"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mine NYE fisk dør!!!!!!

Forum for snak om Nano Reefs og alt hvad dertil hører.
Besvar
H.Hagh
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons 11. okt 2017 07:23
6
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2017

Mine NYE fisk dør!!!!!!

Indlæg af H.Hagh »

Hej folkens
Jeg har et problem....mine NYE fisk dør!!!

Jeg har et rimelig godt indkørt IM 24gal balje. Med ca. 12 forskellige koraller, cleaning crew - rejer, krapper, kraps, snegle, bore snegle og to gamle klovne fisk (4 år).

Men hver gang jeg adder en ny fisk, har den det okay I 1-5 dage før den vender buen i vejret.

Udstyr - AL Light, 2 tunzu cirkulation pumper, tunzu skimmer, reactor med biopillets, nitrat, phosphate filter, retur pumper, termometer, auto filler med RO vand . Løse biopiller (dem på Ca 3cm) autofeeder.

Test sæt er Red Sea.
De sidste målinger var.
Phosphat 0.004ppm
Nitrate 0
Nitrite 0
PH 8.0
Temp 26c
Ammuniak 0
Ca 350
Mg 1100
KH 7-8
Salt 1.026

Vandet ser klart og fint ud, jeg laver regelmæssig vandskift på 10-15% hver anden uge med RO vand.

I fleste vil nok sige ammoniak forgiftning, hvilket jeg også ville tro, men hvis det er rigtig, hvorfor har mine klovne fisk og koraller det godt?

Jeg målte vandet fra fiskehandleren sidste gang jeg fik fisk (gul kirug og gobi) det viste stortset de samme værdier som mit eget, mendagen efter var de begge døde.

Min reje er extrem aggrasiv overfør nye fisk, så den kommer i karantæne en' dags tid i samme aquarium.

De bliver fodrer en' gang om dage.

Der samler sig en del alger i filter/retur kammeret, som jeg fjerne Ca. Gang hver 30 dag. Samtidig adder jeg ny Phosphat fjerner i filtersok, samt happy life.

Sååå hvis nogle har lidt guldkort, så må I meget gerne dele ud, pt. ligger jeg på Ca. 2000kr i døde fisk nu.

Mvh
Henning


Emils Far
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 236
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 16:25
13
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: NORDJYLLAND

Re: Mine NYE fisk dør!!!!!!

Indlæg af Emils Far »

Hvad for fisk er det som dør?


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Mine NYE fisk dør!!!!!!

Indlæg af nbd »

Det er også sket for mig. Mange fisk er svækkede af lang transport fra revet til forhandler, så der går en del til, desværre. Nogle arter er selvfølgelig mere hårdføre end andre, og klarer turen i fin stil. Efter at jeg er gået over til kun at købe 'brugte' fisk af brugere herinde, har jeg ikke oplevet dødsfald blandt nye fisk.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mine NYE fisk dør!!!!!!

Indlæg af Carsten »

Er der noget at se på fiskene, ud over at de er døde??
Jeg kunne sagens forestille mig at synderen er dine klovne.

24 gallon, er ikke verdens største akvarie, og klovnene har med stor sandsynlighed, besluttet at det er deres territorie. Og at alle andre er uvelkommende.


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Mine NYE fisk dør!!!!!!

Indlæg af Mikas »

Fisk dør. Sådan er det altså bare.
Det jo ik for sjov at forhandlerne får nye fisk hjem hver eneste uge. Så mange er vi jo heller ik der har salt vand i de danske hjem.
Jeg har købt 15-20 gule gylter det sidste år. De holdte aldrig mere end en uge.
Jeg har købt to a gangen i håb om det så blev bedre.
De døde stadig.
Købte 3 sidste gang og dem har jeg alle 3 nu så det jo bare typisk :)
Hvis man ikke har råd til at miste nye fisk så gå efter fisk der har gået hos forhandlerne længere tid.
Det er jo så bare sjældent at det er de fede fisk der får lov til det men sådan er gamet altså :)
Se det som en buket blomster. Dem har man heller ik glæde af så længe :D


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Mine NYE fisk dør!!!!!!

