"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvis noget kan gå galt - så går det galt.

Forum for snak om alle typer koraller.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Hvis noget kan gå galt - så går det galt.

Indlæg af crazy seahorse »

En lille beretning her fra Ganløse.

Overskriften er taget fra Murphy´s lov og den passer ofte - ikke altid, men tit - ret godt.
Jeg havde får år tilbage bestil koraller i Tyskland. Alt der kunne gå galt med sendingen, gik galt. Jeg har skrevet om det før, men kort hændelses forløb:
Det var vinter, flyet fra det sydlige Tyskland kunne ikke lande i Sturup og blev derfor omdirigeret til Helsingfors i Finland. Her gik det så i stykker.
Det blev repareret i løbet af natten og turen fortsatte tilbage til Sturup. Herfra blev varerne så kørt til Glostrup og puttet ind bag i en varevogn.
Den lå så og raslede rundt i Frederikssund og omegn hele dagen (ca 10 km fra hvor jeg bor) og nåede til Ganløse omkring Kl. 15:00. Det frøs 10 grader og så er en placering bag i et uopvarmet lastrum, ikke hensigtsmæssigt for koraller der i forvejen er 2 dage forsinket. Det meste af sendingen var døde. Kun nogle Zoaer overlevede.
Jeg havde kæmpet med at få kurerfirmaet til at ringe til chaufføren, så jeg evt kunne møde ham på vejen. Det ville man ikke.

Nu bestilte jeg så igen fra samme leverandør. De havde nogle koraller jeg mægtigt gerne ville have. Vi aftaler levering på en bestemt dag og alt burde være godt. Jeg havde tilrettelagt det, så jeg kunne være hjemme. Men så slog Murphy til igen.
Aldrig så snart var flyet lettet og var landet i Køln, før jeg fik en besked om at der var en forsinkelse (teknisk eller vejrmæssigt. Det er ikke yderligere præciseret)
Det KAN jo ske, så jeg besluttede mig for at være lidt proaktiv. Jeg ringede til kurer firmaet og aftalte med dem, at så snart pakkerne landede hos dem, skulle de ringe til mig. Jeg bad dem om at tage pakken indenfor i varmen og holde øje med den, så der ikke blev sat et læs armbolte oven på dem.
Derefter ville jeg så selv komme og afhente varerne. Jeg fortalte dem på min sædvanlige diplomatiske facon, at jeg ikke stolede på at deres chauffører kunne håndtere pakken korrekt, selvom der står "Handle with care, live animals, this end up, dont turn the package upside down, keep in 24 degrees" med store bogstaver uden på kassen.
De var meget imødekommende (jeg havde fortalt om forrige hændelse) og ville gøre som vi aftalte.
Pakken kom og jeg fik en opringning Kl. 08:15 som aftalt. Jeg var på arbejde, men kom og hentede den Kl. 10:00 - så slog Murphy til igen.
Den flinke mand (han er virkelig flink og hjælpsom) sagde "jeg havde overset at der ikke kun var én pakke, der var to!!! - og den anden kører en af vores biler rundt med - men jeg bedt ham om at komme retur med den. Der går 15 min." Nå ja, fejl kan ske og han var flink til at sige, at det var ham der havde overset det med de to pakker. "Fint nok, jeg venter. Hvis du giver en kop kaffe, så passer det sikkert fint". Ingen problemer der. Jeg sad og ventede i en god halv time og drak 3 kopper kaffe.
Jeg fik mine pakker og kørte hjem. Begyndte at pakke ud og alt så fint ud - i den første kasse. I den anden kasse, var to ud af 4 poser mælkede og der lå tydeligt væv på bunden. Korallerne var døde. Temperaturen var ok, 21,5 grader, hvilket ikke er et problem.
Vandet var helt mælket og der er tydeligt væv på bunden af posen.
Vandet var helt mælket og der er tydeligt væv på bunden af posen.
Sådan ser den ud. En skam, ellers en fin størrelse på et fragment.
Sådan ser den ud. En skam, ellers en fin størrelse på et fragment.
Hvorfor døde de så? Det har jeg funderet lidt over, for det var ikke pga for lav temperatur.
JEG TROR, men kan jo ikke vide det 100%, at følgende kan være årsagen. Det er et kvalificeret gæt
De to døde kom fra samme kasse og jeg tror at det var den kasse der var røget med i en vogn. Da jeg åbner den kasse lægger jeg mærke til, at avispapiret der var lagt over er vådt. Der er ingen poser der er gået hul på, men poserne står ikke alle op. Hæfter mig først ved det bagefter. Så vandet må være røget ud gennem toppen af en pose. De var lukket med elastikker og ikke med klips.
Jeg gætter på, at kassen har været væltet eller lagt ned. Så kommer poserne i sagens natur til at ligge ned (to af dem i hvert fald) De var ellers pakket fint og stod i spænd mellem en masse chips. Men de står jo bedre i spænd når der er 6 poser, som der var i den første kasse, end når der kun er 4. Kasserne har samme størrelse.
Når poserne vælter, så kommer korallerne til at ligge i deres eget slim og det kan de ikke tåle - slet ikke når de er et døgn forsinkede.
Jeg har nu lavet den aftale med kurerfirmaet, at jeg ringer til dem næste gang jeg skal have koraller fra den samme leverandør. Så tager de pakken ind på kontoret og så burde alt være godt.

