"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

572L akvarie i støvring

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Besvar
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af peder »

Det bliver jo bare bedre og bedre! Tommel op!


Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af StarF »

Forresten har fundet oplader til mit spejlrefleks kamara, så har faktisk været igang med at tage koral billeder, så man kan se dem ordenligt. Skal bare lige have helt styr på teknikken igen...
PoulD skrev:Meget flot :y
Et kæmpe tak!
PederP skrev:Et af DKs absolut lækreste sps -rev :)
Dygtig akvarist.
Et kæmpe tak! Alt rart med ros fra en af dem man selv ser op til! ps. kom nord på :)
nielsk skrev:Det er så fedt dit rev. Dine Acro kolonier giver mig noget at stræbe efter.
Bruger du stadig kun 40 g Rowa pr måned
Nej jeg har måtte ændre taktik lidt, fordi jeg godt kan li at fodre og jeg har det med at overfodre. Mine anthias er lige frem tykke, jeg syntes også det er hygsomt at stå og fodre med koral mad om natten...

Mit filter består af en masse siporax, 20ml eddike med sukker om dagen, samt 500g zeolith, 80-90g rowa. Hver 2-3 månede kommer der 100-150g aktivt kul i filteret også.
peder skrev:Det bliver jo bare bedre og bedre! Tommel op!
Et kæmpe tak peder!


Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
14
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af Schwensen »

Det er så flot et rev du har fået på benene, og så på rigtig kort tid! Det ser væsentligt ældre ud end kun ét sølle år!! Rigtig rigtig godt arbejde!


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af StarF »

Schwensen skrev:Det er så flot et rev du har fået på benene, og så på rigtig kort tid! Det ser væsentligt ældre ud end kun ét sølle år!! Rigtig rigtig godt arbejde!
Mange tak.

Nu er en del af korallerne jo også fra et tidligere setup, men væksten er godt nok en hel anden i det nye system, end i det gamle, tænker det er den forbedret PH.

Tjek den grønne acro her fra dagen den blev flyttet og så nu. (og så er der faktisk blevet beskåret et par gange nu)

Efter flytning:
a1.JPG
et år efter:
a2.JPG
Størrelsen på billedet er måske lidt svær, men den er større end en håndflade nu.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af crazy seahorse »

Super flot, Mads.
Imponerende det er lykkedes, at få de større koraller til at klare flytningen.
Det giver mig lidt tro på, at jeg også godt kan flytte de større kolonier med succes.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af StarF »

crazy seahorse skrev:Super flot, Mads.
Imponerende det er lykkedes, at få de større koraller til at klare flytningen.
Det giver mig lidt tro på, at jeg også godt kan flytte de større kolonier med succes.

Erik
Mange tak Erik, de koraller fra dig står også fint, dog ikke vokset så meget endnu :)

Det har ikke rigtigt koste nogel koraller livet under flytningen, og det var enda selv om der blev sat nye søjler i.
- Det meste gamle vand blev flyttet med
- Alle søjler/ls blev flyttet med
- Siporax blev flyttet med
- Gammel sand blev smidt ud.

Der blev tilsat bakterier og nopx fra red sea under den nye indkøring. Der har været 2 omgange af cyano, der ud over har det været uden de store problemer, og det var en flytning på en uge, med den tid og omhug du bruger, så er jeg sikker på det nok skal gå!


Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af AndersBoerglum »

Holy shit. Det er da en fed tråd. - Og det er godt nok lykkedes dig at bygge et fedt akvarium op. Må ned og se det en dag :)


Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af Anders månsson »

Hvad måler du din og til og hvad har du gjort for at forbedre den???


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af StarF »

AndersBoerglum skrev:Holy shit. Det er da en fed tråd. - Og det er godt nok lykkedes dig at bygge et fedt akvarium op. Må ned og se det en dag :)
Tak.. Du skal være velkommen forbi :)
Anders månsson skrev:Hvad måler du din og til og hvad har du gjort for at forbedre den???
???


nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af nielsk »

Vi skal da snart se nye billeder. Har du monti hoffmeisteri i tanken stadigvæk


SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af StarF »

nielsk skrev:Vi skal da snart se nye billeder. Har du monti hoffmeisteri i tanken stadigvæk
Skal nok lige tage mig sammen. Har været ved at tynde lidt ud i sten opsætningen endnu engang. da flere koraller var blevet alt for massive.

Har ikke Monti Hoffmeisteri mere nej...


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af PoulD »

Anders månsson skrev:Hvad måler du din og til og hvad har du gjort for at forbedre den???
Kunne du ikke bare have skrevet en PB?

