"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Skal bruge ny sump.... skal man lime selv?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Skal bruge ny sump.... skal man lime selv?

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa alle.

Jeg er ved at vokse ud af min sump (1 stk 128 L “standard” 80x40x40)) alu ramme akvarie.

Jeg vil gerne have følgende mål. 120x40x40, evt 140x40x40.... Hvad ville du gører?

Lime det selv?
Bestille v Bima, Carsten, eller bruge et “standard” færdigt... ( ved ikke om de findes med det/de, mål?)

Hvis jeg selv skal igang, hvor tykt glas skal jeg så bruge? Jeg vil gerne have det lavet så solidt at der evt kan stå en lille balje oven på med RO vand, ala redsea løsningen....

Kender du en god (læs=billig) glarmester, her på djævleøen, der vil skærer det?

Kom med jeres erfaringer, gode råd osv osv. :beer:

Taaaak.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
dyr200
Reactions:

Re: Skal bruge ny sump.... skal man lime selv?

Indlæg af dyr200 »

jeg kender en Charlie jon Vestergaard fra Frederikssund han har sin egen glarmester virksomhed


Brugeravatar
kalmar
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 271
Tilmeldt: man 3. apr 2017 21:47
6
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2017

Re: Skal bruge ny sump.... skal man lime selv?

Indlæg af kalmar »

Jeg har selv skåret glas og limet min sump, men den er kun 73 lang, 43 dyb og 37 høj, så knap 120L, lavet i 5mm glass.
I 5mm, begynder det at blive lidt svært at skære med almindeligt godt værktøj. Og du skal op i et tykkere glas, som i 8mm, hvis det også skal være lidt solidt.

Så i de mål ville jeg få den lavet af en der kunne lave den efter en tegning.


Lars
Red Sea Reefer 350, Razor R420R 300W 16K, Red Dragon Mini 2500, Tunze cirkulation, BK180 skummer, GHL Profilux 3.1ex, GHL Doser 2
bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 704
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Re: Skal bruge ny sump.... skal man lime selv?

Indlæg af bmvw »

Bima. Top kvalitet, top håndværk og god pris.
Og så er han jo ALTID med på noget sjovt, hahahaha.....

Mvh Sonny


Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Skal bruge ny sump.... skal man lime selv?

Indlæg af Tykki »

Ring dog til Carsten. Det er jo næsten gratis, også komme4 den svup færdig. Du skal ikke lave mere hjemmearbejde. Det kommer der ikke noget godt ud af, og du kommer samtidig ud til en forhandler med vare på hylderne, istedet for at få mussearm af dit internet. Du spare ikke en skid, sæt igang og bestil en sump.


Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Skal bruge ny sump.... skal man lime selv?

Indlæg af nbd »

Jeg limede selv min 40 L sump. Men at købe glas i løs vægt hos glarmester og en patron silicone blev dyrere end at bestille en sump på mål. Jeg gjorde det kun fordi jeg synes det er sejt at lime selv ;-)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Skal bruge ny sump.... skal man lime selv?

Indlæg af Carsten »

Vil også mene at du bare skal bestille en sump. Det der så kan være udfordrende er at få den på plads.


Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Skal bruge ny sump.... skal man lime selv?

Indlæg af joekill »

Du skal ned til Carsten hos Decocean. Jeg har selv en sump derfra og det er prima kvalitet.
Du kan få den lavet lige som du vil.


:whistle: 200x60x60 = 720L
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Skal bruge ny sump.... skal man lime selv?

Indlæg af charlie saltvand »

Carsten skrev:Vil også mene at du bare skal bestille en sump. Det der så kan være udfordrende er at få den på plads.
:oops: :oops: :embarassed:
Ooooooopppppsssss :dizzy: IDIOT, Charlie!!! :clap: :T :K Jeg kan sgudaforeniHELVEDE IKKE få en større / Længere sump ind i skabet.... spasser og TAK for den sidste af dine sætninger Carsten :GO

Jeg kan max få et par og 90 cm ind, så.......Ny løsning.

Jeg skal have sat 2 sumpe sammen, er der noget særligt jeg skal være obs på?

Jeg har MASSER af højde inde i skabet ca 100 cm og jeg har MASSER af længde inde i skabet, ca 200 cm.

Hvad er smartest? Sumpe der står oven på hinanden....? Der skal jo værer plads til vedligehold og rengøring, eller sumpe i forlængelse af hinanden.....

Umiddelbart tænker jeg ved siden af hinanden af flere årsager.
1) Nemmere rengøring og mulighed for højdekrævende installationer som skummer, reaktorer, lys mm.
2) større “overfladeareal” ved returpumpe stop = plads til mere “ekstra” vand. Jeg mener, hvis de står oven på hinanden, vil alt ekstra vand ved pumpe stop jo ende i den laveste/nederste sump ......

Jeg tænker jeg kan bruge fx 3 gennemføringer i ø 32 vil det ikke være ok?

Det er da ufatteligt at jeg ikke lige havde tænkt det med størrelsen på sump, kontra ind i skabet med.... :devilish: Det må værer for meget arbejde..... :oops:

Takker Carsten :beer:


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Skal bruge ny sump.... skal man lime selv?

Indlæg af crazy seahorse »

Det er ikke sikkert at 3 x 32mm er nok. Vi prøvede med 3 her først og det viste sig, at vandet ikke løb hurtigt nok igennem.
Så der blev sat 3 ekstra 32mm på, så der nu er 6 x 32mm rør i mellem de to sumpe.
Jeg havde så en ekstra udfordring med vandskiftesumpen, hvor rørføringen måtte ændres så en del af vandet bliver ledt direkte til returkammeret. Hvis ikke du skal have en vandskiftesump på, så skal du ikke bøvle med det. Skal du have sådan en på, skal det også tænkes igennem inden sumpene bestilles.
De tekniske forklaringer må du have fra Thomas, for det strøg henover hovedet på mig. Jeg vil helst ikke rode mig ud i en forklaring. Så siger jeg ikke noget forkert.
Kom ud og kig en dag. Hvis vi synkroniserer det, kan vi gøre det en dag Thomas alligevel er her. Det er typisk fredag omkring middag, eller lørdag.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Skal bruge ny sump.... skal man lime selv?

Indlæg af Carsten »

Jeg har haft 2 sumpe koblet sammen. Der brugte jeg 4 70 mm gennemføring. Fordi jeg ikke kunne sætte dem glas mod glas. Det fungerede egentlig ret godt.


Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"