"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Plads bag akvarie - hvor meget og hvorfor?

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Plads bag akvarie - hvor meget og hvorfor?

Indlæg af tim_rn »

Hej med jer

Jeg er ved at bygge nyt bord med custom akvarie på. Det er jo sjovt, men jeg vil så gerne undgå at skulle lave det om 42 gange og til sidst give op. Alle råd modtages med glæde! Lige nu er der primært et spørgsmål:

Plads bag akvarie og ind til mur. Hvor meget?

Bord kan ses fra 3 sider, og derfor vil jeg forsøge at minimere pladsen - især da det kan give et par cm akvarie ekstra. Jeg vil skære plads til ledninger (cirkulation og lys eks.), og lade bordpladen gå helt ind til muren. Måske lige et par mm plads og silikonefuge resten af vejen, da jeg er nervøs for ræsonans.

Men hvordan har I sikret, at I vil kunne få alle typer kabler ned bag akvariet og ned i sumpen? Og selvfølgelig også plads til at fæstne evt belysning, som jeg lige nu har på mount. Har I nogle gode erfaringer hvor I har været pisse kloge eller måske virkelig dummet jer, som I vil dele?

Lige nu arbejder jeg ud fra to løse ideer:

1) lave udskæring i bordet på 4-5 cm, som man ser det i et hifi-møbel. De ekstra cm som møblet vil gå ud i stuen gør dog lidt ondt.
2) håbe på input fra jer og en forklaring om, at al akvarieelektronik selvfølgelig har tænkt over det, og at alle kabler maksimalt fylder 2 cm.

Sig endelig til, hvis I har nogle erfaringer der kan hjælpe. Jeg er ikke helt stor fan af at skære ledninger over på nyindkøbte lamper og pumper, for at det kan være der. ;)


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Plads bag akvarie - hvor meget og hvorfor?

Indlæg af Mikas »

Meget akvarie udstyr kommer jo med de store runde stik lige som dem man ofte har på dem med jord.
Jeg ville personligt ikke stille akvariet tættere på væggen end jeg ku få sådan et stik ind. Jeg ved jeg skifter teknik ofte og det tit skal renses osv. Så man skal jo ku få det ud.
Hvis du laver et hak i møblet så vil man vel ku få lys og andet ud gennem den vej.
Ellers skal man lave en blend prop Du kan smide i bag efter .
Er der ik paneler på dine vægge? Det sætter ofte en begrænsning i sig selv om at det kan komme helt ind til væggen


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Plads bag akvarie - hvor meget og hvorfor?

Indlæg af kalmar »

Jeg må give Mikas ret. Jeg har selv de 2 cm til væggen (panel dybden), hvor mine jebao pumpe stik sagtens kunne komme ind. Men nu har jeg skiftet cirkulations pumper, hvorefter jeg ikke kan få dem ind bagved og gennem hullet bag i skabet. Jeg har også haft problemer med en magnet som ikke kunne være der. Så skulle jeg lave det idag, ville jeg nok have lidt mere afstand.


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
Twinks
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 501
Tilmeldt: søn 23. okt 2016 09:09
7
Postnummer: 6100 Haderslev
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 6100

Re: Plads bag akvarie - hvor meget og hvorfor?

Indlæg af Twinks »

Jeg har 10 cm på hjørnet. Så kan der være en motor fra en vortech mp40 og der er god plads til ledninger. Dog er det endda lidt teangt at få en arm ind


Mvh. Thomas
Min akvarie tråd http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=82159" onclick="window.open(this.href);return false;
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Plads bag akvarie - hvor meget og hvorfor?

Indlæg af tim_rn »

ak ja, I har jo så ret.. En del af mig håbede bare på, der var opfundet en helt special løsning til udfordringen. Men jeg må hellere lade vær med at satse og følge rådene og de erfaringer der er her.

Min løsning på akvariebord er to skabe med siden ind til muren og altså åbningen/lågerne et lidt utraditionelt sted - i møblets sider og ikke i fronten. Så jo, der er paneler nederst påmuren men jeg vil i så fald lave lister, som man ser det ved køkkenskabe ind mod væggen, så der ikke kan ses ind bag akvariemøblet.

Jeg leder bare liiiige efter de her ekstra par cm til akvariets bredde. Men det hjalp I mig med at bekræfte ikke kommer fra at skubbe akvarie alt for tæt på væg.


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Plads bag akvarie - hvor meget og hvorfor?

