"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

SPS og vandskift

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

SPS og vandskift

Indlæg af Jonathan93 »

Hejsa alle!
Nu har jeg haft mit akvarie i 8-9 måneder og har sjældent lavet vandskift grundet at mine værdier har været okay og jeg ikke så yderligere grund til det.

Nu er jeg for alvor begyndt at stille og rolig bygge på med SPS, som jeg med tiden gerne vil have fyldt mit akvarie med! Indtil videre er det i den nemmere liga med montipora cap og digi samt nogle hystrix og en enkelt acropora. Jeg har okay med farver, det har ikke falmet, men kun mine hystrix gror meget. Det skal siges at jeg ikke har haft monti og acro særlig lang tid og ved tålmodigheden er en dyd og har ikke travlt med at få bygget akvariet perfekt op!

Jeg er så endelig begyndt på vandskift en gang om måneden af 25 % da jeg kan skaffe mit saltvand gratis. Jeg vil høre jer om dette er nok, eller om jeg skal begynde at gøre det en gang om ugen istedet og hvor meget ville i sige per gang hvis jeg gør det en gang om ugen.

Jeg vil nok ligemeget hvad skifte de 25 % en gang om måneden men tænker måske 5-10 % om ugen udover det, hvis det er nødvendigt? Har reaktor med rowaphos i så phosphat er ikke noget problem.

Hvad er jeres tanker om hele vandskift med sps generelt og mit tilfælde specifikt :)


Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: SPS og vandskift

Indlæg af JJ »

Vandskift... Det ER og bliver en varm kartoffel. Der er lige så mange holdninger om det som der er folk som har saltvandsakvarie. Det er lidt en vipserede at stikke hovedet ind i. - Find ud af hvad som virker for DIT akvarie!

I bund og grund handler det jo bare om at opretholde den rette mængde sporstoffer samt holde lave næringsværdier.

Skifter du for meget vand, så vil du formentlig få FOR rent vand og miste for meget næring. Det kan korallerne ikke lide. Der skal være lidt men heller ikke for meget. Dit vand vil dog blive dejlig klart og altid "toppet op" med alle de nødvendige mineraler og sporstoffer.

Skifter du for lidt vand og ikke tilsætter sporstoffer manuelt, så vil du på sigt komme til at mangle sporstoffer (mikro). Det er HELLER ikke godt.

Det er en balancegang med vandskift.

Personligt virker det for mit akvarie at skifte vand ca. hver 14. dag. - Nogle gange hver måned. Det topper lige alle værdier op og holder mine næringsværdier nogenlunde i skak. - Mine koraller kan godt lide det ihvertfald.

Mht. med sporstoffer, så synes jeg det er den nemmeste måde at holde de fleste værdier i skak. Men det er jo en smagssag. Det kommer også lidt an på hvordan du tilsætter dine ting. Balling, kalkreaktor mm.

Der findes også balling med sporstoffer fx.


576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: SPS og vandskift

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg skifter vand, 6-7%, én gang ugentligt fast.
Af hensyn til stabiliteten er et mindre ugentligt vandskift at foretrække, fremfor et større feks 1 x månedligt. Selvom et fast månedligt også er stabilitet. Hælder bare til ugentligt.
Hos mig er større vandskift forbeholdt en grundig rengøring af feks sumpe eller lign.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: SPS og vandskift

Indlæg af Tykki »

Jeg kan se “ glæden “ på mine koraller når jeg har skiftet vand. De dyr vi holder i vandet behøver jo ikke svømme/stå i deres eget lort hele tiden, eller? Jeg syntes det er meget nemmere med vandskifte, og jeg har prøvet både med, uden en gang om måneden osv, men det nemmeste er hver 14 dag med 10% af hvad der er i displaytanken. Sådan køre det bedst her ( altså indtil jeg, igen, igen overbelaster systemet, ). Det har meget at gøre med hvor stor en belastning du har i akvariet. En flok antias feks vil gøre at du er nød til at sætte en reaktor ell to på, eller lave markant flere vandskifte osv. Du finder vejen nemt hvis du tager det roligt. Mvh Dan


Jonathan93
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 84
Tilmeldt: fre 19. jan 2018 10:13
6
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2018

Re: SPS og vandskift

Indlæg af Jonathan93 »

Fedt at høre lidt forskelligt, skriv endelig ind med erfaringer og hvad der fungere for jer, elsker at høre forskellige holdninger til sagen da jeg altid selv har haft holdningen at vandskift kun var hvis jeg havde dårlige værdier, men har ændret lidt efter jeg har fået sps, og hørt lidt mere om fordelene af sporstoffer ved vandskift :)

Tror jeg starter på 10 % vandskift og så kan jeg justere derfra :)


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: SPS og vandskift

Indlæg af tim_rn »

En ting jeg synes er vigtig i vandskiftdebatten er hvad de 10% egentlig er af. Sagens kerne må være at der er plads til variation. Om man egentlig skifter 7% eller 15% er vel underordnet, hvis det virker for én.

