med akvarievand den anden med noget andet. Hmmm, han har forsikret mig at han ved hvad han laver. det eneste jeg forstod var det kommer til at koste noget el. Jeg vender tilbage når jeg ser tegningerne :-) og måske har forstået noget mere. Tænker det nok havde været billigere med et aircon :-)


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Køling

Indlæg af Tykki »

Jeg sætter konen helt tæt på baljen, gerne let afklædt! Det er som regl nok. Ellers må hun læne sine røvballer op mod glasset, så daler temp lyn snapt. Hvis det misser så sætter jeg min nyindkøbte køler fra decocean på systemet. Hvor svært kan det være?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Køling

Indlæg af Carsten »

Som TTK skriver, så er en køler egentligt kun noget værd, hvis den kan stå uden dørs. Har selv haft en køler, og det var lidt som at tisse i bukserne, det varmer her og nu, men på sigt bliver det koldt. her skal der blot byttes om på varmt og koldt. Foruden at den koster en formue i strøm. Sidste år slukkede jeg lyset i de fleste af lamperne på skift


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Køling

Indlæg af Tykki »

Aaarhhhh , man kunne jo også prøve at åbne lidt vinduer og døre rundt om kring, som det jo nok også er noget man har for vane når det er varmt, eller hvad? Så falder temp da lidt ala det der er uden for, og en nyere model akvariekøler klare paragrafferne. Det pis med hvad det koster i strøm, der kan jeg da kun citere dig selv Carsten, når andre jamre over et eller andet latterligt “ sæt sommerfugle på nåle, hvis det er så dyrt “ . Pis og papir, køb en køler , eller brug konens røv!


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Køling

Indlæg af Carsten »

Det koster en formue i strøm uden nogen effekt andet end at det varmer lokalet op, som er varmt nok i forvejen, Og de fleste kølere kan kun sænke temperaturen ca 5 grader i forhold til udenoms temperaturen. Så det er mere eller mindre skruen uden ende


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Køling

Indlæg af Tykki »

Det skal komme an på en prøve, og jeg er prøveklud. Jeg skal nok huske at skrive i tråden når det indtræffer. Altså en bette hedebølge. Så sætter jeg køleren til, læser strømmen af, tjekker temp i lokale, og balje osv. Det er et løfte, og har du ret, så vinder du også håneret, men har jeg ret så gir du en turbosnegl og en kaffe på banen efter fyraften....


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Køling

Indlæg af nbd »

Jeg satte køler på vores akvarium i mandags. Jeg er udfordret af flere ting. For nogle år siden fik vi efterisoleret loftet. Resultatet er, at huset er VARMT. Vi har kun varme på i dec-feb. Næste udfordring er, at jeg har dækglas på. Og efter jeg er gået over til T5-rør, er akvarievandet 32-33 grader. Endda selv om jeg har sat en ekstra blæser på lampen. Det er længe siden jeg fjernede Jäger termostaten i akvariet...

Jeg er helt med på, at køleren blot opvarmer luften omkring akvariet. Men nu holder jeg temperaturen under 29 grader :-)


bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 704
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Re: Køling

Indlæg af bmvw »

Jeg er med på klima anlæg vognen, dejligt indeklima og fin temperatur i baljen.
Det er en win-win.


Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"