"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Høj po4

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Høj po4

Indlæg af dyne »

Døjer lidt med høj po4
Har brugt nopox men det stripper al vandet for no3 også
Hvad andre måder er der hvis jeg ikke har vil køre med reactor

Mvh Tom


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Høj po4

Indlæg af charlie saltvand »

Gfo i en reaktor eller i en sok hvor der er flow. Det bruger jeg. 100 gram i en sok sænkede Po4 fra 0,045 til 0,023 på 4-5 dage i ca 850 liter vand. Så, små potioner og stille og roligt.

Jeg slås lidt med at min No3 er lav her (ca 0,2-4) og har svært ved at få den til at stige, samtidig med at Po4 som skrevet er lidt høj. Men, gfo har sænket Po4 og går igang m at doserer No3 på flaske i dag :W


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Høj po4

Indlæg af dyne »

Oki så man kan godt bruge gfo i filter sok


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Høj po4

Indlæg af charlie saltvand »

Ja, det gør jeg. Aner ikke om det er mindre effektivt eller noget i en sok, men det virker helt sikkert.

Har forøvrigt fulgt nogle USA tråde hvor folk “bare” doserer jern, for at sænke Po4. Der er bl.a én her, hvor også “den lille kemiker” Randy Holmes Farly blander sig (fanden til navn han har) :-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Høj po4

Indlæg af dyne »

He he ja har set dsr laver noget der hedder fe+ men hvordan den funger og fordele og ulemper ved jeg ikke og har derfor ikke ture købe det


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Høj po4

Indlæg af Carsten »

charlie saltvand skrev:Ja, det gør jeg. Aner ikke om det er mindre effektivt eller noget i en sok, men det virker helt sikkert.
Det er helt klart ikke så effektivt i en sok som i en reaktor. Der er jo ikke meget gennemstrømning inden i mediets midte.
Men det er vel ok, for så falder po4 ikke så hurtigt. Og lyn hurtige drop i fosfat niveauet, er jo ikke noget korallerne tåler


Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Høj po4

Indlæg af dyne »

Har godt nok en reactor til at ligge men kunne jo være man skulle smide den på syntes bare det ville være nemmere bare at smide en sok i


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Høj po4

Indlæg af Allan M »

dyne skrev:Døjer lidt med høj po4
Har brugt nopox men det stripper al vandet for no3 også
Hvad andre måder er der hvis jeg ikke har vil køre med reactor

Mvh Tom
Hvor meget Nopox bruger du? Hvis jeg doserer mere end 2 ml til mine 300 liter - kommer der hvidt lag på glasset - altså overdosering. Kan bare ikke få den Po4 ned!


Life is a beach and then you dive.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Høj po4

Indlæg af charlie saltvand »

Allan M skrev:
dyne skrev:Døjer lidt med høj po4
Har brugt nopox men det stripper al vandet for no3 også
Hvad andre måder er der hvis jeg ikke har vil køre med reactor

Mvh Tom
Hvor meget Nopox bruger du? Hvis jeg doserer mere end 2 ml til mine 300 liter - kommer der hvidt lag på glasset - altså overdosering. Kan bare ikke få den Po4 ned!
Smid et gl cykel stel i baljen :W

Ej, det er gaaass. Hvad er din Po4 på Allan? En lille sok i sumpen med lidt gfo eller andet der suger det ud er fint :GO

@Carsten, det er rigtigt at med en sok kan der komme lidt “døde” områder, jeg har lavet en tynd lang pølse af en af fruens fine røde selvsiddende strømper.... sjov sætning alligevel :sneaky2: og lagt denne i min boblefælde hvor der er MASSER af flow. Tænker at det er med til at forebygge det du beskriver?


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Høj po4

Indlæg af Allan M »

charlie saltvand skrev:
Allan M skrev:
dyne skrev:Døjer lidt med høj po4
Har brugt nopox men det stripper al vandet for no3 også
Hvad andre måder er der hvis jeg ikke har vil køre med reactor

Mvh Tom
Hvor meget Nopox bruger du? Hvis jeg doserer mere end 2 ml til mine 300 liter - kommer der hvidt lag på glasset - altså overdosering. Kan bare ikke få den Po4 ned!
Smid et gl cykel stel i baljen :W

Ej, det er gaaass. Hvad er din Po4 på Allan? En lille sok i sumpen med lidt gfo eller andet der suger det ud er fint :GO

@Carsten, det er rigtigt at med en sok kan der komme lidt “døde” områder, jeg har lavet en tynd lang pølse af en af fruens fine røde selvsiddende strømper.... sjov sætning alligevel :sneaky2: og lagt denne i min boblefælde hvor der er MASSER af flow. Tænker at det er med til at forebygge det du beskriver?
Po4 er på 0,4


Life is a beach and then you dive.
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Høj po4

Indlæg af charlie saltvand »

@Allan, hvad med No3?