Indlæg af Mikas »

Hvis akvariet ikke er alt for stort så kan du også bare lime din sten opsætning og stille bordet på nogle filt dutter.
Så kan du tømme noget af vandet af og skubbe det når du skal have stik i.
Jeg ku sagtens flytte mit gamle 120l med vand i :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: Plads bag akvarie - hvor meget og hvorfor?

Indlæg af Jens.k »

Jeg tror jeg vil sette hjul under mit næste akvariebord. Det må da kunne lade sig gøre, så det ser pænt ud


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Plads bag akvarie - hvor meget og hvorfor?

Indlæg af MoG »

Jeg lavede også en brøler med afstanden til væggen, da det første akvarie blev sat op. Det resulterede så i, at jeg ikke kunne få ledningerne igennem ved udskiftning af udstyr. Det var dog kun et 250l så jeg kunne slippe afsted med at tømme en del vand af og så trække hele molevitten nogle cm ud fra væggen..

Det havde jeg så lært lidt af da jeg fik mit 720l. :wink: jeg overdrev måske afstanden mellem væg og akvarie lidt, men jeg ville være sikker på, at der var god plads til ledninger o.lign. Eller hvis der skulle ryge et eller andet ned bagved.. :)


Morten
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Plads bag akvarie - hvor meget og hvorfor?

Indlæg af nielsk »

Hvorfor ikke lave ekstra faldstammerør fra akvariet til ledninger. Det har jeg i mit. Et 40 mm ekstra rør i overløbet kræver lidt plads men så kan du få akvariet op af væggen


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Plads bag akvarie - hvor meget og hvorfor?

Indlæg af Mikas »

Det er meget smart men er det alle ledninger man vil have igennem overløbet?
Hvad hvis man vil have vortech pumper udvendigt eller en gyre i den ene ende af akvariet ? Bliver det ik noget bøvl?


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Plads bag akvarie - hvor meget og hvorfor?

Indlæg af charlie saltvand »

Hvis du skal bruge vortech og lignende pumper skal du IKKE sætte det op af væg!!!!!!


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Plads bag akvarie - hvor meget og hvorfor?

Indlæg af crazy seahorse »

Tror også at lidt plads bag er et godt valg, navnlig hvis det skal stå op af en ydervæg. Det er af hensyn til luftcirkuationen.
Mit tidligere stod helt op af væggen. Sumpen nedenunder stod lidt fra væggen pga en 2/4 bom der støttede hele standen.
Jeg er ved at få renoveret rummet efter vandskaden. Da de pillede vævet ned af væggen, var der svamp/skimmel under vævet lige bag akvariet.
De mener at det er en naturlig konsekvens af, at dugpunktet ligger lige der. Om det passer eller ej, ved jeg ikke. Men cirkulation af luften er nok en god idé, både omkring akvariet og sumpen.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Plads bag akvarie - hvor meget og hvorfor?

Indlæg af Mikas »

Hvis du ikke gider at se på mellemrummet så kan du jo lave en liste bag ved ala det ham Brian fik lavet på Hansens gamle med udvendigt overløb :)
Vedhæftede filer
D218FB34-CC77-4498-9E3C-D3100D48FF1C.png


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Plads bag akvarie - hvor meget og hvorfor?

Indlæg af tim_rn »

Tak for (virkelig gode input). Jeg er lige blevet en del klogere.

Heldigvis er det et forholdsvis lille akvarie, så går det helt galt kan det tømmes. Men jeg var ikke helt med på dryside-tykkelse på cirkulation. Og udluftning er naturligvis vigtigt. Jeg havde overvejet et ekstra rør, godt at høre nogen har erfaringer med det.

Står der tilfældigvis nogen der har købt custom akvarie og har et par råd om, hvad der er smart at tilvælge? Jeg har fået tilbud fra Carsten, og det var overraskende billigt. Skal naturligvis også nok tale med ham, men måske andre lige har en ide til, hvad der er en god ide.

Jeg har egentlig bare bedt om en bestemt størrelse, sort bagvæg og sort overløb.
Er der noget I mener man skal være ekstra fokuseret på? Glaskvalitet i de 3 sider der kan ses? Fuger, farve/kvalitet?
- Har I nogen erfaringer I vil dele inden jeg laver nye tråde og spammer hele forum?

Det bliver nok omkring 175 l fordelt i et 30 cm højt akvarie.


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Plads bag akvarie - hvor meget og hvorfor?