Erik
Ps: De andre koraller ser rigtig godt ud til gengæld. Fine størrelser og gode farver. Det er typer som jeg har ønsket mig i et godt stykke tid, så det er rigtig godt.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hvis noget kan gå galt - så går det galt.

Indlæg af charlie saltvand »

Tak for en (som altid, fra din hånd) velskrevet, historie fra den virkelige verden.

Hvordan fungerer det så, når der er D.O.A varer ved leveringen? Foto dokumentation til forhandler og refundering, eller “tilgode bevis”, eller dækker kurerfirmaet tabet eller hvordan?

Og, hvad har du fået hjem af godbidder Erik????

Vi vil se fotos af det der overlevede :GO :W :y


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: Hvis noget kan gå galt - så går det galt.

Indlæg af Barner »

ja, vi skal dat de det overlevende :-)


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvis noget kan gå galt - så går det galt.

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg havde allerede skrevet til leverandøren, da jeg fik beskeden om forsinkelsen. Det gav reminiscenser fra sidste gang, så jeg havde allerede nervøse ticks.
Til alt held forstod - og delte de, mine frustrationer. De skrev at de selvfølgelig dækkede døde koraller. Jeg havde også gjort dem opmærksom på, at jeg havde betalt for 24 timers levering og det kunne kurerfirmaet ikke leve op til. Det er ikke en formue (39 euro), så det vil jeg ikke gøre til et kardinalpunkt. Jeg har jo også fået 80% af leverancen. Så det lader jeg nok fare.
Man skal bare tage billeder (de gør opmærksom på, at mobilbilleder er ok) af de døde koraller i den uåbnede pose. Dem skal man bare sende og så går jeg ud fra, at de returnerer pengene til min PayPal konto. Jeg købte af to omgange, med en dags mellemrum. Her betalte jeg for fragt hver gang. De har så returneret den ene gang fragt. Går ud fra at de gør det samme med de døde koraller.
Jeg fik følgende koraller:
Acropora microclados "strawberry shortcake" x 2
Acropora microclados.
Acropora anthocercis
Acropora mirabilis
Acropora latistella
Acropora tenuis
Acropora effloescens grøn (green efflo)
Dem som gik til var:
Acropora millepora gul/orange
Acropora us style fra deres egen farm.
Et mobilbillede af de nye. Det yder som sædvanlig ikke fuld retfærdighed ifht farver, men det er det bedste jeg kan præstere pt.
De 6 forreste på ens plugs er fra EC, som jeg fik for 2 uger siden.<br />Bagved tv skarpt grøn står tenuis. Lige th for den en lille ssc. Den grønne med røde spidser tror jeg er anthocercis, så en grøn efflo til højre for den. Den røde nedenunder må være mirabilis, th for den endnu en ssc og th for den microclados. Den langegrenede nedenunder mod Ec korallerne er latistella.
De 6 forreste på ens plugs er fra EC, som jeg fik for 2 uger siden.
Bagved tv skarpt grøn står tenuis. Lige th for den en lille ssc. Den grønne med røde spidser tror jeg er anthocercis, så en grøn efflo til højre for den. Den røde nedenunder må være mirabilis, th for den endnu en ssc og th for den microclados. Den langegrenede nedenunder mod Ec korallerne er latistella.
Der er et par stykker jeg er lidt usikker på, da de ikke som EC skriver noget på korallerne eller poserne, Ingenting what so ever.
Jeg er ret sikker på de fleste, men anthocercis og microclados kan jeg have byttet rundt på.
Generelt set, er det fine ting de har og til ok priser. Fra 25 til 49 euro.
Så med min aftale hos kureren, vil jeg ikke være bange for at bestille der igen.

Erik

Edit: Lavede også et top down der muligvis viser farverne lidt bedre. Irriterende med de rør, men det kan jeg ikke gøre noget ved.
Vedhæftede filer
Nye koraller 11.10.18 top down.jpg


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hvis noget kan gå galt - så går det galt.

Indlæg af charlie saltvand »

Smukt Erik. Tak for fotos. Det er der ved at være en RET FED samling du har :W
Senest rettet af charlie saltvand fre 12. okt 2018 13:31, rettet i alt 1 gang.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvis noget kan gå galt - så går det galt.

