"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Forbinde flere sumpe med diy overløb/sifon.....

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Forbinde flere sumpe med diy overløb/sifon.....

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa.

Har meget plads i mit nye akvarie stand/møbel og vil derfor gerne sætte flere sumpe sammen. Et par af dem kommer til at stå i samme højde og det vil være svært at sætte et gennemløb i dem (det er runde akryl rør).... Så hvordan laver jeg et SIKKERT overflow system?

Har haft lavet et system tidligere da jeg havde sump i mit lille redsea setup, men jeg stolede aldrig helt på det.

Hvad er SIKKERT og starter selv op igen ved evt stop af flow???

Kom glad :W


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Forbinde flere sumpe med diy overløb/sifon.....

Indlæg af Anders månsson »

Stig jest havde nogen tegninger til de overløb vi lavede til red ses... Jeg husker ikke at have problemer med mit dengang!!!


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Forbinde flere sumpe med diy overløb/sifon.....

Indlæg af PoulD »

Måske en tåbelig ide, men kunne man ikke spænde 2 stykker støbekrydsfiner på f.eks. 6 x 6 cm, ind mod hinanden, 1 på inderside og 1 på yderside, varme op med varmeblæsepistol medens man samtidig spændte pladerne tættere og tættere sammen med nogle skruetvinger.
Personligt ville jeg strække mig langt for få lavet en løsning med gennemføringer


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Forbinde flere sumpe med diy overløb/sifon.....

Indlæg af crazy seahorse »

Du kan altså godt forbinde dem direkte. Det er gjort på mit.
Første forsøg var med gennemføringer i bunden på begge sumpe, men det gav ikke træk nok. Så blev der sat 3 ekstra rør ind, højere oppe i væggen.
Vandhøjden reguleres med rør i gennemføringerne i bund hullerne i den første sump. Jo højere rør, jo højere vandstand. Der er ikke et voldsomt kraftigt flow igennem, men vandstanden er konstant den samme i begge sumpe. Det fungerer fint.
Billedet er fra monteringen af de 3 ekstra rør. Vand blev tappet ud, rørene monteret og vand i igen.
Billedet er fra monteringen af de 3 ekstra rør. Vand blev tappet ud, rørene monteret og vand i igen.
Har du behov for at frakoble sumpene, så sætter du bare kuglehaner på rørene. Jeg har kuglehaner på rørene i bunden, men ikke på de øverste.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Forbinde flere sumpe med diy overløb/sifon.....

Indlæg af Anders månsson »

Men ellers så øv dig i at bore i acryl og bor et hul i røret, når du har en rolig hånd!
Husk øl!!!


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Forbinde flere sumpe med diy overløb/sifon.....

Indlæg af charlie saltvand »

Takker for inputs.

#Anders, jeps, husker det godt og detvar sådan et jeg også havde i baljen. Jeg sov ikke helt roligt.... :be:

#Poul, det er da en ide jeg skal prøve af på nogle af de rør stumper jeg har liggende, er mest nervøs for at gøre akrylen sprød, eller skade den på anden måde med varmen, så den en dag går i stykker = vand i stuen. Men tak for tippet, vil prøve mig frem :GO

# Erik, ja tak :-) Dét der er udfordringen er at gennemføringer skal sidde på en krum flade = på undersiden af et rør med en diameter på 40 cm der står op = alge reaktor.


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Forbinde flere sumpe med diy overløb/sifon.....

Indlæg af crazy seahorse »

charlie saltvand skrev:Takker for inputs.

# Erik, ja tak :-) Dét der er udfordringen er at gennemføringer skal sidde på en krum flade = på undersiden af et rør med en diameter på 40 cm der står op = alge reaktor.
Ih altså, det med de acrylrør overså jeg. Tænkte du jo bare kunne bruge PVC, Men at det var dem der skulle forbindes smuttede i farten. Sorry.
Jeg kom dog i tanke om noget du måske kan bruge alligevel.
Min nuværende kalkreaktor er jo også diy. Og da jeg rensede den den anden dag, lagde jeg mærke til en forstærkning der er lavet, der hvor rørene går ind i acrylrøret. Det var en lille acrylplade der er bøjet så den følger reaktorrøret. Tror den sidder for at forstærke samlingen.
Allan der har lavet den fortalte, at han afspændte acrylen i ovnen for at forhindre den i at springe når han arbejdede med den.
Jeg har en ekstra reaktor og der kan jeg se, at på de følsomme områder limer han acryl/acryl. Først når det kommer ud i mere sikkert farvand, skiftes der til PVC. Om det er en tilfældighed ved jeg ikke, men det er lavet sådan på reserve reaktoren.
Der er ingen forstærkning på reserven, men det er der på den der er i drift. Måske for at give en større flade at lime på. Acrylen bliver jo dobbelt så tyk, der hvor røret går ind i reaktoren.
Thomas har en magen til og den står uden for sumpen, så det holder tæt, hvis det laves rigtigt.
Et billede af samlingen. Acryl/acryl det første stykker, herefter PVC.
Et billede af samlingen. Acryl/acryl det første stykker, herefter PVC.
Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Forbinde flere sumpe med diy overløb/sifon.....