Indlæg af Mikas »

Hvis du alligevel bestiller af Carsten hvorfor får du så ik lavet en sump af ham også?
Han har sådan nogle fede nogle med skyde låger ala et terrarie så det både tager fugt og en del lyd da alt udstyret så er lukket inde.
Synes de er super fede .
Har du spurgt ham hvad det koster komplet med møbel?
Hvis man skal have bygget noget flot løber det jo hurtigt op alligevel. Så ham der solgte det der hjørne akvarie. Kan ik lige huske hvad han hed. Mener han skrev at der var for 5000kr i bordet alene som han selv havde lavet . Det kan du sagtens få et flot bord for hos Carsten er jeg ret sikker på.
Vedhæftede filer
DA401A7B-9837-4F24-87BE-F36916E591CB.jpeg


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Plads bag akvarie - hvor meget og hvorfor?

Indlæg af tim_rn »

Mikas skrev:Hvis du alligevel bestiller af Carsten hvorfor får du så ik lavet en sump af ham også?
Han har sådan nogle fede nogle med skyde låger ala et terrarie så det både tager fugt og en del lyd da alt udstyret så er lukket inde.
Synes de er super fede .
Har du spurgt ham hvad det koster komplet med møbel?
Hvis man skal have bygget noget flot løber det jo hurtigt op alligevel. Så ham der solgte det der hjørne akvarie. Kan ik lige huske hvad han hed. Mener han skrev at der var for 5000kr i bordet alene som han selv havde lavet . Det kan du sagtens få et flot bord for hos Carsten er jeg ret sikker på.
Spændende med sumpen! Det er da absolut også meningen at bestille en sump gennem Carsten. Men jeg har bare 0 viden om sumpe, så der er jeg slet ikke nået til endnu. Bruger du den sump på billedet nu?

Og er ikke gået videre med komplet møbel. Du har helt ret i, at et bord kan bestilles og det nok ikke gør den helt store forskel. Men udover friheden til at vælge nogle enkelte detaljer, så er det egentlig bare et projekt. Man kan betale sig fra meget her i verden, men jeg synes det er sjovt. Jeg er ikke ligefrem håndværker, så jeg vil gerne lære mere. Og så bliver det et fællesprojekt herhjemme. Der bliver bygget sammen (også med gæster, som ved lidt mere om tingene end mig), tegnet og delt ønsker. Det er den sikreste vej til at sikre, at projektet også er spændende om noget tid og at resten af huset synes det er lige så spændende, så det ikke bare er noget der er købt færdigt alt sammen og stillet op hurtigt. Sådan sikrer vi i hvert fald, at vi virkelig vil de ting vi køber og sikrer derigennem langvarig interesse. Man dedikerer sig bare lige det ekstra i ting, som man har lagt hjerte og tanker i.

Så den korte forklaring er egentlig bare, at jeg gerne vil have det sjovt, og sikre at hobbyen interesserer alle herhjemme. :)


Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Plads bag akvarie - hvor meget og hvorfor?

Indlæg af Mikas »

Det er self også helt også helt op til en selv :)
Min tanke var bare at i min verden der bliver de hjemme byggede bare tit ikk helt lige så flotte.
Jeg har selv købt et akvarie jeg fik billigt med lidt ridser og et billigt møbel.
Jeg smed så omkring 50.000 i indhold og så virkede det bare helt åndssvagt at man smider så mange penge i en dårlig indpakning.
Og akvarie og møbel er bare det sværeste at skifte når man bliver træt af løsningen :)
Men self er der også nogle der får lavet nogle rigtig flotte løsninger . Synes bare også man ser nogle lidt nemme løsninger som i min verden måske ik opvejer indholdet af akvariet :)


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Plads bag akvarie - hvor meget og hvorfor?

Indlæg af tim_rn »

Jeg skal gøre mit bedste, for ikke at skuffe. ;) Det kan godt være det bliver grimt, men det bliver ikke en let løsning!

Jeg har en masse mærkelige ideer til, hvordan bordet skal se ud - og jeg tror det er lettere og sjovere at prøve selv, en at pisse en tømrer/snedker af de næste 4 måneder. ;)

Så nu skal jeg bare finde ud af, om folk hara nogle ideer til hvad man skal være obs på ved bestilling af akvarie. Det er jo lettere at få den bedste kvalitet fra start af, som du siger - så er det sgu dumt at smide kæmpe beløber efter teknik og indhold og spare nogle hundreder på detaljerne på selve akvarie.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Plads bag akvarie - hvor meget og hvorfor?