Men..

Mit indtryk er at der er kæmpe forskel på hvad folk tager udgangspunkt i. Et akvarie på 60x60x60 er på 216 liter. Men hvor meget af det er vand? Alt hvad der er i akvariet skal jo modregnes i volumen. Sten, fisk, sand, overløb, koraller. Selv udregne de par centimenter, der er op til kanten. I et 60x60x60 med 3 cm op til kanten af akvariet fjernet jo over 10 liter i vandvolumen.

Mit eget nuværende akvarie er på 114 liter. Vandvolumen svarer til 70 maks. Jeg har flyttet for nylig og haft alt vandet over i 25 liters beholdere. Jeg havde brug for under 3, hvor den sidste ikke var fyldt. Der er bare kæmpe forskel, og især når det handler om at rådgive nye, synes jeg er vigtigt. For jeg er overbevist om de 10% er markant forskellige for folk.

Jeg ser stadig mig selv som ny fordi jeg har rodet så meget rundt i alle tingene. Da jeg blev rådet til flere 20% vandskifte i forbindelse med de første oplevelser med for høj nitrat og vild vækst af alger og cyanogøgl, så skiftede jeg jo gladeligt 20% af 114 liter. Dog skaleret ned til 20 liter, da jeg tænkte der nok gik nogle liter til på de par cm i toppen. 20 liter. Af en vandvolumen på 70. Det er lige under 30%.

Mine ugentlige vandskift på 10 liter, altså ca. 10% ud af de 100 liter jeg troede var i baljen, er i virkeligheden tæt på 15%.

Som sagt betyder det nok ikke så meget, fordi det er små detaljer. Men hvis vi alligevel leger med faste angivelser, så synes jeg det er vigtigt at knytte et par ord til om udregningen. Når jeg læser producenters angivelse af hvor meget der skal doseres pr. liter i akvariet er jeg efterhånden meget i tvivl om de vejleder på baggrund af at mange går ud fra at de har den samlede volumen i akvariet, uden hensynstagen til de mange liter der ikke er der grundet indhold.

Er der nogen lidt mere garvede, der kan fortælle hvad der er normen i hobbyen? Er det samlet akvarievolumen eller er folk så detaljerede, at de ved præcis hvor mange liter vand der er i, inkl. samme overvejelser til sump.


Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: SPS og vandskift

Indlæg af peder »

Har kun Sps, skifter aldrig vand, kører Triton metoden idag.
Skiftede forøvrigt heller ikke vand da jeg kørte med kalkreaktor eller alm. Balling, har aldrig kunne se forskel om jeg skiftede vand eller ej.


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
PeterSo
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 434
Tilmeldt: tors 5. jun 2014 20:21
9
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Allerød

Re: SPS og vandskift

Indlæg af PeterSo »

Skifter 10-12% hver 3 måned og efter jeg gik væk fra oprindeligt ugentligt vandskifte (10%) kører alt fuldkommen uden problemer. En Triton test 1-2 gange årligt til finjustering. Min vurdering er at stabilitet er hvad korallerne kan lide. Har kørt denne model i 1½ år.


Peter Søgaard, Allerød
Opstart maj 2014 - Pause fra 04.2021
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 500
Tilmeldt: tors 10. apr 2008 17:02
15
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Re: SPS og vandskift

Indlæg af TroJanRds »

Jonathan93 skrev:Hejsa alle!
Nu har jeg haft mit akvarie i 8-9 måneder og har sjældent lavet vandskift grundet at mine værdier har været okay og jeg ikke så yderligere grund til det.

Nu er jeg for alvor begyndt at stille og rolig bygge på med SPS, som jeg med tiden gerne vil have fyldt mit akvarie med! Indtil videre er det i den nemmere liga med montipora cap og digi samt nogle hystrix og en enkelt acropora. Jeg har okay med farver, det har ikke falmet, men kun mine hystrix gror meget. Det skal siges at jeg ikke har haft monti og acro særlig lang tid og ved tålmodigheden er en dyd og har ikke travlt med at få bygget akvariet perfekt op!

Jeg er så endelig begyndt på vandskift en gang om måneden af 25 % da jeg kan skaffe mit saltvand gratis. Jeg vil høre jer om dette er nok, eller om jeg skal begynde at gøre det en gang om ugen istedet og hvor meget ville i sige per gang hvis jeg gør det en gang om ugen.

Jeg vil nok ligemeget hvad skifte de 25 % en gang om måneden men tænker måske 5-10 % om ugen udover det, hvis det er nødvendigt? Har reaktor med rowaphos i så phosphat er ikke noget problem.