Måske i et omklædningsrum, men på et offentligt forum ville jeg da tro det overskrider de flestes personlige grænser, at blive stillet så pikante spørgsmål.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Anders månsson
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 4610
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 23:02
19
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af Anders månsson »

Det var din pH jeg spurgte ind til ha ha


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af StarF »

min ph ligger på omkring 7.8 til 8.1, har ikke lige ph måling på akvariet pt, da jeg bruger den til at styre min kalk reactor med. Har ikke lige fået taget mig sammen til at sætte min nye ph prope til :)


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af StarF »

En lille opdatering.

Her et år og en månede ca efter flytning / opstart af dette akvarie køre det enlig som en drøm. Der har været meget få problemer efter flytningen, meget få tab.

Jeg har døjet med 2 omgange af cyano, som jeg fjernede med chemiclean, uden problemer.. (efter at have ventet en månede uden der skete en skid gad jeg ikke se på det mere), og jeg er nu begyndt at tilsætte en lille smugle eddike, hvilke jeg har læst andre har oplevet modvirker cyano problemer.. Har ikke set skyggen af det siden, der bliver tilsat 15ml om dagen.

Der bliver stadig tilsat baktier hver 2-3 dag, som det nu lige passer mig, og doseret aquaforest vitalitser og energy hver nat eller hver anden dag, alt efter hvordan det lige passer, samt grovfodret 2-3 gange om dagen. godt med flag fodder, hjemme lavet fodder(fiske foder og koral foder) og typisk 3-4 isterninger om aften.

Der bliver brugt 500ml zeolith, og 5-6 teskeer rowa for tiden, som skiftes hver måneden. Hver anden eller 3 månede bliver der også tilsat 150ml aktivt kul i samme blandning.

Ingen vandskift, en stor del af vandet blev taget med fra det gamle akvarie, og det kørte 2-3 år. Der er blevet støvsuget på bunden af sumpen 2 gange på et år, hvor der er fjernet 5-10l vand. Ellers er det kun når folk har købt koraller eller andet, der er kommet nyt vand i (foruden det der fordamper).

kh: 8
no3: 1-2
po4: 0.024-0.05

Engang om ugen bliver der tilsat 15-20ml fauna marin color pjat.. jeg syntes de virker, og jeg syntes når mine nærings værdier er lidt lave, at korallerne kan li de extra spor elementer... (kørte også med dem i det gamle)... de koster ikke alverden...

Ellers bliver der tilsat lidt DSR no3/po4 blandinger når jeg syntes værdierne er lidt for lave, og lidt sango amino syre hver dag/hver anden dag ca...

Jeg har lavet lidt af højre side om den sidste månede, fået solgt ud af nogle koraller, beskåret et par stykker og hvad man nu må til, for at skabe lidt mere luft. Jeg er ikke helt tilfreds endnu, ville gerne have haft løften lidt støre, men jeg tror det går for nu. nu må vi se :)

Har fundet mit spejl reflex frem, og fundet opladeren, jeg skal bare have taget mig sammen til at lave nogle ordenligt billeder, for farverne er noget bedre end de fremgår her :)
DSCPDC_0003_BURST20180306195831219_COVER.JPG
DSCPDC_0003_BURST20180306195759377_COVER.JPG
DSCPDC_0003_BURST20180306195459421_COVER.JPG
DSCPDC_0002_BURST20180312195036089_COVER.JPG
DSCPDC_0001_BURST20180312195026117_COVER.JPG
DSC_0193.JPG
DSC_0192.JPG
DSC_0189.JPG
DSC_0186.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af PoulD »

Virkelig flot! Kan også godt lide din sammensætning af fisk


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af chrislolk »

Helt vanvittig flot. Hold op hvor ser det bare sundt ud!


Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3592
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af nielsk »

Det ser mega godt ud Mads. De Acro kolonier er vokset fantastisk til.


SPS : Stability provides succes
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af ole kekkonen »

:GO


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af MoG »

Kan endnu engang kun sige... fantastisk flot Akvarie og fiskebestand! :GO


Morten
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af Mic4700 »

Super Flot koral og fiske sammensætning :GO lækkert og se du kan få den Hvidbrysted kirug til og fungere.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af charlie saltvand »

VERDENSKLASSE!


Et par spørgsmål, da jeg kan lærer en masse af dig :GO
Zeolite, rowa og kul, hvilke reaktor bruger du? Og mht siapox hvordan og hvorledes kører du med det? Renser du noget af det ind i mellem osv?