Kan godt se at fosfaten er HØJ.... Er det i en zoa balje, eller sps balje, eller???

Jeg ville KLART smide noget gfo i baljen.

Jeg bruger dette her pt. Deltec phosphqt adsorber.

De skriver bl.a.
A too rapid reduction of the po4 concentration is not advisable (som Carsten skrev), especially in the case of very high concentrations. For this reason you should begin by using approx. 50% of the recommended quantity. Bla. Bla. Bla.... it is recommended to use 20ml pr 100 liter vand.

Jeg smed 100 gram i en sok til ca 850 liter vand og den dalede fra 0,045 til 0,023 over en lille uge. Så det VIRKER.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Høj po4

Indlæg af Allan M »

charlie saltvand skrev:@Allan, hvad med No3?

Kan godt se at fosfaten er HØJ.... Er det i en zoa balje, eller sps balje, eller???

Jeg ville KLART smide noget gfo i baljen.

Jeg bruger dette her pt. Deltec phosphqt adsorber.

De skriver bl.a.
A too rapid reduction of the po4 concentration is not advisable (som Carsten skrev), especially in the case of very high concentrations. For this reason you should begin by using approx. 50% of the recommended quantity. Bla. Bla. Bla.... it is recommended to use 20ml pr 100 liter vand.

Jeg smed 100 gram i en sok til ca 850 liter vand og den dalede fra 0,045 til 0,023 over en lille uge. Så det VIRKER.
Det er i min sps balje. Men det er vel lidt synd at forstyrre den process NoPox er ved at skabe? (Som dog tager lidt længere tid end jeg havde regnet med).
Jeg har udfældning af hvidt støv/grums, så der altid er lidt partikler i vandsøjlen. Ved ikke om det har noget med det at gøre.
No3 er omkring 10 og Kh er 10 ( ønsker 8, så jeg har skruet ned for kalkreaktor).


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Høj po4

Indlæg af Allan M »

Nu var det ikke meningen at kuppe din tråd Dyne.


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Høj po4

Indlæg af dyne »

Nej nej helt oki Allan jeg lære jo også ved det
Min po4 er 0,155 og N03 under en har brugt nopox i over en måned men vil bare ikke komme langt nok ned nok også fordi jeg købte nye fisk som jeg lige skulle søger for fik foder
Min alger i sumpen er gået helt i stå de har ellers groet som skidt går ud fra det er fordi min no3 er helt i bund så nu doser jeg det og syntes det er lidt spild at doser nogfor at tilsætte noget andet


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Høj po4

Indlæg af Allan M »

dyne skrev:Nej nej helt oki Allan jeg lære jo også ved det
Min po4 er 0,155 og N03 under en har brugt nopox i over en måned men vil bare ikke komme langt nok ned nok også fordi jeg købte nye fisk som jeg lige skulle søger for fik foder
Min alger i sumpen er gået helt i stå de har ellers groet som skidt går ud fra det er fordi min no3 er helt i bund så nu doser jeg det og syntes det er lidt spild at doser nogfor at tilsætte noget andet
:GO
Hvor stort er karret og hvor meget NoPox har du dosert?


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Høj po4

Indlæg af Mikas »

Det mest effektive måde er altså vandskifte med 0 i tds og så kommer en reaktor med gfo.
Jeg synes ikke jeg ku måle at po4 faldt ved brug af nopox. Så hvis du ikke har noget nitrat i vandet ville jeg stoppe med at bruge det eller sænke dose ind til du får noget nitrat igen.


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Høj po4

Indlæg af Allan M »

Mikas skrev:Det mest effektive måde er altså vandskifte med 0 i tds og så kommer en reaktor med gfo.
Jeg synes ikke jeg ku måle at po4 faldt ved brug af nopox. Så hvis du ikke har noget nitrat i vandet ville jeg stoppe med at bruge det eller sænke dose ind til du får noget nitrat igen.
Har også alt for høj No3 jo.


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Høj po4

Indlæg af PoulD »

Mikas skrev:Det mest effektive måde er altså vandskifte med 0 i tds og så kommer en reaktor med gfo.
Hvis man har meget høj PO4 i vandsøjlen har man det formentlig også i forskelligt organisk materiale. Ved meget høj PO4 vil jeg tro den mest effektive (og billigste ) måde at sænke det på, er med lanthanum chloride. Vil dog stærkt understrege at lanthanum chloride efter min mening kun bør bruges i forbindelse med en ekstremt fintmasket filtersok og man bør naturligvis sætte sig grundigt ind i bivirkninger der muligvis kan være hos f.eks. kirurger og snegle etc.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"