Indlæg af charlie saltvand »

crazy seahorse skrev:
charlie saltvand skrev:Takker for inputs.

# Erik, ja tak :-) Dét der er udfordringen er at gennemføringer skal sidde på en krum flade = på undersiden af et rør med en diameter på 40 cm der står op = alge reaktor.
Ih altså, det med de acrylrør overså jeg. Tænkte du jo bare kunne bruge PVC, Men at det var dem der skulle forbindes smuttede i farten. Sorry.
Jeg kom dog i tanke om noget du måske kan bruge alligevel.
Min nuværende kalkreaktor er jo også diy. Og da jeg rensede den den anden dag, lagde jeg mærke til en forstærkning der er lavet, der hvor rørene går ind i acrylrøret. Det var en lille acrylplade der er bøjet så den følger reaktorrøret. Tror den sidder for at forstærke samlingen.
Allan der har lavet den fortalte, at han afspændte acrylen i ovnen for at forhindre den i at springe når han arbejdede med den.
Jeg har en ekstra reaktor og der kan jeg se, at på de følsomme områder limer han acryl/acryl. Først når det kommer ud i mere sikkert farvand, skiftes der til PVC. Om det er en tilfældighed ved jeg ikke, men det er lavet sådan på reserve reaktoren.
Der er ingen forstærkning på reserven, men det er der på den der er i drift. Måske for at give en større flade at lime på. Acrylen bliver jo dobbelt så tyk, der hvor røret går ind i reaktoren.
Thomas har en magen til og den står uden for sumpen, så det holder tæt, hvis det laves rigtigt.
Acryl samling.jpg
Erik
Tak Erik. Meget inspirerende :GO og en god ide med at forstærke med et ekstra lag akryl :biggrin:

Jeg har noget 6mm akryl plade jeg kan skære nogle “forstærkninger” af og varme op, så de er til at forme efter radius på det store rør og så lime på på både inder og ydre side, der hvor røret skal gå igennem. lime det på og så bore hul. Den næste udfordring er så at få det tæt. Det er noget møg at lime akryl og pvc sammen. Dét må jeg lige eksperimentere med. Det er jo ikke nødvendigvis vigtigt at det er en desideret rør gennemføring der skal ind gennem siden på det store reaktor rør, men “bare” et par pvc rør. = hoved rør og sikkerhedsrør.

Sidder også lige og tænker på at nogle SMÅ (i diameter) rør gennemføringer, ikke kræver så stor kontaktflade til reaktor røret, det kan derfor være at disse vil være nemmere at få til at slutte tæt på en krum flade.........
Takker og bukker! ;-)


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
nask1997
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: tors 26. jan 2017 11:14
7
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009

Re: Forbinde flere sumpe med diy overløb/sifon.....

Indlæg af nask1997 »

crazy seahorse skrev:Du kan altså godt forbinde dem direkte. Det er gjort på mit.
Første forsøg var med gennemføringer i bunden på begge sumpe, men det gav ikke træk nok. Så blev der sat 3 ekstra rør ind, højere oppe i væggen.
Vandhøjden reguleres med rør i gennemføringerne i bund hullerne i den første sump. Jo højere rør, jo højere vandstand. Der er ikke et voldsomt kraftigt flow igennem, men vandstanden er konstant den samme i begge sumpe. Det fungerer fint.
Mellemrør i sumpe..jpg
Har du behov for at frakoble sumpene, så sætter du bare kuglehaner på rørene. Jeg har kuglehaner på rørene i bunden, men ikke på de øverste.

Erik
Hej Erik

Har du flere bileder af det sump du visere billede af ?

Hilsen Peter


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Forbinde flere sumpe med diy overløb/sifon.....

Indlæg af crazy seahorse »

nask1997 skrev:
crazy seahorse skrev:Du kan altså godt forbinde dem direkte. Det er gjort på mit.
Første forsøg var med gennemføringer i bunden på begge sumpe, men det gav ikke træk nok. Så blev der sat 3 ekstra rør ind, højere oppe i væggen.
Vandhøjden reguleres med rør i gennemføringerne i bund hullerne i den første sump. Jo højere rør, jo højere vandstand. Der er ikke et voldsomt kraftigt flow igennem, men vandstanden er konstant den samme i begge sumpe. Det fungerer fint.
Mellemrør i sumpe..jpg
Har du behov for at frakoble sumpene, så sætter du bare kuglehaner på rørene. Jeg har kuglehaner på rørene i bunden, men ikke på de øverste.

Erik
Hej Erik

Har du flere bileder af det sump du visere billede af ?

Hilsen Peter
Hej Peter.
Det er sådan nogle jeg har: https://drp.dk/dobbeltvaeggede-palle-kar/270-8-f-detail" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
nask1997
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 37
Tilmeldt: tors 26. jan 2017 11:14
7
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009

Re: Forbinde flere sumpe med diy overløb/sifon.....

Indlæg af nask1997 »

Tak

Det noget af en sump, bruger du det til saltvand ?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Forbinde flere sumpe med diy overløb/sifon.....

Indlæg af crazy seahorse »

nask1997 skrev:Tak

Det noget af en sump, bruger du det til saltvand ?
Ja, der er 3 stk på mit system. 1 primær sump, 1 sekundær og en vandskiftesump.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"