Det er super flot og kører jo KANON smukt, men du skal da også være over det hele tiden, da du tilsætter en masse forskelligt på daglig basis, det meste kunne du vel sætte på en doseringsmaskine, ikk?

Smukt smukt smukt


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af StarF »

Tak for alt rosen :) Altid rart!

Den hvidbrystet fik jeg fra Styr på Dyr, hvor de havde haft den til at gå i 14 dage, uden den havde fået pletter, og spiste alt, så tog chancen :)
charlie saltvand skrev: Et par spørgsmål, da jeg kan lærer en masse af dig :GO
Zeolite, rowa og kul, hvilke reaktor bruger du?
Alt sammen i samme filter, som bare er et alm filter. Jeg har et AquaForest filter liggende som var meningen jeg skulle gå over til, men bruger stadig bare en gammel vertex reactor. Her er et billede af blandningen, det er dog fra da jeg startede, så mængden af Zeolith er bare 200ml eller der omkring.
IMG_20170603_145056.jpg
Jeg starte langsomt op, og hævede mængden af zeolith hen over et halvt år, indtil jeg ramte et punkt hvor jeg syntes det var effektivt nok sammen med siporax. Jeg kan afgjort se at korallerne er blevet lidt lysere i farven, efter jeg begyndte på det. Blandningen står bare med en 800/1200 l/t pumpe på, og en hane så jeg kan justere flowet så rowa mediet bare lige tumbler let rundt. Det hele bliver så bare skiftet hver månede ca, ud med det hele, og i med noget nyt. Ikke noget med reactoren skal rystes eller noget.
charlie saltvand skrev:Og mht siapox hvordan og hvorledes kører du med det? Renser du noget af det ind i mellem osv? Smukt smukt smukt
Der er bare bygget en boks af eggcrate, hvor de er stablet i. de 2 gange jeg har støvsuget bunden har jeg lige rystet kassen lidt. Men nej har ikke haft dem oppe for at gøre dem helt rene. Jeg tror bare planen er om at par år, smide halvdelen ud, og erstatte dem med nogle nye, hvis jeg føler de bliver for snasket. I det gamle akvarie lå de bare i nogle filter poser i et bagkammer og der var de virkelige beskidte, uden det gav problemer.
IMG_20170603_192258.jpg
charlie saltvand skrev: Det er super flot og kører jo KANON smukt, men du skal da også være over det hele tiden, da du tilsætter en masse forskelligt på daglig basis, det meste kunne du vel sætte på en doseringsmaskine, ikk?

Smukt smukt smukt
Nej, jeg føler ikke akvariet er på balancen hvor hvis jeg ikke er over det, så vælter det (som jeg følte det var dengang jeg kørte fuldt zeo) Jeg kan enlig godt li at nusse om korallerne, og det er blevet lidt en vane at jeg lige skal dryppe de ting ned til dem om aften inden jeg går i seng. Men hopper jeg over det i et par dage, sker der intet ved det. Doserings maskinen tager sig af eddiken, det var planen at smide color comples på fra fauna marin også, men har ikke fået taget mig sammen.

Sammen med fiske fodring, så syntes jeg det er hygsomt lige at dryppe de ting med til korallerne, og så kigge lidt på det hele inden man går i seng :) man kunne vel godt sætte både coral vitalizer, energy og amino på doserings maskine. Ved de 2 første skal man dog have gjort så doserings maskinen først mixer blandningen inden tilsætning, da snasket i flaskerne bundfælder, men det kan jo købes idag.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.


Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af Thue »

Ser bare super lækkert ud, flot arbejde :GO

Mvh thue


ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1659
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af ttkthomsen »

Det mega fint det akvarie! Jeg siger det igen, du er godt nok dygtig!


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af StarF »

Et kæmpe tak til Thue og ttkthomsen :)


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af PederP »

Det ser bare godt ud Mads. Ligner alle koraller spiller max.
Og så må man sige, at du virkelig har fået dine 572L, til at se meget større ud, på trods af mange og store kolonier.. Fedt.


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af StarF »

PederP skrev:Det ser bare godt ud Mads. Ligner alle koraller spiller max.
Og så må man sige, at du virkelig har fået dine 572L, til at se meget større ud, på trods af mange og store kolonier.. Fedt.
Et stort tak Peder :)

Ja man kunne godt ønske nu at akvariet var lidt størrer, men så igen det kan man vel altid :)


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af charlie saltvand »

Mads, hvorfor er der eggcrate oppe i kanten i kassen?

Ses


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: 572L akvarie i støvring

Indlæg af StarF »

For at fange fisk der springer op så de ikke ryger ned bag akvariet.


Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"