Indlæg af crazy seahorse »

Når du alligevel skal bestille akvariet "costum made", så kunne du overveje at få lavet det med en udvendig overløbskasse med nedskæring i den rude den hænger på.
Hvis pladsen er til det, så slipper du for en indvendig kasse der kan komme i vejen for cirkulationen. Jeg har det selv på mit og er meget glad for løsningen.
De fleste af de akvarier vi ser i dag, har sort fuge.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Plads bag akvarie - hvor meget og hvorfor?

Indlæg af tim_rn »

Hej Erik

Det er faktisk ikke en dum idé i forhold til hvor det skal stå. Men jeg fornemmer alligevel at der ikke er nok plads. Jeg har 5 cm at gøre godt med - det gætter jeg på bliver lige lovlig svært at få klemt et brugbart overløb ind i den bredde, for slet ikke tankten om at rode rundt i et så lille rum senere hen.

Tak, jeg tror også det skal være sort fuge hvis det er et valg der skal laves.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Plads bag akvarie - hvor meget og hvorfor?

Indlæg af Carsten »

tim_rn skrev: Tak, jeg tror også det skal være sort fuge hvis det er et valg der skal laves.
Du skal absolut vælge sort fuge. En fuge af klar silicone, er ikke klar ret lang tid, og den bliver meget hurtig misfarvet


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Plads bag akvarie - hvor meget og hvorfor?

Indlæg af tim_rn »

Her 2½ år efter har akvariet kørt, lavet rørproblemer og er ved at blive lukket ned - inden det skal åbnes igen senere på året.

Mit helt store problem var flow. Den skide overløbskasse midt i det hele + højde på 32 cm + at jeg ikke vil have cirkulation på venstre siderude.

Jeg overvejer at tilpasse stensætning til at jeg kan have cirkulation på bagvæggen og hvis nødvendigt en i højre side. (akvariestørrelse ca. 110x50x32)

- Hvad er folks erfaringer med det?
- Særligt er jeg nervøs for, at jeg laver et lille larmende ekko dernede, hvor lyden kan hoppe rundt mellem væg og akvarie. Har I oplevet det?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Plads bag akvarie - hvor meget og hvorfor?

Indlæg af Carsten »

Sæt en pumpe på hver side af overløbet. De kan så pege i hver sin retning. Magneterne til pumperne kan du gemme i overløbet - dog ikke Gyre.
Du kan evt. sætte et stykke skumgummi/filtermåtte på bagsiden af akvariet op mod væggen, så er der ikke noget resonans.


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Plads bag akvarie - hvor meget og hvorfor?

Indlæg af tim_rn »

Tak, Carsten! Jeg har tænkt på de pumper i overløbet før. Det har jeg bare ikke turde med de magneter, der er tiltænkt ydersiden (selvfølgelig ikke ecotech her).
- tænker du her bare at bruge nogle af de magneter, der normalt bruges inde i akvariet? Eller har du bare brugt yderside-magneten? De er jo dækket i plast.

Og nok en god ide med skumgummi, filter eller lignende.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Plads bag akvarie - hvor meget og hvorfor?

Indlæg af Carsten »

Jeg brugte bare dem der var med. Alternativ, så smør dem over på undersiden med silicone


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Plads bag akvarie - hvor meget og hvorfor?

Indlæg af tim_rn »

Jeg rykkede hurtigt og bestilte en mp10 til afprøvning inden jeg lukker ned.

Jeg har lige akkurat plads, men giver den lige 0.5cm mere på næste akvarie. Men det larmer lidt ekstra, når den er mellem akvarie og væg.

Dog synes jeg generelt at pumpen larmer en del. At skrue den over 50 eller 60% er utåleligt. Og det er ikke når den er alligened forkert. Det er jo vibrationer, dem kan jeg godt slippe af med. Det er inde i selve motoren.

Min Nero5 der kører på 7000 l/h er nærmest umulig at høre. Den er selvfølgelig også kørt ind. MP10QD på bare 3500 l/h (målt i deres app) larmer markant mere.

Den skal selvfølgelig køre ind - men indkørsel, altså slim og andet godt på rotoren, bør vel ikke mindske lyden inde i selve motoren på dry-side?

Altså det er ikke helt galt. Men selv ved 20-25% kan det sagtens høres 3-4 m væk fra sofaen, og tænker det bliver slemt, hvis jeg skal køre varierende flow at det går op og ned.


Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"