Hvad er jeres tanker om hele vandskift med sps generelt og mit tilfælde specifikt :)

Jeg stussede lidt over du skriver at du kan få dit saltvand gratis ... how?... for du skal da have i overvejelserne hvad værdierne er i dit gratis saltvand hvis du henter ved en anden akvarist og er dit gratis saltvand altid det samme ?? ved selv bare ved salt skifte hvad svingernier det kan give for korallerne...
hvis dine værdier er stabile og du selv syntes du har et sundt akvarie vil jeg nok droppe vandskifte som Peder og tilføje de lidt sværer sps koloni du ønsker stille og rolig og se hvordan dit setup reagere..
har altid selv set vandskifte i sundt akvarie kun i tilfælde af katastrofe som fiske død ,anemone i pumpe, skæve værdier .... men igen som de andre skriver hver mand sit akvarie :h


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: SPS og vandskift

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg synes det er en interessant debat og det er naturligt, at nye saltvandsfolk spørger ind til det. Der er jo mange meninger om emnet.
Spørgsmålet er jo, skal man skifte vand? Hvis man skal, hvor tit? Hvor meget? Og ikke mindst, hvorfor?

Der er jo nogle der aldrig skifter vand. Flere metoder er bygget på dette. Triton og den Hollandske DSR (ved ikke om metoden hedder sådan) er begge bygget op omkring idéen, ingen vandskift.
Indrømmet, vandskift er mere besværligt end ingen vandskift. Min egen mening er, at der er et vist mål af "mindre arbejde, samme resultat" over det. Groft sagt, gøre det lettere for akvaristen at være akvarist. For mig er det sådan, at rengøring i akvariet er et nødvendigt onde. Jeg synes ikke det er fedt at skulle suge detritus op, så snart jeg opdager det - men jeg ved at det for mig er nødvendigt, hvis jeg gerne vil have det rev jeg gerne vil have. Det samme gælder vandskiftet.
Vi kan vel ikke blive uenige om, at vi benytter NSW (vand med de værdier som er på revene, hvor korallerne lever) som en slags guideline. Det er der vi kan se hvad vi skal skyde efter ifht værdier. Her tænkes der primært på "de tre hellige", på sporstoffer og næring. Forenklet sagt, det vi kan måle os frem til. Det giver ingen mening for os, at måle mængden af Phyto- og zooplankton der passerer forbi korallerne. Det er interessant nok, men det kan vi ikke genskabe med de muligheder vi har i dag. Forsøger man det, vil man sikkert tilte sin tank.

Når man laver vandskift, får man fjernet nogle næringsstoffer (primært No3 og Po4) og tilført sporstoffer i de korrekte mængder ifht NSW. Det er ikke 100% nøjagtigt for sporstoffernes vedkommende, men man får suppleret i en vis grad. Hvad næringsstoffernes angår, er det ikke altid nok. Vi har for mange fisk i forhold til mængden af vand. Derfor må vi gøre noget ved det og det gør de fleste. Levende sten, DSB, en god skummer, Po4 reaktor, Nitrat reaktor er metoder til at kontrollere næring med.
For "de tre helliges" vedkommende er vandskift sjældent nok, derfor justerer de fleste også for det. Hvis der er koraller i vækst skal der gerne tilføres ekstra. Sporstofferne er lidt mere tricky. Det er meget små mængder der er tale om. Her får nogle lavet en ipc test og tilsætter efter de anbefalinger de får der.
Præmisserne er i mine øjne, sporstoffer og næring. Hvad, hvor meget og hvordan?
Alle er formodentlig enige om, at vi skal kompensere for det vand der fordamper. Det gør de fleste. Men så bør man vel også tænke på, at man bør supplere sporstofferne og "de tre hellige".
Det kan vi så gøre manuelt. Balling, kalkreaktor eller kalkwasser er typisk de måder der bruges til "de tre hellige".

Sporstofferne kan også tilsættes manuelt. Man kan købe så godt som alle de kendte sporstoffer på flaske fra mange forskellige producenter. Skal man så selv give sig i kast med det? Det virker jo nemt nok, kigge på flasken og følge den anbefalede dosis og så dryppe sig ud af det problem. Men er det så enkelt?
Der er almindelig enighed blandt eksperter (biologer, kemikere og andre) at man skal være forsigtig med overdossering. Det kan være fatalt. Derfor anbefaler de fleste, at man kun tilsætter efter målinger. De testsæt vi kan købe i butikkerne, er ikke nøjagtige nok til det brug. Tit er er den fejlvisning producenterne selv angiver der må påregnes, større end den værdi vi skal finde/måle og så duer testsættene ikke til det brug. Flere producenter af sporstoffer anbefaler da også, at man får lavet en icp test og tilsætter efter den. Nogle anbefaler at man icp tester hver 3 måned i det første år, så man får en mere retvisende visning af det aktuelle forbrug og kan så tilsætte efter det.

Det er i lyset af ovenstående jeg har valgt vandskift. Jeg får så lavet en icp test ca én gang årligt for at finde ud af, hvordan mine niveauer ligger. Men det er jo bare sådan jeg har valgt at gøre. Heldigvis skal vi alle gøre det vi finder er bedst. Dit akvarie - Dit valg.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"