Indlæg af charlie saltvand »

Har det som Carsten, efter jeg har oplevet DRÆBER Inge i min balje (klovnefisk, hun) Den angreb nye fisk på 2,5 meters afstand! Bogstavligt talt..... De ynglede, så hun var SUPER aggressiv.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Mine NYE fisk dør!!!!!!

Indlæg af Tykki »

Der er jo kun 90 liter vand.! Det er jo ikke meget med et etableret par klovne. Har du slet ikke sidet og kikket et par timer efter de er blevet sluppet ud? En gul kirurg? Hvilke andre fisk har du mistet? Vh Dan


H.Hagh
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons 11. okt 2017 07:23
6
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2017

Re: Mine NYE fisk dør!!!!!!

Indlæg af H.Hagh »

Klovne fiskene var efter mine kardinaler, men det så ikke så slemt ud. Den værste er dannebro rejen.... Han er et bæst

Jeg har prøvet med kardinaler, Gobier, tang, rævhovder, og nogle der ligner Rainfordin.

JA ved godt at fisk dør, men det hjælper ikke rigtig, der er en grund. Jeg køber ikke bare dyr, for at se dem dø.

De nye fisk ser fine ud i starten, men langsomt lægger de sig om på siden på bunden, og så går det stærkt derefter.

Jeg syntes alt peger på ammoniak forgiftning, men det giver bare ikke mening når klovne og korallerne har det rigtig godt....så ja!!!!!


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mine NYE fisk dør!!!!!!

Indlæg af Carsten »

Hvad før dig til at tro det er ammoniakforgiftning??
Ifølge dine målinger er der jo ikke noget.

Din Dannebrog reje dræber ikke fisk, den vil pudse dem. Det kan så være et stress moment, men næppe nok til at slå dem ihjel.

Men du skal helt sikkert overveje MEGET nøje hvad du køber. Som jeg skrev, er dit akvarie ikke ret stort, og med sten og sand, er der ikke mange liter vand tilbage. Prøv at fange fiskene op og sæt dem i et akvarie for sig selv. Skift noget vand - ca 20 liter. Lad det stå nogle dage, og anskaf dig så en eller 2 små fisk. Og se så hvad der sker. Overlever de en uges tid, så har du med stor sandsynlighed fundet synderen - dine klovne


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Mine NYE fisk dør!!!!!!

Indlæg af MoG »

Udfra hvad der er skrevet, er der et par ting jeg ikke udlede af det..

- har du set om dine klovne angriber de nye (og hvor voldsomt )?

- hvordan tilvænner du dine fisk når du får dem hjem?

Det lyder som om de kradser af lynhurtigt :wink:


Morten
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Mine NYE fisk dør!!!!!!

Indlæg af PederP »

Jeg hælder også til at det er dine klovne. Det er ikke nødvendigvis bid. Men de kan stresse fisk til døde. Nye er sårbare.


roneld1974
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 167
Tilmeldt: tors 13. jul 2017 15:26
6
Postnummer: 3050 Humlebæk
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: humlebæk

Re: Mine NYE fisk dør!!!!!!

Indlæg af roneld1974 »

det er helt sikkert dine klovne som er banditterne - det kan afhjælpes ved at du fodre lidt oftere 3-4 gange om dagen så dine fisk ikke behøver at kæmpe om pladserne foder så tit du kan i små mængder & extra meget et par dage før du skal have nye fisk.når dine klovne er mætte bliver de i deres annemone & når du sætter dine nye fisk i så gør det når lyset er slukket & når så lyset tænder start så med at fodre i små portioner.det er klart at når du kun fodre 1 gang dagligt så tror de andre fisk at der ikke er nok foder til dem når der kommer nye beboere så i gang med at fodre flere gange om dagen.
hilsen jan.


Besvar

Tilbage til "Nano Reefs"