Indlæg af crazy seahorse »

charlie saltvand skrev:Smukt Erik. Tak for fotos. Det er der var at være en RET FED samling du har :W
Tak Charlie. Jeg er også ret begejstret for min samling og de bliver flottere og flottere.
Men jeg har også været ret selektiv i mit valg og er gået efter helt specifikke typer. En koral som den grønne efflo har jeg feks aldrig set til salg før.
Jeg har den almindelige og den var fin nok, men den her slår den med længder. Også fine eksemplarer af SSC jeg fik. Det er en af ønske korallerne. Jeg synes bare den er så smuk.

Så må jeg græde lidt over dem der gik til. En gul millepora havde passet så fint ind, men det er der ikke noget at gøre ved nu. Det kan jo være at den kommer igen.
Har skrevet og sendt billeder til leverandøren. Går ud fra at jeg hører fra dem senere i dag.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvis noget kan gå galt - så går det galt.

Indlæg af crazy seahorse »

Nå. Jeg vil lige følge op på den her lille sag.
Jeg fik dækket de to døde koraller uden problemer. De bad om et billede af de døde koraller og så overførte de pengene.

Men, så kom der en spændende koral til salg. En jeg ikke har set til salg på nogle af de sider jeg kigger på. Den måtte jeg eje.
Så jeg lavede en ny bestilling. Fik lavet den samme aftale som sidst og tænk - det virkede. Pakken landede i Glostrup, de ringede og jeg hentede den. Den stod lige så fint inde på et af skrivebordene og ventede på mig. Jeg fik også lidt en forståelse af hvorfor det går galt. Jeg så det personale der skulle køre pakkerne ud. Jeg tror ikke at de kan læse hvad der står på kasserne. De forstår ikke sproget og taler det derfor heller ikke.
Men alt gik fint og mindre end 24 timer efter mine koraller havde forladt leverandøren, stod de i mit akvarie. Og den spændende (og for mig sjældne) koral var også med og står som den skal.

Det gav jo lidt blod på tanden, så sammen med Mikas lavede jeg en ny ordre. Der var stadig et par stykker der ville passe fint ind og når vi nu kunne dele fragten, så bestilte jeg dem jeg godt kunne bruge.
MEN SÅ SLOG MURPHY TIL IGEN.
Alt kørte efter planen. Aftalerne blev lavet og jeg fik de opdateringer jeg havde bedt om på sms. Kort efter den sidste opdatering kom der så en mail - på tjekkisk!!!!! Derefter kom der ingen opdateringer. Jeg tjekkede så track and trace og fik opdateringerne ad den vej. Så jeg tænkte at den tjekkiske mail nok var en fejl.
Korallerne havde forladt Sturup Kl 05:45. Der er 75 km fra Sturup til Glostrup. SÅ jeg regnede med at den nok var der på samme tid som de andre gange.
Da jeg tjekker i løbet af morgenen, ser jeg at tidspunktet er et andet, 11:50 står der. Det skal man jo ikke lade sig slå ud af, så jeg laver et par ærinder og kører ud mod Glostrup.
Jeg er i området omkring middag, men hører stadig ikke noget. Så ringer jeg og spørger, om de er begyndt at transportere pakkerne med oksekærre siden det tager 5 timer at køre de 75 Km? De var noget mystificerede over det, for det flag der var sat på min pakke var væk - DET VAR VÆK!!!! Og de anede ikke hvad der var sket.
Hvad værre var - pakkerne befandt sig i en af deres vogne på vej mod Nordsjælland, nærmere bestemt Frederikssund/Stenløse området.
Så sagde jeg en hel masse af vores sprogs værste gloser, meget hurtigt efter hinanden. Jeg gjorde han klart, at det kunne være en sikker død for korallerne. Fik sagt at de jo kaster rundt med pakkerne og han nævnte, at de kunne godt ryge lidt rundt. Der er ingen hylder eller reoler i bilerne, kun et stort lastrum. Her ligger pakkerne i én stor bunke og så kan de vælte. Så mine pakker kunne lige så godt stå på hovedet eller ligge ned, som de kunne stå rigtigt. Der er ingen varme i lastrummet, så er det frostvejr kan de blive kolde. Har prøvet at få koraller, hvor vandet var 12-14 grader.
Det skal nævnes at medarbejderen gjorde hvad han kunne. Han ringede til chaufføren og spurgte, hvor han var og hvornår han ville være i Ganløse. Chaufføren lovede at skynde sig, men ville nok først være i Ganløse Kl. 15:00!!!!! HVIS IKKE DET FLAG VAR BLEVET FJERNET AF EN ELLER ANDEN KLOVN, SÅ HAVDE JEG HENTET DEM KL 09:00!!!!!
Jeg meddelte ham, at det ikke var godt nok. Jeg bad om en adresse, hvor jeg kunne møde chaufføren. Gjorde opmærksom på at tiden kunne være afgørende, sidste gang døde to koraller fordi den ene pakke havde ligget ned.
Så mens jeg ræsede mod Stenløse, forsøgte han at få den famøse adresse. Da jeg kører ved bygrænsen uden for Stenløse, bliver jeg ringet op af en engelsk talende medarbejder.
Pakken ville være hos mig 20 minutter senere. Men nu var der ingen til at modtage den. Medarbejderen der var på kontoret - og som havde lovet at modtage den, var kørt. Jeg skulle jo fange chaufføren, så jeg havde sagt han bare kunne køre. Bilen fik en spand kul og jeg nåede hjem kort før de ankom.
Til alt held, så overlevede alt. I modsætning til sidst, så var der heatpacks i. Vandet var 24 grader. :W
Nu går jagten ind på den famøse mail på tjekkisk. Det er åbenbart den der har lavet balladen. Kurér firmaet siger, at det må være afsender der har sendt den. Det kan ske hvis de finder ud af, at det er 2 pakker i stedet for 1. Hvis de har lavet en label til 1, så annullerer de den første label, laver en ny og så får den et nyt nummer og den er der så ikke et flag på. Men det ser mystisk ud.
Nu videresender jeg den mail til leverandøren og så må vi se om det er dem der har sendt den. Jeg skal nok følge op og komme med en eventuel forklaring på miséren.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Gunde1970
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: søn 17. jan 2010 19:51
14
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvis noget kan gå galt - så går det galt.

