"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Udstyr til at tjekke osmoslator

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Udstyr til at tjekke osmoslator

Indlæg af Mikas »

Min osmosmator har drillet nu to gange på et par år.. begge gange har været mens jeg har været på ferie så der ikke er blevet fyldt vand på i nærmest en uge. Jeg ved ikke hvad der er gået galt så ville gerne prøve at sikre mig mod dette.
Er den eneste måde at købe en computer med to flyde målere til at tjekke med eller findes der en billigere sikker løsning så dette ikke sker? Da jeg ikke helt ved hvad jeg ellers skal bruge en akvarie computer til :)
Det er en tunze osmoslator jeg har med fylde kontakt.


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Udstyr til at tjekke osmoslator

Indlæg af Hareskov »

Har du evt en hjemme alarm, for så findes der et utal af vandfølere, som kan sættes til at afgive alarm ved vand eller såfremt den ikke føler vand. De koster vist ikke mange basøre og det er endnu en af mange grunde til at jeg har en alarm


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Udstyr til at tjekke osmoslator

Indlæg af PoulD »

Der findes jo også en Tunze osmolator med 2 vandstandsmålere, hvoraf den ene er en flydekontakt og den anden en elektronisk sensor. Jeg mener den osmoslator på flere måder er bedre end den hvor der kun er flydekontakt. Når det er sagt er den ekstra sensor en sikkerhed mod, at der bliver fyldt for meget vand på. det er ikke en sikkerhed mod at der slet ikke bliver fyldt på.

Man kan nok let lave en form for alarm, som Hareskov er inde på, men det hjælper jo ikke hvis man alligevel ikke kan gøre noget fordi man er 1000 km væk.

!00% sikker kan du aldrig blive. Jeg ville mene pumpen er den mest sårbare komponent, og for små penge kan du jo købe en ekstra komplet osmolator, så har du 100% redundans hvis sensor eller pumpe fejler (evt. kunne den ekstra osmolator være den bedre udgave)


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Udstyr til at tjekke osmoslator

Indlæg af Hareskov »

åhh ja, glemte at sige at min hjemmealarm sender en push besked til mig og en sms til fruen, hvis der er noget galt. Så som Poul er inde på, så kan man ikke gøre noget selv, såfremt man er 1000Km væk, men en sitter kan så være ops på problemet og afhjælpe det.


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 519
Tilmeldt: tirs 13. dec 2011 11:54
12
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Re: Udstyr til at tjekke osmoslator

Indlæg af mchr »

jeg har en sikring med en flydemåler der sidder højt oppe som slukker for osmolatoren via et relæ hvis vandet kommer så højt op - da flydemåleren ikke er i vand normalt bliver den ikke snasket til - det er livrem og seler løsningen da osmolatoren i forvejen har en optisk måler og en flydemåler


Brugeravatar
JJ
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 821
Tilmeldt: fre 22. dec 2006 21:21
17
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2007

Re: Udstyr til at tjekke osmoslator

Indlæg af JJ »

Det lyder som en halvdød flyderkontakt.

Jeg vil nu sige - byt til nyt med en tunze med en optisk føler istedet og så med flydekontakt til ekstra sikkerhed hvis der skulle ske at den pludselig overfylder.

Jeg har den også og der har aldrig været noget bøvl med min!


576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Udstyr til at tjekke osmoslator

Indlæg af Mikas »

PoulD skrev:Der findes jo også en Tunze osmolator med 2 vandstandsmålere, hvoraf den ene er en flydekontakt og den anden en elektronisk sensor. Jeg mener den osmoslator på flere måder er bedre end den hvor der kun er flydekontakt. Når det er sagt er den ekstra sensor en sikkerhed mod, at der bliver fyldt for meget vand på. det er ikke en sikkerhed mod at der slet ikke bliver fyldt på.

Man kan nok let lave en form for alarm, som Hareskov er inde på, men det hjælper jo ikke hvis man alligevel ikke kan gøre noget fordi man er 1000 km væk.

!00% sikker kan du aldrig blive. Jeg ville mene pumpen er den mest sårbare komponent, og for små penge kan du jo købe en ekstra komplet osmolator, så har du 100% redundans hvis sensor eller pumpe fejler (evt. kunne den ekstra osmolator være den bedre udgave)
Dette lyder måske som en mulighed.
Jeg har dog intet problem med at der bliver fyldt for meget på så jeg behøver ikke have en sikkerhed oppe da min sump godt kan tåle 25 l ekstra vand så det er ikke så vigtigt.

Tænker dog at hvis man har en fylde kontakt siddende under vand så bliver den snasket til og bliver måske oppe hvis vandstanden så endelig falder?

Ud over det så tror jeg at første gang der ik var blevet fyldt vand på var fordi at den havde kørt sig tør så den aldrig startede igen. Der var det min nabo der passede det.
Denne gang var det min storebror der passede det som har haft akvarie i mange år.
Det er faktisk hans gamle osmoslator så han kender den. Der var stadig 5 l vand på da han fyldte den op til 25 så forstår ikke at det var kikset.
Problemet var jo mest at min kalkreaktor så ik får leveret kh til mine koraller. Retur rummet var næsten tomt.

