Hej derude
Jeg har kigget en del på red seas program og generelt deres anbefalede vandvædier.
https://www.redseafish.com/reef-care-recipes/
Jeg kan ikke lade være med at studse over deres fosfat som skal ligge på 0,08-0.1! Det lyder lidt voldsomt....
Hvad er jeres erfaringer med så høje fosfat værdier? Eller deres program som helhed?
Jeg har en en fin belægning af grønalger på stenene og på bagvæggen. Og jeg tænker hvis man går over på fuldt red sea program med de værdier så vil mine alger da først gå helt amok? eller??
Red Sea´s anbefalede vandværdier
- JJ
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2730 Herlev
- Saltvand siden?: 2007
Red Sea´s anbefalede vandværdier
576 lt. Mixed reef - 110 lt. sump
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
Giesemann Stellar 4x80 watt + 2 stk. Hydra 52 HD
Skimz leopard sl203 skummer
Octo Calreact 140 kalkreaktor med Kamoer doseringspumpe
2 stk. vortech mp40 & Ecotech vectra
- Mikas
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2860 Søborg
- Saltvand siden?: 2009
Re: Red Sea´s anbefalede vandværdier
Hvis det ikke er meningen at man skal have en snack om natten.
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
Hvorfor er der så lys i køleskabet?
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
Re: Red Sea´s anbefalede vandværdier
Det er Red Sea's mening / holdning . Jeg siger på ingen måde den er forkert . . . ikke mere end andres mening. Sagen er bare, at du vil få forskellig svar alt efter hvem du spørger. Og da det er holdninger er ingen af dem forkerte.
Personlig tror jeg stabilitet i værdierne, betyder mere end om KH er 8 eller 11. De 3 hellige bør nok også følges så'n nogenlunde ad. Forstået på den måde, at hvis KH eller CA er meget høj bør de andre 2 også være det (så man ikke kører med en KH helt oppe på 12 og en Ca på kun 390. Eller med meget høj KH samtidig med en meget høj Ca og så en relativ lav Mg).
Selv tilstræber jeg så vidt muligt værdier som i naturen. Har man f.eks. mange dyr fra rødehavet eller andre steder hvor SG typisk ligger helt oppe omkring 1,028 giver det ikke god mening for mig, at køre med SG på 1,023 som Red Sea anbefaler til ULNS. Forstår iøvrigt ikke hvordan Red Sea kommer frem til at en SG på 1,025 skulle svare til 35ppt ved 25 C. I min bog svarer 35 ppt til en SG på 1,0264.
Måske er Red Sea heller ikke engang 100% enig med sig selv om hvad de mener de optimale værdier er. Til en SPS balje anbefaler de jo i dit link en KH på 8 dKH. Men den skal måske være hulens meget højere hvis man har SPS frags? Det er i da hvert fald vildt højere værdier de anbefaler af både KH og Ca når de skal sælge deres Pro salt Man kunne måske også undre sig over hvorfor det lige er de 6 parametre de har valgt at foksere på medens kalium og andre parametere åbenbart er uden betydning?
Personlig tror jeg stabilitet i værdierne, betyder mere end om KH er 8 eller 11. De 3 hellige bør nok også følges så'n nogenlunde ad. Forstået på den måde, at hvis KH eller CA er meget høj bør de andre 2 også være det (så man ikke kører med en KH helt oppe på 12 og en Ca på kun 390. Eller med meget høj KH samtidig med en meget høj Ca og så en relativ lav Mg).
Selv tilstræber jeg så vidt muligt værdier som i naturen. Har man f.eks. mange dyr fra rødehavet eller andre steder hvor SG typisk ligger helt oppe omkring 1,028 giver det ikke god mening for mig, at køre med SG på 1,023 som Red Sea anbefaler til ULNS. Forstår iøvrigt ikke hvordan Red Sea kommer frem til at en SG på 1,025 skulle svare til 35ppt ved 25 C. I min bog svarer 35 ppt til en SG på 1,0264.
Måske er Red Sea heller ikke engang 100% enig med sig selv om hvad de mener de optimale værdier er. Til en SPS balje anbefaler de jo i dit link en KH på 8 dKH. Men den skal måske være hulens meget højere hvis man har SPS frags? Det er i da hvert fald vildt højere værdier de anbefaler af både KH og Ca når de skal sælge deres Pro salt Man kunne måske også undre sig over hvorfor det lige er de 6 parametre de har valgt at foksere på medens kalium og andre parametere åbenbart er uden betydning?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;