Indlæg af Gunde1970 »

Hej Erik
Har du ikke lidt billeder af dit nye setup ?
Mvh Thomas


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvis noget kan gå galt - så går det galt.

Indlæg af crazy seahorse »

Joeh, jeg kan godt lægge et par sneak pics ind. Der har været lidt besværligheder med overflytningen af de gamle koraller. Derfor er det lidt bart endnu.
Flere af de store koral kolonier brød sig ikke om at blive flyttet. Det vidste jeg var en reel risiko, men det har kostet på den front. Det er også derfor jeg har købt alle de nye.
Jeg er simpelthen nødt til at starte forfra med frags eller mindre koraller.
Jeg havde feks flyttet denne A.spathulata på størrelse med en spisetallerken. Det gik fint i 2-3 måneder og den stod faktisk flot, men så gik den til i løbet af en uge.
Acropora spathulata 31.08.18
Acropora spathulata 31.08.18
Det er bare surt at pille en så stor koral ud. Ved for øvrigt ikke hvorfor den vender billedet. Jeg plejer ikke at have problemer med det.
Her er lidt billeder fra i dag. Displayet mangler stadig inddækningen, så det ser stadig interimistisk ud. Men det kommer stille og roligt.
DT billede fra i dag. Der er næsten kun hvidt lys over så tidligt.
DT billede fra i dag. Der er næsten kun hvidt lys over så tidligt.
Lyset over Display tanken
Lyset over Display tanken
Vandskifte og Ro tanken. Der står altid 180L Ro vand klar. Hanen til højre er til flydning af Top off dunken.
Vandskifte og Ro tanken. Der står altid 180L Ro vand klar. Hanen til højre er til flydning af Top off dunken.
De to øvrige sumpe. Billedet er fra installationen af DaStaCO kalkreaktoren.
De to øvrige sumpe. Billedet er fra installationen af DaStaCO kalkreaktoren.
Det var lige godt pokkers. Jeg har aldrig haft problemer med at billederne vender forkert. Det er ikke en æble telefon.
Kan det have med den nye server at gøre? At den håndterer billederne anderledes end vi er vant til. Bruger den samme Pc som jeg plejer.
Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvis noget kan gå galt - så går det galt.

Indlæg af crazy seahorse »

Og - et par billeder af de nye koraller.
Lidt af de nye koraller.<br />Purple monster, angry bird, the Vinh og latistella.
Lidt af de nye koraller.
Purple monster, angry bird, the Vinh og latistella.
Wicked orchid, anthocercis og bag dem en lyserød aussie acro. Til højre en Red wine mille.
Wicked orchid, anthocercis og bag dem en lyserød aussie acro. Til højre en Red wine mille.
Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Gunde1970
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: søn 17. jan 2010 19:51
14
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvis noget kan gå galt - så går det galt.

Indlæg af Gunde1970 »

Ser godt ud Erik - kunne den Kalkreactor ikke fåes større :-)

Hilsen Thomas


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvis noget kan gå galt - så går det galt.

Indlæg af crazy seahorse »

Gunde1970 skrev:Ser godt ud Erik - kunne den Kalkreactor ikke fåes større :-)

Hilsen Thomas
Ork jo. Min er en ext 4. Mener den findes helt op til Ext 13. Den er næsten mandshøj :biggrin:

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"