Jeg har alarm der hjemme men er ikke blevet tilbudt nogle vandstands målere.
Hvilke firma er det der tilbyder dette? Ville gerne have en note på telefonen så jeg ku skrive hjem at noget var galt da jeg altid har en sitter på :)
Men rejser som regel 3 uger af gangen et par gange om året så synes ik helt man kan byde nogle at de skal tjekke til det hver dag når de ik lige bor om hjørnet


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Udstyr til at tjekke osmoslator

Indlæg af PederP »

Jeg er ret sikker på min tunze, den med optisk føler og mekanisk nødstop/alarm.
Har aldrig oplevet fejl fra den.
De mekaniske følere egner sig ikke til at sidde under vand i længden, som de gør hvis de er den primære. Sårbare for snegle, orme og hvad der ellers måtte gro der hvor flyderen skulle køre ubesværet..


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Udstyr til at tjekke osmoslator

Indlæg af PoulD »

Tror du misforstod et eller andet Mikas. Der vil ikke være tale om nogen sensor der sidder under vand. Der er en optisk sensor som starter / stopper påfyldning og højere oppe i luften er der så en ekstra flydekontakt som en ekstra sikkerhed.
Det kan godt være du ikke har brug for den ekstra sikkerhed, men den er nu engang med, og selv om der plads til det, er det da ikke særlig rart for korallerne at saliniten dropper voldsomt fordi der lige bliver hældt 25L ferskvand i baljen.
Desuden vil den, alt efter hvor du placerer den, også give alarm hvis returpumpen svigter.

Heller ikke hvis du laver rendundans med 2 osmolatorsæt vil der være følere under vand. Følerne skal jo bare sidde lige højt, så begge pumper kører samtidig, når alt ellers er i orden.

En optisk sensor kan altså også svigte. Jeg har selv været ude for det et par gange hvor der har hængt en slimklat bakterier under den.

M.h.t. alarmsystemer, er der i mange af dem en 3-4 digitale indgange man frit kan bruge til forskellige formål (det være sig flydekontakter, alarm fra oliefyret eller whatever)

PS: "Men rejser som regel 3 uger ad gangen et par gange om året"? Jeg har hørt om dem, men havde ikke troet det var i Søborg man skulle finde disse velstående og fashionable jetsettere som fører et luksuriøst liv med mange udlandsrejser og dyre vaner.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Mikas
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1948
Tilmeldt: tors 11. feb 2010 17:02
14
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2009

Re: Udstyr til at tjekke osmoslator

Indlæg af Mikas »

Hehe ja jeg misforstod måske noget af det . Jeg tænkte selv den ene skulle side længere nede så hvis den første ik blev aktiveret så ville nummer to.
Ved godt hvordan dem med optisk sensor virker :)
Jeg tror jeg vil købe mig en ny tunze og så ha stillet et Wif camera op lige foran så jeg kan logge på og følge med mens jeg er afsted
Jeg havde faktisk købt et men det var ik kommet inden jeg rejste :)

Hehe nu har jeg lært at trække mig i tide så jeg har ikke huset fuld af børn lige som fiskehandleren .
Heldigvis har jeg stadig råd til at rejse :D


Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 465
Tilmeldt: tors 12. jul 2012 22:07
11
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Re: Udstyr til at tjekke osmoslator

Indlæg af Hareskov »

Mikas skrev:
PoulD skrev:Der findes jo også en Tunze osmolator med 2 vandstandsmålere, hvoraf den ene er en flydekontakt og den anden en elektronisk sensor. Jeg mener den osmoslator på flere måder er bedre end den hvor der kun er flydekontakt. Når det er sagt er den ekstra sensor en sikkerhed mod, at der bliver fyldt for meget vand på. det er ikke en sikkerhed mod at der slet ikke bliver fyldt på.

Man kan nok let lave en form for alarm, som Hareskov er inde på, men det hjælper jo ikke hvis man alligevel ikke kan gøre noget fordi man er 1000 km væk.

!00% sikker kan du aldrig blive. Jeg ville mene pumpen er den mest sårbare komponent, og for små penge kan du jo købe en ekstra komplet osmolator, så har du 100% redundans hvis sensor eller pumpe fejler (evt. kunne den ekstra osmolator være den bedre udgave)
Dette lyder måske som en mulighed.
Jeg har dog intet problem med at der bliver fyldt for meget på så jeg behøver ikke have en sikkerhed oppe da min sump godt kan tåle 25 l ekstra vand så det er ikke så vigtigt.

Tænker dog at hvis man har en fylde kontakt siddende under vand så bliver den snasket til og bliver måske oppe hvis vandstanden så endelig falder?

Ud over det så tror jeg at første gang der ik var blevet fyldt vand på var fordi at den havde kørt sig tør så den aldrig startede igen. Der var det min nabo der passede det.
Denne gang var det min storebror der passede det som har haft akvarie i mange år.
Det er faktisk hans gamle osmoslator så han kender den. Der var stadig 5 l vand på da han fyldte den op til 25 så forstår ikke at det var kikset.
Problemet var jo mest at min kalkreaktor så ik får leveret kh til mine koraller. Retur rummet var næsten tomt.

Jeg har alarm der hjemme men er ikke blevet tilbudt nogle vandstands målere.
Hvilke firma er det der tilbyder dette? Ville gerne have en note på telefonen så jeg ku skrive hjem at noget var galt da jeg altid har en sitter på :)
Men rejser som regel 3 uger af gangen et par gange om året så synes ik helt man kan byde nogle at de skal tjekke til det hver dag når de ik lige bor om hjørnet
Hvilken alarm har du, så er det bare at søge vandføler til denne. Er den så opkoblet til en central, så er du nok nød til at kontakte dem, før i åbner låget på boksen, da den går i sabbotage.

Eks er denne der passer til min alarm : http://www.pro-sec.dk/webshop/product/view/64/878" onclick="window.open(this.href);return false;


http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"