"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp efter opstart.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Kasper p
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 6. maj 2018 20:06
5
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2018

Hjælp efter opstart.

Indlæg af Kasper p »

Halløj derude, håber i kan hjælpe med et par spørgsmål :)
Jeg er ny i faget og har gjort så meget jeg kunne for at sætte mig ind i hobbyen, men er stadig ny!

Mit akvarium har nu kørti 2 måneder og mine grønne Algier er så stille ved st blive blevet og forsvinde, men jeg savner stadig nogle røde kalkalger? Eller bare noget mere liv på stene.
Efter halvanden måned henne blev jeg opfordrede til at smide et cuc i(5 snegle) så det gjorde jeg og de trives helt fint.
men burde jeg skille mig af med dem pga de måske æder for meget, i dont Know...

Har et juwel Rio 240l
Skummer tunze 9004
Standart juwel filter kasse
Bluemarine maxled 160w med 12000k

Mine værdier
Salt 1,025
Kh 6,7
Mg 1550 alt for høj
Ca 420
Ph 8,3
No3 0
No2 0
P04 0
Jeg tilføjer pro bio s dagligt.
Jeg er lige startede på på at tilføje marine være KH coralline gro da jeg fik af vide at det kunne hjælpe med at de røde kalk alger kom frem på stene.
Håber i kan hjælpe, og Husk! Jeg er ny i faget og prøver så godt jeg kan :D
Vedhæftede filer
15264969677906737415233143912941.jpg
15264969249589016043294527679300.jpg
15264968665475504712367394429239.jpg


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp efter opstart.

Indlæg af crazy seahorse »

Du skal have din Kh op, den er for lav. Det er nu meget normalt at de sejler lidt i starten.
Reguler den med højst 1 Kh om dagen, til du når omkring 8.
De to andre er ok, Mg skal nok regulere sig ind. Ellers er det sjældent et problem at den ligger hvor din ligger. Ikke noget du skal gøre noget ved lige nu.
Det er en god idé at måle for alle 3 ofte i indkøringsfasen. Jeg måler dagligt og tilsætter også på daglig basis, for at få det hele reguleret ind.
De 3 hellige indvirker på hinanden. Hæver du en, kan en anden falde osv osv.

Velkommen til forresten.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hjælp efter opstart.

Indlæg af charlie saltvand »

Flot balje og stensætning. Helt enig med Erik ;-).

Så skal du fjerne alle de alger du kan manuelt, meget af det er lige til at hive op kan jeg se. Ud med det.

Velkommen her :-).


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Kasper p
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 6. maj 2018 20:06
5
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2018

Re: Hjælp efter opstart.

Indlæg af Kasper p »

Tak for de gode råd og den fine velkomst.:)
Jeg har tidligere fjernet de værste Algier når de blev for lange, men hvis i mener jeg sagtens kan fjerne mere godt jeg det gerne.
Men hvilke værdier burde jeg være opmærksom på i starten? Du nævnte kh og mg, men skrev 3? Er den sidste ca?

Kan det endelig gøre en forskel at måle værdierne på det bestemt tidspunkt på dagen? Har hørt at man ikke skal gøre det når der er ren blå lys på da det kan påvirke.
Ps er meget modtalig for gode råd hvis i mener jeg burde gøre noget anderledes:)


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp efter opstart.

Indlæg af tim_rn »

Når folk herinde skriver de 3 hellige mener de Kh, Ca og Mg, ja.

Er der nogen grund til du er så opsat på at have kalkalger så tidligt allerede? Jeg kan ikke svare på hvorfor og hvorfor ikke, men du lyder som om du har fået informationen om, at det er alfa omega fra start siden du både tilfører og holder skarpt øje med det inden?


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp efter opstart.

Indlæg af Carsten »

tim_rn skrev:Når folk herinde skriver de 3 hellige mener de Kh, Ca og Mg, ja.

Er der nogen grund til du er så opsat på at have kalkalger så tidligt allerede? Jeg kan ikke svare på hvorfor og hvorfor ikke, men du lyder som om du har fået informationen om, at det er alfa omega fra start siden du både tilfører og holder skarpt øje med det inden?
Det er vel mere fordi man har sagt at et akvarie i balance, har en vækst af kalkalger.

Kalkalger kan sagens begynde at komme kort efter at grønalgerne er begydt at vokse


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Hjælp efter opstart.

Indlæg af tim_rn »

Ah ok, jamen jeg vil prøve at holde øje med hvornår det sker i min kommende opstart næste halvår.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp efter opstart.

Indlæg af crazy seahorse »

Kalkalger er som Carsten skriver, en ret god indikator for, hvornår akvariet er ved at være i balance og dermed er klar til koraller.
De er også ret gode til at vise én, når der er noget der ikke spiller helt som det skal. Begynder de at blive hvide, så er der noget skævt et sted. Ofte en ubalance i de tre hellige, eller muligvis forhøjede eller skæve næringsværdier. Bare at noget er ude af sync.
Kalkalger vil typisk starte på pumperne. Det er ofte her du ser dem først og så derefter på ruder og sten.

Jeg måler på mit system, når det passer og er ikke afhængig af hvilket lys der er på. Tror ikke det påvirker det væsentligt.
Men derfor er en god rutine, med målinger på et fast tidspunkt ikke negativt.

En anden ting jeg lagde mærke til, er din tilsætning af bakterier. Nu kender jeg ikke til Aquaforrest produkterne, bruger dem ikke selv.
Men med de bakterier jeg anvender anbefales det, at man slukker skummeren 1-2 timer når man kommer dem i. I hvert fald ved den første tilsætning, hvor man ofte tilsætter en større mængde. Man kan slukke skummeren, eller pille koppen af og lade vandet løbe ud i sumpen. Det er af hensyn til iltningen af vandet. Man kan vælge den metode der passer en bedst. Slukker man skummeren, skal man holde øje med Ph. Den må ikke droppe.
Prøv at kigge på indlægssedlen, der må det stå, hvis det er nødvendigt.
Grunden til at man standser skummeren er, at bakterierne helst skal have tid til at sætte sig på div overflader. Kører skummeren bliver en del af bakterierne skummet ud, inden man/systemet får glæde af dem.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Hjælp efter opstart.

Indlæg af charlie saltvand »

Den værdi der svinger mest ift lyset er pH værdien. Så hvis du måler den på alle mulige forskellige tidspkt af døgnet vil du opleve den svinger ret meget. Så lige mht pH værdien, er det fint at måle denne på samme tidspkt af dagen, prøv fx at måle den lige efter du har haft mest blus på baljen, og så igen om morgenen, lige inden lyset tænder :-).


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Kasper p
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 6. maj 2018 20:06
5
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2018

Re: Hjælp efter opstart.

Indlæg af Kasper p »

Tak for svar, så blev man en del klogere :)
Jamen så vil jeg fortsætte med at måle de vigtige værdier, og jeg skal jo også huske på at det stadig et meget ungt akvarium og ha tålmodigheden med mig.

Men nu når jeg tilføre kh for at få den til at stige, kunne det så være en idé at skaffe ca og mg hvis de kunne finde på at falde?

Og det vigtigste af alt, hvor lang tid skal værdierne være i orden før man kan komme fisk i? Ikke fordi jeg har travl, men det kunne være være dejligt at vide.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hjælp efter opstart.

Indlæg af crazy seahorse »

Det er en god idé, at have lidt stående af hver. Man ved aldrig hvornår man får brug for det. Jeg havde 4 Kg af hver, som der kun var taget lidt af. Dem fik jeg brug for nu, 3 år efter jeg købte dem.
Når du hæver din Kh, så kan din Ca begynde at falde. Når du så tilfører Ca for at justere den på plads, så kan der gå kuk i Mg. Den binder sig til den ledige Ca.
Så jo, bare køb alle tre. De koster heller ikke en formue.

Fiskene er ligeglade med om dine værdier sidder lige i skabet. Jeg har det bare sådan, at det er nemmere at justere ind, når man ikke skal bekymre sig om noget særligt.
Men fisk vil fint kunne klare den, som de ligger nu. Du har dog ret, der sker intet ved at vente. Det kan vise sig at lønne sig. Dit akvarie bliver kun bedre for hver dag.

Erik

Ps: @Charlie Du har ret. Ph påvirkes af lyset. Jeg tænkte bare ikke Ph som noget man måler, min måles jo løbende på computeren.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Kasper p
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn 6. maj 2018 20:06
5
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2018

Re: Hjælp efter opstart.

Indlæg af Kasper p »

Super. Igen tak for hjælpen, holder mig til min tålmodighed og håber værdierne falder på plads inden for den næste måned til halvanden.
Min kh har indtil videre steget 0,5 hver dag, så det går da frem ad :)


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"